BMW 118d (2008) #5
autoreview

Signalement
Uitvoering | 118d |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
na veel gewik en geweeg uiteindelijk de keuze gemaakt voor de BMW 1-serie. Een grote auto heb ik niet nodig daar ik nog geen gezin heb plus ik heb altijd een zwak gehad voor Duitse techniek. Uit ervaring in mijn eigen branche weet ik dat op technisch vlak Duitse kwaliteit nogsteeds een begrip met inhoud is.
Ik heb serieus overwogen een A3 sportsback te nemen of zo’n nieuwe Fiat Bravo, maar na de proefrit was het meteen duidelijk dat het rijplezier en weggedrag van de 1-serie superieur is in zijn klasse. Bovendien is de 1-serie zo’n beetje de mooiste auto in zijn klasse, het lijnenspel is gewoon ’af’. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de ’grotere’ broers van de 1-serie vaak visueel minder vind aanspreken maar dat terzijde.
Ik was nog wel een beetje sceptisch over de vele verhalen die je m.b.t. de 1 serie hoort over de binnenruimte. wat me gelijk opviel was dat de instap erg laag is, maar als je zit, zit je ook goed en als gegoten. De ruimte voorin is prima, zeker vergelijkbaar met de A3 of Golf, ik vond zelfs dat je in de 1 serie meer hoofdruimte hebt dan in de A3. En geheel tegen mijn verwachting is de ruimte achterin eigenlijk voldoende, ik zal niet zeggen adt er een zee van ruimte is, maar ik kan met mijn 1,83 m prima en zonder idiote posities aan te nemen achterin zitten. Ook de bagageruimte is prima en groot genoeg om flink boodschappen mee te doen of met een klein gezin op vakantie. Al met al valt de auto me erg mee qua ruimte met in mijn achterhoofd de alarmerende verhalen die ik hoorde. In vergelijking met de Golf V is het achterin inderdaad iets krapper en is de bagageruimte marginaal kleiner, maar allemaal binnen grenzen!
De motor is een 2,0 L twinturbo diezel, en potent is deze motor allemaal! Hij spurt ruim binnen de 10 seconden naar de 100 en dat voor een ’instap’ diezel. Koppel ligt op 300 Nm ook stevig voor een auto in deze klasse. Ik heb in ieder geval nergens moeite om met het verkeer mee te komen en snelle inhaalacties zijn geen probleem voor de 118D. Bochtenwerk is fenomenaal bij de BMW, natuurlijk vanwege de achterwielaandrijving en de lange wielbasis is sportief rijgedrag gegarandeerd. Het wordt echter nergens oncomfortabel, de vering is sevig maar niet schokkerig en op de lange rit kom je nog steeds uitgerust aan.
Het verbruik is tot nu toe niet zo laag als als de fabrieksopgave maar nog steeds netjes te noemen (6,5L/100km). Ik verwacht dat het gemiddelde verbruik nog omlaag zal gaan na de auto wat beter ingereden te hebben en wat meer lange ritten gereden te hebben. Met het business line pakket is de auto bovendien redelijk compleet alhoewel aan compleet bij BMW natuurlijk wel een prijskaartje hangt. Al met al vind ik de auto in zijn segment de prijs echter zeker waard,de kwaliteitsbeleving en prestaties zijn er naar.
PROBLEMEN
Tot nu toe vlekkeloos, later een update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.