BMW 116i Business + (2013)

autoreview

BMW 116i Business + (2013)
BMW 116i Business + (2013)BMW 116i Business + (2013)BMW 116i Business + (2013)BMW 116i Business + (2013)BMW 116i Business + (2013)BMW 116i Business + (2013)

Signalement

Uitvoering116i Business +
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst51.730 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aflevering en eerste indrukken.

  • 95 km

Na meer dan drie maanden wachten, werd vandaag dan eindelijk mijn nieuwe auto afgeleverd. BMW nam alle tijd voor deze aflevering (1 1/2 uur) en e.e.a. werd door een vriendelijke dame afgehandeld. Ik voelde me echt een beetje VIP.

Mijn eerste rij-indrukken? Wat rijdt deze auto geweldig! Wat een wegligging, strak/stevig en toch comfortabel ondanks de 17" wielen met laag profiel rubber (225/45 vóór, 245/40 achter)! Ook de 8-traps automaat schakelt fantastisch en vrijwel zonder dat je dit merkt. Daarbij blijft het binnenin erg stil. Alleen bij flink accelereren hoor je de motor wat ik wel lekker (sportief) vind klinken.

Vandaag heb ik vooral in de 'ECO PRO' modus gereden. In de stad en op de snelweg is deze modus goed te gebruiken. De motor reageert wel wat trager op het gaspedaal.

Het start/stop systeem werkt goed maar wanneer je in de stad in een flinke file voor een stoplicht staat dat snel wisselt tussen rood en groen, waardoor de file kort stil staat, dan werkt het te onrustig en zet ik het uit.

Mijn auto heeft de standaard stoelen die bekleed zijn met leer van het Business + pakket. Ik vind ze heerlijk zitten. Wat ik wel een beetje mis en wat wennen is t.o.v. mijn vorige auto, is de manier van verstellen van de rugleuning. Deze is niet traploos. Waarom niet BMW?

Een van de extra's die ik besteld heb, is de automatische licht- en regen sensor. Deze werkt perfect. Aan het einde van de middag begon het te sneeuwen. De sensor nam dit goed waar en wiste het raam zoals ik dat zelf handmatig ook zou doen.

Na één dag rijden alleen maar goede dingen met als enig echt min punt (mag het een naam hebben?) een wat klein uitgevallen dashboard kastje. Dat was in mijn Astra zéér ruim!

Raam bestuurders kant.

  • 145 km

Het linker portierraam gaat niet automatisch in één keer omhoog zoals wel zou moeten wanneer dat 'commando' is gegeven. Het rechter portierraam doet dit wel en met de sleutel werkt deze functie ook gewoon (voor beide ramen). Ik vermoed een software probleem. Tevens sluit het rechter portier wat zwaar. De dealer lost dit komende week op.

Portierramen

  • 471 km

Vandaag bij de dealer geweest vanwege het linker raam (rechts bleek uiteindelijk ook niet goed). Het probleem was eenvoudig op te lossen. Ze hebben de ramen opnieuw geïnitialiseerd.
Daarnaast is het linker portier opnieuw afgesteld en sluit nu makkelijk.

Ik ben erg tevreden over de service en heb gebruik gemaakt van de haal- en brengservice. Daarnaast hebben ze me auto gewassen.

Kleine update.

  • 875 km

27-1-2013: Ben nu twee weken verder na de aflevering en nu even een kleine update.

Ik heb de laatste paar honderd kilometers afwisselende wegen gereden. Verder heb ik de eerste tankbeurt achter de rug. De auto heeft 1:11 gereden maar dit lijkt mij alles behalve representatief. Er ging 47 liter in de tank. Ik hou mijn tankbeurten hier bij. Zodra er voldoende zijn, zal deze zichtbaar worden voor iedereen.
Overigens geeft de boordcomputer nu een gemiddelde aan van 7,0 l/100 km. Vóór de tankbeurt was dit 8,5 l/100 km.

Hieronder wat min en plus punten.

Min punten:
- Bij harde zijwind, lijkt de auto minder goed op koers te houden. Ik vermoed dat dit ook aan de erg brede banden ligt. Hierdoor is de auto ook gevoelig voor spoorvorming in de weg. Mijn Astra had dit ook enigszins (deze had ook brede banden rondom) maar had dit niet helemaal van de BMW verwacht. Echt hinderlijk is het niet maar toch.

- De automatische regensensor werkt op zich goed maar wanneer er een hele fijne waternevel van de voorligger op het raam komt en deze daardoor snel opdroogt, duurt het net iets te lang voor hij gaat wissen of doet dit in het geheel niet. Dat doe ik dus maar handmatig.

Plus punten:
- Ik heb de navigatie een aantal keren gebruikt. Deze is erg makkelijk in te stellen en geeft duidelijke aanwijzingen.
De invoer van een nieuwe bestemming heb ik onder een sneltoets geprogrammeerd.
Dit heb ik inmiddels ook voor mijn favoriete radiozender gedaan, veel gebruikt telefoonnummer, het plaatje van de 'efficient dynamics', de trip computer en boordcomputer. Erg handig vindt ik.

- Ik las in een paar reviews dat de verwarming (de handmatige klimaatregeling) een soort van aan/uit is. Of te warm, of te koud. Dit kan ik niet ondersteunen. Het werkt erg prettig. Ik heb geen automatische klimaatregeling gekozen omdat ik het veel te duur vond en daar heb ik geen spijt van. De temperatuur is makkelijk in te stellen. Bij het verdraaien van de verwarmingsknop, voel je kleine weerstandjes. Eén tot drie klikjes verdraaien, zijn voldoende voor een verandering van de temperatuur. Geef je echter een flinke slinger aan de knop, dan heb je het inderdaad bloed heet of koud.

- Ook lees ik veel negatieve woorden over het standaard audio systeem. Het is misschien niet uitmuntend maar ik vind het helemaal niet slecht klinken en ben er tevreden mee.

- De automaat is werkelijk een fantastisch ding. Hij schakelt uiterst prettig en snel. Bij 60 km/h bijvoorbeeld, schakelt hij al naar de zesde versnelling.
Bij 120 km/h op de teller, draait de motor nauwelijks meer dan 2000 toeren/min. Daardoor is het erg rustig aan boord.

