BMW 220i Gran Tourer (2019)

autoreview

BMW 220i Gran Tourer (2019)
BMW 220i Gran Tourer (2019)BMW 220i Gran Tourer (2019)BMW 220i Gran Tourer (2019)BMW 220i Gran Tourer (2019)BMW 220i Gran Tourer (2019)BMW 220i Gran Tourer (2019)BMW 220i Gran Tourer (2019)

Signalement

Uitvoering220i Gran Tourer
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst35.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste paar duizend kilometers

  • 5.500 km

Tja een busje van BMW, er is al veel over geschreven en nog meer over gesproken. Vooral heel veel slechts door de fanatieke BMW-fans. Toch heb ik ervoor gekozen en ben ik er erg blij mee. Waarom? Feit is dat ik een ruime auto zocht waarin we onze 3 kindjes (twee zitverhogers met rugleuning en 1 maxicosi) kunnen vervoeren. Dan vallen veel stationwagons al af. Zo ook de Passat variant (B8) die we hadden. Met name door de vorm van de achterbank kreeg ik met geen mogelijkheid de 3 zitjes op de achterbank. Gekeken bij een Touran maar daar werd ik niet echt (of zeg maar echt niet) warm van. De BMW 2 Gran Tourer kan er in veel uitvoeringen ook behoorlijk oubollig uitzien, ik was er dan ook niet echt kapot van. Totdat ik in de showroom bij de BMW-dealer een 2 Gran Tourer in M-sport uitvoering zag die behoorlijk rijk uitgerust was. Een erg dikke auto. Na een proefrit met een demo en het passen van de autostoelen was ik overtuigd, dit moest hem worden.

Op 11 maart mochten we onze nieuwe bolide ophalen. Een zwarte 220i M sport High Executive voorzien van wat leuke extra opties zoals: panoramadak, navigatie professional met Head Up Display, 18" M-velgen, lederen bekleding met blauwe stickels, hifisysteem, zwarte sierlijsten en dakreling, audio media pack, parking pack, privacy glass en een afneembare trekhaak (Zie fotos) Motorisch gaat het gaat om een 2 liter 4 cilinder met 192 pk gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. De gegevens van autoweek kloppen niet. Er ligt sinds de facelift van de 2 serie een 7 traps automaat met dubbele koppeling in de 220i in tegenstelling tot de 8 traps zf bak met enkele koppeling. Wat rijdt de auto ontzettend fijn. Voldoende vermogen om lekker met het verkeer mee te rijden (0-100 7,6 sec) mooi afgewerkt, veel opties en toch genoeg ruimte. Wat betreft de ruimte, ja hij is ruim. Toch is hij niet zo slim uitgedacht in het ruimtegebruik als bijvoorbeeld een Touran of andere mpv’s. Er zijn met andere mpv’s vergeleken maar weinig vakjes/vakken en opbergmogelijkheden. Voor mij voldoet het maar ik kan me voorstellen dat als je uit een andere mpv stapt het wat teleur kan stellen.
Vergeleken met onze vorige Passat is de BMW een stuk harder geveerd, het M-onderstel is echt behoorlijk hard. Ik hou hiervan, mijn vrouw vindt het iets te. Mocht je hier niet van houden zou ik altijd kiezen voor een normaal onderstel of voor adaptieve dempers. Het gemis van achterwielaandrijving in deze BMW heb ik niet. Ik heb nog nooit een achterwielaandrijver gehad dus ik weet ook niet wat ik mis. BMW heeft natuurlijk een reputatie wat betreft perfect uitgebalanceerde achterwielaandrijvers en ik snap dat een voorwielaandrijver dan zeker voor de puristen toch moeilijk te verkroppen is. Aan de andere kant moeten ze bij BMW ook geld verdienen en hebben ze al voldoende ervaring met goed sturende voorwielaandrijvers (MINI). De twee serie stuurt behoorlijk strak en rijdt lekker sportief. Uiteraard voel je wel dat het een hoge auto is, dit type auto leent zich nu eenmaal wat minder voor het betere gooi en smijtwerk dan pak m beet een 3 serie sedan. Desalniettemin vind ik dat je erg veel gevoel hebt in het sturen en kun je hard de bochten door als je dat wilt.

