BMW 116i (2008) #4

autoreview

BMW 116i (2008)

Signalement

Uitvoering116i
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst49.870 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW 116i Businessline

  • 49.870 km

BMW 116i Businessline

Sinds september 2008 rij ik in een BMW 116i driedeurs businessline. Het betreft een leaseauto van de zaak. De BMW is in mijn ogen de mooiste auto in deze klasse, mooier dan een A3, Golf, Leon of Bravo (de 4 auto’s die ik ook in overweging heb genomen). Daarnaast staat BMW bekend om zijn uitstekende rijeigenschappen. De BMW is in verhouding met zijn concurrenten wel wat duurder in aanschaf en lease. Ook is de standaarduitrusting wat karig maar met het businesslinepakket toch een redelijk complete auto.


De businessline uitvoering omvat o.a. de volgende zaken:
- airco;
- 16 inch lichtmetalen wielen;
- Armsteun;
- Mistlampen
- Regensensor.

Daarnaast heb ik gekozen voor:
- het chromeline exterieur (alleen op driedeurs te krijgen);
- 17 inch lichtmetalen wielen style 256;
- climate control;
- antrazith hemelbekleding (erg mooi, zeker een aanrader);
- sportstuur;
- interieurlijsten (titan hell);
- Chrome grill (nieren);
- verchroomde uitlaat.

Exterieur
De BMW 1-serie is er sinds kort (iets meer dan een jaar) als driedeurs. De driedeurs oogt sportiever dan de vijfdeurs. De lange motorkap en de mooie overhang komen veel beter tot zijn recht. Ook de deuren zonder stijl zijn erg mooi. Daarnaast zorgen het chromeline exterieur (chrome rand om de ruiten), de 17 inch wielen de verchroomde nieren voor een chique maar toch ook sportief uiterlijk. Ik ben zelf geen voorstander van het M-pakket. Ik moet er bij zeggen dat ik hem bij een witte 1 serie al weer mooier vind dan bij een zwarte.

Interieur
Aan de binnenkant heb ik gekozen voor een zwarte hemelbekleding. Door deze optie te kiezen wordt het interieur van de auto mooi 1 geheel. Als ik nu in een andere auto stap waar de hemel grijs is (standaard in zo’n beetje iedere auto) vind ik het “goedkoper”ogen dan de zwarte hemel. De interieurlijsten titan hell vormen een mooi geheel met chrome accenten op het sportstuur. De stoelen hebben de standaard zwarte bekleding. Ik vind stof network niet veel mooier dan de standaardstof.

Comfort
De standaardstoelen zitten prima. Liever had ik de sportstoelen gehad dit werd voor mij echter te duur. Het sportstuur ligt heerlijk in de hand. Het standaardstuur komt wat iel over. De radio is de radio business. Dit is de standaardradio. Het geluid is niet heel super maar wel voldoende. Door de instelling van Bass en Treble een acceptabel geluid uit de radio weten te krijgen. Het start-stopsysteem is niet iets waar je echt wat mee doet. Dit systeem zorgt ervoor dat de auto vanzelf afslaat als je stilstaat en de auto in zijn vrij hebt staan. Als je de koppeling intrapt slaat de motor weer aan.

Rijeigenschappen
De auto rijdt heerlijk. De 122pk die de auto heeft zijn ruim voldoende om meer dan vlot met het verkeer mee te komen. De zes versnellingen zorgen voor een rustige auto op wat hogere snelheden. De auto is vrij stevig geveerd. Ik zelf had liever wel een sportonderstel gehad. I.c.m. met de 17 inch was het dan wel een erg stugge auto geworden maar dat vind ik niet erg. Voor iemand die hier niet van houdt is een sportonderstel dan ook zeker af te raden.

22000 km
Nog steeds een heerlijke auto. Ik vind dat ik voor een mooi bedrag een auto heb die veel mensen aanspreekt. Krijg veel complimenten. Ik denk dat ik minder plezier zal hebben gehad met een golf die misschien wel completer en sneller is maar wel wat saai en echt niet veel completer.

35600 KM
Het blijft een heerlijke auto waar ik veel plezier aan beleef. Hij heeft zijn eerste beurt gehad en een set nieuwe banden. Voor de rest nog geen mankementen of ergernissen. Ben er van de zomer mee naar Frankrijk geweest. Ging prima, heel af en toe merkte ik dat hij wel wat trekkracht mist. Misschien dat het met de 2.0 liter 116i van nu beter is gezien het hogere koppel!

49870
Inmiddels bijna 50000km gereden met de 1 serie. De volgende zaken hebben zich voorgedaan:

Er zat een tik/kraak bij het luchtrooster. Deze is meteen verholpen bij de dealer.
Kapotte bobines. Deze zijn vervangen.
Versleten remmen waardoor ik in eens ijzer op ijzer had. Reeds vervangen.
Rubbers bij voorste schokdempers uitgedroogd waardoor je bij drempels een soort schurend geluid hoort. Wordt nog aangepast.
Armsteun die kraakt. Wordt ook nog naar gekeken.

Ik vind de auto er nog steeds geweldig uit zien en rijden maar vind wel dat ik inmiddels te veel rammeltjes en kraakjes hoor voor een auto van dit geld (mijn vriendin hoort dit trouwens niet en vindt dat ik me aanstel). Heb ik in mij polo niet gehad. Neemt wel wat van mijn rijplezier weg.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.