BMW 316i (1991) #3

autoreview

BMW 316i (1991)

Signalement

Uitvoering316i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf210.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 16%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Nadat mijn Suzuki wel erg dure mankementen begon te krijgen, ging ik op zoek naar een BMW 3-serie. Eerst zocht ik een E30 3-serie (1982- 1990), waarvan ik er al een had gehad. Maar ik ontdekte dat de opvolger daarvan, de E36 (1990-1998), inmiddels ook niet duur meer was.
Gezien mijn budget mocht mijn auto niet meer dan rond de 900 euro kosten. In Leeuwarden vond ik een 316i uit mei 1991 voor 900 euro, een van de eerst geleverde E36 316i’s in ons land (de 316i werd later dan de overige E36 modellen geintroduceerd in mei 1991).

Verblind door mijn BMW-gekte nam ik de auto gelijk mee, ook al omdat hij een nieuwe APK meekreeg. Dit bleek later niet geheel terecht, de uitlaat ging al na een paar weken lekken, en de banden waren erg slecht. Wel had de auto nieuwe fuseekogels, een zwak punt van de 3serie. Zowel bij de E30,E36 en E46 is de voorwielophanging slijtagevoelig. Ook was de auto niet roestvrij, vooral onder het rubber van de achterklep. Iets om op te letten, vele 316i’s roesten daar, en je ziet het eigenlijk pas als je het rubber optilt. Verder hier en daar nog kleinere plekken. De motorkap was ook voor de voorste helft overgespoten, hetgeen niet erg professioneel is gedaan. Waarom is me een raadsel, want schade lijkt de auto niet te hebben gehad. De auto was helemaal origineel, op witte knipperlichten na. Inmiddels hersteld.
Ook was er een startblokkering ingebouwd (niet van BMW), maar die laat ik erin.
Het interieur was, ondanks dat het een rokersauto was in goede originele staat.
Wel zat de auto onder de hondenharen, en waren er duidelijk ook kinderen in vervoerd ( koek en snoepresten). Maar dit alles was goed schoon te maken. En het interieur lijkt nu als nieuw. De stoelen zijn echt perfekt, lange ritten zijn geen probleem! De roestplekken wil ik nog wel wegschuren en bijlakken (tot nu toe nog niet gedaan). De lak was ook erg verweerd, hoewel het voor een rode auto uit 1991 nog wel meevalt.

Nadat ik de auto begon te gebruiken, leek het wel alsof de auto lange tijd had stilgestaan. Na een paar weken begon het naar benzine te ruiken, na de start. Dit was een bekend e316 m40 motor euvel en voor 110 euro bij bmw gerepareerd (poreuze benzineslangen onder het inlaatspruitstuk). De 316i is met zijn 100 pk natuurlijk geen strepentrekker, maar hij haalt op de Autobahn nog steeds 205 km/uur (op de teller dan!). Met een navigatiesysteem heb ik een topsnelheid op 202 Km/uur gemeten . Stoplichtsprints win je niet, maar dat interesseert me ook niet zo. De auto is wel tamelijk luidruchtig (voor een BMW dan), er is veel wind- en motorgeruis. Ook hoor je af een wel een kraakje als je bijv. over drempels rijd. Maar dat mag wel na 18 jaar. De distr-riem was bij 200.000 km vervangen, zo bleek uit een BMW-sticker onder de motorkap, dus die is aan de beurt bij 240.000 km. Bij de E36 4-cylinders is tot sept. 1993 een M40 motor (nog uit de E30) ingebouwd, waaarvoor geldt dat de riem iedere 40.000 km vervangen moet worden. Dit kost tussen de 200 en 250 euro, iets om rekening mee te houden! De auto stuurt nogal zwaar bij parkeersnelheden door het ontbreken van stuurbekrachtiging (BMW’s waren nogal kaal vroeger).
Op snelheid is dit juist erg fijn, je hebt een perfekt wegcontact, en voelt precies wat de auto doet. De wegligging is erg fijn, maar bij zeer snelle korte bochten, wil hij achter wel uitbreken (achterwielaandrijving!) , vooral met het gas ingedrukt. De achterbanden lijken dan af en toe hun grip de verliezen cq door te slippen (vooral op natte klinkers).

Onlangs (juli 2008) moest de auto weer gekeurd worden. Hij werd afgekeurd op het gaatje in de einddemper, verder gelukkig niets. In het jaar dat ik hem nu heb, heeft hij me nog niet laten staan. Hij startte altijd, en kwam nooit stil te staan, dus de betrouwbaarheid is toch redelijk goed. Het verbruik is 1:12, Benzine met Oktaan 91 volstaat. De auto krijgt een groene Umweltplakette (zie foto) ,zodat je dooor duitse Umweltzonen mag rijden zoals onlangs ingesteld voor bijv. Keulen en Berlijn. Verder hoop ik nog in contact te komen met eerdere eigenaars, hij is ooit gekocht bij BMW Assen geloof ik, maar iedere info is welkom!

PROBLEMEN

-Lek in de uitlaat (onlangs ivm nieuwe APK voor 225 euro nieuwe einddemper bij BMW in Emmerich).
-Slechte banden bij aankoop (4 Firestones Firehawk 185/65 HR 15 voor 270 euro bij Pitstop Emmerich incl.balanceren,ventielen eronder laten zetten).
-Versleten remblokken voor bij aankoop( bij BMW voor 310 euro nieuwe schijven/blokken en nieuwe remvloeistof).
-Lekkende benzineslangen bij motorblok (110 euro bij BMW).
-Onregelmatige stationaire loop (gebruikte Lambdasonde van Ebay 15 euro). Helaas eerst een nieuwe Bosch stationairregelaar gekocht( 150 euro) wat dus niet nodig was.
-Motor liep paar KM op 3 cylinders( Garage had een bougiekabel slecht vastgezet, domme fout van ATU Arnhem)
-Schokdempers zijn niet top meer.
-Roestplekjes hier en daar, doffe lak (vooral dak).
-Radio-ontvangst vind ik niet erg goed, maar kan aan concept van in achterruit geintegreerde onzichtbare antenne liggen, of aan de originele BMW-radio......

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens