BMW 218d Gran Tourer Corporate Executive (2020)

autoreview

BMW 218d Gran Tourer Corporate Executive (2020)

Signalement

Uitvoering218d Gran Tourer Corporate Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst68.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ideale premium familie-auto

  • 250 km

Op 29 juni 2020 mocht ik mijn nieuwe leaseauto ophalen. De keuze is gevallen op een BMW 218d Gran Tourer

Waarom deze auto?

Mijn nieuwe werkgever stelt nogal wat voorwaarden waar de nieuwe leasewagen aan moet voldoen, waarvan de meest bepalende zijn:
- Maximaal 120 g/km CO2 uitstoot
- Geen SUV
- Geen panoramadak
- Neutrale kleur (donkerblauw, grijs, zwart, etc. – geen wit)
- Bij voorkeur mid- of premium merk
Daarnaast heb ik 2 kleine kinderen (1 en 3) en een 3e op komst. Dat betekent dat de auto een achterbank moet hebben waar op moet passen: één peuterstoeltje, één baby/peuterstoeltje en één maxi cosi.
Op basis van bovenstaande vielen af:
- VW Passat variant (geen ruimte voor 3 stoeltjes)
- Skoda Superb (IV) (geen ruimte voor 3 stoeltjes)
- Mercedes C-klasse Estate (geen ruimte voor 3 stoeltjes)
- Peugeot 3008/5008 (SUV’s)

De voorkeur ging absoluut uit naar een station, aangezien je daar nog wel iets sportiefs van kan maken én er genoeg bagageruimte is. Helaas gaat in mijn situatie functionaliteit (en lease-regels) boven vorm, dus met frisse tegenzin ging ik kijken naar een MPV. Op dat moment was de VW Touran nèt uit de handel genomen, die kon ik niet meer bestellen. Enerzijds een tegenvaller, anderzijds had ik vanwege de uitstooteisen dan een groot hok met naaimachinemotortje moeten rijden.

Toen kwam ik de BMW Gran Tourer tegen. Misschien niet moeders mooiste of meest sportieve auto, maar binnen de MPV’s waarschijnlijk wel. Dankzij een review op dit platform (waarvoor dank!) wist ik dat 3 stoeltjes achterin hier moest passen. Niet omdat de auto breder is dan de eerdergenoemde stations (zelfs smaller), maar omdat de ruimte tussen de isofix-punten op de achterbank groter is. ECHT EEN TIP VOOR MENSEN MET 3 OF MEER KINDEREN: CHECK DE RUIMTE TUSSEN DE ISOFIX PUNTEN OP DE ACHTERBANK – niet de breedte van de bank of het interieur zelf. En natuurlijk gewoon testen voordat je koopt ?. Enfin, het past in de BMW.
Kort gezegd was dit voor mij eigenlijk de enig overgebleven optie. Helaas was de auto nergens in NL bij een dealer beschikbaar in de door mij gewenste motorisering (218d), dus ik heb alleen een proefrit kunnen maken in de 216i benzineversie (3-cilinder). Reed prima, vooral het directe sturen viel me in positieve zin op. De dealer verzekerde mij dat de 218d (4-cilinder Diesel) STUKKEN beter reed, maar dat was dus nog afwachten.
Ik weet het, de BMW-puristen betwisten het bestaansrecht van de 2-serie tourer modellen vanwege de driecilinders, voorwielaandrijving, MPV vormgeving, ontbreken van de ‘hofmeister-knik’, etc. etc. I DON’T CARE. In mijn situatie (werkgeverseisen + gezinssamenstelling) is dit een perfecte auto.

