BMW 118i (2016)

autoreview

BMW 118i (2016)

Signalement

Uitvoering118i
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst1.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW 118i

  • 1.000 km

Na zo´n vijf jaar Citroen Saxo gereden te hebben werd het tijd voor wat anders, omdat ik meer kilometers ga rijden dan de 5000 per jaar in de afgelopen jaren. De 1 serie vond ik altijd al een erg mooie wagen en dan vooral die van na de facelift.

Na veel kijken bij dealers heb ik uiteindelijk begin februari een 118i besteld. Sinds juli vorig jaar wordt deze uitvoering met de B38 motor geleverd, een driecilinder dus. Hoewel er veel vooroordelen over deze motor zijn kan ik deze absoluut niet beamen, maar daarover later meer. Donderdag 10 maart was het zover en heb ik de auto bij de dealer opgehaald. Daar stond ie in de showroom klaar in de volgende uitvoering: (omdat ik woonachtig ben in Duitsland komen de uitvoeringen niet overeen met de Nederlandse en noem ik de belangrijkste uitrusting)

BMW 118i 3-deurs Sport Line, handgeschakeld
- Mineralgrau Metallic
- 17 inch lichtmetalenvelgen ´doppelspeiche 655´
- Verstelbare lendensteunen
- Stoelverwarming
- Automatische airco
- LED koplampen
- Navigatie business
- HiFi systeem van Harman Kardon
- Chrome line exterieur
- M sportstuur

Ik heb nu 1000 km gereden en in vergelijking met mijn vorige auto is dit natuurlijk een wereld van verschil, maar goed dat mag ook wel. Mijn eerste ervaringen:

Motor:
Zoals gezegd ligt onder de motorkap de B38 driecilinder die in 2014 meen ik in de i8 geintroduceerd is. Het vermogen in deze versie is 136 pk en 220 NM. De inhoud is 1499cc. Omdat het gewicht ook best hoog is, 1350kg, heb je dat ook wel nodig vind ik. Voor mij voldoet de motor wat betreft vermogen prima. Ik heb nooit het gevoel tekort te komen en omdat het koppel al vroeg beschikbaar is kom je altijd goed weg.

Op forums op internet lees ik vaak dat mensen niets moeten hebben van een driecilinder want het klinkt als een naaimachine en weet ik wat. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de loopcultuur. Heel stil, van trillingen is geen sprake. Wanneer je hoger in de toeren komt, hoor je de typische driecilinderroffel, die ik persoonlijk beter vind klinken dan een viercilinder, maar dat is smaak natuurlijk.

Qua verbruik kan ik nog niet veel zeggen, zit nu iets boven de 7 liter per 100 km, maar ik zal dit nog posten in de verbruiksmonitor.

Bak:
De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak. Korte schakelwegen en de versnellingen laten zich gemakkelijk inleggen. Alleen bij een koude start kan de tweede versnelling wat hakerig zijn, maar dit verdwijnt vrij snel met het warm worden. Verder hebben geloof ik alle 1 series rev matching. Bij terugschakelen wordt het toerental aangepast aan het benodigde toerental voor het koppelen. Dit went snel.
Bij 120 km/u in de zesde versnelling draait ie ongeveer 2300 toeren. Wanneer u andere combinaties wilt weten kunt u dit in de reacties vragen.

Vering/demping:

De auto staat op dit moment op run flat zomerbanden 225/45R17 en hoewel ik het normale onderstel heb is de afstelling stevig te noemen. Het is niet zo dat mijn vullingen eruit rammelen, maar putdeksels en andere randjes in het wegdek krijg je wel mee. Sportief dus. Ik ben echter wel benieuwd in hoeverre dit ligt aan de runflat banden. Mijn winterbanden zijn niet runflat dus we gaan het meemaken van het najaar. Verder ligt ie heel strak op de weg en heeft een superstabiel weggedrag. De besturing is vrij licht, maar niet té en heel precies.

Bediening en binnenruimte
Wanneer je kiest voor de Sportline krijg je sportstoelen die heel goed verstelbaar zijn. Ik heb ook de verstelbare lendenensteun en dit houdt in dat je de wangen van de stoel kan opblazen, zodat slankere mensen meer zijdelingse steun hebben en in de rug van de stoel een opblaasbaar gedeelte zit, dat ook omhoog en omlaag kan voor meer steun in de onderrug. Verder kan aan de voorkant van de stoel een vlak uitgeschoven worden om de bovenbenen te ondersteunen. Al met al veel mogelijkheden, zodat bijna iedereen comfortabel kan zitten.

Verder is bediening erg eenvoudig. Het Idrive concept leer je spelenderwijs en spreekt voor zich. Het geheel is goed afgewerkt en nergens heb je ongelijke naden of kieren.

Ik zal deze review de komende tijd nog verder uitbreiden. Wanneer er vragen zijn, stel ze gerust. Ik zal ze zo snel mogelijk en binnen mijn kunnen beantwoorden.



4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens