BMW 120i M Sport Edition (2015)

autoreview

BMW 120i M Sport Edition (2015)

Signalement

Uitvoering120i M Sport Edition
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf150 km
KM-stand laatst10.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Klein maar fijn

  • 6.000 km

Sinds juli ben ik de blije rijder van een BMW 120i Automaat, M-Sport Executive in Estoril blauw.
Na 15 jaar Alfa Romeo (van 156 en 166 tot MiTo) en een jaar een E60 530i rijden, heb ik dit jaar besloten een nieuwe kleine BMW te gaan rijden i.p.v. een leaseauto te nemen. Ik heb nog wel een aantal andere auto’s overwogen, maar toen ik de 1 serie LCI voor het eerst in het echt zag en er in reed was de beslissing gemakkelijk!
Omdat ik wat te weinig rij voor een diesel heb ik de 120i gekozen met de 1.6 liter turbo en 177 pk. Ik wilde voldoende vermogen om ontspannen maar vlot mee te kunnen komen, maar ook lekker sportief te kunnen rijden in m’n vrije tijd. Voor de LCI facelift heette de 120i motor nog 118i, maar tegenwoordig heeft die 118i een 3 cilinder met 135 pk, dezelfde motor als o.a. de Mini Cooper. Ik heb ook gekozen voor de heerlijke 8 traps automaat, ik rij veel in de stad en ook woon- werk verkeer met veel filerijden, dus dat was een makkelijke keuze. Het verbruik tot nu toe, met veel stadsverkeer, is 8 liter per 100 km, dus 1 op 12,5.
Belangrijkste opties die ik erbij wilde waren sportstoelen en het sport onderstel, daarom heb ik het M-Sport pakket gekozen. Ook kreeg ik daar toen gratis het Executive pakket bij, met onder andere navigatie Business en LED koplampen, dat was een makkelijke keuze. Opties die ik er ook nog bij heb besteld waren: het adaptieve M-Sport onderstel, getinte ramen achter, de Harman Kardon hifi installatie en de actieve cruise control met stop&go functie.
De sportstoelen waren het belangrijkste voor mij, vanwege m’n lengte van 1.93, en in reviews worden deze stoelen ook altijd aangeraden. Omdat ik meestal alleen in de auto zit was de 3 deurs de beste keuze; de achterbank en kofferbak hebben ruim voldoende bagageruimte voor twee personen. Voordeel van de 3 deurs is dat de deuren langer zijn en ik dus met m’n ellenboog links meer ruimte heb en niet tegen de middenstijl aanzit, dit viel me tegen bij een proefrit met een 5 deurs 1 serie.
Na ruim 6000 KM dagelijks woon-werk verkeer en een eerste vakantie in het Schwarzwald en de Vogezen kan ik een goed beeld geven van het me wel en niet bevalt aan deze BMW.

Wat bevalt me:
De motor is lekker levendig, heeft veel trekkracht bij lage toeren, en als je een keertje gas geeft is de auto behoorlijk snel. De automaat bevalt ook prima bij dagelijks gebruik, je merkt nauwelijks dat er geschakeld wordt, en de sport of handmatige schakeling heb ik veel gebruikt voor snelle ritten en in de bergen bij beklimmingen en afdalingen.
Het adaptieve onderstel in combinatie met de rijstanden (EcoPro, Comfort, Sport en Sport+) gebruik ik niet vaak, ik rij meestal in Comfort of EcoPro op de snelweg, maar als je toch een keertje Sport(+) gebruikt merk je dat ook. Het weggedrag is altijd al sportief en lekker direct, maar in Sport wordt echt een veel strakkere en sportieve auto, heerlijk dus om je af en toe uit te leven op leuke bochtige en rustige weggetjes!
Ook de navigatie Business bevalt goed, de Professional versie met groter scherm en wat andere extra’s mis ik niet. De Harman Kardon hifi installatie is ook een aanrader, de muziek klinkt erg goed met goede bas en hoge tonen. Afspelen van MP3’s vanaf een USB stick of telefoon gaat prima, en ook het geluid van de Bluetooth verbinding met de telefoon is erg goed. Spraaksturing zit er ook nog op, maar die heb ik nog nooit geprobeerd…
De optionele LED koplampen zijn ook erg fijn, ze geven een mooi wit en helder en véél licht, nog beter dan xenon die ik in vorige auto’s had. Tenslotte de Active Cruise Control; dit is een eerste stapje naar een zelf rijdende auto. Na een paar weken ben je eraan gewend en zowel op de snelweg als in de stad maakt het rijden heel ontspannen, maar vooral in files is het heerlijk relaxed. En je weet ook snel wanneer je deze ACC even niet moet gebruiken (rotondes), en nu wil ik het niet meer missen. Net als automatische ruitenwissers of airco; als je het eenmaal hebt gehad in een auto kan je niet meer zonder.
Belangrijk voor het dagelijks gebruik is ook het zitcomfort en de stilte in de auto; deze zijn prima in orde en met de 1 serie kun je vele uren op een dag rijden en je stapt fris weer uit.

Wat bevalt me minder:
Het Start-Stop systeem geeft wat vibraties bij aan- en uitzetten van de motor, en staat standaard altijd aan na starten (is wel te wijzigen met coderen via de OBD), maar de stilte is ook wel lekker als je lang voor een stoplicht staat. Ook is het irritant dat de dashboard verlichting alleen aan gaat i.c.m. dimlicht, en langzaam helder wordt als je bijvoorbeeld door een tunnel of een bos rijdt. Ook veranderd de kleur van een gedeelte: overdag wit en ’s avonds oranje, en dit is zelf niet in te stellen.
Uiteraard is het geluid niet echt spannend vergeleken met de 530i 6 cilinder voorganger of een oude Alfa Romeo V6 motor, maar van een kleine turbomotor kun je daar niet veel meer verwachten, net als bij F1 auto’s tegenwoordig…

Het mag duidelijk zijn dat de nadelen maar heel weinig af doen van de lol van het rijden met zo’n kleine BMW, het “Freude am Fahren” is ruim voldoende aanwezig!
Het eerste onderhoud komt pas na 30.000 km of twee jaar, dus een volgende update zal naar verwachting pas over een jaar zijn. Tot die tijd verwacht ik vele fijne KM’ers met de kleine Bimmer, tot die tijd ook nog een setje winterwielen zoeken en kijken hoe de auto de winter doorkomt.

Winter?

  • 10.000 km

Ondanks het feit dat het absoluut nog geen winter wil worden heb ik vorige maand toch een set nieuwe winterwielen in Duitsland besteld. Het aanbod van BMW Nederland was beperkt, en voor bijna het zelfde geld van een set 16" wielen hier kon ik in Duitsland een set 17" kopen. Het is een set Y-spaak 380 geworden dat ik mooi vind passen bij het M-Sport pakket, en er zitten relatief platte 205/50 Continental WinterContact 830's op.
Het rijdt prima, al merk je bij nattigheid wel dat de 205 mm wielen wat minder grip hebben dan de standaard 225 mm voor en 245 mm achter van de zomerwielen. Maar dat is niet erg, het kan geen kwaad wat rustig aan te doen nu...

Verder geen problemen gehad, alles werkt naar behoren. Ook inmiddels de BT handsfree functie gebruikt met mijn telefoon (Lumia 950) en de geluidskwaliteit is prima. De LED koplampen blijven ook een aanwinst, bij al het slechte en donkere weer is de verlichting van de weg erg goed.

Laat de winter nu maar echt komen, ik ben er klaar voor!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.