BMW 318d Touring Business (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 318d Touring Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 44.500 km |
KM-stand laatst | 220.600 km |
Freude am fahren
- 53.000 km
Ik was de laatste jaren redelijk verknocht aan Toyota en dan met name het Avensis Wagon model. De ruimte, de uitrusting en prijs/prestatieverhouding waren daarbij voor mij doorslaggevend. Echter met de laatste Avensis heb ik nogal veel pech gehad en uiteindelijk heb ik mijn verlies genomen. In die periode van 'relatieve kwetsbaarheid' heb ik mij, nog middenin het rouwproces mbt de Avensis laten verleiden eens naar BMW te kijken. Na een ritje was ik verkocht; rijden is echt een beleving in deze auto. Het enige dat mij tegenviel was de ruimte en het uitrustingsniveau. Ik weet niet wat mij bezielde, maar ik ging mijzelf en mijn omgeving uitleggen dat dit ook helemaal niet zo belangrijk is. In bijna een opwelling heb ik toen de handgeschakelde 318d Touring Business gekocht waarin ik nu een maand of 2-3 in rond rij. Het blijft iedere dag weer een prettige ervaring. Qua verbruik erg zuinig (1:23), de stoelen zitten heerlijk en de wegligging is uitstekend. Ik heb recentelijk een dag lang in de auto gezeten dan merk ik wel dat de stoelen net iets te kort zijn waardoor ze te weinig steun bieden aan je bovenbenen. Je hebt ook zgn sportstoelen en dan kun je dat naar behoefte instellen. Het motortje trekt goed in de sport en comfort stand. Er is ook nog een eco stand waarin je merkbaar minder sportief kunt rijden. Leuk is wel de gadget dat je dan kunt zien hoeveel bonuskilometers je verdient met een rustige rijstijl. Het navigatiesysteem (business) is doeltreffend en voldoende. Wat ik irritant vind is de telefoonknop op het stuur. Die belt alleen het laatst gedraaide nummer. Je zou verwachten dat je dan bij het telefoonboek uitkomt, maar dat is dus niet zo. Dat went ook niet met als gevolg dat ik al vele keren per ongeluk de verkeer a/d lijn had. Nog een irritant dingetje is dat wanneer je iemand hebt geselecteerd in het telefoonboek maar die niet kunt bereiken op het ene nummer je dan niet terugkomt in het scherm om een evt tweede beschikbare nummer te kiezen. Nee dan moet je weer eerst de naam selecteren. Nogal omslachtig en ergerlijk. Daar is niet over nagedacht.
Het uitrustingsniveau in deze auto vind ik al met al toch erg karig en ik kijk al met een scheef oog naar een auto met ietwat rijkere uitrusting.....een BMW dat dan wel.
onderhoud
- 64.000 km
Beurtje gedaan. Geen bijzonderheden. kosten vallen daarentegen niet mee. Bij mijn vorige auto (Toyota) moest ik 2x per jaar naar de garage, dus ik had de hoop dat ik nu bij 1 keer per jaar iets goedkoper uit zou zijn. Maar de tarieven van BMW liggen dermate hoog dat het per saldo helemaal niets uitmaakt anders dan het gemak dat je hebt van slechts 1 keer per jaar de auto wegbrengen.
De afgelopen kilometers verder naar volle tevredenheid gereden. De auto blijft zuinig (1 op 22-23) en rijdt fantastisch. Ik mis wel een beetje luxe en vooral laadruimte. Het blijft een relatief klein karretje met een lage zit. Vooral dat laatste is voor veel mensen toch een ongemak merk ik als ik meerijders heb. De zitruimte is ook achterin overigens voldoende.
Ik overweg nog een trekhaak te laten monteren. Als iemand suggesties heeft die de kosten een beetje kunnen drukken dan ben ik geïnteresseerd. Bij BMW monteren ze nl een gouden als ik naar de vraagprijs kijk en dat is ook eer niet nodig.
96.000 onderhoud
- 106.000 km
Onderhoudsbeurtje na alweer ruim 30.000 probleemloze en fijne reiskilometers. Geen bijzonderheden. Prima karretje
134000 onderhoud
- 134.000 km
probleemloos ruim 30.000 km verder gereden. 2 nieuwe bandjes eronder en verder geen kosten. Verbruik blijft keurig. Bij de volgende beurt zijn naar verwachting de remschijfjes aan de beurt
Periodiek onderhoud
- 169.000 km
En wederom zonder enig probleem een onderhoudsinterval doorgekomen. Verbruik blijft goed, 1:219. Fijne auto. Afschrijving zal nu ongetwijfeld zwaarder doortikken in de kosten, maar ik rijd er nog een jaar of 2 in en dan over op elektrisch.
Periodiek onderhoud
- 197.000 km
Voor de beurt en APK. De rekening viel iets hoger uit dan verwacht doordat de eerste vervanging van de remblokken (achter) nodig was. Nou ja, na 197.000 km is dat ook niet zo gek. Verder helemaal geen klachten. Ik hoop dat de remblokken voor het uithouden tot de volgende beurt. Verder probleemloos door de APK.
De auto rijdt nog steeds zeer prettig en zuinig. Ik ben dus nog steeds zeer content. Het is saai, maar het is niet anders .
Verkocht en over op elektrisch
- 220.600 km
Afscheid genomen van een geweldig fijne auto, ruim 5 jaar probleemloos en met veel plezier gereden in deze BMW. De auto paste niet meer bij mijn gebruik. Ik rijd simpelweg te weinig kilometers en het milieumotief begon ook te knagen aan mij. De laatste periode tikte de afschrijving best hard door, dat is een probleem nu met diesels. Voor het overige waren de kosten voor zo'n premium auto zeer overzichtelijk en voorspelbaar vooral. Ik hoop dat de auto weer een liefhebbende eigenaar krijgt en dan ben ik er van overtuigd dat deze auto nog vele jaren probleemloos mee kan.
Ik ga nu de overstap maken op elektrisch en even nadenken wat dat gaat worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 320d EfficientDynamics Edition Modern-line Automaat *Sportstoelen*
- 2013
- 185.614 km

BMW 3-serie Touring 316i Executive Sport | NAVI | CLIMA | CRUISE | XENON | NAP | MOOIE GOED ONDERHOUDEN AUTO |
- 2013
- 187.366 km

BMW 320i EXECUTIVE/AUTOMAAT/TREKHAAK/CRUISE/PDC/NAVI /NLA
- 2012
- 176.408 km