Audi S4 Avant quattro (1999)

autoreview

Audi A4 Avant

Signalement

UitvoeringS4 Avant quattro
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf83.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 10%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik was al een tijdje op zoek naar een Audi S4 van het vorige model. Gewoon omdat ik het een zeer mooi model vind (en als S4 nu enigszins betaalbaar) en omdat het een wolf in schaapskleren is. Van buiten een normale A4, maar als de 2.7 liter V6 met twee turbo’s wordt losgelaten.. geweldig!

Maar goed, een half jaar geleden liep ik tegen een zwarte S4 Avant van november 1999. De auto zag er perfekt uit, de kilometerstand klopte en ging als de spreekwoordelijke brandweer. Standaard is een S4 al goed uitgerust met o.a Xenonlicht, alle ramen en spiegels elektrisch, ESP, quattro, genoeg airbags etc. en daar komt nog een navigationsysteem, BOSE Sound, open dak, CD wisselaar, elektrisch verstelbare Recaro’s mit leer/alcantara en stoelverwarming bij.

Mijn ervaringen na ca. 7.000 km: de motor is een beul, als je het gaspedaal vloert duurt het een tiende van een seconde tot de turbo’s op toeren komen en er dan 400 Nm worden losgelaten. Maar je kunt ook lekker schakellui in een hoge versnelling rijden. Als je dan gas geeft pakt ie ook probleemlos op. De vierwielaandrijving is in deze winter natuurlijk ideaal geweest, waar menig GTI’tje of achterwielaangedreven auto voor het groene stoplicht niet van de plek komt is dat voor de S4 geen enkel probleem.

Natuurlijk zit er ook een schaduwzijde aan dit hele verhaal. Goedkoop rijden doe je natuurlijk niet. Ik haal gemiddeld 1 op 8. Maar op lange ritten op nederlandse snelwegen moet 1 op 11 mogelijk zijn (maar dan gebruik je de S4 niet waarvoor ie gebouwd is) Als je de pk’s vaak anspreekt dan loopt ie ook wel 1 op 5. Belangrijk is het natuurlijk de motor goed warm te rijden (gelukkig standaard olietemperatuurmeter) en niet ’m niet met nog gloeiende turbo’s uit te zetten. De turbo’s schijnen een nogal gevoelig onderdeel te zijn in deze S4, dus ik ben benieuwd.

En als toelichting op de sterren. 4 sterren voor komfort, voor deze sportwagen van de A4 reeks eigenlijk zeer komfortabel (een huidige A3 Ambition met sportonderstel is veel harder), prestatie 5 sterren (tuurlijk), betrouwbaarheid 5 sterren (nog geen probleem gehad), Gebruikskosten 4 sterren (voor 265 pk, je kunt er 1:11 mee rijden, hangt van je rechtervoet af.. )

PROBLEMEN

Tot nu toe geen enkel probleem gehad.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.