BMW 316i Executive (1995)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 316i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 126.000 km |
KM-stand laatst | 186.534 km |
Ervaringen
- 180.000 km
Echte degelijkheid, kwaliteit en klasse... Dan heb ik het over de BMW’s van ’de oude
stempel’ om het zo maar eens te zeggen. Mijn 102 PK sterke 316i (zonder airco) rijdt
fantastisch, is comfortabel, ziet er nog altijd super uit en is net zoals pa’s oude
316i echt superzuinig, wat ik gemerkt heb tijdens en na lange ritten naar Duitsland
en Luxemburg. Heb tijdens een rit door Duitsland bij gemiddeld 130 km/h op de
vlakke Autobahn een verbruik van 1:16 weten te scoren. Echt verbazingwekkend, maar
geweldig hoe zuinig die auto is!
Ben een klein dingetje tegengekomen wat een beetje tegenvalt: de trekkracht bij een
hoge versnelling valt af en toe een beetje tegen, dus bij veel bergen moet je veel
terugschakelen... Maar goed, dat maakt hij weer goed door zijn verbruik en
betrouwbaarheid. Verder kan hij goed en vlot meekomen in het verkeer, en is ie best
snel.
Verder heb ik niks te klagen over de auto, qua prestaties, betrouwbaarheid, comfort
of wat dan ook en kan ik iedereen die op zoek is naar een zuinige BMW 3-serie, zo’n
316i aanraden. Het is echt een klasse auto! Ze kosten bijna niks meer en je kan er
zeker 6 ton (zie Klokje Rond van de groene 316i die in de AW stond) mee afleggen,
mits je hem goed onderhoudt...
Problemen en onderhoud
- 186.534 km
Februari 2007 en 126000 km: Interieurverlichting functioneerde niet. Oorzaak:
kapotte zekering
Oktober/november 2007 en 142000 km: Als ik op aan het trekken was, kreeg ik hem niet
in de 3e versnelling. Oorzaak: verouderde/verkeerde versnellingsbakolie. Deze
ververst en de juiste olie erin gedaan, en daarna geen last meer van het probleem
gehad.
Maart 2008 en 144000 km: Reflector van de rechterkoplamp bleek helemaal los te
zitten, dit kwam doordat 2 pinnetjes voor de verstelling waren afgebroken. Heb dit
samen met een collega opgelost door er 2 moertjes met ringetjes op de schroefdraad
te draaien, maar hierdoor kan ik de elektrische koplampverstelling helaas niet meer
gebruiken. Over een tijd komt er toch een nieuwe koplamp in en dan is dat ook weer
verholpen. Voorlopig blijft het zoals het nu is, je ziet er tenslotte toch niks van.
April 2008 en 145000 km: Flens (bij thermostaathuis) waar koelvloeistofslang op zat
was kapot, resultaat: koelvloeistofslang tijdens rijden eraf gesprongen en boel
koelvloeistof verloren. De kunststof flens is samen met de multiriem en spanner
vervangen.
Mei 2008 en 147000 km: Multiriem begon in het begin van deze maand keihard te
joenken en het gejoenk ging eerst wel weg zodra de motor warm werd, maar een tijdje
erna (zo rond 11 mei) niet. Ik dacht in de eerste instantie aan een van de
looprollen. Een collega monteur zei dat de riem wel iets te lang kon zijn omdat het
een universele Gates multiriem was. Volgens een andere collega maakte het niks uit,
dus dan lag het niet aan de multiriem. Afgelopen zaterdag (24-05-08) tegen collega
gezegd dat het nog steeds niet over was, dus heb ik hem de riem eraf laten halen en
hem de rollen laten nakijken. En wat bleek? Een van de loop rollen had z’n langste
tijd gehad en maakte dat geluid. Een andere looprol begon langzaam, dus die hebben
we die zaterdag dus vervangen en het geluid is helemaal weg, eindelijk! Geweldig
gewoon om de radio niet meer harder te hoeven zetten om dat gejoenk niet meer te
horen en de verbaasde(van:’wat is dat voor kabaal?’) blikken van de mensen niet meer
te hebben.
Oktober 2008 en 155000 km: achteruitrijschakelaar vervangen.
Februari 2009 en 162673 km: beide draagarmrubbers achteren laten vervangen, vanwege doorgeslagen rubber rechtsachter.
April 2009 en 165903 km: bij het uitvoeren van een beurt constateerde ik dat het bekende 'zweten' bij de distributiezijde (hebben veel 316i's) een kleine olielekkage is geworden, dit probleem zal z.s.m. verholpen worden.
Mei 2009 en 166765 km: bovenste distributiepakking, rubberen -en klepdekselpakking vervangen. Dit heeft tijdelijk een droge motor tot resultaat gehad, maar hij is weer gaan zweten. Te zijner tijd zal de onderste distributiepakking vervangen moeten worden, waarbij dus de kop eraf zal moeten...
Oktober 2009 en 175904 km: rubberen slangetje carterventilatie vervangen, wegens poreusheid.
April 2009 en 186514 km: rem linksvoor was flink aan het dampen, de schijf gloeiend heet en tikte behoorlijk, dus remzuiger moest wel vastzitten. Dit leidde uiteindelijk tot het vervangen van de remklauw linksvoor, revisie was niet mogelijk vanwege de vasgeroeste zuiger.
April 2009 en 186.xxx km: thermostaat word nog vervangen, wegens het slecht op temperatuur komen van de motor en (eenmaal op temperatuur) het schommelen van warm naar koud en vice versa bij kouder weer.
Eigenlijk zijn dit niet echt problemen geweest, tenminste voor mij als monteur niet.
N.B. Het probleem met de afgebroken flens had zich ook voorgedaan bij onze vorige
316i E36 uit 1995, dus het zou een zwak punt bij deze auto’s kunnen zijn, want dit
is ons nu al 2x overkomen.
Verder alleen het gebruikelijke onderhoud:
126680 km: Grote beurt waarbij de olie, het oliefilter, luchtfilter, microfilter en
bougies zijn vervangen/ververst.
138734 km: Kleine beurt waarbij de olie, remvloeistof en de versnellingsbakolie zijn
ververst en de remblokken zijn vervangen.
139000 km: APK, tijdens de APK zijn onder meer de remleidingen ontroest, het
benzinefilter vervangen en de cardanasolie ververst.
145835: Multiriem vervangen
153753 km: Grote beurt waarbij de olie, het oliefilter, luchtfilter en bougies zijn
vervangen/ververst.
160000 km: APK, geen bijzonderheden
160398 km: Accu vervangen
165903 km: Kleine beurt (Oilservice) waarbij de olie is ververst
175904 km: Slangetje carterventilatie vervangen
176000 km: Kleine beurt (Oilservice) waarbij de olie is ververst
186514 km: Remklauw linksvoor vervangen door gebruikte Z3 klauw
186534 km: Standaard luchtfilter vervangen door een K&N luchtfilter voor de standaard luchtfilterbak
Wat ook bij het onderhoud hoort is het met de hand wassen, dit doe ik wekelijks.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.