AutoWeek 14 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 14 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • 3-serie
9

autoreview

BMW 316iN (1997)

Anoniem
  • Review
3 januari 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering316iN
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf84.219 km
KM-stand laatst199.436 km
Gemiddelde lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 117.200 km
  • 2 januari 2008

Na eerder al 4,5 jaar een E30 van 1987 (316 1800cc) gehad te hebben, waar ik 97.000 km zeer tevreden mee heb gereden, is het er dan toch weer van gekomen.

Eindelijk weer een BMW.

Wegens allerlei omstandigheden lukte het niet eerder,maar nu al weer bijna 2 jaar (sinds 27 januari 2006) in het bezit deze 316i E36 van eind 96 (model 97).
1e eigenaar,dealeronderhouden kortom mooie originele auto.

Wat me aan de vorige BMW altijd zo bevallen is,was het gevoel van degelijkheid,en dan met name de manier waarop het rijd en op de weg ligt, daar ben ik gaande weg eigenlijk wel een beetje verwend door geworden, het rijd gewoon erg lekker en ben iedere keer weer blij als ik er met op pad mag.

Dit valt me vooral op na bijna 6 jaar een Opel Astra F te hebben gereden, en nu dan deze weer te rijden.
Hoewel de Astra een heel goede auto was, staat die gewoon niet op het niveau van een BMW ,vooral wat rust in de auto betreft niet, er rammelt of kraakt in een opel altijd wel iets en toen ik de BMW ophield viel mij dit als eerste ook meteen weer op, zo van.....goh, wat mooi rustig.

Nu is de BMW de jongste ook niet meer maar goed, dealeronderhouden en slechts 84.000km is nou niet veel te noemen. Hier moet dus nog een poosje mee te rijden zijn.

De laatste beurt was nog niet zo lang geleden uitgevoerd,dus er was in principe niet zo veel vreemds te verwachten.

Vervolgens de rest van het jaar met veel plezier rond gereden,en heb dan in November toen hij gekeurd moest worden eerst eens rond gebelt voor wat betreft onderhoud,ondanks dat ik het meeste onderhoud altijd zelf deed vond ik het toch wel jammer om hem nu niet meer bij een dealer te laten onderhouden, maar goed het is wel BMW natuurlijk en dan weet je het meestal wel.

Kwam toen terecht bij Oolbekkink in Hoogeveen, eerst prijs op gevraagd en toen maar besloten om het hier te laten uitvoeren.
Inspectie 1 onder de A la carte regeling(lagere prijs voor ouder model) a 180,- euro

Vol synthetische olie 0w30
Nwe Bougies
En algehele inspectie van alle belangrijke delen.

Hierna weer vrolijk verder gereden, inmiddels een paar origineele BMW sportvelgen op de kop kunnen tikken (zie foto) en op de stalen wielen winterbanden laten monteren, dus het plaatje is nu compleet.

Trekhaak had ik kort na aankoop al gemonteerd (had dus ook nooit wat achter gezeten),de caravaan kan hij redelijk trekken (1050kg)het is maar een 1600 natuurlijk.

Verder het verbruik:
Zomers tussen 1 op 12,0 en 14,7
Nu het wat kouder is zo'n 1 op 11 a 12

Hoop positief te kunnen blijven over deze auto, zal zodra er wat nieuws is te melden
het hier schrijven.

Update: 26-11-08 bij km.stand 117.600

Inmiddels mijn 2e beurt (olieservice) bij de dealer laten uitvoeren bij km.stand 112.200
incl.2 wielen uitbalanceren en omwisselen.
€198

PROBLEMEN

  • 2 januari 2008

Bij aankoop niet opgemerkt maar thuis wel :De passagiers deur doet niet mee met de centrale deurvergrendeling.
Kost ongeveer €150,-bij de dealer.

Bij de inspectie kwamen een lekke uitlaatdemper aan het licht, de originele nog, mag het na 11 jaar?, 2 lekke remcilinders achter,multieriem en remvloeistof,1 achterband afkeur, 1 achterband advies om te vervangen.
Totale kosten bij dealer €268,-dit is excl.demper en banden

Demper via internet €108,-(zelf gemonteerd)

Km.stand 128.462
Silent blocks achter €160,-
Status 128.462 km
Remschijven en blokken €288,-
Status 0ng.50.000km

inspectie II

  • 128.462 km
  • 9 april 2009

Veel gereden sinds de laatste beurt in oktober,dus zeer benieuwd.
Inspectie uitgevoerdt, en daarbij kwamen de silent blocks achter aan het licht,nog niet helemaal op maar toch maar vervangen. €160,- incl.montage
Verder de remschijven en blokken ook maar vervangen wegens trillen tijdens het remmen en behoorlijk zichtbare slijtage.
(status ong.50.000 km.) prijs €288,-
Alles met elkaar zo'n €700,-
Het is wel een bedrag in een keer maar goed dan is het ook weer up to date.
Het trillen is weg, en hij is ook weer wat steviger "in de kont" om het zo maar te zeggen dus nog steeds veel "Fraude am fahren".

inspectie 1

  • 164.489 km
  • 7 juli 2010

Even een update,

inmiddels bij 143990km olie beurtje gehad.€102,-

Bij 161.100km inspectie 1 gehad.€246,-
Opmerkingen:banden matig,stuurkogel rechts voor volgende keer "aan de beurt".

Inmiddels setje gebruikte wielen met banden gekocht, weer met michelin premacy.
Verder niets aan de hand, valt mij mee gezien er de laatste tijd aardig meee gereden wordt.
Verbruik hierbij op snelweg, tussen 1 op 15 en 1 op 17,1(record!)

Als er meer nieuws is zal ik het melden.

Toch maar wat nieuws?

  • 189.436 km
  • 30 april 2011

Inmiddels nadert de 190,000 km, hij heeft alweer een beurtje gehad bij 177,000 km en jah....alweer ruim 4 jaar in bezit, ruim een ton meegereden en hij blijft maar gaan, geeft geen krimp....waar wacht ik eigenlijk op?.....De e46's worden zo langzamerhand betaalbaar, zeker een van de laatsten met een mooi pakket is toch ook wel erg leuk.Mijn vrouw vindt deze helemaal geweldig en vindt de onze zo langzamerhand wel erg oud worden,waar ik het niet helemaal mee eens ben.Vandaag gekeken naar een lifestyle edition met nog geen ton op de teller,weer dealer onderhouden, net een beurt gehad.(de geschiedenis lijkt zich te herhalen).Mooi interieur met half leer,sportstoelen,airco,cruisecontrol,radiobediening op het stuur,moderne 1.8 16 klepper erin en van een liefhebber...zoals ikzelf ook.
Dan de kinderen:
papa die is mooi en wat een knopjes erin....dat vind ik mooi!
Moet je nu blijven rijden of soms eens verfrissen en met de tijd meegaan?
Kortom we denken er serieus aan om hem maar van de hand te doen, misschien ben ik hier wel aan het juiste adres om hem aan een liefhebber aan te bieden,ben er per slot van rekening niet voor niets al die jaren zo zuinig op geweest!
Als er iemand geintereseert is mag hij zich melden, hij staat inmiddels op marktplaats.
Mijn mailadres is gerriekemfers@hotmail.com
Ik verwacht wel een redelijk bod.

Tot ziens, of over deze, of met een review over de volgende.
Groeten........

Toch nog gehouden, maar niet zonder problemen

  • 199.436 km
  • 7 maart 2012

Schreef ik onlangs nog van de auto weg te doen,hebben wij ondanks de aanschaf van een verse e46 toch besloten hem er maar bij te houden.Toch wel makkelijk 4 deuren en een trekhaak en natuurlijk de weerstand om hem te moeten missen na 5 jaar en inmiddels meer dan 100.000 km in ons bezit.
Maaaaaarrrrr.......dit keer niet zonder problemen, bij km stand 194.000 begint de auto slecht te lopen en enorm wit te roken,bijna meteen denk ik al aan de koppakking, dit komt wel eens voor bij dit type,maar we zijn er toch altijd zo zuinig op geweest,ja inderdaad de verbazing is ook wel groot,maar goed wat moet je dan???
Na wikken en wegen toch maar besloten om hem te laten repareren,meteen de distributiepakking ook meegenomen.Verder dan ook maar de remslangen voor, een stuurkogel,nwe bougies, olie en filter vervangen. Kosten samen zo'n €1000,- (incl.2 jaar garantie van Bmw)
Staan laten of weg doen is ook geen optie en afschrijving hebben we inmiddels ook bijna niet meer.
Kortom hij bromt er weer fijntjes op los en inmiddels staat de 2 ton er bijna op.
Wellicht blijft hij nu zeker nog wel een tijdje.....

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 3-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

INFO
Alphabet
BMW 318i (4D/6H)
€ 579
Stel samen ▸
Athlon
BMW 318i Corporate Executive (4D/8A)
€ 619
Stel samen ▸
Arval
BMW 318i Touring (5D/8A)
€ 601
 
BMW 3-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    320I HIGH EXECUTIVE

    BMW 320I HIGH EXECUTIVE

    • 2006
    • 244.635 km

    € 5.250

    318i Centennial Executive

    BMW 318i Centennial Executive

    • 2017
    • 97.100 km

    € 7.600

    318i Business Line M Sport open dak, navi, leer, xenon

    BMW 318i Business Line M Sport open dak, navi, leer, xenon

    • 2011
    • 145.918 km

    € 13.450

Meer BMW 3-serie occasions

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 3-serie specificaties
  • BMW 3-serie occasions
  • BMW 3-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 3-serie tests
  • BMW 3-serie gebruikersreviews
  • BMW 3-serie index
Test: BMW iX3 vs. Jaguar i-Pace

Test: BMW iX3 vs. Jaguar i-Pace

Vaak zie je dat merken eerst een bestaand model (eventueel met plug-in hybride-techniek) elektrificeren,...

Lees meer
 

BMW 3-serie reviews

  • Review
    BMW 316i (1991)

    BMW 316i (1991)

    9
    • 16 september 2020
  • Review
    BMW 318i (1998)

    BMW 318i (1998)

    3
    • 17 februari 2019
  • Review
    BMW 323i (1996)

    BMW 323i (1996)

    18
    • 10 augustus 2017
  • Review
    BMW 325i (1992)

    BMW 325i (1992)

    9
    • 11 december 2016
  • Review
    BMW 316i Executive (1997)

    BMW 316i Executive (1997)

    2
    • 28 maart 2015
  • Review
    BMW 316i (1993)

    BMW 316i (1993)

    4
    • 17 juni 2013
  • Review
    BMW 320i (1995)

    BMW 320i (1995)

    6
    • 16 augustus 2012
meer reviews
Op de rollenbank - BMW 328i

Op de rollenbank - BMW 328i

65

René Timmermans zorgt voor een primeur bij 'Op de Rollenbank'. Hij is de...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    BMW 320i (2019)

    BMW 320i (2019)

    • 11 april 2021
  • Review
    BMW M340i xDrive Touring (2020)

    BMW M340i xDrive Touring (2020)

    5
    • 2 april 2021
  • Review
    BMW 320i Touring (2018)

    BMW 320i Touring (2018)

    3
    • 21 maart 2021
  • Test: BMW M3 Competition

    Test: BMW M3 Competition

    • 16 maart 2021
  • Review
    BMW 320i Touring (2007)

    BMW 320i Touring (2007)

    3
    • 10 maart 2021
  • Autonieuws
    BMW 3-serie Touring (1994) - In het Wild

    BMW 3-serie Touring (1994) - In het Wild

    47
    • 5 maart 2021
  • Review
    BMW 318i Executive (1999)

    BMW 318i Executive (1999)

    2
    • 27 februari 2021
Merk
Merk
  • Review
    BMW 320i (2019)

    BMW 320i (2019)

    • 11 april 2021
  • Autonieuws
    BMW en Mercedes boeken verkooprecords

    BMW en Mercedes boeken verkooprecords

    54
    • 8 april 2021
  • Autonieuws
    Alpina krijgt twee verkooppunten in Nederland

    Alpina krijgt twee verkooppunten in Nederland

    20
    • 8 april 2021
  • Autonieuws
    Elektrische BMW iX1 gesnapt

    Elektrische BMW iX1 gesnapt

    31
    • 8 april 2021
  • Review
    BMW 545e xDrive (2021)

    BMW 545e xDrive (2021)

    5
    • 7 april 2021
  • Autonieuws
    Overzicht: zo vullen BMW, Mercedes en Audi niches

    Overzicht: zo vullen BMW, Mercedes en Audi...

    28
    • 5 april 2021
  • Review
    BMW 540d xDrive Touring (2018)

    BMW 540d xDrive Touring (2018)

    4
    • 3 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep