BMW 316ti Compact (2002) #3
autoreview

Signalement
| Uitvoering | 316ti Compact |
|---|---|
| Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2002 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 113.000 km |
| KM-stand laatst | 124.000 km |
BMW e46 Compact 316Ti 2002
- 113.000 km
Sinds kort rij ik in een lekkere 'old school' 316TI Compact in M-trim. Mijn auto was total loss en ik zocht tijdelijk iets om mij mee te verplaatsen. Deze kwam van mijn zoon die een geweldige e81 130i heeft gekocht. Opvallend lage maar correcte kilometerstand (in 2015 Duitse import, gecontroleerd in de BMW database). Halfleren sportstoelen, sportstuur, elektrisch schuifdak (dat vanwege de ouderdom en behoud niet helemaal naar achteren gaat), strakke en comfortabele wegligging, achterwielaandrijving, perfecte gewichtsverdeling en schitterend stuurgedrag zoals elke E46. Stille en zuinige motor. Geen strepentrekker (iedereen is sneller, je wordt er wel nederig van), maar op de snelweg tot 140 en boven de 4000 toeren als de valvetronic er in komt wil hij best wel versnellen. Lange koppeling en koud wat hakerige 5-bak. Opvallend stil bij 100 -120. Het is een 1.8 motor met een laag vermogen en dito prestaties, maar de motor kent wel manieren.
Na 23 jaar in redelijk goede staat (premium) maar onderhoud is belangrijk en dat was bij deze wat achterstallig. Onderstel moet ik nog goed naar kijken. Maar onderdelen zijn goed te vinden en mijn BMW garage vindt het een leuk ding om aan te sleutelen. Uiterlijk is twijfelachtig maar droogt in M-trim best wel mooi op en Arctic silver metallic is redelijk tijdloos. Heb wel de Tokyo-by-night achterlichten vervangen door donkere OEM van de mk2. Van binnen waan je je in een e46 M3.
Beurt bij specialist
- 115.000 km
De auto is goed nagekeken. Blok was onderen nog helemaal droog, wel een beetje (miniem) zweten. Luchtfilter was zwaar vervuild, na vervanging daarvan trekt de auto stukken beter, vooral op lage snelheid. Verder weinig bijzonderheden.
Auto is verder optisch aangepakt en staat er nu weer mooi bij.
ik heb de auto verder mooi laten maken, alle schokdempers laten vernieuwen en de voorwielophanging laten maken. Tevens een tuning (125 pk/ 190 Nm). Auto rijdt nu merkbaar vlotter.
Nieuwe distributieriem en poelie
- 124.000 km
Nadat een poelie van de distributieriem steeds meer lawaai begon te maken (lager), deze vervangen, met een nieuwe riem.
Auto rijdt erg fijn en verder redelijk probleemloos.
Binnenkort naar Ekris voor een terugroepactie/ nieuwe airbag rechts voor. Tevens laat ik nog kijken naar een soms aarzelende koude start. auto slaat niet steeds meteen aan, na opnieuw starten altijd. Ik verdenk een nokkenas sensor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

BMW 320i E46 Facelift Executive | 170 pk | 6 cilinder | NL auto | Cruise control | Climate control | Beeldscherm | 16 inch | Angel Eyes | PDC | Mistlampen | NAP | ➡️
- 2001
- 265.962 km

BMW 3-serie Coupé 320Ci Executive
- 2003
- 326.606 km

BMW 316i Lifestyle Executive PDC,Airco,Sport interieur
- 2003
- 303.549 km
