Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo quattro 225pk (2001)

autoreview

Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo quattro 225pk (2001)

Signalement

UitvoeringTT Roadster 1.8 5V Turbo quattro 225pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf158.000 km
KM-stand laatst168.502 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

8 maanden

  • 162.815 km

Goed, na acht maanden ga ik eens wat schrijven over mijn TT. Hoewel ik heel bij ben met "het bolletje", is er ondertussen veel gebeurd.

- Laat ik nog even melden dat dit mijn eerste auto is, maar dat ik ondertussen werk bij een KIA-dealer. -

We kochten de TT aan het einde van het cabrio-seizoen na ook te hebben gekeken naar onder andere een Mazda MX-5 NC en een BMW Z3. In de wintermaanden heb ik weinig gehad aan het open dak en de linkerkoplamp bleek lek te zijn, waardoor hij iedere ochtend beslagen was. Samen met nog wat andere kleine kwaaltjes is dat gerepareerd bij het bedrijf waar we hem hebben gekocht (Remco Nieuwenhuis, TT-specialist, Ermelo). In januari werd ik 18 en mocht ik eindelijk alleen rijden. Aan het einde van die maand was het eventjes prachtig weer en kon ik met het dak open rijden. Het plezier was helaas maar van korte duur, want een week nadat ik voor het eerst alleen reed, knalde er iemand met 50 achterop. Auto op 100 euro van total loss, hoewel het op het eerste gezicht weinig schade leek (andere auto wel total loss). Bij een schadebedrijf alles laten repareren, en de TT was als nieuw. Gelukkig was de schade alleen aan de bumpers, en was de rest ok. Wat me ik me trouwens later bedacht, is dat je zou verwachten dat bij zo'n klap de airbags zouden afgaan, maar dat was niet gebeurd. Gelukkig maar, want ik heb ze niet nodig gehad, en ze zouden genoeg kunnen zijn geweest om de auto een total loss te maken.

Verder zal ik over het gewone gebruik nog meer schrijven, maar deze post is om wat achtergrond te geven

Paul

Een jaar later

  • 168.502 km

Ja ja, daar zijn we dan, iets meer dan een jaar en 10.000 km na de aanschaf van de TT. Sinds de vorige keer dat ik schreef zijn er veel kwaaltjes op komen dagen. Soms grote, maar steeds vaker kleintjes die zich opstapelen.
In de zomer ging de omlijsting van het achterruitje kapot. Dit komt wel vaker voor bij 1e generatie TT’s, want audi had in die tijd nog geen idee hoe ze zoiets moesten maken. Mazda had dat al lang onder de knie toen. Voor reparatie naar de dealer geweest, maar een week later was het alweer lek. Dit komt omdat de lijm niet goed tegen hoge temperaturen kan, en deze zomer waren er nogal hoge temperaturen. Voor de tweede reparatie wilden we niet weer heel Nederland door, dus we zijn naar onze lokale cabriospecialist gegaan. Sindsdien is het dakje waterdicht (het is ook niet meer zo heet geweest).
De koplamp is nog steeds lek. Heb gekeken of ik ‘m zelf kon repareren, maar daarvoor moet de hele bumperconstructie er af. Het raam aan de bestuurderskant gaat niet meer naar beneden wanneer de deur open gaat. Dit is geen groot probleem, maar het kan gaan lekken. Met het koude weer duiken er ook hele nieuwe problemen op: hij start vaak niet in één keer (maar na 17 jaar vind ik dat niet heel vreemd) en de capaciteit van de accu is vaak zo laag dat het airbag-waarschuwingslampje aanblijft. Ook blijkt het dat de achterruitverwarming niet is aangesloten na de reparatie. Hiervoor gaat hij komende week naar de cabriospecialist waar de reparatie is gedaan.
Ik wil nog even zeggen dat vierwielaandrijving een goede keuze is geweest voor een eerste auto. Nu het glad is op de weg is de TT met afstand het meest bestuurbaar van de auto’s waar ik in rijd. De KIA e-Niro (ik werk bij KIA) heeft geen voorbanden meer over na de winter, en de c-klasse van mijn vader wil graag meedoen aan de formule drift.

Ondertussen is bij ons thuis het idee ontstaan om allebei de auto’s weg te doen en één rappe station te nemen (bv. een Golf R Variant). Dat betekent dat we afscheid zullen nemen van het dakloze leven. Updates op dit gebied zullen volgen. (Waarschijnlijk weer over een half jaar.)
Voor mijzelf ben ik op zoek naar een ‘bijzondere’ driedeurs hatch van rond de 2k. Suggesties hoor ik graag
Tot ziens, Paul

0,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.