Auto en uitrusting

Aldus, de BMW 218d Gran Tourer, standaarduitvoering, Corporate Executive pakket, met de volgende opties:
- Automaat (verplicht vanuit werkgever)
- 17” velgen
- Dakdraagsysteem
- Extra getint glas achter
- Parking pack
- Sportstoelen
- Adaptieve LED koplampen
- Vergrote brandstoftank (van 51 naar 61L)

Eerste KM’s (~250) – Eerste indruk

Het was voor mij de eerste keer dat ik met een gloednieuwe (6,7km op de teller) auto bij de dealer wegreed, dat was sowieso al een bijzonder gevoel. Verder viel meteen op hoe solide de auto aanvoelde en ondanks het formaat en gewicht heel strak stuurt. In tegenstelling tot de voorloopauto (Kia Stonic) gaat de Gran Tourer ook vrij soepel over de drempels in mijn straat/woonplaats.
Tijdens de eerste rit naar het werk was ik via het superhandige iDrive systeem nog van alles aan het uitvogelen, waardoor ik bijna een afslag miste. Maar even regelen als ik niet aan het rijden ben dus.
De automaat schakelt zo soepel dat je er nauwelijks iets van merkt, tenzij je er goed op let. Verder levert de 2.0 / 150 PK diesel meer dan genoeg vermogen en koppel om soepel in te voegen en in te halen. De kracht in combinatie met het directe sturen geeft veel vertrouwen. Motorgeluid is binnen nauwelijks te horen, de wind wel iets meer.
Een goed gevoel dus, met vertrouwen de weg op en eind van deze week direct op vakantie en eigen land, zodat we de laadruimte ook kunnen ervaren.
Ik zal de review updaten als ik wat meer kilometers gemaakt heb.

Fijne familie-en reisauto

  • 68.000 km

Inmiddels bijna 70K KM gereden - iets minder tijdens COVID-19, maar flink wat woon-werkverkeer, vakantie en andere korte- en lange ritten.

Hoe bevalt de ruimte met 3 kids?
De auto zelf is niet per se de breedste, maar vanwege de vlakke achterbank passen er (met wat moeite) 3 kinderzitjes achterin. Inmiddels is de oudste al bijna van de booster-seat af, dus dan komt er relatief meer ruimte.
Het is toch elke keer weer wat gehannes om alle gordels vast te krijgen, maar het lukt.
De bagageruimte is echt super. Voor een weekendje kun je echt alles meenemen wat je nodig hebt, mede dankzij de ruimte onder de vlakke laadvloer (omdat daar ook geen reservewiel/-band zit). Met de achterbank plat kun je zelfs 2 flinke racefietsen meenemen (wielen gedemonteerd).

Qua rijgedrag is het een zeer fijne auto. Iets directer gestuurd dan ik gewend was, maar dat went snel. Zeker in de sportstand (ja, deze soccer-mom-auto heeft een sportstand) reageert 'ie vlotjes en heeft meer dan genoeg power voor een snelle manoeuvre, maar ook op de normale (comfort)stand reageert de auto goed en krachtig, zij het iets minder snel.
Erg blij met de vergrote tankinhoud als gekozen optie, waardoor we in vakanties meer dan 1000 KM kunnen rijden zonder te tanken (uiteraard met normale snelheden, ~100-120 km/u)

Comfort: De sportstoelen zijn heel comfortabel, maar vanwege mijn lengte (1.95m) merk ik niets van de verlengde zitting: het stuur kan niet ver genoeg naar mij toe (de stoel staat dan te ver naar achteren) om mijn bovenbenen goed te ondersteunen. De hoek die mijn knieën moeten maken blijft te groot voor steun van de zitting.

Betrouwbaarheid: Helemaal niets op aan te merken. We hebben ene keer een lekke band gekregen omdat er een schroef in zat, verder geen opvallende zaken. na 3,5 jaar heb ik nu voor het eerst een kraakje/piepje als ik over een drempel of hobbel rijd.

Al met al een prima auto voor het hele gezin. Met oudere kinderen die geen zitje meer nodig hebben denk ik dat er auto's met meer comfort achterin te krijgen zijn.
We hebben vanwege de combi van de ruimte voor kinderstoeltjes en veel bagageruimte enorm veel plezier van de auto, waarin we in vakanties ook ritten van 4+ uur achter elkaar hebben gemaakt.

Wat je ook vind van het uiterlijk, ik ben erg blij met deze auto, die ik primair heb gekozen vanwege de combinatie van gezinsvriendelijke, praktische eigenschappen en comfort.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 2-serie Tourer

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.