Audi S6 Avant 5.2 FSI quattro Pro Line (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S6 Avant 5.2 FSI quattro Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 2.000 km |
KM-stand laatst | 213.000 km |
Welkom 10
- 2.000 km
Het was weer eens zover, papa 4x4 wilde een nieuw vervoersmiddel. De eisen van een nieuwe auto waren vooral economisch. Zo moest onze nieuwe vervoersmiddel aan de volgende criteria voldoen t.o.v. onze vorige wagen.
• Goedkopere vaste lasten
• Zuiniger
• Goedkopere onderhouds kosten
Dus met dit lijstje in het achterhoofd koop je dan een Audi S6 Avant met V10! En het mooie is alle punten zijn afgevinkt. De houderschapsbelasting is nog geen 4 de van de Infiniti. Ook de verzekering scheelt een stuk. Ook het verbruik is een stuk beter dan voorheen.
Had ondergetekende net de Vrachtwaggel (Infiniti QX56) volledig laten repareren en strak laten trekken staat 3 maanden later een nieuwe auto voor de deur. Het was in eerste instantie ook niet de planning voor het koppen van een nieuwe mobiel. De Infiniti beviel nog steeds uitstekend, echter door enkele redenen ben ik toch weer om mij heen gaan kijken. 1 punt was doordat mijn schoonvader een nieuwe wagen had aangeschaft en dat tesamen met hem deed begon het ook bij mij weer te kriebelen. Zo was het dat ik af en toe eens op het internet ging struinen naar wagens. Een andere reden was dat helaas 1 van onze honden sinds kort is overleden en de kinderen groter zijn geworden waardoor de kofferbak niet meer behoeft te worden volgestouwd met alle kinder en wandelwagens.
Het ins dus een Audi S6 Avant V10 geworden uit 2010. De wagen heeft 2000 kilometer een volledig nieuwe fabrieks motor gekregen inclusief alle modificaties, wat betekend een geupgrade distributie ketting, bobines. Nieuwe schijven en blokken rondom en als Party piece een volledig Miltec uitlaat systeem van voor naar achter.
Het geheel heeft nog 2 jaar volledige fabrieksgarantie, dus de komende kilometers zitten wij veilg.
Het totale vermogen ligt op 450 PK en 560 NM aan koppel.
Zoals ik al aangaf is dit onze/ mijn eerste v 10. Ik heb al alle motoren configuraties gehad. Van een V2 (Aprillia en Ducati Motorfiets) en boxer 2 cylinder (Citroen 2CV), 3 Cyl Suzuki Alto, 4 Cyl lijn (Ford Focus, Volkswagen Jetta) V4 (ZaZ 2104), 5 cyl (Volvo V70 T5), diverse 6 cyl in V als Lijn, BMW 325, Saab 9000 3.0 CD, Audi S4 avant B4 2.6, Nissan Patrol 4.2 Renault Espace 3.0 Dci. En natuurlijk moddervette 8 cylinders zoals BMW 540i, Jeep Grand Cherokee 5.9 LTD, Jeep Grand Cherokee SRT 6.1 Hemi, en als 12 Cylinder een Daimler Double six. Maar had nog nooit een 10 cylinder gehad, tot nu dan...
Hoe klinkt dat nu z´n v10... Mijn eerste indruk, bijzonder, maar ook moeilijk te plaatsen. Het geluid is niet te vergelijken met een zes of achtcylinder. Onderin vind ik de loop en de roffel van een klassieke V8 (z´n heerlijke donker bruine roffel) mooier klinken dan een V10. Deze is geeft onder een kleiner snerp ipv roffel (alla Volvo 5 cylinder) best mooi maar in mijn mening minder mooi als een 8 cyl. Maar kom je in het midden gebied of de hogere regionen van de toeren teller dan wint deze 10 cylinder het. Vooral in het midden gebied (2000 tot 3000) toeren. Dan klinkt deze 10 cylinder heerlijk een mooie mix van snerp en roffel komen dan uit de uitlaat pijpen. In de hogere toeren regionen is het een volledige kakofonie van gekrijs en geplof. Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan uploaden om het geluid met jullie te delen.
De S6 zit standaard al goed in zijn opties. Ik heb mij nog niet verdiept in wat wel of niet standaard erop zit, maar aan luxe en opties kan ik mij niets wensen. Prachtige stoelen met het S6 logo gestikt in het leer. Deze stoele zitten precies zoals ze eruit zien. Prachtig, of lekker. Of deze ook na een hele lange reis lekker zitten dat moet nog uitwijzen in de zomer op weg naar de vakantie bestemming, maar de eerste indruk is prima. Ook zitten er opties op die die leuk zijn voor de borrel praat maar in de praktijk niet of nauwelijks gebruikt zullen gaan worden. Zoals een televisie tuner waardoor het mogelijk is Ned 1 2 en 3 te kunnen kijken??? Leuk, maar enkel voor de borrelpraat, maar gebruiken zal ik dit nooit. In het zonnedak zitten zonnecollectoren verwerkt, deze voorzien de airco en circulatie systeem van stroom. Hierdoor blijft de auto geventileerd als deze geparkeerd staat. Leuk verzonnen, had verder van mij niet gehoeven. A door de zonne collectoren is het glas niet doorlaatbaar, hierdoor is het dus niet mogelijk om direct zonligt via het dak te laten verschijnen zonder het dakraam te openen. B het kan alleenmaar kapot voor een functionaliteit dat niet of nauwelijks voor Nederland gebruikt kan worden.
Wat wel weer handig is met 2 kleuters op de achterbank is het multimedia pakket dat in de fauteuls zijn ingebouwd. Dit waren mijn verwende kinderen natuurlijk al gewend en moest daardoor ook weer in de volgende auto. Nu is het wel zo dat deze niet altijd door de kinderen mag worden gebruikt, vind ook dat ze gewoon vaak zichzelf moeten vermaken door of te communix«ceren of oude spelletjes met ik zie ik zie wat jij niet ziet en niet continue apatisch naar een schermpje staren. Het multi media systeem komt met 2 infrarood koptelefoons waardoor wij als volwassenen niet hoeven mee te genieten van alle disney films.
De verschillen nu zijn voornamelijk dat wij weer in een reguliere parkeergarage kunnen staan. Een ander verschil is de instap, dit is op zijn zachts gezicht even wennen. Moesten wij bij onze vorige wagen letterlijk op de bok klimmen door zelfs een sprongetje te maken ploffen wij nu letterlijk in de auto. De S6 is namelijk nogal laag, dit is best weer wennen, daar wij dit niet meer gewend waren. Ook dat wij weer zo dicht naast elkaar zitten (vrouw en ik) is weer anders dan wij gewend waren. Nu kan ik weer heel romantisch mijn arm tijdens het rijden op haar bovenbeen leggen, waar dat bij de Infinity gezien de enorme midden tunnel niet haalbaar was. Ook het geheel is een stuk kleiner en minder praktisch, ik ben mij geheel bewust dat dit erg verwend overkomt een A6 wordt natuurlijk gezien als een redelijk grote wagen, maar gezien het oude vervoersmiddel is het maar een ukkie. De wagen werd bij aankoop voorzien van een volledige set lichtmetalen wielen met hieromheen winterbanden. Deze pasten niet in de achterbak, en moest om deze weer mee te krijgen de banken plat. Dit was bij de Infiniti nooit een probleem daarmee werden volledige zeecontainers naar binnen geschoven. Een ander verschil is het zicht rondom, je zou het niet denken maar het zicht rondom is beter voor elkaar bij de infiniti dan in de Audi, dit heeft met de vorm te maken, maar ook met de zit positie en spiegels. De Audi is veel ronder en daardoor moeilijker de uiteinden te zien, dit zal ook wel een gewenningspuntje zijn. Verder heeft ook de audi rondom PDC en Achteruitrijd camera waardoor acteruit rijden of vanuit een parkeervak manouvreren geen probleem moet zijn.
De wagen staat op 19 Inch wielen in de maat 275/40 het onderstel is straf afgeveerd, maar niet overdreven hard. Het geheel komt nog best comfortabel over, het is geen Citroen, of Infinity die alle oneffenheden glad strijkt, maar wordt niet hard doorgegeven. Het sturen is des Audi´s licht en best een beetje gevoelloos het geheel is met een vinger op bijna alle snelheden rond te draaien. Ikzelf had het in het stuurgevoel wel iets meer feedback willen hebben en wat zwaarder. De rechtuit stabiliteit is daarentegen fenominaal, je zou op kruissnelheid namelijk (niet doen dat is gevaarlijk) het stuurwiel los kunnen laten. Dit wordt mede veroorzaakt door de Quatro aandrijving (waarbij standaard 40% voor en 60% achter van de aandrijfkrachten worden verdeeld). Het nadeel daar is wel en dat gevoel heb ik vaker bij Audi´s dat snelweg ritten zeer saai zij geworden. Dit verwijt ik aan 2 aspecten, 1het betrekt je niet bij het rijden, waar je bij een BMW of onze laatste Infiniti actief moet sturen (achter wiel andrijving dus altijd kleine stuur correcties) op de snelweg, en 2 Audi´s weten altij het gevoel op te wekken dat het minder hard gaat dan werkelijk wordt gereden. Zo voelt 120 aan als 80 dat is natuurlijk erg comfortabel, maar zoals gezegd maakt het daardoor ook een beetje saai.
En nu het vermogen en gevoel. Het vermogen en koppel is vrij liniar, waarbij boven de 4000 tpm er nog een klein schepje bij op wordt gegooid. Zeker in de S stand waarbij de (aftermarket Miltec uitlaatsysteem) uitlaat klep wordt opengezet en het geheel met een enorme schreeuw en een dikke ploffen gevend bij het overschakelen een mooie beleving is. Helaas zijn de versnellingen wel zeer lang, 180 kmh in de derde versnelling waardoor het totaal niet als heel snel (relatief gezien) overkomt. Alvorens deze te bekijken hebben wij ook gekeken naar een RS6 (MTM uitgevoerd), en een Porsche Cayenne turbo S. Voor beide gold hetzelfde, wat een apparaten en gewoon rijden was eer niet meer bij, weet zeker dat ik bij beide binnen 1 week mijn rijbewijs kwijt was geweest. Zeker bij de eerste (Audi RS6) dit was niet normaal meer. Ook de Cayenne had te veel vermogen en te zenuwachtig. Onze S6 is ook gewoon te rijden, scheelt ook dat deze atmosferisch is en geen drukvulling heeft, dit maakt relaxed rijden ook mogelijk.
Voor nu is dit het wel weer, mocht ik weer wat meer te melden hebben zal ik deze review weer eens updaten. Ik heb alle waardes ingevuld op basis van hoe ik er nu naar kijk. Qua kosten beoordeel ik deze aan de hand de prognose.
Bij deze dank voor het lezen, met een brullende 10 cyinder groet,
Dr4x4
Update na een maand
- 4.000 km
Alweer een maand of wat verder met onze nieuwe power station wagon. Voor wie deze review niet volledig tot het eind wil lezen maar enkel de conclusie wil is deze als volgt.
Hij bevalt super!!!. That is it, einde verhaal (ga direct naar de credits).
Voor wie wel wat verdere info wil is hieronder een breder verslag van de S6.
Het is elke keer weer een feest de V10 te mogen laten ontwaken. Ik zal een stap voor stap beschrijving maken van hoe het elke dag weer een feestje is de wagen te starten en ermee weg te rijden.
De wagen heeft een keyless entry systeem waardoor enkel de greep beet te pakken afdoende is de deur te ontgrendel. Gewoon sleutel op zak houden is voldoende. Dit heeft ook een keerzijde, doordat het te gemakkelijk gaat is het ons ook al een paar keer overkomen dat bij het benaderen van de auto de deuren niet ontgrendelden doordat de autosleutel niet in de broekzak zat maar nog op de keukentafel. Luxe probleem laten we maar zeggen.
Vervolgens laat je je zakken (is echt ploffen, de stoelen staan zeer laag en dat is de wagen zelf ook) in de lederen fauteuls. Dit laatste is voor ons nog wel even wennen. Wij zijn de afgelopen jaren gewend de auto in te moeten klimmen ipv zakken.
Je plaatst je voet op de rem en drukt op de grote knop met daarop de text “Start Engine”. De startmotor draait en na 2 seconden komt de v10 met een dikke grom tot leven. De eerste 3 minuten zet het uitlaat systeem de kleppen in de uitlaat vol open waardoor de V10 een kakofonie van geluid produceert in combinatie met een licht verhoogd toerental (1200 toeren).
Zet de Pook in D en rij rustig weg. De kleppen in de uitlaat sluiten zichzelf na een paar honderd meter.
Iedereen die ik spreekt denkt altijd dat je heel snel rijdt met z´n dikke motor. De praktijk is het juist dat je veel minder hard rijdt dan anderen. Althans als je respect hebt voor de techniek. Doordat je met een grote motor onderweg bent duurt het een hele tijd alvorens de bijna 11 liter motorolie warm is. Ook de bedrijfstemperatuur duurt wat langer dan gemiddeld om op te warmen. Dit resulteert dus dat de eerste 15 kilometer rustig moet worden gereden alvorens vermogen te vragen.
Daarbij komt dat wij helemaal geen hardrijders zijn, ik wil alleen dat wanneer ik het vraag het ook kan. En kan u verklappen dat kan hij. Nadat de techniek goed warm is gereden en je besluit eens een inhaal actie te doen dan gaat het ook als de spreekwoordelijke brandweer. Vooral als eerst of de pook in stand S wordt gezet, de techniek zet vervolgens alles op scherp en de kleppen in de uitlaat gaan open. Of via de flippers kan de bak ook handmatig 1 of meerdere verzetten terug worden geschakeld. In de D stand en wordt dan actie gevraagd duurt het een tijdje voor het gehele systeem doorheeft wat er van hem wordt verwacht, het duurt dan een tijdje voordat de bak besluit een verzet terug te schakelen.
Wat ook weer even wennen is is het formaat. Ik weet echt niet hoe andere mensen en gezinnen het doen maar onze auto zit steeds zo ram vol dat ik er niet meer bij pas. Zo plande fam 4x4 een leuk weekendje weg naar Frl. Hond mee (achterbak dus al geheel vol), 2 kinderstoeltjes op de achterbank, weekend tas tussen de kinderen in. Kussens van de kinderen op de grond voor hun voeten, en toen bleek er nog het een ender mee te moeten. eindconclusie papa 4x4 kon niet meer mee en ben daarom maar achter gebleven want alles zat vol. En toch zie ik mensen met hun gehele gezin op vakantie gaan in een Volkswagen Polo of een Hyundai I10. Als ik dat zie zie ik de scene uit Harry Potter voor me waarbij een zeer kleine tent van buiten, van binnen 500 vierkante meter bedraagd. Ik lijk toch iets fout te doen. Daar scoorde de infiniti toch iets meer punten, ik kwam daar (bijna) nooit verlegen aan ruimte. Een ander punt is parkeren, ik vind de Audi erg onoverzichtelijk, ik had het idee dat ik met de Infiniti ondanks dat deze het formaat van een Mamoettanker had deze door mij makkelijker te parkeren was dan de Audi. Dit komt vooral door het zicht rondom en ook dat ik weer zo laag zit. Gelukkig zitten rondom allemaal parkeersensoren en een achteruitrijdcamera wat het geheel iets makkelijker maakt, maar helaas heeft ondergetekende al een ienimieni klein deukje gereden. Ik moest op een vrijdag middag in een drukke straat file parkeren (nooit een probleem) tussen een ford Focus en een geparkeerde camper (Hymer). Ik reed het kak in en hield de buitenspiegels en de camera goed in de gaten (camera in combinatie met gevaarbelijning). Alles leek goed te gaan had de oranje lijn op de camera nog niet bereikt, maar toch hoorde ik een SNOk geluid. Bleek dat de hymer een hoge fietsendrager gemonteerd had en die registreerde de camera niet. Ik had de uiteinde van deze exact ok de achterklep geraakt en door mijn acterwaardse verplaatsing het blikwerk ingedrukt AU. Eigenschuld... De eigenaar van de Camper opgewacht en de schade opgenomen. Gelukkig bleek de gemaakte schade alleen mijn eigen ego en blik te zijn en dat de fietsendrager niets bleek te hebben. Dus een paar weken in bezit en al een afspraak te pakken bij het schadeherstel bedrijf (wordt pas na de zomervakantie gerepareerd de schade is bijna niet zichtbaar alleen voor mijzelf een doorn in het oog).
Nu iets heel slechts, de auto beschikt in het MMI systeem over een TV ontvanger. Via deze ontvanger ontvang ik (afhankelijk van mijn positie) Ned 1, 2 en 3 en enkele regionale televisie satations. Ik maakte deze optie altijd erg belachelijk, maar ik betrap mij erop dat ik de functie vaak gebruik zeker in de (ochtend)spits (erg fout en decadent ik weet het). Ik zet de tv tuner op nederland 1 en laat het nieuws afspelen en kan deze dan in de file bekijken. De functie doet het ook als ik op de snelweg rijd maar dan heb ik de functie gewoon uit staan.
Al met al zijn wij beide erg blij met de wagen. Binnenkort gaat de wagen mee op vakantie en mag hij zich ook over een grotere afstand bewijzen. Na deze vakantie zal ik weer eens een update geven over het totale verbruik inclusief de gemaakte kilometers. Het gemiddelde gebruik zit nu z´´n beetje tussen de 1 op 7 a 8. Ik denk dat het wel iets zuiniger kan, maar nu zijn de gemaakte kilometers vele file en stads kilometers in combinatie met binnnenwegen. Snelweg of lange afstandskilometers heeft hij er nog niet veel opzitten.
Bij deze weer een vriendelijke groet,
Dr4x4
Dolph Lungren
- 8.000 km
De zomer voorbij (alweer een maandje of 2... loop nog een beetje achter). De S6 is al weer een zomer in ons bezit geweest. Hij is onze reisgenoot geweest op vakantie. De start (einde) van deze herfst is dus weer een mooi begin om onze ervaringen met de power station met u te delen. Is alles koek en ei geweest? Het antwoord hierop is Nee. Ik weet niet wat het is met mij en banden, maar zoals ook in voorgaande reviews is te lezen, is dat ik een wat haat liefde relatie heb met banden.
* Bij de Volkswagen W8 heb ik tot 2x een klapband gehad. * Bij de Infiniti kon ik geen juiste winterbanden vinden.
* Bij de Audi is ook hier een voorval met het zwarte goedje...
Ik merkte een aantal weken voor de vakantie op dat de rechter voorband wat leeg stond. En best kon worden verwend met een barretje of 2 aan lucht. Dit ook direct gedaan. Tot twee dagen voor de vakantie de gehele band plat stond. Gelukkig ben ik in bezit van een eigen grote compressor en de band op druk gebracht en naar de banden expert gereden. Daar kwam aan het licht dat een grote schroef zich door het loopvlak en verder dwars door de wang (binnenzijde) naar buiten had geduwd. Helaas voor mijn portomonee is de concequentie van een integraal aangedreven auto dat dan alle 4 de banden gelijk dienen te worden vervangen. De resterende 3 banden waren namelijk allen rond de 3,2 mm profiel en hierdoor zou bij het vervangen van 1 of 2 banden de differentielen het verschil in omtrek niet echt leuk hebben gevonden. Dus vervangen van al het rubber rondom moest maar gebeuren. Gekozen is voor Continental Sport Contact 6 banden. Bij de wissel bleek ook dat 1 velg een flinke slag had. Het gekke is dat ik dat niet eens had gemerkt. Dit had ook te maken dat de velg aan de binnezijde volgeplakt was met lood, waarschijnlijk ter compensatie bij een voorgaande wissel. Ook deze velg is opnieuw gericht. De geplande luxe vakantie is maar geannuleerd en we hebben toen maar 3 weken gecampereerd bij de locale kinderboerderij.... gelukkig niet, de wagen was netjes in een dag weer gereed met rondom vers rubber.
Ook de ruimte bleek voldoende, in eerste instantie keek ik naar de printerlint dat mijn vrouw had uitgedraaid van alle spullen die mee moesten, maar eerlijk is eerlijk ze had alle kleding in 1 koffer weten te krijgen. Waar in voorgaande vakanties de gehele Infiniti tot de nok toe zat volgestouwd en dan hebben we het met neergeklapte derde zitrij over bijna 2 kuub aan ruimte maakte ik mij deze vakantie met een relatief gezien kleine A6 wel wat zorgen.
De vakantie rit verliep heerlijk, de stoelen zitten ook na 1500 kilometer alsof gegoten. De stoelen boden voldoende steun aan de onderzijde en boven benen waardoor geen kramp oid optreede. Waar ook veelvuldig gebruik van is gemaakt is de adaptieve cruise control. Deze bezat de Infiniti ook, maar in deze werkte in de infiniti wat bruusk. Bij het wegvallen van het signaal besloot de wagen altijd zijn maximale vermogen te gebruiken om er met grote stappen vandoor te gaan om dan weer abrupt in de remmen te gaan. Bij de Audi is dit een instelling, met 3 instellingen Dynamisch, Normaal en Soft. Via deze instelling zal de auto anders reageren om de gewenste ingestelde snelheid te behalen. Ook het tijdig herkennen van andere voertuigen om vervolgens zich daaraan aan te passen is ook instelbaar. Waardoor niet de auto als een malle op zijn voorganger afknalt en dan de ankers erop gooit maar geleidelijk zijn snelheid zal minderen. Dit echter heeft ook een keerzijde, om het juist te doen moet wel snel (eerder dan wenselijk) naar de linkerbaan worden gemanouvreerd anders besluit de wagen dik 200 meter voor de inhalende auto zijn snelheid aan te passen en beginnen met afremmen. Hierdoor ontstaat een onrustig gevoel van steeds steeds afremmen en versnellen. Het devies is dus iets eerder dan gevoelsmatig nodig is naar links te gaan.
Wat meer over de Audi, na aardig wat kilometertjes te hebben gemaakt (relatief) een beeld van de krachtpatser.
De Audi is een echte duitser, alles gaat en voelt serieus aan en wordt bediend met veel presicie en deutche grundlichkeit. Hij bezit geen greintje humor. Thuis vergelijken wij hem al met Dolph Lundgren. Een altijd boze en serieuze krachtpatser die wanneer je hem niet met respect behandeld je kop eraf rukt. Hij gromt en snauwt wanneer het hem uitkomt. Zoals al eerder gemeld bezit de S6 een volledig Miltec uitlaat systeem met vlinder kleppen. In de stand normaal hoort de wagen potent van buiten maar komen er maar weinig geluiden het interieur in. Zet alles op Sport en de kleppen gaan om en wordt ook het interieur een klankkast van kakofonie van uitlaat geluiden. Ik heb danwel geen jongens als kinderen maar mijn dochters zijn er gek op en willen dat Pa elke keer dat als we de station uitlaten even het gegrom en de acceleratie ervaren. Dat het niet alleen veel geblaf is maar weinig wol bewees de station laatst op een verlate snelweg bij onze oosterburen. Een kort sprintje leerde mij dat het met de prestaties op de rechte lijn wel goed zat. De tellerstand stond op een dikke 286 kmh alvorens er weer verkeer in de verte opdoemde en ik besloot... oh correctie, de nogal boze blik van de vrouwelijke passagier besloot dat ik de teugels weer liet vieren. De wagen was tot dan toe nog aan het versnellen (en nog rap ook) dus er zat zeker nog wat meer in. Altijd weer leuk om je eigen grenzen en die van een wagen te verleggen. Het brengt altijd weer het jongetje in mij los...
Het mooie van deze familiewagon vind ik de ingetogenheid. Het is een redelijke tweede rangs supersporter in een doorsnee verpakking. Je kan de kinderen, voledige huisraad en wat al niet meer ermee vervoeren en toch de snelheid ervaren van een sportwagen, althans in rechte lijn. Vandaar ook tweederangs supersporter. Hij mag dan de rechte lijn potentie hebben, een bochten atleet is het niet. Ja het kan best een hoekje, misschien ook wel bovengemiddeld, maar hier winnen de Porsches en andere sporters die specifiek voor die taak zijn gemaakt.
Dit is het wel weer, tot de volgende update,
Met een winterse groet,
Dr 4x4
Aan alles komt een eind
- 213.000 km
Aan alles komt een eind, zo ook aan mijn (dure) hobby van benzine slurpers. Sinds mijn 18e (lees ook mijn review aangaande mijn eerste niet reguliere auto) rijd ik niet alledaagse automobielen met vaak meer dan gemiddeld aantal cilinders, cc’s en peekaas. De laatste van het (in mijn ogen) illustere rijtje was dus deze Audi S6. Na bijna 6 jaar…. Ik wilde trouwe… maar dat klopt helaas niet… in dienst te zijn geweest van huize 4x4 is eind deze zomer afscheid genomen van de 10 cilinder. Zoals ik al melde is er niet alleen afscheid genomen van de Audi, maar ook aan de hobby van obscure auto’s. Ook ik ben gezwicht voor het rijden op Duracell batterijtjes. De benzine slurper wordt vervangen voor een wereld verbeteraar.
Het was een mooie tijd geweest niet alleen met de Audi, maar ook met de bijzondere BMW’s, Jaguars, Daimler etc die ik ooit heb mogen bezitten.
Terug naar de Audi. Zoals eerder gezegd is het geen economisch verantwoorde machine. Reken op astronomisch hoge gebruikskosten als het gaat om onderhoud en brandstof. Besef dat goed als je ooit graag zelf z’n auto wilt rijden. De aanschaf is een, maar het zijn de gebruikskosten welke een aanslag op je portemonnee doen. Zoals banden… wanneer er een lek gaat of is versleten dienen deze direct alle vier te worden vervangen.
Dus Greta, het klimaat zal een stuk koeler worden nu er een 10 pitter minder is op Neerlands wegen. Geen dank hoor….
Psst… bent u er nog? Mooi… nee maakt u zich geen zorgen om Dr4x4 ik heb het Benzinisme niet losgelaten (lees ook voorgaande reviews) en stroomt er nog steeds octaan 98 door mijn aderen ipv bloed.. Ja ik zal me voortaan elektrisch verplaatsen op Neerlands wegen, maar de hobby heeft zich verplaatst naar Motoren en Vrachtwagens. Zo staat er een mooie omgebouwde militaire truck voor mij klaar voor de nodige spannende vakanties. En spendeer ik mijn vrije tijd vaak op door op de 2 wielers.
Voor nu bedankt voor het lezen.
Met meewarige groet,
Dr4x4
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.