BMW 120i (2017)

autoreview

BMW 120i (2017)

Signalement

Uitvoering120i
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst50.000 km
Lezerswaardering: 71%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke rijderswagen

  • 27.000 km

Hallo allemaal,

Omdat ik graag andere reviews lees op de Autoweek site leek het me ook wel eens leuk om er zelfs eens eentje schrijven.

Mijn vorige auto (staat ook op 1 van de foto's, samen met me nieuwe estroril blauwe) was een BMW F21 Sportline 116i uit 2013. De kleur Valencia Orange, echt een prachtige kleur al zeg ik het zelf. Deze was rond de 4,5 jaar oud met ongeveer 50000 km op de teller en had altijd wel zin een M-sport model lci.
M'n 116i was nog prima om er een knappe prijs bij de dealer voor te kunnen krijgen. Praten kan altijd, dus juni 2017 ben ik naar de dealer gestapt. Deze had nog wel een aantal voorraad 1 series staan, maar ik had toch wel wat specifieke eisen aan m'n auto. Voorkeur was minimaal 120i ivm 4 cilinder motor, 3 deurs F21, lederen sportstoelen en navigatie professional. Dat zat ook allemaal in vorige 1 serie.

Het is een compleet nieuw bestelde 1 serie geworden, wat ik achteraf niet verwacht had (prijs/inruil etc. ).
- F21 3 deurs M-sport LCI 2 (black panel display)
- Estoril Blauw
- Lederen sportstoelen met blauwe stiksels
- Navigatie Professional
- Verwarmde voorstoelen
- HANDGESCHAKELD :)

Ondanks dat de automaat 'gratis' was heb ik toch gekozen om voor een handgeschakelde te gaan (was wel €500 duurder). Ik ben echt een liefhebber van het autorijden en een automaat rij ik al alle dagen met me werk. Een automaat is in alle opzichten comfortabeler, dat zal ik ook altijd toegeven, maar ik vind er niks aan kwa beleving.

Eind september kwam hij binnen bij de dealer, en omdat ik een vriend heb werken kon hij mooi even wat foto's maken toen hij van de oprij wagen kwam rollen, erg leuk!
Een week later op 6 oktober kon ik hem dan eindelijk ophalen, en wat een feest om er in te rijden. Alleen al het heerlijke M-sport stuurtje ligt al geweldig in de hand met dat dikkere zachte leer erom heen tov van de sportline. De 116i met 136 pk was prima, maar deze 120i met 184pk sleurt er toch wel duidelijk meer aan, zo makkelijk versnelt ie naar de 200km/h als je dat zou willen.
Heb me de eerste 2000 km netjes aan de 'inrij' km gehouden, niet boven de 160km/h en onder de 4500 rpm, het kon wat mij betreft nooit geen kwaad om me hier aan te houden, en tja wat is nou 2000 km.

Het eerste jaar al best wat mooie reisje gemaakt met F21.
Wintersport Oostenrijk (2000 km), begin 2018. Eindelijk kon ie z'n benen strekken op de ie glooiende autobahnen in Duitsland. Heerlijk zoveel koppel (290nm), alles doet ie voor het gevoel op z'n gemak. In de zomer 2018 naar Brno geweest (2400km) en 3 weken later nog een Rhimini in Italië (3500 km)
Door omstandigheden in 1 dag 1500 km naar huis moeten rijden met de einser, maar die draaide z'n hand er niet voor om. De stoelen zitten geweldig, en je stapt zonder spierpijn uit.

Na 1 jaar stond er 17000 km op de teller.
Heb na 1,5 jaar (April 2019, 20000 km, ik rij woon/werk soms maar 100km in de week) z'n eerste beurt laten doen, omdat ik 2 jaar te lang vind voor olie verversen. Niks geen noemenswaardige op te merken aan de auto.
- Olie ververst
- Mirco filter vervangen
Het olie niveau was van max, gezakt naar 3/4 vol, dus ongeveer een kwart liter gebruikt op 20000km. Dat is gewoon prima. Zeker omdat het nieuwe motor betreft.

Nog even terugkomend op de handgeschakelde versnellingsbak, deze laat het toerental bij opschakelen zakken naar het toerental van de volgende versnelling, en met terugschakelen geeft ie zelf tussengas naar de lagere versnelling. Dat is allemaal software matig geregeld, maar dat geeft zoveel meer rust in je aandrijflijn, omdat altijd vloeiend is. Zelf de mensen die totaal geen auto gevoel hebben met de techniek kunnen zo nog 'soepel' rijden.
Ook zit er een hill-assist functie op, mocht de auto 'voelen' dat ie op een helling staat, houd ie de rem 2 sec. software matig vast zodat je voldoende tijd heb om te ontkoppelen. Werkt perfect als je in de bergen rijd en je kom op een helling stil te staan.

Idrive en connecteddrive functies zijn ook allemaal weer met stappen vooruit gegaan tov me 116i uit 2013. Ik rij nu met idrive 6 rond. Dus het scherm is nu ook met touchscreen te bedienen, al doe ik alles met idrive knop ivm vetten vingers.

