BMW 316iN Edition (1997)

autoreview

BMW 316iN Edition (1997)

Signalement

Uitvoering316iN Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf107.100 km
KM-stand laatst223.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 173.800 km

Ik heb de auto sinds 3 juli 2005 in mijn bezit. Het is mijn 2e auto. Na een half jaar te hebben rond gereden in een BMW 318i touring E30. Ik heb hem gevonden bij Toyota Dijksman in Haarlem. De auto was altijd dealer onderhouden met alle boekjes waaruit ik kon opmaken dat ik de 3e eigenaar ben.

De auto bevat door de Edition uitvoering diverse opties die erg handig zijn zoals: climate control en parkeersensoren als meest handige. Verder zitten er witte knipperlichten op wat een net effect geeft en houten accenten in het interieur.

De auto is donkergroen metallic (bostongrun) met zwart interieur wat een mooie combinatie geeft. Helaas zijn de stootstrips en onderste gedeelte van de bumpers niet meegespoten. Verder is de auto duidelijk altijd netjes gepoetst en zit dus nog erg goed in de lak. Afgezien van enkele kleine schade plekjes aan de achterkant en de gebruikelijke steenslag.

De BMW rijdt echt zoals het hoort. Stevig in de bochten en gemakkelijk op de lange stukken. Helaas beschikt de N (goedkopere versie) niet over elektrische ramen voor, hoofdsteunen achter en een airbag voor de passagier, waardoor het dashboard er iets ander uitziet aan de passagierskant dan bij de meeste 3 series, namelijk zoals van de modellen tot 1993.

Het is een heerlijke rijders auto. Ik stap vaak eventjes in de auto om gewoon een stuk te gaan rijden, vooral zomers en in het voorjaar. Het is een auto waarbij ik het altijd jammer vind dat ik al op de bestemming ben waar ik moet zijn, zelf bij ritten van meer dan 250 km die ik regelmatig maak. Het weggedrag is uitstekend en doet niet onder voor de twee E46’s die we thuis hebben. Het rijdt wel ietsje minder strak dan de E46, maar voor een bijna 10 jaar oude auto zeker niet verkeert. De stoelen zitten stevig en het interieur is echt zoals het hoort, op de bestuurder gerichte instrumenten.

De auto straalt door de kleur en de staat niet uit dat het al een 9 jaar oude auto is. Heb al veel positieve reacties van mensen gehad die het een erg nette auto vinden. Het model behoort net als de series E30, E39, E38 en E46 tot de mooiste modellen van BMW.

Als student zijnde is het niet goedkoop om in deze auto te rijden. De verzekering, wegenbelasting en onderhoud zijn vrij prijzig, maar het levert veel rij plezier op en ik heb het er gewoon voor over. Het is een erg leuke hobby.

Onderhoud

  • 223.000 km

28-12-2005 km stand: 116.167
- De uitlaatsteunen zijn vervangen. Aangezien de achterdemper bijna onder de auto vandaan hing. Totaal 58,-


26-01-2006 km stand: 117.485
- De remschoenen achter vervangen. Mede als de beide remcilinders achter.
Totaal: 296,15

26-05-2006 km stand: 120.800
Sinds kort een hoop gebonk aan de rechterachterkant van de auto. Blijkt dat de silent-blocks in langsdragers achter versleten zijn. Blijkt een bekend E36 probleem te zijn.

08-06-2006 km stand: 121.441
De jaarlijkse APK en wat onderhoud:
- Olieservice met filter
- APK
- Remvloeistof
- Koelvloeistof
- Silent-blocks in langsdraagarmen achter
- Remblokken van schijfremmen voor voeler
- V-riem dynamo
- Aandrijfriem van de compressor Airconditioning
Totaal: 857,54

Een vrij prijzige onderhoudsbeurt, maar een hobby kost nou eenmaal geld en hij rijdt er weer een stuk lekkerder door.

23-10-2006 km stand: 126.200
Winterbanden gemonteerd. Stalen velgen van BMW met E46 16 inch wieldoppen.

15-12-2006 km stand 130.150
Schokdempers zijn voor en achter vervangen. Er zitten Monroe schokdempers onder.
Totaal: 640,-

06-02-2007 km stand 132.100
Pilot xenon set 4300K ingebouwd.

09-05-2007 km stand 137.670
- Inspectie II
- Olieservice
- APK
- Uitlaat
- Stuuruitslagbegrenzer.
Totaal: 752,15

06-07-2007 km stand 140.800
Lederen interieur geplaatst. Verder geen problemen meer na de laatste inspectie beurt hopelijk blijft dit voorlopig ook zo.

03-3-2008
nieuwe set Continental sportcontact II achterbanden.

23-5-2008 km stand 164.340
- Insepctie I
- Olieservice
- APK
- nieuwe carterpan (oude was stuk door drempel)

08-8-2008 km stand 167400
- aircoservice

13-9-2008 km stand 168175
- contactslot vervangen

14-10-2008 km stand 170800
- middendempersteun vervangen

26-05-2009 km stand 183.159
- wiellager achter vervangen
- fuseekogel voor vervangen
- olieservice
- APK

17-02-2010 km stand 200.000

27-04-2010 km stand 204.934
- APK
- Olieservice
- Inspectie II

Door aanschaf van een andere BMW (330d '02) gaat deze helaas het veld ruimen.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.