Regen sensor.

  • 1.145 km

Vandaag gereden en veel regen gehad. Van fijne nevel tot flinke regen druppels. Eerder schreef ik dat de sensor niet zo goed leek te werken. Dit lag aan mezelf. De wis-interval stond op de laagste stand. Kennelijk heeft die ook invloed op de snelheid van regen herkennen op de voorruit.
De sensor werkt dus wel goed en naar tevredenheid.

Vandaag heb ik ook voor de tweede keer getankt. Zie de verbruiksmonitor bij deze review.
De boordcomputer gaf 1:13,6 aan. De werkelijkheid was 1:13,4. Dat lijkt erg veel op elkaar...

Tussenstand

  • 2.284 km

Inmiddels meer dan 2000 km gereden (met een retourtje naar Brussel erbij) en ik ben onveranderd enthousiast over de geweldige rijkwaliteiten van deze auto en het heerlijke schakelgedrag van de automaat.
De auto ligt geweldig strak op de weg en het is ongelofelijk hoe hard je door bochten van o.a. klaverbladen kunt. Verslavend!

Verder vindt ik het brandstof verbruik, ondanks de kou van de afgelopen weken en het spelen met de auto, helemaal niet verkeerd. De boordcomputer geeft momenteel een gemiddelde van 1:13.6 aan.

Helemaal niets negatiefs te melden? Nee!! :))

Binnenkort wil ik een dagje Duitse Autobahn gaan doen. Overigens weet ik al dat deze auto met groot gemak de 200 km/h haalt...

Software probleem

  • 2.345 km

Deze week kreeg ik ineens de melding dat er een olie servicebeurt nodig was. De auto gaf aan dat ik al 1300 km te laat was. Vreemd na pas 2316 km gereden te hebben.
BMW lost deze storingen op door de complete software opnieuw te laden. Dit is nu gebeurd en alles lijkt weer normaal. Helaas moest ik wel weer een aantal instellingen opnieuw invoeren.

Ik hoop niet dat dit het begin is van meer problemen met deze auto.

Over de dealer ben ik wederom tevreden. Men ging gelijk tot actie over en toen na 20 minuten wachten, bleek dat het probleem niet 1, 2, 3 opgelost kon worden, kreeg ik meteen een gratis vervangende auto aangeboden. Top!

Zware steenslag schade

  • 2.942 km

13-4:
Gisteren middag rond drie uur wilde ik een lekkere rit met mijn auto maken samen met mijn pa. Bij wegrijden scheen de zon. Het leek mooi weer te blijven. Maar eenmaal bij Schiphol op de A4, begon het zéér zwaar te regenen. Dit duurde de gehele rit over de A4 en A44 en weer terug over de A4. Het regende zo hard, dat het leek alsof er aan een stuk door stenen tegen de auto sloegen. Helaas, zaterdagmiddag de 13de, moest ik tot mijn grote verdriet constateren dat mijn hele auto inderdaad zware schade heeft opgelopen als gevolg van vele stenen. Voorruit, dak, motorkap, koplampen, gehele voorbumper, mistlampen, spiegelhuizen, spatborden voor en achter helemaal vol met pitten. De bumper ziet er zelfs gezandstraald uit, in de radiator van de airco zitten een hoop steentjes gedrukt en voor de radiator ligt ook een flinke lading steentjes.
Ik ben er zo vreselijk ziek van!!! En dit allemaal dankzij dat fijne ZOAB! :( :(

17-4:
Vanmorgen langs de dealer geweest. A.s. vrijdag komt een schade expert van mijn verzekering de schade opnemen. De dealer denkt aan een schade bedrag van rond de €4600,-.
Aangezien de voorruit ook vervangen moet worden, maak ik van de gelegenheid gebruik om er een voorruit met een donkere baan tegen de zon in terug te laten zetten. Dit vergt een 'kleine' eigen bijdrage in de kosten.
Mijn verzekering stelt Rijkswaterstaat aansprakelijk voor de schade.
Ik geniet gelukkig bonus/malus bescherming en heb ook geen eigen risico.

19-4:
De schade is door een schade expert getaxeerd op €4555,-.
Binnenkort gaat de auto naar de spuiter. Alles via de BMW dealer.

29-4:
De auto gaat 27 mei naar de spuiter voor reparatie. Ik ben mijn auto een dag of vier kwijt.

Update tevredenheid.

  • 3.385 km

Voor de gemiddelde autorijder, rij ik natuurlijk erg weinig kilometers per maand. Ik gebruik mijn auto dan ook bijna alleen voor plezierritten. :)
In de afgelopen periode heb ik naast snelweg, ook veel binnen weggetjes met de nodige bochten gereden. Wat een feest is dit toch met deze auto! Nu er meer kilometers op de teller komen, merk ik ook dat de auto steeds losser wordt en nog lekkerder gaat rijden. De automaat lijkt nog soepeler te schakelen en de motor reageert wat gretiger.
Toch heb ik ook kleine kritiekpunten. Dit betreft wat rammeltjes. Nu ben ik erg kritisch op dit gebied (mijn gehoor is beter dan gemiddeld) maar een ratelend rechter deel van de achterbank leuning, nadat deze omlaag is geweest, hoort niet vind ik. Sowieso hoor ik af en toe kleine rammels vanaf de rechterzijde (van het portier of de achterzijde?). Ook de verschuifbare armleuning, geeft af en toe een rammel geluid en natuurlijk hoor ik de portierramen een beetje knisperen bij slecht wegdek maar dat is inherent aan de constructie. Het portier heeft namelijk geen raamstijlen. Hier val ik dan ook niet over.
Wat mij verder is opgevallen en wat ik anderen ook heb zien opschrijven, is dat je de regelklep van de verwarming hoort klikken in het dashboard.
Wanneer mijn auto voor reparatie naar de spuiter gaat, kijkt BMW gelijk na waar de rammels vandaan komen en hopelijk wordt het opgelost.
Verder heeft de motor nog geen spat olie verbruikt.

Spuitwerk, rammels en stuurgedrag.