Het tweede jaar dat ik hem nu heb niet veel lange reizen gemaakt met de einser. Alleen heb ik een roadtrip door Schotland gemaakt. Had in een week 3300 km gereden, en dat deed ie weer super. De bergen in met helling van 20% omhoog en omlaag, hij buffelt omhoog die 2 liter turbo.
Het enige minpuntje wat ik kon ontdekken, is dat door het slechte wegdek, het comfort wel stukken minder was door het m-sport onderstel 18 inch velgen met runflat banden. Maar gelukkig rijd me auto het hele jaar op het biljartlaken in Nederland, dus een week op de Schotse wegen was uit te houden.

De teller staat nu op 27000 km en over 2 weken is ie 2 jaar oud. De volgende beurt staat gepland op ongeveer september 2020 (om de 1,5 jaar)

Het verbruik van de boordcomputer geeft aan 1 op 14,3 km.
In de praktijd loopt ie iets duurder. Vind het netjes voor een 2 liter blok.

met een week 3 jaar oud

  • 37.000 km

Begin september (2020) heeft ie z'n 2e onderhoudsbeurt gehad. De week erna stond er een vakantie naar de Belgische Ardennen gepland, en dacht dan kan ie daar mooi met verse olie op aan!
Bij deze beurt zijn o.a de remvloeistof, olie, en het mircofilter vervangen. Verder waren er totaal geen bijzonderheden te vermelden, hij doet het nog steeds super. Verbruikt geen druppel olie in 1,5 jaar tijd en dan rij ik ongeveer tussen de 15000 en 18000 km.
In de Belgische Ardennen weer genoten van het rijden door de heuvels, hij trekt als een lier door het glooiende landschap. Het frappante is dat het verbruik is ondertussen gezakt van 1 op 13,5 naar 1 op 15 ongeveer. Daar kwam ik achter na de onderhoudsbeurt. Wellicht te maken met lange stukken 100 km/h op de Nederlandse snelwegen maar dat rij ik in de praktijk nooit echt constant (zoals zovelen ;) )
Ik tank overigens altijd euro 98, gelijk dat de euro 95 E10 verplicht werd bij de pompen, daar loopt ie voor me gevoel beter op, trekt ie beter door, en houd hopelijk alles onder motorkap/benzine tank op lange termijn beter schoon.
Heb nog 2 weken 'garantie' op de einzer, maar moet nog wel terug naar de dealer. Ben er na de week vakantie achter gekomen dat er een paar stiksels in de bestuurderstoel loszitten, tijdens het stofzuigen door de auto. Dat mag niet na 3 jaar en 37000 km voor een BMW. Word weer vervolgd.

4 jaar oud, APK en vakantie

  • 50.000 km

6 oktober word de einzer alweer 4 jaar oud. We hadden een vakantie reis ingepland voor begin september, dus leek het mij het beste om toch maar even een beurtje te doen en gelijk de APK.
Vervangen zijn de bougies, olie +filter, luchtfilter en interieur filter. Verder had ik totaal geen klachten en dat kwam ook uit de APK.
Omdat we een rond reisje Italië gepland hadden toch ook de airco even een beurtje gegeven aangezien het in Italië op veel plekken nog 30 graden was.
Er gaat 500 gram 'gas' in het systeem, en ik was in 4 jaar tijd 100 gram verloren. Hij werd na de beurt ook meteen sneller koud. Nu werd mij geadviseerd om het in het vervolg om de 3 jaar te doen, aangezien het systeem ouder word en vervliegt het 'gas' toch steeds iets sneller, nou we zullen zien.
In 2,5 week Italië heeft de 1 serie het weer perfect gedaan. Wat is het toch een lekkere autobahn cruiser. 140 op de cruise control op de autobahn, en meters maken, de heuvels en de bergen in de Toscane en later in de rondreis de Dolemieten, het lijkt hem allemaal makkelijk af te gaan. Dan is het toch weer lekker dat je een 2.0 liter blok heb, nooit het idee dat je de techniek moet overbelasten als echt gewerkt moet gaan worden.
Bij thuiskomst na 2,5 week waren we 4300 km verder. Even voor de zekerheid olie gepeild maar die stond nog steeds op max na de vakantie reis.
Heb voor de vakantie nog de Bimmercode app met bijhorende kabel aangeschaft. Heb de 1 serie nu helemaal naar me smaak gecodeerd, zitten een aantal leuke dingen het systeem verwerkt, die je normaal nooit zou weten. Start stop is uit, M performance logo in me digitale dashboard gedeelte, lampjes in de deurgrepen branden bij achteruit rijden en zo kan je nog van alles aanpassen, de lijst is best omvangrijk.
Ik heb ook besloten om me 1 serie nooit meer weg te doen, deze techniek word met het oog op de toekomst al schaarser, nieuw gekocht hij is betaald, dus blijf hem lekker nog een jaar of 8 of 10 rijden, en daarna gaat ie op stal, als benzine rijden niet meer te betalen valt. We gaan het zien.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens