Audi S4 Avant 4.2 quattro Pro Line (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S4 Avant 4.2 quattro Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 78.000 km |
KM-stand laatst | 160.000 km |
Audi S4 B7 Avant Quattro
- 82.000 km
Ondanks dat mijn B5 S4 Biturbo heerlijk reed en weinig tot geen problemen had, kon ik het haast niet geloven dat het nog beter kon, enige spieken op internet bracht mij bij een Audi dealer die een volle S4 had staan...een zwarte S4 Avant uit 2005 met single frame neus full options behalve een schuif-kanteldak en automaat.
Ik wilde toch geen automaat maar de regie zelf in handen hebben met een handbak.
Toen de proefrit...een half volle tank moest mij overtuigen om de oversteek te doen, na 150 meter wist ik het al dat werd tekenen mits ik geen "handelsprijs" voor mij huidige S4 kreeg.
Na 1,5 uur toeren, blazen, kijken en bekeken worden begon het bekende ja/nee spel met de dealer.
We kwamen er niet uit die dag en er zou nog een week overheen gaan eer ik kreeg wat ik in me hoofd had of anders gezegd moest bijleggen wat ik wilde bijleggen...
Met enig pijn in het hart nam ik afscheid van mij huidige Audi S4 hoewel niet helemaal want de 18 Inch RS6 velgen nam ik mee naar deze Audi....
Alle luxe die op de B7 zit en qua motor is deze auto in geen 1 opzicht te vergelijken met de B5 S4 een totaal andere auto met andere (fijne) rij-eigenschappen.
De kracht van de V8 is totaal anders dan van de V6 Biturbo, deze is rustiger en geeft je het gevoel van een fijne reiswagen maar toch ook een kanon, een wolf in schaapskleren.
De RNS-E radio navi systeem werkt perfect en verbaas me erover wat je er allemaal mee kan.
De dvd speler met in de hoofdsteunen 2 stuks Alpine schermen geven entertainment voor de kinderen achterin (en ook voorin ssssst)
De V8 lust wel een slok Super Plus 98 maar ach ik hoef er geen duurwedstrijd mee te doen, bij de Esso kenden ze me al bij voornaam dus weinig verandering daarin.
De Full leder nappa Recaro stoelen zitten als gegoten, de afwerking van de Audi is erg fenomenaal, alles is precies goed, niet teveel en ik mis ook niets, zelfs achterin zitten 2 bekerhouders en een brede armsteun.
Gordijnen belemmeren de zon vrij spel te geven op de LCD schermen.
Een zeer fijne wagen tot dusver met tot nu toe geen problemen.
weggedrag en prestaties
- 82.000 km
Het weggedrag van de S4 B7 is fenomenaal, mijn vorige S4 V6 Biturbo was uitgerust met K&W veren en gele Koni's en had een kart-achtige wegligging, maar de nieuwe (voor mij nieuwe) S4 doet er niet voor onder!!
Het standaard af-fabriek onderstel stelt zeker niet teleur en de grip is mede door de Bridgestone Banden (Potenza RE050A) gigantisch.
De prestatisch zijn boven verwachting, de V6 S4 was feller mede door de turbo's maar de V8 heeft weer een langere adem en voor mijn gevoel een constantere koppel...
Kortom geen spijt van mijn oversteek naat het nieuwe moedel.
Update
- 102.000 km
Wat kleine probleempjes gehad zoals,
2x parkeersensoren defect (Garantie maar indien dit buiten de garantie zou vallen erg erg duur!)
Xenon koplampen vervangen (Garantie)
Verder nog steeds zeer tevreden over de wagen zelf...
Overgegaan van Esso Super Plus 98(Esso is ermee gestopt) naar BP Ultimate 98 bevalt zeer goed!
Kleine wijziging en probleem
- 105.000 km
De originele luchtfilter vervangen voor een K&N Filter met behoud origineel filterhuis.
Probleem met de versnellingsbak, overigens wel rijdbaar wordt in het nieuwe jaar "ter garantie" aangeboden bij de dealer voor reparatie.....
Nieuwe uitlaat
- 139.000 km
Zo weer eens een update van mijn Audi S4.
Inmiddels heb ik nu 5 maanden geleden de uitlaat vervangen voor een Cat Back Milltek RVS systeem.
Het geluid is subliem diep, donker en harder dan origineel.
Ik heb de uitlaat uit Engeland laten komen want dat scheelde dik 350 euro met de inkoop in NL, we blijven Hollanders he.
Een Nl importeur mag best wat verdienen maar dik 400,00 euro verdienen aan aangeven-doorgeven vind ik iets teveel van het goede.
Verder 0 problemen met de Audi na de eerder verholpen problemen bij/met de dealer.
Veel Km's gemaakt dit jaar met niet 1 probleem.
Tank nog steeds BP 98 Ultimate en dat bevalt mij zeer prima, de Audi loopt er subliem op en geeft een mooie roffel bij gas los...
Update
- 146.000 km
Weer eens een update.
De S4 rijdt nog steeds prima en probleemloos.
De uitlaat heb ik zeker geen spijt van en is een aanrader.
Ik overweeg nu andere lees nieuwe schokbrekers, na 145.000 km is daar het fijne wel vanaf al voelt het niet zo, het zit tussen door de oren.
En in een reactie van de Alfa rijder op mijn revieuw, koop zelf eens een recente auto ipv een diesel gestookte oude Alfa met meer deuken erin dan een crossauto na de crazy race...
Voor mensen die denken waar gaat dit over.....ik ken de Alfa bestuurder persoonlijk welke na een Poolse pillenkuur is blijven hangen in 1999.
Update
- 160.000 km
Weer eens een update,
Nieuwe set banden gemonteerd opnieuw de Bridgestone Potenza S001.
Nieuwe schokdempers gemonteerd de Bilstein B8 Sport, iets stugger dan origineel voldoet prima aan mijn eisen.
Verder tot nu toe probleemloos, wel zijn de bobine's onder coulance vervangen (terugroepactie)
Bevalt nog steeds uitstekend, het nieuwe V6 model an mij niet bekoren dus dat wordt hem niet, wellicht een RS4 als de drang niet meer te houden is :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.