  • 4.088 km

Inmiddels is het 24 juni en is mijn auto gerepareerd (de auto was 14-6 klaar). E.e.a. heeft uiteindelijk drie weken geduurd omdat alle voorruiten van de 1-serie in 'back order' stonden i.v.m. productie problemen.
Het spuitwerk is fantastisch uitgevoerd. Nog nooit heb ik een auto zo mooi terug gekregen na spuitwerk. Op de achterkant na, is de hele auto overgespoten.
Daarnaast zijn de koplampen, mistlampen, grill en andere kunststof delen vervangen.
Helaas is er wel minder aandacht besteed aan detail werk (hier en daar plakband en blanke lak randjes, beetje lak op twee rubber/kunststof delen, etc.) en daarvoor moet de auto nog een keer terug.
Waar ik erg blij mee ben, is de nieuwe voorruit met donkere balk tegen de zon. Het scheelt erg veel lichtinval en het staat ook veel mooier bij de auto dan de normale ruit. De meerprijs was nog geen €30,-!

De rammel in de armsteun heeft de dealer goed opgelost. Het vervelende geluid is helemaal weg.
De rammels uit de achterbank zijn er helaas nog steeds. Ik krijg de indruk dat dit komt door teveel beweging van de leuningen (bestaat uit 2 delen). Moet dus nog opgelost worden.

In het begin van mijn review schreef ik over het iet wat vreemde stuurgedrag van deze auto in o.a. bochten. Ik weet het niet zeker maar ik heb het vermoede dat er een software aanpassing is geweest want ik merk niets meer van wat ik eerst schreef.

Verder heb ik mooie originele rubbermatten van BMW voor voorin gekocht. :)

Wéér schade! ;(

  • 4.128 km

Vandaag, voor de deur van de BMW dealer, reed iemand zonder te kijken achteruit zo tegen mijn linker koplamp en bumper aan. Geen extreem zware schade maar de auto moet wel weer naar de spuiter en de koplamp moet vernieuwd worden.
Wat baal ik hier van!!

Teleurgesteld...

  • 4.406 km

Inmiddels is de auto weer gemaakt. Vrijwel alle aandacht punten van de vorige schade (een enorme lijst van anderhalf A5 kantje!) is opgelost en het spuitwerk van de nieuwe schade is mooi gedaan. Helaas is ook nu weer niet alles top afgewerkt. BMW onwaardig en heb daar zeker mijn ongenoegen over geuit!!
Nog van de vorige reparatie kwam ik erachter dat van beide deuren de panelen niet helemaal goed waren vastgezet. Toegangs luikjes van de koplampen en beide achterlichten waren niet goed teruggezet/zaten los.
Van de tweede reparatie lagen nog diverse rubbers onder de motorkap los.
Verder vond ik op de onderste lip van de bumper van links naar rechts één grote druiper en het logo op de bumper komt nu al los. Slordig!!

Daarnaast beginnen op de linker voor en achter velg en rechter voor velg, vreemde 'weer' plekken te ontstaan.
Het logo op het stuurwiel vertoont nu al vele barsten en BMW zal waarschijnlijk de hele airbagunit moeten vervangen omdat het logo niet los vervangen kan worden.
Al met al ben ik toch wel behoorlijk teleurgesteld over e.e.a.

Dan vergeet ik nog de rammels vanaf de achterkant. Die heb ik vandaag grotendeels zelf verholpen. De kunststof afwerkrand rondom het achterraam trilde. Door alles los te halen en m.b.v. stukjes stof op diverse plaatsen, zit alles nu mooi vast en trillingsvrij.
De achterbank rammelt/vibreert wel nog steeds. BMW heeft het geluid inmiddels zelf gehoord en zij gaan het oplossen.

Waar de auto niks aan kon doen maar wat wel vervelend was, is dat ik óók nog een lekke linker voorband kreeg. Die heeft Kwikfit voor €22,- gerepareerd. Runflat banden kunnen dus wel degelijk worden geplakt.

De service van de dealer is en blijft overigens goed en over de rijeigenschappen van de auto blijf ik ook onverminderd enthousiast. :)

Tankbeurt

  • 4.686 km

Het is 22 juli en heb weer eens getankt. Het verbruik viel mij erg mee; 1:14,4.
Ik vind het een mooi verbruik want ik heb af en toe behoorlijk stevig doorgereden met hoge snelheden, de airco aan, bochten stevig genomen (zo leuk om te doen!) en gebruik gemaakt van de standen Eco Pro, Comfort en Sport. Het start- stopsysteem laat ik altijd aan en werkt doorgaans naar behoren en met weinig vertraging.

Laatste afhandeling schade (16-10-2013).

  • 5.885 km

Eindelijk is de totale schade aan mijn auto afgehandeld. Het had allemaal nogal wat voeten in de aarde met de nodige ergernissen.
Dit lag niet aan de BMW dealer (zij verleende altijd goede en vriendelijke service) of aan de auto zelf.
Alle problemen werden veroorzaakt door de schadereparateur en, na ik vandaag hoorde, ook door mijn verzekering. Tegenwoordig moeten schadereparateurs voor een hongerloontje 'kwaliteit' leveren. Dat gaat niet en had in mijn geval tot gevolgd dat ik uiterst ontevrede was over de afwerking van mijn auto. Om een maar een paar dingen te noemen: koplampen bleken niet vervangen maar opgelapt met als gevolg een soort mist in het 'glas' wanneer deze werden aangezet (ik heb nu wel nieuwe omdat ik dat niet accepteerde). Loslatend BMW logo op de bumper, rubbers los, deurpanelen niet goed teruggezet, alle afplakranden niet gepolijst met ruwe randen tot gevolg, spuitwaas, etc., etc.
Jammer want het spuitwerk zelf is uitstekend!

Daarnaast heeft de dealer de rammel uit de achterbank weten te krijgen en heb ik een nieuwe stuur airbag. Het loge in het stuur begon namelijk allemaal scheurtjes te vertonen.

Ik was deze keer mijn auto ander halve week kwijt. Als vervangende auto kreeg ik een gloednieuwe 1-serie cabrio (118i) mee met M-pakket en automaat.
Het reed geweldig met een onovertroffen wegligging maar wat een rammels en kraken, wat een hoop hard en goedkoop plastic en wat zit er een torsie in dat ding!!
BMW heeft met de F20/21 absoluut een veel beter afgewerkte en comfortabeler auto gemaakt met mooie en zachte kunststoffen.
Ik was dus maar wat blij weer met mijn eigen auto te rijden. :))

  • 8.619 km

Inmiddels heb ik mijn auto alweer meer dan één jaar in mijn bezit. Na wat vervelende dingen in het begin, schade en software probleem, kan ik alleen maar zeggen zéér tevreden te zijn.

In december heb ik de achterste zijruiten laten tinten en ben ik naar Duitsland gereden om eens de topsnelheid te rijden gedurende 40 km. De top viel een klein beetje tegen. Hij gaat niet harder dan 208 km/h op de teller. Waarschijnlijk zijn daar de brede achterbanden mede debet aan. Daarnaast is het verbruik extreem hoog. Ik reed 1:6!!
Zodra mijn auto uit de fabrieksgarantie is, wil ik de motor laten tunen.
Overigens ligt de auto als een blok op de weg bij die hoge snelheid. Niks nerveus gedrag. Hij blijft gewoon uiterst stabiel en comfortabel. Waanzinnig. Het blijft ontspannen rijden.
Sowieso rij ik makkelijk 200 km of meer achter elkaar zonder dat dit als 200 km aanvoelt.

Waar ik verder toch wel een beetje spijt van heb, is dat ik niet voor een betere audio heb gekozen. De standaard audio is niet slecht maar het zou beter kunnen.
Mocht je dus kiezen voor de 1-serie, overweeg dan wat extra geld uit te geven voor de betere audio installatie.

Begin augustus ga ik met mijn auto naar Portugal. Totaal verwacht ik rond 7000 km te gaan rijden. Na de vakantie zal ik weer mijn bevindingen melden.

Heenreis naar Porto, Portugal.

  • 12.256 km

Ik ben, na bijna 2100 km, in Porto aangekomen. Het was een heerlijke comfortabele relaxte reis. Wat is deze auto een geweldige reisauto. De eerste dag hebben we 1266 km afgelegd naar Agnet vlakbij Bayonne in Frankrijk. Bij aankomst voelde we ons totaal niet moe of uitgeput. De stoelen zitten erg comfortabel en ondersteunen rug en benen goed (ik ben 1,78 m). De tweede dag ging het door Spanje en Portugal (825 km).

De wegligging, het geluidscomfort, de automaat, de cruise control, alles is en werkt zo fantastisch!! Daarbij was het benzine verbruik in Frankrijk en Spanje laag te noemen ondanks de airco die natuurlijk de hele weg aan stond.
In Portugal zijn er veel meer forse hoogte verschillen dan in Spanje of Frankrijk. Daardoor heb ik op de snelweg in Portugal voornamelijk de Comfort modus gebruikt i.p.v. de EcoPro modus. Dat heeft ook merkbaar gevolgen voor het gemiddelde verbruik. Dat stijgt. Wel is het heerlijk dat je nergens aan hoeft te denk wat schakelen betreft. Ik zet de cruise control aan en de techniek doet de rest. De automaat schakelt gewoon 1, 2 of 3 verzetten terug om de snelheid erin te houden. Daarbij blijf ik ook het motorgeluid, een lekkere roffel, elke keer mooi vinden.

Ook het binnenklimaat is goed te regelen. Ik heb een handmatige airco maar heb geen enkel moment een automatische gemist.

Ook het vermelden waard; ik had natuurlijk de nodige bagage mee maar ook een zware kist met een flatscreen tv erin die de hele kofferbakbodem vulde. Bij mijn vorige auto, een Opel Astra, was altijd duidelijk merkbaar dat er bagage achterin lag. Bij deze auto is dat totaal niet te voelen. De wegligging blijft uiterst stabiel ook in snel genomen bochten en op hoge snelheden.

Verder lees ik in andere reviews wel eens dat men de hoeveelheid van het ruitensproeiervloeistof reservoir te weing vindt. Ik snap dat niet. Ik heb het onderweg redelijk vaak gebruikt maar heb niet hoeven bijvullen.
En over bijvullen gesproken. Voor de lange reis heb ik een kwart liter olie bijgevuld. Tijdens de lange reis is er echter niets meer verbruikt en staat het peil even hoog als voor vertrek.
Ook heb ik voor vertrek alle vier de wielen laten balanceren. Dat was ook wel nodig. Vooral voor ging er flink wat lood bij. Het gevolg van veel klaverbladen, rotondes en strakke bochten op hoge snelheid nemen. Daar slijten banden behoorlijk van... :))

Over de brandstoftank kan ik ook nog wat vermelden. Ik heb de tank al twee keer met meer dan 50 liter kunnen vullen (tot 53 liter als max). Het waarschuwingslampje/signaal gaat ongeveer af als er zo'n 47 à 48 liter verbruikt is. Ik vermoed dus dat de tank flink wat liters groter is dan de 51 liter die BMW opgeeft.

Verder is één achteruitrij led lamp stuk gegaan. Niets om wakker van te liggen wat mij betreft.

2-9-2014: Inmiddels heb ik hier naar gekeken. De lamp zat gewoon los in de fitting. Alles werkt weer.

Terug uit Portugal

  • 16.437 km

Alhoewel we inmiddels een half jaar verder zijn, wil ik voldoen aan mijn belofte te vertellen hoe mijn ervaringen waren na de lange reis naar en van Portugal. Bij elkaar heb ik 6800 km afgelegd. Daarbij zijn we helemaal naar het uiterste zuiden van Portugal gereden (Manta Rota vlakbij de spaanse grens).
Terugkijkend op deze afstand heb ik eigenlijk maar een ding te melden: de auto is waanzinnig!! Na jaren Opel gereden te hebben, kan ik alleen maar zeggen dat deze auto die producten toch echt overstijgt in alles. Nog nooit heb ik 5 uur lang non-stop in een auto kunnen zitten. Meestal was ik na 2 uur al zo brak dat een stop hoog nodig was. Met deze auto totaal niet. De terugreis nam, net als de heenreis, twee dagen in beslag met dit verschil dat ik terug alleen reed. Eenmaal weer thuis had ik niet echt het gevoel die laatste dag 1200 km gereden te hebben ondanks de nodige files vooral in Frankrijk bij Parijs. Totaal beide dagen gereden: meer dan 2200 km.

Echt helemaal geen minpunten? Zeker wel! Op een gegeven moment ging de stuurinrichting in Portugal vreemd doen wanneer er langere tijd niet gestuurd werd. Vooral op lange rechte stukken. Zo nu en dan gebeurde dit op N-wegen maar werd pas echt erg en soms zelfs gevaarlijk op de snelwegen met name op de terugweg door Frankrijk. De eerste keer was het echt schrikken omdat de auto geen enkele reactie op een kleine stuurbeweging gaf. Hier kon ik ook geen rekening mee houden omdat het niet altijd gebeurde. Eenmaal in Nederland ben ik meteen naar de dealer gegaan. Het schijnt vaker voor te komen en heeft twee mogelijke oorzaken; 1) Wanneer er langere tijd niet of nauwelijks gestuurd wordt, koelt de hydraulische olie in het systeem af. Dit komt omdat vanwege brandstofbesparing de elektrische pomp voor de bekrachtiging wordt uitgeschakeld. 2) De stuurinrichting zelf vertoont soms ook problemen. De oplossing: nieuwe software laden of anders de hele stuurinrichting vernieuwen. Gelukkig is het bij het updaten van de software gebleven! Verder is het wat mindere geluid van de radio als min punt te noemen.

Nog even de plussen:
- fantastisch zittende stoelen
- stil interieur
- heerlijk en onmerkbaar schakelende automaat
- zuinig
- goed werkende airco
- genoeg bagageruimte
- goed werkende en in te stellen navigatie
- waanzinnige wegligging/stabiel

Minpunt:
- geluidsinstallatie

Eerste onderhoudsbeurt (o.a. olie en filters)

  • 17.420 km

Alweer twee jaar verder en dus was een onderhoudsbeurt nodig. Hierbij zijn o.a. de olie, oliefilter en interieurfilter vervangen. Ik heb al deze onderhoudskosten twee jaar geleden afgekocht voor 3 jaar voor €399,-. Daarin zitten straks ook de beurten voor remvloeistof, etc.
Het enige waarvoor ik nu betaald heb, is een software update van de navigatie voor een slordige €162,-. Nota bene een kortingsbedrag. Waarom zoveel geld vragen BMW?? Veel andere fabrikanten doen dit gratis!!
Het is evenwel een goede update. Plaatsnamen worden nu eindelijk fatsoenlijk uitgesproken en afritten worden niet meer gebiedend afgeroepen (bijvoorbeeld: HIER LINKS!!) en vernieuwde wegen staan er ook op.
Helaas heeft een monteur bij het demonteren van het interieur filter, het kunststof van de middenconsole gemold en moet dus worden vernieuwd.
Wanneer e.e.a. binnen is, wordt ik gebeld.

Verdere vermelding: Na mijn lange autoreis heeft de motor nauwelijks tot geen olie verbruikt. Navraag waarom deze nieuwe motor olie verbruikt (al mijn vorige auto's verbruikte niets tussen de beurten door), heeft geleerd dat er af fabriek een soort inrij olie door BMW wordt gebruikt. Na een onderhoudsbeurt komt er 'goede' olie in en zal er geen olie verbruik meer merkbaar zijn.
Daarnaast merk ik dat de motor een stuk 'losser' is. Met gemak haalt mijn auto nu de 210 op de teller en vaak ook sneller. Hiervoor moet ik wel de 'Sport' stand inschakelen. In 'ECO Pro' wordt deze snelheid niet gehaald. Het verbruik is dan ook exorbitant. 1:6 l/km volgens de verbruiksmonitor.

Nog een leuk weetje; de teller is erg nauwkeurig. Als ik de TomTom erbij haal die volgens GPS de 'echte' snelheid aangeeft, dan is 53 km/h op de teller, 50 km/h. 100 km/h op de teller is 96 km/h, 120 km/h op de teller is 115 km/h. Oppassen dus!

Reis naar Bytom, Polen.

  • 22.572 km

We zijn een week naar Polen geweest. Voor het eerst heb ik met deze auto over een grote afstand langdurig 212 km/h gereden op de Duitse Autobahn. Zowel naar Polen als naar Nederland. Dat is een snelheid die zeer goed vol te houden is. De auto blijft uiterst comfortabel en stabiel al is het geluidsniveau natuurlijk hoog om maar niet over de benzine consumptie te praten...
Wat tijdens deze reis ook weer naar boven kwam, is het probleem met het sturen. Nu voornamelijk in de Eco Pro stand. Na zo'n 300 km non stop rijden deed het nare fenomeen zich weer voor zoals ik vorige zomer al in Portugal ondervond. Ik heb beide ritten (mijn vriend heeft geen rijbewijs) in 9 uur en 20 minuten gereden.
Afstand heen: 1147 km.
Afstand terug: 1169 km.
Olie verbruik: geen.
Gemiddeld benzine verbruik: hoog!

Sinds 13 weken wordt de passagiersstoel vrij regelmatig gebruikt en dat heeft slijtsporen op het leer van de rugleuning achter gelaten. Onacceptabel bij de huidige kilometerstand. Daarnaast begint het stiksel op de zitting van de bestuurdersstoel op een enkele plaats los te laten.
En wat mij sinds de laatste onderhoudsbeurt is opgevallen, is het hogere benzine verbruik. Vaak lijkt de automaat wat langer in een hogere versnelling te blijven hangen dan voor de beurt.
Voor al deze dingen gaat de auto komende week naar de garage.
Wordt vervolgd.

Update

  • 22.575 km

De auto is naar de garage geweest voor de eerder gemelde zaken. De automaat is teruggezet naar fabriekswaarde zodat hij zich opnieuw kan aanpassen aan mijn rijstijl. Dit lijkt geholpen te hebben tot nu toe. De auto lijkt weer dezelfde hoeveelheid brandstof te verbruiken als ik gewend was en hij schakelt sneller naar een hoger verzet.

De beschadigingen op het leer van de rechterstoel lijkt te zijn ontstaan door ritssluitingen in de broek van mijn vriend. Geen garantie dus. Over de bestuurders stoel wordt ik teruggebeld. Het stiksel laat namelijk los.

Dan het stuur. Anders dan mij eerder was uitgelegd, is de stuurinrichting volledig elektrisch. Er zit geen olie in het systeem. Wat nu het probleem is, weet men niet. BMW is geïnformeerd en gaat het onderzoeken. Ook hier komt een vervolg op.

