BMW 316i (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 316i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Je bent 17 en wordt 18 en je wilt graag een leuke auto (met een budget van +/- 4000 euro). Keuzes genoeg zou je zeggen, ik heb natuurlijk veel op Autoweek.nl gekeken wat nou leuke auto’s was en er vloog van alles voorbij:
- BMW 3 serie sedan
- Ford Escort
- Honda Civic Sedan
- Hyundai Coupé
- Mazda 323F / Coupé
- Mitsubishi Lancer
- Opel Astra Sedan
- Peugeot 206
- Subaru Impreza
- Volkswagen Golf
Voorwaarden voor de auto was onder andere; airbag, ABS, stuurbekrachtiging, rond de 100pk (liefste meer natuurlijk), net uiterlijk, betrouwbaar, geschikt voor 4 personen, betaalbaar (in onderhoud).
Na zo’n beetje alle autodealers in Apeldoorn af te zijn gegaan heb ik samen met mijn vader de keuze beperkt tot 3 verschillende auto’s:
- BMW 316i edition (Blauw)
- Mazda 323F 1.8 GLX (Rood)
- Subaru Impreza 1.8 GL (Groen)
Alle auto’s voldeden zeker aan mijn eisen, maar omdat ik mijn rijbewijs nog niet had kon ik ze zelf niet testen. Gelukkig was mijn vader bereidt om alle 3 de auto’s uitgebreid te testen. Op een zaterdag (ik was aan het werk), kwam hij langs met alle drie de auto’s zodat ik zelf het in- en exterieur van de auto’s kon bekijken.
De Mazda was rood en had zoals zoveel een iets wat doffe motorkap (met paar steenslagen), een lage zit positie en een wat sober interieur. Maar verder zag de auto er leuk uit.
De groene Subaru… tja… japanse degelijkheid een saai in- en uiterlijk maar hij doet wat ie moet dan.
En als laatste de BMW een 316 E36, de donkerblauwe BMW gaf mij de beste indruk. Strak in de lak en een sportieve buitenkant met de bumpers in kleur mee gespoten, naar de bestuurder gericht dashboard, een BMW. Enig minpuntje was het wat saaie interieur en een licht beschadiging van de bestuurdersstoel.
Zoals je uit het verhaal kan begrijpen was de keuze snel gemaakt het werd de BMW. De auto
PROBLEMEN
Eigenlijk vrij weinig aan onderhoud, de auto krijgt jaarlijks 1 grote (a 400 euro) en 1 kleine beurt (a 100 euro) en rijd het hele jaar zonder problemen, niet slecht voor een nou 14 jaar oude auto.
10-05-2007
Km stand: 160.000
Oow...shit...ik heb een ongeluk gehad, door het slechte weer en veel regen ben ik met de auto uit de bocht geslipt. Oorzaak: behalve de regen voornamelijk ik zelf, ik heb natuurlijk met mijn 235 brede bandjes iets meer rekening moet houden met het weer. Maargoed schade is:
- Gebroken velg;
- Ophangbeugel vervormd;
- Andrijfstang gebroken.
Alles is gelukkig gerepareerd en de nieuwe velg is al in bestelling.
15-05-2007
Km stand: 160.000
Na het ongeluk maakt de auto ontzettend veel lawaai (ondertussen zit de nieuwe velg er ook op), volgens de garage kan door de klap de uitlijning van de auto slecht zijn. Ik heb dus een afspraak gemaakt bij Euromaster om de auto te laten uitlijnen. Euromaster had de volgende dag een gaatje en ik kon erop wachten. Na analysen van de computer blijkt dat uitlijning van de auto niet goed spoort.
Na het opnieuw uitlijnen van de auto maakt de auto aanzienlijk minder geluid, wat ook erg prettig is bij het rijden op hogere snelheden (180 km/u), met dank aan de goeie service van Euromaster.
Totale kosten ongeluk: 900 euro
14-02-2008
Km stand: 180.000
Bij aankoop van de auto werd verteld dat de uitlaat (bij de katalysator) al wat slecht was. Deze kon des tijds tijdelijk worden gerepareerd maar 2 jaar verder moet ik er aan geloven de uitlaat is op. Jammer maar ook weer leuk een sport demper dan maar? Ik heb gezocht naar een mooie uitlaat, maar 600 euro voor een dubbele eind demper van Sebring is het mij niet waard (let op ik moet ook een nieuwe KAT dus er komt nog meer kosten aan!!!). Dus toch maar een orginele nieuwe KAT en einddemper besteld.
04-03-2008
Km stand: 180.000
Ik ben terug van vakantie en haal de auto op bij de garage. Er zit een compleet nieuwe uitlaat vanaf het spruitstuk op. Op vallend is dat de nieuwe uitlaat stationair minder geluid maakt maar bij flink optrekken echt 1000x better (niet harder) klinkt als de oude uitlaat. Blijkbaar was de ouder uitlaat toch drastisch aan vervanging toe, de auto reageert vele malen vlotter en heeft voelbaar meer trekkracht.
Totale kosten uitlaat: 800 euro
Verder 0 problemen gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.