BMW 118i EfficientDynamics Edition Business Line Ed. (2011) #2

autoreview

BMW 118i EfficientDynamics Edition Business Line Ed. (2011)

Signalement

Uitvoering118i EfficientDynamics Edition Business Line Ed.
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf208.000 km
KM-stand laatst277.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuwe wagen

  • 214.000 km

Ik heb in mijn relatief korte leven al een heleboel auto's gereden, die vooral opgereden waren voor ik ze kocht. Een Corsa B voor 250 piek? Een jaar tijd, 40k km verder en afgedankt. Een Seat Leon 1m passeerde de revue, een Toyota Yaris P1, nog wat B Corsa's .. ergens op een maand zelfs met een Peug 306 gereden. Busjes van de baas.. En dan? Na al dat rijden met afgeragde bakken die daarna nog verder werden afgeragt, vond ik het tijd voor een fatsoenlijke wagen. En dat moest geen half werk worden, maar uitstraling hebben. Geen blingbling, spinnende velgen of spoilers waar je een rijdende lunchttafel van kunt maken. Nee, gewoon een lekker rijdende kar die lekker in de opties zit en wat power heeft. En eens niet 20 jaar oud is.

Zo kom ik op het spoor van de BMW 1 serie. De hangbuikzwijntjes, zoals ze door de haters worden genoemd, zijn niet de allerruimste in hun klasse, maar behoren wel tot de top van wat je een lekker rijdende auto zou mogen noemen. Rustig of vol gas van t zuiden naar het noorden cruisen? Geen probleem. Harder door de bochten dan je maag lief is? Kan allemaal. Je gezin meenemen? Kan ook al. Heel erg veel beenruimte hebben de passagiers op de achterbank dan wel niet, maar daar zitten is slechts een keus die je moet maken als de zetels voor bezet zijn.. Nader onderzoek leverde mij op dat de twee cijfers achter het E-nummer staan voor de bouwvorm. De E81 is de 3-deurs hatchback, de E82 de compacte sedan.. Ik koos de E87, de vijfdeurs hatchback. Ik wilde geen bijtellingsknalleruitvoering, maar eentje met wat meer luxe. De initiële eisen waren dan ook minimaal cruise control, stuurverwarming, i-Drive, climate control. Een BMW zonder opties is eigenlijk ook maar een auto met de BMW badge, maar dan zonder de luxe. Ik noem zo'n auto de uitkaaiersuitvoering. Ik ga dan ook niet alle opties uit de doeken doen, maar ik ben gelukkig met de auto die ik nu in bezit mag hebben. Verder is het mij ook niet opgevallen bij de aankoop dat er panelen in twee kleuren grijs op zitten, kennelijk is er bij een vorige eigenaar een botsing geweest.. Het herstel is goed gebeurd, op dat puntje na dan. Liefde is blind, zegt men.

Zo'n 7000km verder in een paar maanden tijd, kan ik zeggen dat er aan deze auto bar weinig mankeert. Eigenlijk niks, in mijn ogen. Die twee tinten grijs in het plaatwerk? Vind ik niet zo heel belangrijk. Kan altijd nog iets aan worden gedaan. Zetelverwarming? Zalig. Lederen zetels zonder verwarming, dat is voor zij die graag kou lijden. Wegligging? Ja, een beetje stuiterig, maar wel lekker strak. Topsnelheid? De 208 km/u op GPS is reeds behaald. Op het verlanglijstje staan nu vooral een 0-beurt, en een stel naafdoppen voor de wielen. Die ontbreken helaas. Het allerbelangrijkste aan deze auto is de verhouding smiles per gallon, die is wel lekker hoog. Het verbruik daarintegen ligt aan het.. gebruik. Ik ben ervan overtuigd dat 1 liter per 15km haalbaar is, momenteel ligt het rond de 1 op 14. Maar hey, deze auto is enkel voor privé dus dagelijks dezelfde route afhaspelen zal die zeker niet doen.

Hoe het rijd
strak, sportief en een beetje stuiterig. Ik moet het bekennen, drempels, gaten in het asfalt en andere "hindernissen" zijn niet aan deze wagen besteed. Anders gezegd, ik heb mijn soms wilde rijstijl aan moeten passen aan de auto.. maar dat is slechts de con. Het positieve aan zo'n straffe wagen, is dat "bochtjeswerk" opeens een genot wordt en je niet gaat duiken en doen bij het optrekken en afremmen. Ik heb wel moeten wennen aan de versnellingsbak - en dat moet ik even uitleggen. De achteruitversnelling, die is niet zoals bij de meeste andere auto's die ik heb mogen rijden. Je moet m door een weerstand heen drukken, om hem in te kunnen schakelen. Verder schakelt het geheel heel goed en strak, spelingen zijn amper voelbaar ondanks de +200.000 gereden kilometers door de vorige eigenaren.

Hoe het zit
Deze auto is uitgerust met elektrisch verstelbare lederen stoelen, die ook nog eens verwarmbaar zijn. De lendesteun is op drie verschillende manieren in te stellen, de wangen zijn op te blazen en er zit ook nog een uitschuifbare steun voor de benen op. Ik vind de stoelen voor mijn schouders eigenlijk aan de smalle kant, het geheel is niet compleet op mij afgestemd lijkt het. Maar, dat is maar een detail vind ik. Bij deze auto heb ik het gevoel dat ze mij wakker houd, ik stap uitgeruster uit na een lange rit. Dat kan aan allerlei oorzaken liggen, maar ik vermoed dat de relatief goede geluidsisolatie van deze auto daaraan bijdraagt. In de vorstperiode van dit jaar heeft deze isolatie zich bewezen, het wordt niet snel koud in de auto als je een tijdje stil staat.
Het instappen in de auto, tja het blijft een kleintje dat ook nog eens laag bij de grond ligt. Ik val er een beetje in, eerst het achterwerk en dan volgt de rest vanzelf. Ik voel mij wel een beetje schuldig naar de linkse wang van de zitting, die heeft het wat zwaar te voorduren. Het is voor mijn gevoel een kleine opening. Zit je eenmaal, dan valt het met die binnenruimte best wel mee. Ja, de voorruit is best dichtbij, en een beetje rondgraaien naar de zonneklep moet met beleid gebeuren. Maar het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar, de armsteun zit niet in de weg en alles zit op een logische plek. Het enige minpunt vind ik de armsteun in de deur, als je met de linkerhand het stuur vasthoud zit het niet helemaal comfortabel met de elleboog.

Infotainment en andere zaken
Deze auto heeft het CiC iDrive systeem in de businessuitvoering, automatische airco met twee zones en een keur aan binnenverlichting. Bij het instappen in het donker is alles heel goed zichtbaar, er is verlichting bij de voeten en als je toch wat licht te kort komt, dan zit er onder de zonneklep nog een lamp en voor alle zetels is er nog een navigatielichtje. Er zit een serieus Hi-Fi systeem in, dat tweeters, woofers en twee kleine subwoofers onder de voorste stoelen bevat. Ik vind dat het in de hoge tonen tekort schiet, bij een portie stevige gitaarmuziek valt het enorm op dat de bekkens niet goed hoorbaar zijn. De kleine subwoofers onder de stoelen doen hun taken goed, maar verwacht niet dat je broekspijpen ervan gaan wapperen. Ze zijn wel een uitstekende invulling op een verder goed systeem, het geeft net dat beetje extra punch waardoor de muziek gewoon echt lekker klinkt. De parkeersensoren doen hun werk goed, en bij het achteruit rijden kantelt de rechtse spiegel een beetje naar beneden, zodat je obstakels minder snel over het hoofd ziet. Een toegevoegde meerwaarde! Sinds de voorbije 7000km heb ik er een liter olie bij mogen gieten, ik zal dit in de gaten houden.

Opmerkingen uit de omgeving
Tja, een BMW maakt de tongen wel los zullen we maar zeggen. Van "wie heb jij overvallen" tot aan de woorden van de grootste BMW hater op aarde "wat rijd dit lekker zeg", en "de stoel onderuit voor het échte BMW gevoel" heb ik mijn stempel wel gedrukt op de omgeving. En de auto? Die maalt er niet om, doet wat ie moet doen.

