BMW 120i (2016) #2

autoreview

BMW 120i (2016)

Signalement

Uitvoering120i
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf24.967 km
KM-stand laatst58.133 km
Lezerswaardering: 64%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Welkom

  • 25.225 km

Zaterdag 23-02-2019 was de dag waarop ik mijn 120i mocht ophalen bij Breeman in Gouda.
Helaas was de auto nog niet helemaal gereed, krasje op de bumper en een deukje bij het portier maar ik wilde er niet langer op wachten. Hier moet de auto komende week nog een keer voor terug.
Tijdens de rit van 60km naar huis wist ik gelijk weer waarom ik zo positief was over deze auto tijdens de proefrit, luxe van binnen, genoeg power en van bijna alle opties voorzien.
In comfort rijdt de auto heerlijk rustig en merk je nauwelijks wanneer de automaat schakelt, zet je echter de bak in sport en selecteer je Sport+ dan veranderd de hele auto. Veel meer interactie met het sturen en een scherpe gasrespons. Topsnelheid nog niet uitgeprobeerd maar dit zal niet lang meer duren denk ik..
Zie hier de optielijst
Aanvullende opties en accessoires
• Achteropkomend verkeer waarschuwing
• Active Cruise Control met Stop en Go-functie (05DF)
• Airbag(s) hoofd achter
• Airbag(s) hoofd voor
• Alarm klasse 3
• Autotelefoonvoorbereiding met bluetooth
• Banden met noodloopeigenschappen (0258)
• Binnenspiegel automatisch dimmend
• Bluetooth telefoonaansluiting
• BMW Service Inclusive - 5 jaar/100.000 km (07NH)
• Bots herkenning systeem
• Buitenspiegels verwarmbaar
• Centennial High Executive (0ZAC)
• Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
• Comfort-pakket
• Comfort pack (0ZC2)
• Connected services
• Elektrisch glazen schuif-/kanteldak
• Elektronische remkrachtverdeling
• Grootlicht-assistent
• High-beam assistant (05AC)
• High Executive (0ZH2)
• LED-lichtpakket
• LED achterlichten
• Lederen sportstuur
• LED koplampen adaptief (+koplampreiniging)
• Model M Sport (07LF)
• M sport
• Multimedia-voorbereiding
• Ruitensproeiers verwarmbaar
• Slotbouten voor LM wielen (02PA)
• Speed Limit Info (08TH)
• Stuurbekrachtiging snelheidsafhankelijk
• Teleservices (06AE)
• Uitgebreide bluetooth telefoonvoorbereiding (06NS)
• Voorstoelen in hoogte verstelbaar
• Voorstoelen verwarmd

Ik heb de adaptieve cruise control al goed uitgeprobeerd, dit werkt prima. Wel vind ik de afstand die de auto standaard aanhoudt veel te lang, ik gebruik de meest ‘’ korte ‘’ stand.
Stuur/stoelverwarming is heerlijk in de ochtend, zeker als je hebt moeten krabben.
High beam assistant werk perfect, in andere auto’s kreeg ik toch wel eens een seintje dat ze last van mijn grootlicht hadden maar deze gaat netjes op tijd weer uit.
Ik was verbaasd toen ik in de Connected Drive Store het aantal mogelijk heden zag.
Echte ik heb alleen Remote Services aangeschaft, dit kostte me €31 voor 1jaar.
Hierdoor kan ik met mijn telefoon de auto vergrendelen etc.
Viel wel een beetje tegen dat dit niet standaard kon op deze auto aangezien de catalogusprijs…
Apple Car Play kon ik voor €1 proberen voor 1maand, 1uur na aankoop heb ik gelijk de klantenservice gemaild om te vragen of ze het weer konden deactiveren. Wat een drama is dat zeg dat Car Play.

Over betrouwbaarheid kan ik natuurlijk niet zoveel zeggen na 200km.
Maar aangezien er 24maanden garantie en het onderhoud is inbegrepen tot 2021 verwacht ik geen bijzonderheden.

Tevreden

  • 26.662 km

Ik heb de 120i nu ruim een maand in bezit en er rond de 1600km mee gereden.
Verbruik over deze kilometers staat op 8.1 L/100km, tussen de 1 op 11 en 1 op 12 dus.
Dit vind ik best netjes aangezien mijn dagelijkse kilometers maar bestaan uit 15. Tijdje geleden wat meer km’s gemaakt op een dag en toen kwam het verbruik neer op 6.3 L/100km, hier ben ik zeker tevreden over.
De 8traps automaat vind ik zelf de meest fijne automaat waarmee ik gereden heb tot nu toe. Hij schakelt zeer soepel en vlot. Wij hebben ook een Mercedes C200 Coupe en bij deze automaat merk je toch net iets meer dat er geschakeld wordt.
Topsnelheid is nog steeds niet bereikt, wel merk ik dat de auto heel makkelijk accelereert. De automaat schakelt al rond de 1500 toeren op maar zelfs dan is er al voldoende koppel beschikbaar. Mocht je toch iets meer vermogen willen schakelt hij supersnel terug en zit je zo op snelheden waarbij je je rijbewijs moet inleveren.
Olieverbruik is volgens mij nihil, al kan ik dit niet checken aangezien er geen oliepeilstok aanwezig is. Het controleren gaat via de boordcomputer en die zegt ‘’ OK ‘’.
Stoelen in de auto zijn ook een groot pluspunt, je kan ze op alle bedenkbare manieren verstellen. Was in het begin even uitvogelen maar nu zit ik als gegoten. Het standaard geluidsysteem is meer dan voldoende, al zat ik laatst in een 120i met Harman Kardon en dat klonk toch wel heel erg dik. Nu hou ik zelf ook wel van een stevig potje muziek luisteren.

