BMW 316i touring (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 316i touring |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 226.613 km |
KM-stand laatst | 250.000 km |
Aanschaf
Na een jaar te hebben rondgereden in de Volkswagen golf 1.6 besloten om in verband met gezins uitbreiding voor iets anders te gaan en lekker burgerlijk te doen en te zoeken naar een station model. Aangezien wij natuurlijk geen lening gaan afsluiten om een auto te kunnen kopen (wat volgens mij heel vaak gedaan wordt om de schijn hoog te houden) besloten om iets te zoeken tot €3000. Getwijfeld tussen wat andere station modellen zoals de passat. (Bleek toch iets te groot en te lomp) en de Audi A4 (konden geen leuk model voor die prijs vinden) Uiteindelijk deze 316I touring uit 1998 bij toeval tegen gekomen met ongeveer 226.000 km op de teller. Na 13 jaar wachten kan ik dus eindelijk in een BMW rondrijden. Ik was erg blij (mijn vriendin was daar minder gevoelig voor) Ik heb niet zo heel veel verstand van auto's en hoor mensen om mij heen altijd zeggen dat benzine auto's die meer dan 200dkm gereden hebben niet meer de moeite waard zijn. Aan de andere kant wordt ook vaak gezegd dat dit niet geld voor duitse auto's.
Tijdens de bezichtiging viel mij al op dat deze auto er niet uitziet alsof hij 13 jaar heeft rondgereden. Paar kleine krasjes hier en daar en hele kleine roestplekken maar voor de rest zit hij nog strak in zijn blauw metallic lak. Ook aan de binnenkant is te zien dat er mensen in hebben gezeten die de boel niet hebben laten verslonzen. Het betreft hier een model met climate control (links-rechts afzonderlijk van elkaar te regelen) park distance control, midden arm steun voor en achter en wat andere voor in 1998 technologische snufjes.
Na een korte proefrit te hebben gemaakt besloten om de auto te kopen en de gok (motorisch gezien geen idee waar op te letten) aangegaan Ik wil proberen om er ongeveer 80.000 kilometer mee verder te rijden. (erg benieuwd of dit gaat lukken zonder toren hoge reparatie kosten e.d.)
De auto laten APK keuren. Er zat nog 4 maanden APK op en om niet voor al te hoge kosten te komen staan in oktober dit gelijk laten uitvoeren. Dit "uitvoeren" gebeurde door een bevriende garage van de autohandelaar. (Extra kosten voor de garage) Dus erg objectief zijn die jongens natuurlijk niet. Direct na aanschaf gelijk even door gereden naar een BMW specialist (voor de zekerheid) hier in de buurt en die concludeerde dat de winterbanden er nog op zaten (de verkoper vertelde mij dat er zomer banden opzaten en dat ik de winter banden mee zou krijgen)verder waren de remschijven verroest (dit kan komen door te lang stil staan)
De auto had op basis van die punten volgens de BMW specialist nooit goedgekeurd mogen worden. Maar goed, zoiets weet je van te voren als je hem dus laten keuren door een bevriende garage (collega). Ook viel de monteur van de BMW garage op dat er kleine scheurtjes in de rubberbalg(?) zaten. Deze ook gelijk maar laten vervangen. Dit had trouwens niet direct gehoeven maar dan ben je er maar van af. Ook zitten er wat beginnende (kleine) roest plekken op die ik binnen nu en 3 maanden wil laten aanpakken. Voor de rest kon de monteur niks vinden en vond hij de auto ondanks zijn leeftijd en kilometer stand er bijzonder goed bij staan. Dat scheelt....voorlopig....
Eerste kilometers
Ik heb nu ongeveer 300km in de auto gereden en het volgende valt mij gelijk op:
Er is erg weinig ruimte voor bijvoorbeeld een flesje cola o.i.d. Je kunt het nergens echt lekker kwijt. Het handschoenen vakje is erg klein er past alleen een navigatie in en wat klein grut. Dit was in mijn golf wel anders (bekerhouders etc.) ik krijg er met de BMW wel meer kofferbak ruimte voor terug dus dat is natuurlijk de reden waarom wij hem hebben gekocht. Je kan zeggen wat je wil maar tijdens het rijden hoor ik niks kraken of piepen. Ik heb ook een Peugeot 206 uit 2003 gereden en die produceerde af en toe geluiden alsof er een parkiet in het dashboard verstopt zat. De stoelen van de BMW zijn de beste stoelen die ik ooit in een auto heb gehad! Zo heerlijk zacht in vergelijking tot bijvoorbeeld de Peugeot 206 en de Volkswagen Golf uit 1998. Ook zitten ze lekkerder dan de Focus uit 2008 waar mijn vriendin in rijd. De auto schakelt heerlijk soepel maar wel strak. Ik ben een leek maar kan wel zeggen dat de auto goed op de weg ligt en ik graag (als ik klaar ben met werken) nog een rondje extra rij omdat ik er zo van geniet. Meer kan ik er nog niet over zeggen.
Ik zal binnenkort wat uitgebreider terug komen als het gaat over prestaties/onderhoud en extra kosten en het aanpakken van de kleine roestplekken.
