BMW 316i (2009)

autoreview

BMW 316i (2009)

Signalement

Uitvoering316i
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst17.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 3 maanden.

  • 7.700 km

Na 4 jaar te hebben gedieseld in een Scenic 1.9 dCi moest er een nieuwe (zakelijke) auto komen, op benzine want ik kom tegenwoordig niet boven de 30.000 km. Mijn keuzelijstje bestond eerst uit (weer) een Scenic, een nieuwe Megane (die ik ook prive rijd) een nieuwe Golf. Eerst proef gereden in een Megane 180TCE, leuke auto maar wel wat rauw en reageerde vrij zenuwachtig op het gas, de 130 TCE was er nog niet en de 2.0 is zo dorstig dat deze zo wie zo niet mocht (max. 7,5l/100km benzine). Toen de Golf 1.4 DSG (160pk); reed erg leuk maar de offerte die uit de printer kwam zat zo rond de €36500, toch wel erg veel voor een Wagen voor het Volk....
Toen via mijn zwager in contact gekomen met BMW Den Haag en telefonisch eens doorgegeven wat ik leuk vond, waarna per Email de volgende dag een offerte binnenkwam. Dat viel niet tegen, voor nog geen € 35000 een 316i Business line, Metallic (licht) blauw, Navigatie, Regen/lichtsensor, Mistlampen, Multifunct. stuur en niet te vergeten de 18" velgen met 255/35-18 (runflat) banden.
Om een lang verhaal kort te maken 3 maanden geleden heb ik de auto opgehaald en er nu zo'n 7000 km met gereden.
Wat viel mee en tegen:
VOOR:
- De aflevering bij BMW Den Haag, echt super!
- De uitstraling van auto (en velgen) veel meer bekijks dan mijn Scenic...
- Stilte in de auto, echt super relaxed rijden
- Navigatie is gewoon goed en wel makkelijk zo ingebouwd
- Stoelen zitten prima
- Wegligging.... met 255 banden kun je met echt met 130km/u over de klaverbladen hier in de buurt
- Bandengeruis/stugheid; iedereen waarschuwde ervoor maar valt 100% mee!!
- MP3's op een DVD afspelen, tuurlijk het is geen USB meer t werkt wel.
- Automatische recirculatie werkt prima
- En als laatste: het BENZINEVERBRUIK...; echt gewoon zuiniger als mijn Renault Diesel (en ook als mijn prive Renault Megane 1.6-16), net ff op de tripcomputer gekeken, de laatste 1723 km gemiddeld 1:16,9 (wat ook klopt bij het tanken, 963 km op de laatste tank). Hoe BMW het doet weet ik niet maar met mij Renault voor privegebruik (zelfde rijstijl) haal ik echt niet zuiniger als 1:14.
TEGEN:
- Na de 300Nm van de Renault is de trekkracht echt wel wat minder, alhoewel je echt zo op de 170 km/u zit en dat zonder veel herrie..
- Het starten met eerst de "key" in het dashboard en dan de startknop bedienen, zeker als je gewent bent de Keyless entry van de Renault, gewoon de deur opentrekken, op de knop drukken en weg....., hoe vaak ik na het uitstappen weer de auto in moest op de "key" eruit te halen is niet meer te tellen.
- Van max. 500 MP3's op de DVD wordt de text vertoond, de rest wordt wel afgespeeld (op random) maar je ziet geen info...
- De I-drive knop, werkt prima alleen in de Business line wel alle knoppen (en menu's) voor een telefoon te bedienen maar helaas Bluetooth zit er niet in, kon dat chipje er nou niet af BMW....
- Onhandige hoogteverstelling van de stoel, je moet jezelf "opwippen" met de knop omhoog en dan pas gaat de stoel mee, sorry hoor maar dat slaat echt nergens op.
- Geen motortemperatuur meter..
- Geen oliepeilstok alleen via de boordcomputer, als dat ding klopt nog geheel vol..............

Dat was het wel voorlopig!!!

Nog steeds zuinig, zie foto...

  • 8.900 km

Afgelopen dagen erg druk geweest, veel gereden (veel files, wat een ellende op die A2 en A50), maaaaar nog steeds super zuinig!
Omdat een hoop mensen het niet geloven, toch maar even een fotootje gemaakt. 1109 km deze week, BIJNA 60 km/u filegemiddelde (had ik toch maar een 330i of een Laguna 205PK gekozen.....)
en toch nog een hele nette 1:16,9
(en dat voor een auto van 1425 kg + bijna 100 kg bestuurder)

ervaringen 1e half jaar

  • 17.000 km

Het jaar is alweer om en de km-teller staat alweer op ruim 17000 km.
Mijn ervaringen tot nu zijn simpelweg gezegd goed, maar natuurlijk zijn er ook zaken waaraan je maar moeilijk kan wennen en deze zijn (in willekeurige volgorde):

1) Het draaiknopje onder de luchtroosters in het midden. Je kan het de blauwe kant draaien, dan krijg je het koud, en je kunt het naar de rode kant draaien, dan krijg je het erg warm..... Sorry hoor maar ik kan links en recht de automatisch regeling op een halve graad nauwkeurig instellen en als ik 20,5 instel dan wil ik graag dat het 20,5 graden in mijn auto word!!! Waarom wordt ik dan gedwongen om steeds aan dat rare knopje te draaien? Echt on-be-grijpelijk.........

2) Waar is de knop om de linker en rechter temperatuur te koppelen? nu moet je telkens aan 2 knoppen draaien om een bepaalde temperatuur in te stellen; en dat in hands-free land als de onze.

3)Tja die sleutel.... 98 van de 100 keer dat ik stop, druk ik op de START/STOP knop, motor uit,ik stap uit, om me dan te realiseren dat ik ALWEER die rottige sleutel erin heb laten zitten... BMW: gebruik dan die sleutel om te starten en te stoppen. Gewoon het drukschakelaartje achter de sleutel plaatsen i.p.v. achter die Racy aparte knop.

4)De navigatie; Ok Ok, ik heb maar een business NAV dus alleen plaatjes als de DVD erin zit, maar laat dat na het verwijderen van de DVD dat apparaat automatisch op PIJL weergave springen i.p.v. de opbeurende tekst dat je geen kaarten te zien krijgt als de DVD eruit is. En zet je het ding dan toch maar weer op PIJL weergave en ga je na b.v. het instellen van iets anders weer terug naar de navigatie mode, helaas helaas, weg PIJL weergave, moet je weer handmatig aktiveren.....

5) De spiegelverwarming; ik ga steeds meer twijfelen of die er wel in zit; het lijkt er steeds meer op dat de Global Warming mijn spiegels sneller ontdooid dat de beloofde verwarmingselementen.

Tot zover mijn 'kritiek'. Natuurlijk moet ik toegeven dat ik tot op het bot ben verwend met mijn Prive auto, een Renault Megane (en over 2 weken een nieuwe Scenic TCE), misschien een idee om iemand van BMW eens een weekje in een Renault 'Privilege' te laten sturen?

Dan moet ik toch nog even terugkomen op het brandstofverbruik; het gemiddeld is gezakt tot 1:15,8 wat voornamelijk komt door het dalen van de temperatuur. Hoe netjes ik ook overdag rijd, 1x een koude start bij temperaturen rond de 0 graden en daar gaat je goede gedrag en zakt het gemiddelde op die tank met bijna een hele liter. Tja probeer je met een A-label auto de opwarming van de aarde om te zetten in afkoeling, krijg je dit............

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.