Software update stuurinrichting.

  • 24.430 km

Inmiddels heb ik na het laatste garage bezoek de nodige kilometers gereden.
Het resetten van de automaat naar de beginwaarden, zodat de automaat opnieuw mijn rijstijl kan aanleren, lijkt geholpen te hebben. Mijn auto rijdt weer net zo zuinig als ik gewend was.

Verder heeft BMW een software update toegepast voor het probleem met het 'vast zitten' van het stuur na een tijdje rijden (voornamelijk in de Eco Pro stand). Het schijnt een bekent probleem te zijn bij deze 1-serie van dit bouwjaar.
Deze update lijkt ook een duidelijker verschil te maken tussen de verschillende rijmodi. In Eco Pro lijkt de motor meer geknepen dan ervoor en lijkt de automaat sneler op te schakelen (Bij 40 km/h staat hij al in '5'). In de Comfort stand lijkt de motor een fractie allerter dan ervoor en blijft de automaat wat langer in een versnelling staan. De Sport stand gebruik ik zelden. In deze stand rijdt de auto gewoon te duur al is het soms erg aangenaam rijden wanneer je snel op een N-weg wil inhalen of een beetje aan het spelen bent.

Duitsland, Polen en terug: 3319 km

  • 28.569 km

We hebben weer een vakantie van 10 dagen achter de rug. Weer door Duitsland en Polen.
Ik blijf lyrisch over de rijkwaliteiten van deze auto. Op deze trip heb ik vele honderden kilometers plus 200 km/h gereden (zowel in Duitsland als Polen). De auto gedraagt zich op deze hoge snelheden zo comfortabel en houdt een stabiele wegligging. En zelfs op deze hoge snelheid, is nog een normaal gesprek te voeren zonder naar elkaar te hoeven schreeuwen. Ook het verbruik viel mij alleszins mee. Zie daarvoor de verbruiksmonitor.
De software update die begin dit jaar is uitgevoerd (voor de drie rijmodi) en waarbij ook de software van de automaat is gereset, heeft duidelijk een verbetering ingehouden. Tijdens de 3319 km die we totaal hebben afgelegd, is het 'vast zitten' van het stuur in de Eco Pro modus niet meer voorgekomen.
En ik blijf mij verrassen over het mooie soepele en snelle schakelen van de automaat.
Voor de trip heb ik de banden nog laten balanceren. Dat was geen luxe. Wel zijn de voorbanden na deze trip flink gaan cuppen waardoor tijdens het rijden een zingend geluid te horen valt. Dat doet enig afbreuk aan het geluidscomfort. Hebben meer mensen last van cuppen en weet iemand waardoor dit komt?
De motor heeft ondanks de hoge prestatie (en airco gebruik) geen druppel olie verbruikt. Verbazend...
Kortom, ik ben nog steeds vol lof over deze auto!

Weer schade

  • 29.888 km

Half november reed ik op de N201 nabij Schiphol. Daar stak ineens een witte kat de weg over terwijl ik daar met 80 km/h reed. Remmen was onmogelijk en ik kreeg hem dus tegen mijn voorkant aan. Hierbij ontstond flinke schade van €2390,-!
De bumper was volledig vernield, de beschermplaat onder de motor, de airco radiator en de interkoeler van de turbo waren ook beschadigd en zijn vervangen. Gelukkig was de kat dood...
De reparatie en het spuitwerk zijn mooi gedaan. Dat was de vorige keer wel anders. Het kan dus wel in een keer goed.
Ook nu heb ik mijn auto naar mijn BMW dealer gebracht die de auto bij Pijnakker in Aalsmeer hebben laten spuiten.

In de eerste week van januari 2016 krijgt mijn auto weer een klein beurtje. O.a. de remvloeistof wordt vervangen.

Begin december zijn we weer naar Duitsland geweest. Het blijft een fantastische reiswagen!

Uitlijnen, balanceren, trimmen.

  • 31.600 km

Dinsdagmiddag 23-2-2016 ben ik naar Soest gereden waar een bedrijf zit dat banden kan trimmen. Met name de voorbanden zijn flink gecupped.
Na goed advies en overleg zijn de voorbanden van links naar rechts gewisseld zonder te trimmen. Er zat te weinig profiel (5 mm) op om deze nog verantwoord te kunnen trimmen t.o.v. de schade door het cuppen. Er zou teveel rubber verwijderd moeten worden. De achter banden zijn wel getrimd. Natuurlijk zijn alle vier de wielen gebalanceerd en is voor en achter uitgelijnd. Dit was nodig. Het linker voorwiel zat buiten de limieten wat de monteur al kon zien aan het vreemde slijtage patroon (de buitenkant van de band sleet meer dan zou moeten). Tevens staat nu eindelijk mijn stuur recht! BMW wilde er destijds niet aan om dit te veranderen...
Het resultaat? Uitstekend. De auto rijdt weer stiller en voelbaar prettiger/stabieler. Het was de €139,- meer dan waard en goedkoper dan gedacht.

Retour Nederland - Polen, Bytom/Katowice

  • 34.255 km

Het wordt misschien een beetje saai maar deze auto blijft een erg fijne reisauto (zeker na het uitlijnen balanceren). Lange afstanden zijn uitstekend te doen en drie uur rijden zonder stoppen is beslist geen straf.

In januari ben ik twee maal op en neer geweest naar Wesseling, Duitsland. Daarbij iets meer dan 1200 km gereden.
Eind februari ben ik ook weer heen en weer geweest naar Polen. Totaal 2544 km gereden.
Met drie tussenstops (beide ritten), 11 uur reistijd, 9 uur en 20 minuten rijtijd. Dat is uitstekend te doen met deze auto. In Duitsland en Polen heb ik gemiddeld tussen de 140 en 160 km/uur gereden. Het verbruik valt mij dan alleszins mee met 1:12,7.
Half april doe ik deze rit weer en ook eind juli, half augustus, is het de bedoeling weer die kant uit te gaan.

Op de heenweg is er een zeer oud stuk 'snelweg' in Polen vlak over de grens met Duitsland. Dit is meer dan 70 km lang hobbelen (met een max. snelheid van 70 km/uur, en let op: ER WORDT GECONTROLEERD!) waarbij de auto zwaar wordt belast op trillingen. Helaas is daardoor, na de derde rit naar Polen, iets in de kofferbak gaan rammelen. Ik ben er nog niet achter wat maar het is irritant. Ook de midden armsteun is weer geluid gaan maken. Niet premium vindt ik. Verder zijn er geen rammels, piepjes of kraakjes te melden.
Al met al blijf ik erg tevreden over mijn auto. Ook verbruikt de motor niet zichtbaar olie. Het peil blijft hetzelfde ondanks de zware belasting door de constante, uren lange, hoge snelheden. Wel zie je dat je sneller naar de dealer moet voor een beurt aldus de variabele interval. Was 18000 km bij vertrek, nu 14000 km. Ook geven de hoge snelheden helaas veel steenslag schade op de lak en aan de voorruit.

Aanvulling 13-3-2016: Ik ben er achter gekomen wat er rammelt. Het is de kunststof afdekking van de kofferbak deur aan de rechter onderkant. Ik moet dit los maken want er is iets losgeschoten achter het kunststof. Ik kan de boel namelijk bewegen. Ik zal het binnenkort verhelpen.

ZipTuning

  • 35.000 km

TUNING:
Eindelijk heb ik eind maart de daad bij het woord gevoegd en de motor van mijn auto laten tunen. Totale kosten: €590,-. Het ging om een software update van de ECU (dus geen gerommel met 'kastjes' o.i.d.). Ik moet zeggen zeer tevreden te zijn met het resultaat. Inmiddels heb ik zo'n 3000 km gereden nadien en met name het verbruik lijkt merkbaar lager. Daarnaast reageert de motor veel fijner en alerter in alle rij modi. Grootste verschil is in de modus ECO Pro. Waar vóór het tunen de motor erg sloom en traag versnelde, reageert het nu veel fijner en soepeler. Mijn favoriete rij modi blijven ECO Pro en Comfort. De top ligt nu op 233 km/h op de teller!

Volgens opgaaf van de tuner (geen rollenbank meting van mijn auto) is het vermogen gestegen van 136 naar 220 pk en het koppel van 220 naar 313 Nm.
T.z.t. wil ik dit nog eens nagaan door de auto te laten testen om zeker te zijn dat dit echt zo is. De motor heeft duidelijk meer vermogen en koppel maar of het ook daadwerkelijk deze cijfers zijn...?

Update december 2016

  • 40.011 km

Het jaar is bijna om en er zijn weer de nodige maanden voorbij na de laatste review en ik heb weer iets te melden.

De tuning van maart gaf vrijwel direct problemen met het start/stop systeem, de variable onderhouds interval, navigatie, etc.. Het tuning bedrijf ontkende eerst dat dit het gevolg zou zijn van hun tuning.
Aangezien het probleem met de stuurinrichting ook weer de kop opstak, heb ik de tuning laten verwijderen.
Daarmee was meteen het probleem met het start/stop systeem opgelost en de andere vreemde storingen.
Ik kon nu 'veilig' naar de BMW dealer om daar een nieuwe software update voor de hele auto te kopen (ja, je leest het goed: KOPEN à €200,- incl.!). Ik heb namelijk geen garantie meer en BMW is van menig dat ik te laat was met het opnieuw melden van het stuur probleem... Gelukkig 'zag' BMW's diagnose apparaat niet dat er 'geknoeid' is met hun software. Software van BMW is namelijk hiertegen beveiligd en kan al via de sleutel direct zien of er een bepaalde waarde, een totaal som van diverse settings, is veranderd. Let hier op als je gaat tunen bij een nieuwe auto. Zodra zij dit namelijk merken, vervalt direct alle garantie en wordt er ook geen coulance meer verleend!
Na de BMW software update, ben ik weer terug gaan naar de tuner om de tuning terug te laten zetten. Daarnaast heeft de tuner nu ook e.e.a. gecontroleerd op de rollenbank. Met zéér mooi resultaat en geen vreemde storingen meer.
Voor tuning had de auto 137 pk en 269 Nm. Na tuning, op benzine RON95, 208 pk en 338 Nm.
Ik ben echt heel tevreden met dit resultaat. De auto rijdt zoveel soepeler. En ik weet nu wat het verschil is. Echt heel goed voelbaar.

Vandaag, 10-12-2016, zou ik naar Polen afrijden maar helaas kwamen gisteravond de Xenon lenzen in de koplampen niet meer omhoog en kon ik vandaag niet vertrekken.
Het probleem is (GRATIS!) opgelost door de dealer en iedereen staat voor een raadsel. Er was een kunststof hefboompje van de censor op de achteras verbogen of beter 90 graden geknikt. Het lijkt op gerichte vandalisme want een steen of het verwisselen van de zomerbanden naar de winterbanden kan onmogelijk de oorzaak zijn geweest. Ik zag pas gisteren dat de lampen niet goed op de weg schenen omdat ik al heel lang niet meer in het donker had gereden.
Vermeldingswaard: ook nu zag BMW's diagnose apparaat niet dat mijn auto is getuned. De monteur noemde mij gelukkig en zei dat de tuner zijn werk goed heeft uitgevoerd. :)

Ik haalde het al even aan; ik rijd nu tijdelijk op winterbanden van Nokian. Ik vind winterbanden waardeloos rijden. De auto is erg zoekerig geworden met deze banden en maken meer lawaai. Volgens kenners, ook de BMW monteur, is dit normaal....!?

Begin komende maand krijgt de auto zijn eerste APK.
Ik hou jullie op de hoogte en zal ook proberen een mooie lijst plussen en minnen te schrijven.

Plus en min punten

  • 45.600 km

Zoals begin dit jaar beloofd, hieronder mijn plus en min punten van deze auto:

Plus punten:
-Fantastische wegligging: comfortabel en toch sportief
weggedrag. Ook op hoge snelheid (230+km/h) zéér
stabiel!
-Bochten, slingerwegen en klaverbladen zijn een feest om
te ronden.
-Goede xenon verlichting.
-Fijne besturing (na laatste reparatie waarbij het complete
stuurhuis is vernieuwd) + software update (de eerder
betaalde €200,- heb ik teruggekregen na een klacht bij de
BMW importeur).
-Makkelijke bediening van i-drive en heel duidelijke
menustructuur.
-Handige toetsen (8 stuks) om favoriete instellingen onder
op te slaan (bijv.: radio, verbruiksmonitor, navigatie route
instellen).
-Fijne navigatie; geeft bij files snel een alternatieve route en
e.e.a. is makkelijk te bediening. Wel worden vele straat- en
stadsnamen vreemd uitgesproken.
-Zuinig! (zie verbruiksmonitor)
-Fantastisch werkende 8-traps automaat!
-Comfortabele en stille reis auto: lage geluidsbelasting van
rijwind tijdens snelwegritten.
-Goed werkende airco.
-Lekker comfortabele en goed zittende stoelen.
-Voldoende afleg ruimte voor kleine spullen al is het
dashboardkastje niet over bemeten.
-Kofferbak volume voldoet (360 liter).
-Midden armsteun is in lengte verstelbaar en op de juiste
(vaste) hoogte voor mij.
-De motor heeft op constante snelheid een mooi donker
geluid en geeft een mooi 'Rrhhooaaa...' uitlaatgeluid bij
stevig optrekken.
-Stijlloze portieren voor een beetje coupé gevoel.
-Stuurwiel en bestuurdersstoel zijn voor mij goed en op de
juiste manier in te stellen.

Min punten:
-De verstelling van de stoel rugleuningen is niet traploos te
verstellen maar met een hendel in vaste stapjes.
-Rammels vanuit de kofferbak?
-Rammel uit linker portier?
-Kraakjes uit midden console.
-Rammelende armsteun. BMW heeft tape geplakt om de
sluiting. Dit heb ik al een keer zelf moeten herhalen. Het
helpt maar toch...
-Gespoten kunststof sierdelen van het interieur gevoelig
voor krassen.
-Leren stoelbekleding gevoelig voor krassen. Knopen of
ritsen in een spijkerbroek beschadigen het leer te
makkelijk.
-Bij gebruik verwarming, komt er regelmatig een harde tik
uit het dashboard ter hoogte van de bedieningsknoppen en
middelste roosters.
-Na elke nieuwe start moet je zelf weer je favoriete
instellingen selecteren (bijv. verbruiksmeter of Eco Pro).
De auto onthoud niet in welk laatste menu van het i-drive
je zat.
-De automatische regensensor werkt ronduit beroerd.
Het is al meerdere malen ‘gereset’ maar blijft zich vreemd
gedragen.
-Na achteruit rijden, blijft het scherm ‘hangen’ in het
achteruitrijscherm en regelmatig blijft ook de piep
hoorbaar. Irritant!
-Wanneer de cruise control is ingeschakeld en je rijdt met
een normale snelheid door een bocht dan grijpt het ESP
véél te snel in waardoor de auto afremt en heel vreemd
door de bocht gaat. Onprettig!
-BMW levert navigatiesoftware die twee jaar oud is, als
nieuw (2015 i.p.v. 2017). (Na klagen een deel van het
betaalde bedrag terug gekregen).
-Dunne en iet wat goedkoop aandoende zonnekleppen.
-Erg matige (standaard) stereo installatie.
-Erg gevoelig voor cuppende banden (voor en achter). Dit
geeft een zingend geluid bij vrijwel alle snelheden. Het is
vergelijkbaar met het geluid van kapotte lagers.
-Ik mis heel erg een water- en/of olietemperatuur meter!
-Dit is de eerste auto in mijn bezit die sinds het begin een
licht olieverbruik had (geen van mijn Opels had dit!).
(Aanvulling november 2017: het lichte verbruik lijkt zich
gestabiliseerd te hebben. Inmiddels zo'n 8000 kilometer
gereden na de beurt in januari 2017 en regelmatig
langdurig met hoge snelheden gereden (+200 km/h), geen
zichtbaar verbruik meer waargenomen).

Verder is het jammer dat BMW geen adaptieve cruise controle voor de 1-serie kon leveren. Wel cruise controle met Active Braking maar daardoor slijten de remblokken en remschijven sneller wanneer je heuvel af of bergaf rijdt met cruise controle ingeschakeld en dat alle accessoires, die vaak wel op goedkopere auto’s standaard zitten of niet zo duur zijn, zo veel geld moeten kosten bij BMW of zelfs niet eens leverbaar waren.

Toch merk ik wel dat ik een auto uit het duurdere segment rijd. Op het werk rijden we Toyota's. Vergelijk ik de bediening, materialen, rijgedrag/wegligging en bijvoorbeeld het motor gedrag op gaspedaal input met mijn BMW dan is er merkbaar en groot verschil.

Ingeruild.

  • 51.345 km

Ik ga afscheid nemen van mijn huidige auto. Vandaag heb ik een nieuwe BMW F21 (3-deurs) besteld. Zo'n vijf jaar eerder dan gepland maar ik kreeg een hele mooie inruil prijs, het is nog steeds een achterwiel aangedreven auto (het nieuwe model wordt vermoedelijk een voorwiel aandrijver) en de alom geprezen 8-traps automaat van ZF zit in een actie en is gratis.

Het is de 120iA geworden met High Executive pakket en diverse extra's zoals o.a. adaptive cruise control met 'stop & go', schakel flippers aan het stuur, getinte achterruiten, 18" M-wielen (Style 461) en nog wat zaken.
Half april is de levering. :)

Niet meer van mij...

  • 51.730 km

Vanmorgen is mijn auto door de BMW dealer op mijn verzoek opgehaald en is de auto niet meer in mijn bezit.

Waarom is het zo gegaan?
Ik ben half maart zeer ernstig ziek geworden, heb 16 dagen in het ziekenhuis gelegen, drie operaties achter de rug in zes dagen tijd en kan de komende drie maanden vanaf nu geen auto of ander voertuig besturen.
De aflevering van mijn nieuwe auto is dus uitgesteld (naar ergens half juni 2018 ) tot mijn grote teleurstelling!
Omdat de auto sinds vandaag echter niet meer in mijn bezit is, is dit tevens mijn laatste bericht voor wat deze auto betreft.
Zodra ik mijn nieuwe auto heb en weer beter ben, zal ik hier een nieuw 'blog' starten met mijn bevindingen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (95) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum