BMW 123d Business Line Ultimate Edition (2011)

autoreview

BMW 123d Business Line Ultimate Edition (2011)

Signalement

Uitvoering123d Business Line Ultimate Edition
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf142.000 km
KM-stand laatst160.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na al die jaren nog steeds een lekkere auto

  • 160.000 km

Na een G20 330i van de zaak gereden te hebben, moest ik ineens op zoek gaan naar een eigen auto. Aangezien het budget er iets anders uit zag en ik wél een sterke motor wilde, kwam ik al snel uit bij de 123d. Jaren terug had ik al een 120d van dezelfde generatie gereden en had ik hier veel plezier van gehad. Uiteindelijk vond ik in Hannover een mooi exemplaar dat helemaal vol zat met opties en in mijn favoriete configuratie, 3-deurs en met M pakket. Het was tijdens de proefrit heel even wennen t.o.v. mijn 330i uit 2019 (2 generaties verschil), maar het voelde ook wel weer vertrouwd en de motor is een feest. Uiteindelijk ben ik akkoord gegaan, heb ik mijn 330i ingeleverd en de 123d opgehaald.
In eerste instantie was ik aan het rondkijken naar een nieuw stuur, of het opnieuw laten bekleden van het huidige stuur, omdat het stuur wat viezig en gebruikt aanvoelde. Uiteindelijk heb ik het gewoon schoongemaakt met ossengalzeep en was ik met na een uurtje en paar euro al weer klaar.
Het was verder inderdaad een klein beetje wennen, de auto was natuurlijk ietsje spartaanser (maar ook speelser), maar al met al ondervond ik geen hinder. Het enige wat ik een beetje miste, was de achteruitrijcamera, extra bekerhouders en schakelflippers. Oh en de Getrag automaat uit die tijd was niet op het niveau van de huidige ZF bakken. Vooral tijdens koude ochtenden was het even wennen. Ook het navigatiescherm was ten opzichte van de huidige schermen weer even wennen, de afleesbaarheid was echt een stuk minder door het lage contrastniveau, dit was wel een serieus minpunt, gelukkig heb ik in de periode dat ik deze auto reed, weinig naar onbekende plekken hoeven te navigeren.
De belangrijkste reden om deze auto te kiezen was het koppel en de dubbele turbo. Die hebben mij geenszins teleurgesteld. Wat een snelle auto is dit. Aangezien er geen typeaanduiding op de achterkant zat, was de dubbele uitlaat het enige teken. Velen dachten waarschijnlijk een stoplichtsprintje tegen een 118i aan te gaan ??.
Ook het onderstel was dik in orde, zoals ik van BMW gewend ben. Ook met deze auto waren lange afstanden heel goed te doen.
Wat mij opviel is dat de 123d (1:12) een flink stuk meer verbruikte dan de 120d (1:16) die ik jaren geleden had. Deels denk ik dat het door de dubbele turbo komt en deels door de bak (de 120d was handgeschakeld). Anderzijds komt dit ook door een andere routine, met de 123d heb ik veel meer stadsverkeer gedaan, dus de vergelijking is misschien niet zo eerlijk.
Gelukkig heb ik naast brandstofkosten geen andere kosten gehad (Ja MRB natuurlijk) in de 10 maanden en 20.000 die ik er mee heb afgelegd.
Waarom de auto weer na 10 maanden wegdoen, terwijl ik eigenlijk van plan was om nog jaren in deze heerlijke auto te rijden? Ik kreeg weer ruimte voor iets nieuws, de nieuwe Z4 en kon de verleiding gewoon niet weerstaan. Je bent liefhebber of je bent het niet. Ik had nog jaren door kunnen rijden met de 123d, maar ik wilde al 11 jaar een Z4 hebben.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.