MOAR SMILES PER GALLON

  • 244.000 km

Met goed onderhoud kom je ver, dus nu inmiddels een goeie 30k verder gaan we dat uiteraard op ons nemen. Geen ondankbare taak, want na het onderhoud is het verbruik van smiles per gallon ENORM toegenomen.

Ik ben het type dat garagisten niet zo leuk vinden, ik knutsel namelijk graag zelf aan mechanische dingen. Het allerbeste onderhoud doe je zelf, dus na heel wat onderzocht te hebben wat ik zou moeten doen kom ik tot onderstaand lijstje:
-Bougies NGK ZKBR7AHTU
-Olie Kroon Helar SP 5W30 C3 5L
-Oliefilter
-Luchtfilters motor en cabine
-Remschijven voor + remblokken
-Pakking kleppendeksel (preventief)
-Pakking oliefilterhuis (lekt wat)

Aangezien ik nog nooit aan dit type wagen heb gesleuteld, wordt er flink op Youtube gekeken naar andere eigenaren die het onderhoud zelf doen. Beter goed afgekeken dan constant tegen een slechte voorbereiding aangekeken, zo ontdek ik bijvoorbeeld dat de bougies van het N43b20a blok onder een hoek van zo'n 5 graden zijn gemonteerd. Dit betekend dat je een speciale dop nodig hebt. Ik heb een Rooks Bougiedop 3/8'' met kniegewricht, 12-kant 14mm besteld voor dit doel. Voor wie zich afvraagt waarom het onderhoud aan deze wagen in de papieren kan lopen, voor iets simpels als een stel bougies omwisselen moet je een deel van de veerpootbrug verwijderen, een grote plaat waarop het interieurfilter zit en de kap bovenop de motor loshalen. Het loshalen van het kleppendeksel is ook al zo'n helse tour: best wat stekkers moeten namelijk los, brandstofleidingen + pomp en nog wat meer frutsels. Voor wie zich hieraan gaat wagen, verzeker jezelf ervan dat je een pakkingset besteld die ook de pakkingen rondom de brandstofpomp bevat. Zorg er ook voor dat je iets van papieren doeken rondom de brandstofleidingen legt als je ze los haalt, en dat je de accu even loskoppelt. Dat laatste voorkomt dat de brandstofpomp wellicht opeens zin krijgt om 'druk op te gaan bouwen'. Beter veilig dan hier onbesuisd tegenaan lopen. (Ik heb gelukkig geen ervaring hiermee)

Al dit onderhoud betaald zich dit uit in een auto die motorisch wel nieuw lijkt. Ik ken de auto eigenlijk niet meer terug, de oude bougies veroorzaakten soms misfires (geen meldingen op de boordcomputer maar wel schokkend rijden) en met de Kroon olie loopt de motor een stuk soepeler. Hiervoor had de garagist die ik opdracht gaf een beurt te doen er Shell Helix Ultra ECT C3 5W-30 ingedaan, waarna ik de motor wat zwaarder vond lopen. Nu loopt ie als een naaimachine als ie op temperatuur is, ik kan niet wachten tot de volgende trip waarbij de afstand wat groter is dan rond de kerk. Gelukkig is een smoes daarvoor zo bedacht, volgende week naar Rijsel!

Ik durf de wagen betrouwbaar te noemen, afgelopen jaar heeft ze mij niet langs de weg laten staan en hebben we samen mooie trips gemaakt, waaronder regelmatig naar Zeeland, een keertje midden Duitsland, als veredelde taxi met gecharterde chauffeur om mij en wat vrienden naar het vliegveld van Dusseldorf te brengen, tripjes naar Twente vanuit het zuiden.. Allemaal geen straf, voor mij alleen is de auto goed genoeg om overal te komen waar ik maar wil. Alleen.. er is 1 ding wat mij soms tegen staat, dat bijzonder onpraktisch blijkt soms: de rijhoogte. De wagen is voorzien van een 'sportief onderstel', waardoor die iets lager ligt dan de andere einsers. Zo heb ik de rechter midden bodemplaat naar de galemiezen gereden, deze staat uiteraard op nominatie om maar vervangen te worden. Ook is er een steunpunt voor een krik/brug onderuit gereden na een ongeplande ontmoeting met een wild blok beton in het gras. Deze dingen staan op de nominatielijst om te worden vervangen. De wens bestaat overigens om de auto een andere kleur te geven, en ik moet nog steeds eens naafdoppen in de velgen zetten. Het is geen gezicht zo! Ik ben voorlopig niet van plan om deze wagen weg te doen, en ben erop gebrandt dat een N43 blok ver kan komen. Op naar de 300.000km!