In 6 weken tijd heb ik nu 5500 km met de 2 serie gereden. Het gemiddelde verbruik komt daarbij op 1/12,5. Daarbij moet ik toegeven dat ik een zware rechtervoet heb. Het kan ongetwijfeld een stuk zuiniger. Wat je wel merkt is dat de auto pas echt zuinig wordt tijdens langere ritten op de snelweg. Bijvoorbeeld een rit Eindhoven – Amsterdam en terug haal ik gemakkelijk 1 op 14. Het zijn vooral de korte stukjes die het verbruik flink omlaaghalen.
In Duitsland de auto ook een stuk goed op zn staart kunnen trappen, 243 op de teller was het maximale wat ik eruit kon halen. 200 zit je zo aan, daarna duurt het wel wat langer. Tot nu toe geen bijzonderheden aan de auto gehad. Alles werkt zoals het zou moeten en ik merk nu al dat ik erg blij ben met het idrive systeem. Wat werkt dat ontzettend fijn en wat wen je er snel aan. Al met al ben ik erg blij met de keuze en stap ik met veel plezier in de auto. Zodra er meer km’s mee gereden zijn of er iets noemenswaardigs is zal ik een update plaatsen.

Wassen auto

  • 6.000 km

Ik merk dat de auto na het wassen erg nat blijft. In de spiegels en rondom de kofferklep blijft erg veel water hangen waardoor de auto meteen alweer onder de druppels en strepen van het water zit. Al verschillende wasstraten geprobeerd, ook hele goede met doeken/lappen en kettingsysteem waar ik met de vorige auto's nooit problemen had maar de 2 serie blijft zeiknat. De enige remedie is met een doek alles afdoen. Zelfs na een stuk flink doorrijden op de snelweg en een poosje wachten blijft de er water uit de spiegels druppelen.... Wellicht dat dit aan de vormen van de auto ligt, ben benieuwd of meerdere bestuurders van een 2 gran tourer dit ervaren.

Lekke band plus leuke gimmicks

  • 7.000 km

Van de week voor het eerst terug geweest naar de dealer met de auto. De reden? Een flinke schroef in mijn rechter achterband. De auto gaf in eerste instantie aan dat er wat drukverlies was en ik door kon rijden. De volgende ochtend kreeg ik een melding dat de band erg veel leeggelopen was en ik met max 130kmh verder kon rijden (runflat banden). Toen de auto geparkeerd stond zag ik de schroef meteen zitten en wist ik dat ik het bezoekje aan het tankstation voor wat lucht over kon slaan en net zo goed direct naar de dealer kon. Ik wist niet of run flat banden gerepareerd konden worden maar dat kon gelukkig wel volgens de dealer. Wel moet de band vd velg af en repareren ze de band van binnenuit. Een uur later kon ik weer op pad en de band was voor 55excl btw gemaakt. Scheelt toch flink met een nieuwe. Omdat ze toch met de auto bezig waren gelijk de nieuwe stilstaande naafdoppen erop laten zetten. Een accessoire uit de categorie nutteloos maar wel leuk. Geinspireerd op de Rolls Royce naafdoppen staan de logo’s dus altijd rechtop. Tijdens het rijden maar ook als de auto geparkeerd staat. Het kleine kind in mij wordt daar gewoon blij van. Net zoiets als de diaprojectoren met BMW logo die onderin de deur zitten en het logo in kleur op de straat projecteert. Deze heb ik er al bij levering ik laten zetten. Meestal bestel je dit soort dingen via aliexpress maar BMW gewoon via de dealer. Heerlijk. Verder nog erg tevreden over de auto. Verbruik zit gemiddeld rond de 1/12,5 - 1/14.

Weer wat km ervaring

  • 14.000 km

Inmiddels in 4 maanden tijd 14.000 km op de teller van de BMW gezet. Nog steeds ben ik erg blij met de auto. Ik stap iedere dag met veel plezier in de auto en kijk als ik wegloop toch ook nog wel eens om. Ik heb de Gran Tourer nooit moeders mooiste gevonden, maar in de uitvoering die ik heb gekozen ben ik er toch echt verliefd op geworden. Natuurlijk zijn er mooiere en beter sturende BMW's op de markt, maar in onze situatie is deze Gran Tourer gewoon ideaal en het beste van twee werelden. De auto rijdt en stuurt gewoon goed en sportief, ziet er leuk uit en biedt toch voldoende plaats voor de kids.
De Auto is inmiddels wel voor een probleempje bij de dealer geweest. De versnellingsbak met dubbele koppeling werkt soms niet vlekkeloos icm het start stop systeem. Zodra de motor aan slaat (nadat ie door het start stop uit is gegaan) en je weg wilt rijden lijkt het soms alsof de auto in zn vrij staat of tussen twee versnellingen in hangt. Gevolg is dat de motor wel toeren maakt maar de auto dan niet of heel langzaam vooruit komt. Dit duurt dan zo'n 3 tot maximaal 5 seconden. Het gebeurt lang niet altijd, vaker niet dan wel, maar toch is het niet fijn en soms zelfs gevaarlijk. Zo had ik het een keer bij het oprijden van een rotonde, nog even snel tussen twee auto's in. De auto reageerde traag wat resulteerde in een mede weggebruiker die vol op de rem moest.
De auto is hiervoor bij de dealer voorzien van nieuwe software. Sindsdien is het beter maar zo af en toe komt het probleem nog wel eens voor. Binnenkort zal de auto nogmaals naar de dealer gaan.
Ook heb ik de chromen nieren vervangen voor zwarte exemplaren, maakt het geheel nog net wat mooier (zie foto voor het verschil).
Daarnaast heb ik nog een foto toegevoegd van de achterbank met daarop de 3 kinderzitjes. Ik merkte dat ik daar zelf er veel aan had toen duidelijk werd dat we een derde kregen en dat niet in onze Passat zou gaan passen. Toch fijn om ervaringen te lezen en foto's te zien van mensen die hetzelfde hebben om te zien hoe het wel past. Voor de volledigheid, de maxicosi staat zelfs nog op de Isofix base.

Ruim een jaar + Stage 1 chiptuning

  • 35.000 km

Na ruim een jaar en 35.000km verder met de 220i maar weer eens wat ervaringen op papier zetten.
Het probleem met het start stop systeem is gelukkig door de dealer verholpen. Middels een nieuwe software update is alle software in de auto overschreven tijdens de onderhoudsbeurt bij ongeveer 26.000km. Sindsdien is het probleem niet meer voorgekomen.
Wel vreet de auto banden. Bij de wissel van winter terug naar zomer afgelopen maart zijn er al twee nieuwe voorbanden opgezet. Ik denk dat ik maximaal 18 duizend km met deze voorbanden had gereden. Een combinatie van het vermogen op de voorbanden en een sportievere rijstijl zullen we maar zeggen. Ook de voorbanden van de set winterbanden was al ver opgesleten zei de dealer.
Verder afgezien van de onderhoudsbeurt en de bandenwissel niet bij de dealer geweest. Niks geks gehad dus.
Afgelopen maart heb ik de auto stage 1 laten chiptunen door Beek Autoracing. Het is natuurlijk geen raceauto maar wat extra vermogen is altijd wel leuk. Van 192pk naar ongeveer 240pk en van 280nm naar 370nm. Ondanks dat de auto al niet bepaald langzaam was, 7,6 naar de 100 en een top van 222 km/h maakt het echt veel verschil. Het extra koppel merk je meteen. De 0-100 sprint gaat wat sneller, zelf getimed op 6,8 en vooral in de tussenacceleratie merk je het enorm. Maar dan de topsnelheid.... een ritje in Duitsland vd week de 249kmh op de digitale teller van het HUD aangetikt.... voorheen ging die tot ongeveer 236km/h. Behoorlijk wat winst dus... Lachen man, mensen verwachten het totaal niet van een mpv. Nu zullen de bandjes nog wel wat harder slijten ;-)
Al met al ben ik nog steeds heel erg tevreden met de auto. Hij is zeker niet gaan vervelen en stap altijd graag in de auto. Sinds het chiptunen is hij er alleen maar leuker op geworden. Een perfecte allrounder die lekker sportief rijdt, voorzien is van genoeg vermogen en alle luxe maar daarnaast voldoende praktische ruimte biedt voor het gezin.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 2-serie Tourer

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.