BMW 120i Cabrio High Executive (2012)

autoreview

BMW 120i Cabrio High Executive (2012)

Signalement

Uitvoering120i Cabrio High Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf2 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 35%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste indruk

  • 100 km

Zaterdag 21 januari 2012 hebben we deze 120iA M Cabrio opgehaald bij de dealer. de auto heeft 5 maanden bij de dealer in opslag gestaan aangezien het leasecontract in januari pas afliep en we in zomer 2011 profijt konden maken van een mooie aanbieding.

Het betreft een 120i Cabrio van modeljaar 2012 in de kleur Saphirschwarz (zwart) metallic. Het interieur is uitgevoerd met Boston Oyster (licht beige) leder.

We hebben gekozen voor de volgende opties:
-Steptronic Automaat
-M Sportpakket (Aerodynamicapakket, sportstoelen, sportstuurwiel, verlaagd sportonderstel, mistlampen voor, enz.)
-Metalliclak
-Kap met zilvereffect
-Boston Oyster leder
-Multifunctioneel stuurwiel
-18" styling 261M zomerwielen (245/35R18 achter en 215/40R18 voor)
-17" styling 262 winterwielen (225/45R17 achter en 215/50R17 voor)
-Performance uitlaatsysteem
-Chrome nieren
-Sportantenne
-Afneembare trekhaak
-Extra bekerhouder
-ISOFIX bevestigingsysteem
-Slotbouten
-Alarmsysteem klasse 3
-Chrome Line
-Windscherm
-Automatisch dimmende binnenspiegel
-Middenarmsteun
-Opbergpakket
-Verwarmbare stoelen
-Laadopening en transportzak
-Elektrisch verstelbare lendensteunen
-Glaciersilber interieurlijsten
-Koplampsproeiers
-Parkeersensoren
-Mistlampen voor
-Bi-Xenon verlichting, LED achterlichten
-Automatische airco
-Cruise Control
-Verlichtingspakket
-Navigatiepakket Professional
-Bmw Apps
-Bmw Internet / Online
-Bmw Assist
-Bluetooth
-Spraaksturing
-Harman Kardon Surround Sound Systeem
-USB Audiospeler
-Uitgebreide functionaliteit mobiele telefoon

RIJEIGENSCHAPPEN
Als je wegrijdt met de cabrio weet je meteen dat het goed zit. De sportstoelen zitten heerlijk en zijn uitgebreid verstelbaar. Het M-sportstuurwiel is uitzonderlijk dik en ligt super in de hand. Als het op rijeigenschappen aankomt staat de BMW z’n mannetje. De auto stuur scherp, direct en met enorm veel gevoel. Bij forse wind is hij op snelwegtempo wel vrij windgevoelig.
Het M-onderstel is strak, de auto plakt dan aan het asfalt. Ik had verwacht dat het comfort er onder zou gaan lijden maar op de 17 inch wintervelgen valt het alles mee, op de 18 inch zomervelgen is het harder. Mij stoort het niet.
Al met al rijdt je lekker weg met de 1, hij is lekker wendbaar. Freude am fahren in alle opzichten.

DE MOTOR
De 170pk (met Performance uitlaat ietsje meer) sterke 2 liter motor is er een van het oude type. De atmosferische krachtbron is opvallend stil bij constante snelheid. Geef je gas dan duurt het, dankzij de automaat, even voordat er iets gebeurt. Je moet goed doortrekken om van alle pk's gebruik te kunnen maken, maar je komt eigenlijk niks te kort. Het blok is daarnaast lekker enthousiast en heeft geen problemen met toeren maken. Nadelig voor het verbruik maar het past goed bij het karakter van de auto.

De steptronic automaat is niet de modernste, maar er valt eigenlijk weinig te klagen. Hij schakelt snel, vloeiend en is trefzeker. De gaspedaalrespons is minder dan met een handgeschakelde bak. Na een korte gasinpuls wil de steptronic wel eens iets te lang in de toeren blijven hangen. Niet storend, maar de nieuwe ZF-bak van BMW is zeker zijn meerdere.

INTERIEUR
Het interieur van de 1 cabrio ziet er goed uit, alleen ook hier hebben nieuwere modellen een voorsprong.

Het zonwerende Dakota leder in onze uitvoering is lekker dik en van uitstekende kwaliteit. De aluminium interieurlijsten hebben een voelbaar reliëf en hier en daar is een chromen randje toegepast. Het materiaalgebruik is niet meer helemaal van deze tijd. Vrij veel harde plastics. De afwerking is daarin tegen voorbeeldig. Geen kraakjes en het voelt allemaal zeer degelijk aan.

Het 8,8inch grootte navigatiescherm, de Harman Kardon speakers en het M uitgevoerde sportstuur maken het interieur af. Een minpuntje is dat het navigatiescherm erg krasgevoelig is.

De multimediatoepassingen zijn overigens oneindig in de ze auto. Het navigatiesysteem laat bijvoorbeeld satellietbeelden van Google zien en kan files vermijden. Via bluetooth zijn twee telefoons tegelijk te koppelen en ook de muziek van je telefoon is draadloos af te spelen. Verder beschikt het systeem over een hardeschijf waar tientallen muziekalbums op opgeslagen kunnen worden wat eventueel ook kan via USB-stick of direct vanaf je iPod/iPhone, al dan niet draadloos. Verder kan je (optioneel) internetten op het i-Drive systeem, een DVDtje kijken en belt de auto automatisch de alarmdiensten in geval van een ongeluk.

Het 300 watt sterke Harman Kardon luidsprekersysteem met Logic7 Surround klinkt na kleine aanpassingen (surround uit!) in de instellingen redelijk. Een diepe bas en controle over het geluid zijn zeker aanwezig, maar het hoog is wat scherp. De plaatsing in het stereobeeld is matig en details zijn ook niet echt om over naar huis te schrijven. Het Bang&Olufson systeem in bijvoorbeeld de Audi A5 presteert een stuk beter. Het HK systeem bestaat overigens uit twee subwoofers onder de voorstoelen, vier speakers in de portieren en vier speakers achterin.

We hebben veel cabrio’s proef gereden en kwamen tot de conclusie dat de 1-cabrio verassend ruim is, ook achterin. Met een lengte van 1,85cm kan je goed zitten achter jezelf en de kofferbak is variabel. Dat betekent dat je bij het sluiten van de kap gebruik kan maken van de vrijgekomen ruimte. Opvallend is dat de beenruimte achterin groter is dan die van de 3-serie cabrio en dat je qua hoofdruimte zelfs meer ruimte hebt dan in een Mercedes-Benz E-klasse Cabrio. Natuurlijk moet je geen ruimtewonderen verwachten maar ik durf na vele proefritten te stellen dat dit de meest praktische cabrio op de markt is.

EXTERIEUR
Het in M uitgevoerde exterieur ziet er gewoon heel dik uit. De Performance uitlaat en de chrome nieren geven de auto net wat meer aanzien. Een toptip is overigens de sportantenne die 20cm kleiner is dan het originele exemplaar. Dat oogt een stuk beter. We hebben gekozen voor een cabriokap met metalen stiksels erdooheen verweven. In de schaduw oogt de kap zwart, zet je hem in de zon dan glanst de kap extra. Ziet er mooi uit icm. metallic lak.

CONCLUSIE
Al met al is de 1 cabrio een erg fijne auto. Uitstekende rijeigenschappen worden gecombineerd met een degelijke afwerking en mooie looks. De praktische bruikbaarheid is daarnaast erg goed in dit segment.
Dat het model al even op de markt is, kan de facelift van 2011 niks aan af doen. Materiaalgebruik in het interieur en de wat verouderde motortechniek zijn niet storend. Echter wanneer je referentie hebt van een modernere BMW, gaan deze zaken opvallen.

Updates

UPDATE 06-02-2012:
De eerste 1000km zitten erop. Opvallend hoog verbruik van 1 op 9! Mag hopen dat dit nog heel veel beter wordt. Daarnaast krijg ik internet via de telefoon niet aan de praat. Daar gaat de dealer naar kijken wanneer navigatiekaarten worden geüpdatet naar 2012 versie.

UPDATE 22-04-2012:
Inmiddels 7000km gereden.
De auto rijdt ontzettend makkelijk, met veel feedback. De automaat schakelt soepel en snel. Trap je het gas in één keer volledig in, dan heeft de bimmer even bedenktijd nodig maar daarna klimt hij snel in de toeren. Dat is ook nodig want onder de 3000tpm is er niet overdadig veel kracht beschikbaar.

Met de kap dicht is me opgevallen dat het zicht naar achter beroerd is. Vooral voor fietsers moeten je uitkijken als ze in de buurt komen van de 1.

Het multimedia systeem (Nav. Professional) werkt voorbeeldig. Gemakkelijk, doeltreffend en innovatief zijn drie termen die perfect aansluiten. Veilig niet, je moet goed opletten dat je niet te lang afgeleid wordt.

Het Harman Kardon geluid valt wat tegen. Het systeem klinkt een beetje dof en zenuwwachtig. Daarmee bedoel ik dat je er niet lekker comfortabel naar luistert zoals je dat doet met goede HiFi systemen. Je moet je te veel inspannen.

Voor de rest een heerlijke auto die heel veel plezier geeft in alle opzichten. Open rijden is overigens icm. met een windscherm en stoelverwarming al goed mogelijk bij 5 graden celsius.
Jammer van het verbruik dat nog steeds blijft hangen op gemiddeld 1 op 10 (snelwegrit 1 op 14) ongeacht de gebruiker. Niet echt van deze tijd.

UPDATE 14-11-2012:
Na de eerste 22000km nog steeds een fraaie wagen. De 1-serie heeft zich als vakantieauto bewezen. Heerlijk toeren door de Italiaanse Alpen bleek een waar genot te zijn. Geen enkele problemen gehad, afgezien van het feit dat de cabriokap soms niet volledig opent als je deze bestuurt met de afstandbediening.

UPDATE 24-05-2013:
39000 km erop zitten. Geen noemenswaardige problemen. Sportantenne is een keer afgebroken. Auto bevalt zeer goed. Verbruik blijft gemiddeld 1 op 10. Ook is het jammer dat het nog steeds niet mogelijk is om via een iPhone het internet op te gaan met de Navigatie Professional.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.