Betrouwbaar kilometers vreten

  • 268.000 km

De laatste update is alweer een jaar geleden, en met de APK als ijkpunt wordt het weer eens tijd om wat over mijn hangbuikzwijn te schrijven. Bij de APK waren geen opmerkingen - doch ik er voor mijzelf nog wel het nodige aan heb op te merken. Ergens in de zomer heeft een van de velgen een deuk opgelopen - het resultaat was een soort van rijdende vibrator en een geïrriteerde bestuurder. Daar moet wat aan gedaan worden - opnieuw laten richten. Dit heb ik overgelaten aan Supervelg in Drunen - die een goed resultaat hebben afgeleverd en mijn auto weer een ronde velg hebben gegeven. Alhoewel de gehele auto toch niet zo super fantastisch reed als voorheen, maar aan dat ene wiel zou het niet meer moeten liggen toch? Ik denk dat de band om de velg ook niet helemaal jofel meer is, maar die heeft nog een tijdje te gaan voordat die aan vervanging toe is. Ik kijk nog altijd regelmatig onder de motorkap of de ingewanden nog aanwezig zijn en in welke staat deze zijn, en dan heb ik wel een klein lijstje van dingen die weer eens gedaan moeten worden of aan vervanging toe zijn:

-Multiriem (er zit een gaatje in, verder geen klachten sinds 207.xxx km)
-Slang van de airco heeft tegen de waaier aan gezeten, dus een keer vervangen bij aircobeurt.
-beide Xenon lichtbronnen vervangen door iets beters + koplampen eens ontvochtigen.
-vloeistoffen beurtje (KVS, remvloeistof, airco)
-Remblokken achter eindelijk eens vervangen

Wat mij op valt is dat sinds de zomer was opgevallen het start-stop systeem zelden werkt, ik vermoed dat het systeem vind dat de accu een beetje gaar aan het worden is. Het is zeg maar een verrassing als de motor voor het stoplicht ineens stil valt! Maar over het starten absoluut geen klachten te melden. De beruchte ratel van de ketting bij het starten is ook niet echt veranderd de afgelopen twee jaar, dus blijft ie nog even lekker zitten. Alles dat op de auto zit werkt nog gewoon naar behoren, na enkele minuten in de winter heb ik een heerlijk warme bips door de stoelverwarming en in de zomer is het aangenaam vertoeven door de automatische airco. De koppeling slipt wel door bij hoog in de toeren (3000+) bij volgas wegrijden, misschien hoort het gewoon bij de auto. Bij normaal gebruik doet ie het goed, moet nog altijd niet veel kracht zetten bij koppelen maar het blijft soms wel wat lastig om de versnellingen te vinden. Ik vergeef het 'm. Het olieverbruik is denk ik niet echt veranderd sinds de laatste update. het brandstofverbruik is nog altijd iets beter dan 1 liter op 13km. Roest is nog altijd niet te vinden aan de boven en onderkant van het koetswerk.

Nog een kleine noot over de betrouwbaarheid van de auto - hij heeft mij nog nooit in de steek gelaten de afgelopen twee jaar. Geen storingen of bijgeluiden die op aanstaande problemen duiden. Het todo lijstje zal de komende maanden worden afgewerkt en als er geen gekke dingen gebeuren zal er tegen het einde van volgend jaar (2025) weer een update komen.

De leeftijd begint op te spelen

  • 277.000 km

Tijd voor een onderhoudsbeurt alweer, gewoontederwijs zijn de volgende zaken gedaan:
Olie (Motorolie Kroon-Oil Helar SP 5W30 C3);
Oliefilter;
Interieurfilter;
Luchtfilter intake motor;
4x bougie NGK ZKBR7AHTU;
1x Bosch Ruitenwisser AM28H (achterraam, moet je zeker eens vervangen)
1x Bosch Ruitenwissers Aerotwin A922S - Lengte: 500/500 mm (wordt als set verkocht)
1x opkrikpunt (had de oude eronderuit gereden, lage auto enz)

Het olieverbruik ligt nog altijd rond de 1 liter per 6000km, dus na 1 keer een liter erbij gedaan te hebben wordt het dan wel eens tijd voor een oliewissel als het oliepijl weer te laag is.
Kostprijs voor mij per 25-03-2025: €177,63. (Winparts)
Omdat ik zelf dit alles kan doen, heb ik alleen de huur voor de brug als ik aan de oliewissel begin: iets van 25 euro..
Daarnaast voor wat kleinigheden een uitstapje naar Offenga gemaakt, voor een oliefilterdop sleutel.. voor het N43b20a blokkie dat de auto huist. Mocht je deze ook zoeken: 16 tands, diameter 86mm. Ik heb deze in 3/8, omdat mijn bougiedop voor deze auto ook in deze maat is. Kostprijs: €11,53 exclusief verzendkosten.

Bij de tweejaarlijkse cyclus in mei voor de remvloeistof wordt de auto altijd even naar de BMW specialist een dorp verder gereden (Bas Stalpers, aanrader) waar de machine ook altijd even aan het airco apparaat gehangen wordt en ze aan nadere inspectie onderworpen wordt. Dat laatste doe ik zelf ook altijd als ik mij voor de oliebeurtjes bij de DHZ garage meld, maar het is altijd fijn als mijn noeste arbeid door een specialist wordt gecontroleerd. En die bevestigd een zaak die ik zelf ook al ontdekt heb, en nog wat andere zaken.
Het huiswerk dat ik mee kreeg:
-reactiearmen zijn versleten
-schokdemper rechtsachter lekt
-Twee stuks banden zijn op aanvraag vervangen, deze waren 30.000KM oud. Er zaten beschadigingen in het loopvlak en de wang, maar nog niet compleet opgesleten. Daar deze auto geen reservewiel heeft, voor vervangen gekozen.

Daarnaast heb ik zelf ook de conclusie getrokken dat de remschijven voor krom zijn (bij remmen is het alsof de auto snel-langzaam-snel-langzaam remt, trillen als je van 200km/u heel hard remt). Nu is het toch al tijd om een aantal zaken aan te pakken, het lijstje dus:
- remschijven voor;
- Schokdempers voor + achter (ik voel heel veel voor een Bilstein B12 set)
- Diverse draagarmen vervangen (ik overweeg eigenlijk het vervangen van alle draagarmen)
- ik vertik het om de koppeling te doen, maar het voelt wel aan dat ie eraan komt. Nog geen bijgeluiden.
- startaccu begint nu echt minder te worden
- Voorruit zit vol putjes waardoor je er bij laagstaande zon vrijwel niks meer door ziet

Bij de laatste update van deze review heb ik een aantal zaken aangestipt, waarbij de multiriem, Xenon, airco en remvloeistof gedaan zijn. En: ik heb eindelijk doppen in de velgen geplaatst. Nu ziet het geheel er een stuk beter uit.
De Xenon lichtbronnen (2x Xenon X-tremeVision D1S aan €89,99 per stuk) zijn aan de prijs, maar gaan lang mee. Ja, het kon ook goedkoper natuurlijk maar ik wil graag goed spul hebben en ik heb geen probleem om daar mijn zuurverdiende centjes voor neer te tellen.

Over de betrouwbaarheid heb ik eigenlijk niet echt wat op te merken, het laatste lange rit met wat tussenstops goed is verlopen met drie passagiers+bestuurder aan boord.. enkel geklaag van de oudjes achterin dat het uitstappen nie zo goed gaat en het zo laag is, maar voor die ene keer ga ik niet aan een Senioren Uitstapjes Voertuig beginnen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.