Voor de rest heb ik geen bijzonderheden te melden, de auto zegt dat die 07-2019 nieuwe remvloeistof nodig heeft. Ben benieuwd hoe de service is bij BMW.

Tot de volgende update!

CarPlay

  • 38.778 km

Via BMW Online heb ik de Apple Carplay voorbereiding aangeschaft.
Kostte me eigenlijk te veel, 300 euro, maar wilde het toch wel graag hebben.
Na de bestelling in de store was alles snel geinstalleerd.

Het gebruik i.c.m. met mijn iPhone is snel en simpel.
Jammer is wel, dat er maar een half scherm wordt ingeruimd voor Carplay.
Op de andere helft van het scherm kun je de andere functies van de boordcomputer blijven zien.
Ik lees op internet wel over gebruikers die zelf aanpassingen om Carplay op een volledige scherm te krijgen hebben gedaan, maar dat durf ik niet aan.
Ik gebruik de voorleesfunctie af en toe, maar als ik eerlijk ben leidt het systeem je vrijwel net zo veel af als in het geval dat je je telefoon pakt.
Maar ja, daar staat een boete op van 240 euro……..

Einde Runflats

  • 38.778 km

Eerder deze week kreeg ik de melding ‘Bandensp. verlies linksachter. Band correct oppompen. Zie bandsp. sticker’.
Na inspectie bleek er een grote bout in de betreffende band te zitten. Ik heb er nog een kleine 110 kilometer mee gereden, daarna werd de slechte band pas echt merkbaar.
In die tijd heb ik nagedacht over het al dan niet vervangen van allevier de runflats. Er zat nog 3.5 (achter) en 4 mm (voor) profiel op de banden. Dit bij een km stand van ruim 38.000.
Mijn oorspronkelijk plan was om door te rijden tot het begin van de zomer en dan de vier banden te vervangen.

Ik had al langer het idee dat de Dunlop runflats die gemonteerd waren het comfort nou niet echt verbeteren. Erg veel last bij spoorvorming (je moet het stuur dan gewoon goed vasthouden) en ‘hobbelen’ zodra de weg maar wat oneffenheden bevat.
Het voordeel van de runflats – zie hierboven – is echter ook wat waard. Maar daar betaal je ook weer voor.
Na een paar dagen nadenken heb ik besloten om te gaan voor zomerbanden, niet runflat.
Mijn eerste keuze was de Michelin Pilot Sport 4, die erg goed komt uit allerlei tests. Maar na een belrondje bleek dat deze banden op dit moment in mijn maat niet op korte termijn verkrijgbaar zijn.
Daarom heb ik gekozen voor de Continental Premium Contact 6. Positief kenmerk van deze band is dat deze erg goed presteert op nat wegdek, met name remmen en wegligging op nat wegdek is zeer goed. Daarnaast wordt goede slijtvastheid genoemd.
Ik heb deze banden gisteren laten monteren voor 517 euro. Na het wegrijden is de eerste indruk dat de banden stiller zijn dan de runflats.
Ik hou jullie op de hoogte!

Afscheid

  • 58.133 km

Na ruim 2.5 jaar en ruim 33.000 km is de tijd van afscheid nemen gekomen. Ik heb de 120i met veel plezier gereden. Op de banden na heb ik er geen kosten aan gehad. Het onderhoud kreeg ik er 'gratis' bij van de vorige eigenaar, die daar een contract voor had afgesloten.
Ook de volgende eigenaar zal vooralsnog geen kosten maken, want onderhoud is pas nodig na ruim 20.000 kilometer, zegt de boordcomputer.
De Autoweek Occasions special schreef het recent nog eens: ‘Veilige en prettige aankoop is de 120i met 2.0 liter viercilinder, maar die uitvoering is zeldzaam’.
Op naar Ekris in Zeist dus☺
Op de vraag ‘hoe kun je al zo snel afscheid nemen van zo’n fantastische wagen (want dat is het!), is het antwoord eenvoudig. Vanaf aanstaande zaterdag komt er een nog mooier exemplaar van de Bayerische Motoren Werke in de parkeergarage te staan.
So be prepared!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.