Kosten tot nu toe
- 244.645 km
Kosten tot nu toe zijn:
33,84 euro voor een rubberbalg + 55,- voor het inbouwen + wat klein matriaal (lampje dashboard klok)
Ik ben bij de carglass geweest voor de 2 kleine barstjes in mijn voorruit. (ongeveer even groot als een erwt) Het blijkt dat als ze al een keer zijn behandeld ze niet opnieuw behandeld kunnen worden. Beetje vreemd, meneer van de carglass adviseerde mij om terug te komen als mn ruit helemaal barst.
29-11-2011
Bij de Kwikfit Nieuwe remschijf linksvoor + rechts 218,- + remblok 161,- euro
Zomer banden ----> winterbanden, uitlijnen, balanceren en de wissel zelf heeft mij 127,-gekost.
21-03-2012
ABS sensor linksvoor 77,- + oliefilter 9,90 + olie 5W40 + koelvloeistof is totaal inclusief arbeidsloon 256,73
15-06-2012
APK (45,-) + 2x vering + lampjes + remleiding ongeveer 450,-
10.000 km verder
- 235.600 km
Zo, de eerste 10.000 kilometers zitten er bijna op met de Touring. Mag je een E36 ondanks zijn km stand een youngtimer noemen? Ik vind van wel maar;
Eerlijk gezegd vind ik de voorkant van het vorige model mooier (met afzonderlijke ronde koplampen) Je ziet natuurlijk veel E36 modellen rondrijden die zwaar gepimpt en uitgebouwd zijn en vaak bestuurd door sjonnies en anita's (bij de touring E36 een stuk minder gelukkig) maar dat hou je natuurlijk altijd als duurdere modellen betaalbaar worden. Maar jammer is het wel..
Ik zal beginnen met de "problemen" Het begon met het trillen van het stuur bij snelheden vanaf 80km tot 100km lichte trillingen bij het gasgeven. Bij het remmen bij "hoge" snelheden vanaf 120km trilde het stuur zowat uit mijn handen. Erg gevaarlijk! Hier nog een tijdje mee rondgereden tot de (zomer)banden wissel van vandaag. De monteur kwam erachter dat de remschijf linksvoor krom was en daardoor de trillingen veroorzaakte. Dit gelijk laten oplossen door nieuwe remschijven (voor) + blok.
Nu trilt het stuur niet meer en dat geeft mij iig een veilig gevoel. Het kromtrekken van de remschijfen lijkt een E36 kwaal te zijn volgens de monteur. Kosten hiervan staan hier boven.
Het ABS lampje brand nu ook constant al een maand of twee. Ik heb de auto laten uitlezen bij een specialist en die concludeerde dat het de pomp zou kunnen zijn. Aangezien dit een vrij dure grap is wil ik nog even wachten met het vervangen hiervan (als iemand een goede en goedkope oplossing heeft?, altijd welkom) De auto moet volgend jaar gekeurd worden en op dit punt zou de auto afgekeurd worden.
Meer problemen heb ik gelukkig nog niet. Hier en daar een kleine roestplek en een deuk. Dit laat ik maar zo aangezien ik geen zin heb om veel geld te investeren in een auto van 13 jaar en 235dkm op de teller.
Ik rij ongeveer 250km per week en ik krijg niet echt het idee dat de auto erg zuinig is. Als ik 130 rijd maakt de auto 4500 (of meer) toeren en mist in mijn ogen een 6e versnelling. Kwa prestaties voldoed de auto. Het is geen snelle jongen maar je kunt zonder problemen 140 rijden. Vanaf 150/160km per uur hoor je een lekkere bromtoon alleen deze snelheden rij ik bijna nooit aangezien ik dan direct het gevoel krijg dat ik iets doe wat echt niet mag.
Achterin zit je ruim en de stoelen zitten nog steeds prima! Jammer dat de rugleuing kwa steun onderin niet echt in te stellen is. De matrialen die gebruikt zijn, 13 jaar geleden zijn zoals je ze mag verwachten van een dure BMW destijds van uitstekende kwaliteit (anders dan de peugeot 206 die ik heb gehad waarbij je de vellen zo van het stuur kon trekken) Ik kan me voorstellen dat mensen hier veel geld voor hebben betaald in 1998.
De standaard geluids instalatie die erin zit is trouwens erg slecht, heel blikkerig en weinig bass. Mijn ipod sluit ik aan dmv een AUX stekker.
Ik ben benieuwd hoe lang we nog blijven rijden met de beemer (ik hoop nog een paar jaar) Maar als de kosten hoger worden dan wat de auto waard is dan gaat ie weg tot die tijd blijf ik lekker rijden in deze duitser!
Update volgt weer zodra er wat te melden is!
Naar de garage + oilservice
- 240.292 km
Ongelooflijk! Ik heb (voor mijn gevoel) eindelijk een garage gevonden in Amsterdam bij wie ik niet het nare idee krijg te worden "opgelicht" Vooraf een prijs opgaaf doen en er achteraf met 1 hele euro boven zitten noem ik een hele nette manier van zaken doen. Ook wordt ik daar serieus genomen, klantvriendelijk behandeld, kan ik er ala minute terecht en er worden geen onverklaarbare hoge prijzen gerekend. Deze garage mag voortaan al mijn opdrachten aannemen *naam van de garage is bij mij op te vragen*
Maar goed, genoeg over de garage zelf.
Na een half jaar (zoals, beste lezer, te lezen in mijn vorige verslagen) een nieuwe ABS sensor linksvoor laten inbouwen. Voor de zekerheid nog een keer laten uitlezen en gelukkig niet de pomp zelf die defect is!
Eindelijk het probleem opgelost! Anders kom ik over 2 maanden niet door de APK heen en veiligheid boven alles.
De groene lampjes waren ook al weg, dashboard geeft het braaf aan, het was weer tijd voor een "Oilcheck" dit ook gelijk maar even laten uitvoeren. 5W40 erin + koelvloeistof en een oliefiltertje. Niet de meest spannende dingen maar voor mij in ieder geval een mooi moment om de balans weer even op te maken. Kosten, zie kopje kosten.
Volgende week de zomer bandjes er weer onder en de PDC (park distance control)laten nakijken. Deze werkt ook niet meer (erg handig voor mijn vriendin) ;)
Daar volgende keer meer over!
Ik geniet trouwens nog van iedere km die ik met de touring maak. Na een rit uitgerust uitstappen, weglopen en nog even achterom kijken. Daar waar ik bij mijn vorige auto's na 9 maanden al stiekem opzoek was naar iets anders wil ik daar nu nog niet aan te denken.
APK! boe of hoera?
- 244.645 km
Vorige week naar de garage geweest voor de jaarlijkse APK. Geen extreme bijzonderheden op de achterveringen na (deze waren beide aan vervanging toe, en anders afkeur) en moesten vervangen worden. Verder nog een lampje dat niet goed stond afgesteld en een een ruitenwisserpompje wat niet goed meer werkte. Ook is er een remleiding (of iets) vervangen. De PDC is ook gemaakt. Al met al geen grote kosten, ongeveer 450 euro. We mogen dus weer een jaartje blijven rijden.
Of ik al aan het rondkijken ben naar iets anders? Ja, natuurlijk. Maar het blijft bij kijken. ;) Ik vind de beemer nog veels te lekker rijden en ik wil de 3 ton halen!
De kosten die we aan onderhoud kwijt zijn (voor een auto van bijna 14 jaar oud) vallen ons (na een jaar rijden) mee. Maar mochten er grote kosten aan komen dan doe we hem weg, zonder twijfel. APK, hoera!
Iets nieuws
- 250.000 km
Na 1,5 jaar in de touring te hebben gereden begon het vorige week toch een beetje te jeuken. Ik speelde al een tijdje met de gedachte om deze auto in te ruilen. Een echte legitieme reden daarvoor had ik niet. Ik heb in 1,5 jaar wat achterstallig onderhoud weggewerkt die de vorige bestuurder heeft laten liggen dus toch wel een eurotje of 13 a 1400 in de auto gestoken en hier en daar zat er nog wat aan te komen. Ik begon mij wel steeds meer te ergeren aan de duidelijk zichtbare roestplekken (die steeds groter werden) en een flinke deuk boven de wielkast.
De touring is een fijne auto gebleken die ons 1,5 jaar trouw is gebleven, van A naar B heeft gebracht, ons nooit in de kou heeft laten staan, starten en lopen! Hij voelt zich het beste thuis op de snelweg met snelheden zo tussen de 100 en 140 km per uur.
+
Imago (weinig/geen aso volk in een touring)
Design (indien origineel gelaten, mag nog jaren gezien worden)
Betrouwbare motor met distributieketting
Genoeg ruimte achterin (kinderwagen, koffers, tassen)
Wegligging
Achterbank handig in te klappen
Degelijk
-
Roest (misschien een beetje pech mee gehad)
De 1.6 motor komt af en toe wat pk's tekort
Stoelen niet goed in te stellen (alleen rugleuning, niet onder of zijkanten)
Weinig/kleine opbergruimte voorin
Op de 1 of andere manier altijd getrokken naar een Saab. Het is een 9-5 2.0t uit 98 geworden. Review volgt nog.
De touring kan nog zeker heel wat km's er bij hebben en mijn plan om de 3 ton km's te halen helaas niet gelukt. Ik wens de volgende eigenaar heel veel rij plezier met deze beem! Review hierbij afgesloten, reacties of vragen natuurlijk altijd welkom!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Cabrio 320i E36 Executive | NL auto | 6 cilinder | Automaat | 17 inch | Leer | Sportstoelen | Sportstuur | Climate-control | Cruise control | Elektr kap | ➡️
- 1999
- 198.743 km

BMW 3-serie Cabriolet E36 320i Executive / Origineel NL / Inclusief Hardtop / 100% origineel / Automaat / M Sport Leder / Zeer netjes
- 1998
- 150.530 km

BMW 316 Compact Automaat, airco, nieuwe apk
- 1999
- 169.998 km