Audi RS4 Avant (2001) #2

autoreview

Audi RS4 Avant (2001)
Audi RS4 Avant (2001)Audi RS4 Avant (2001)Audi RS4 Avant (2001)Audi RS4 Avant (2001)Audi RS4 Avant (2001)Audi RS4 Avant (2001)Audi RS4 Avant (2001)Audi RS4 Avant (2001)Audi RS4 Avant (2001)

Signalement

UitvoeringRS4 Avant
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf280.000 km
KM-stand laatst385.000 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi RS4 B5 2001, 500PK

  • 385.000 km

De Audi RS4 B5 is voor mij persoonlijk 1 van de betere en wellicht beste auto´s welk in mijn bezit zijn geweest. Nee het is geen auto voor iemand die economisch wil rijden. Het is geen auto voor iemand die zo weinig mogelijk aan enige onderhoud uit wil geven. Het is geen auto voor iemand die heilig is op zijn voertuig en zaken zoals anti-diefstal serieus nemen moet.

De RS4 B5 is gebaseerd op het B5 platform. Dit kwam ook voor in o.a de Volkswagen passat en is vanaf 1999 in productie geweest. De RS uitvoering moest de sportiefste uitvoering van Audi betreffen en als eerste RS4 verpletterde het destijds niet alleen de concurrentie maar wist verbazingwekkende prestaties neer te zetten voor een doodeenvoudige station. Dat is de RS4 B5. Met ruimte voor 5 man, weliswaar krap in beenruimte, maar voldoende ruimte in de kofferbak voor flink wat koffers en zelfs een akoestisch drumstel, bevat het meer dan voldoende ruimte.

Het interieur is gebaseerd op Recaro en mijn uitvoering kwam in leder. Het zit heerlijk, de stoelen en alle snufjes waren in die tijd (2001) ver zijn tijd vooruit. De navigatie is vandaag de dag wel verouderd (er zijn geen nieuwere CD´s meer na 2014) en de enige oplossing was een RNS-E erin plaatsen. Een heuse bose speakerset inclusief subwoofer in een plastic behuizing, dat was het m helaas net niet. Met wat upgrades hier en daar wist ik een goede audio set in te bouwen zonder in te leveren op ruimte of een belachelijk grote kist achterin te moeten hebben.

Dit is een auto waar je een beetje tegen moet kunnen. Een auto waar je gemakkelijk 1000km per dag mee rijden kunt zonder ook maar 1 moment er geen plezier van te hebben (als je niet het aantal keren tanken erbij rekent). Het is 1 van de eerste RS4´s van Audi gebaseerd op het B5 platform. Niet het beste, ook niet het minste. Wel het mooiste.

Toen ik de auto terug in 2015 kocht, had ik op dat moment een Audi A3 8P van het bouwjaar 2005. Een 2.0TDI met DSG en daar was eigenlijk ook alles mee gezegd. De garage waar ik deze auto in onderhoud was (Lammertse Techniek in Oldenzaal) had oorspronkelijk de RS4 geimporteerd uit Zweden met een klein beetje schuur schade en motorisch het e.a. Toendertijd lagen de RS4´s in Duitsland vaak nog voor het oprapen voor ongeveer 9000 euro. Een bedrag dat je echt niet meer kunt spenderen aan een gebruikte RS4 tegenwoordig.

De auto is toen een jaar in bezit geweest door de garage, heeft de nodige reparaties gehad, en kwam uiteindelijk in de verkoop te staan. Ik had er interesse in en een proefrit verder dan het terrein kon ik niet maken. Maar ik had er wel vertrouwen in. De auto had een prima basis, onderstel en was verre van wat ik ooit gereden had.

Ik besloot de gok maar gewoon te nemen, een deal te maken met inruil van de A3, om vervolgens de RS4 in bezit te krijgen. Het eerste moment van acceleratie op de snelweg.... WAUW! 420PK en ongeveer 500nm koppel, nul naar honderd in amper 4 seconden, een top van 295kmph. Het scheelde dat ik destijds aan de duitse grens woonde, ik kon deze dan ook met regelmaat lekker planken op de duitse snelweg.

Natuurlijk komt zulks plezier en aanschouw met de nodige reparaties en onderhoud. En hoe. Het eerste jaar grofweg 10k verspijkerd aan reparaties en problemen meer op vroegtijdige basis aanpakken ipv wachten tot het echt niet meer kan. Iedere S of RS bezitter kan zich vinden in deze gedachtengang. Het is als het trekken van een kies bij de tandarts. Het doet ff pijn, maar erna verdwijnt het zweren dan ook.

Ook ging ik me steeds meer verdiepen in de techniek, de onderlinge verschillen tussen de S4 en RS4, de bekende philipp kaess met zijn nu 1200PK S4 2.7 Limo, er zat enorm veel potentie in deze auto´s op verschillende vlakken. De RS is gewoon een comfort auto met een ziekelijk hard vermogen. De koppeling is relatief soft. De vering en dempers staan relatief soft afgesteld. Zeker als je een track gaat benaderen. De remmen zijn OK en bijten hard, maar toch begon het te kriebelen om ermee aan de slag te gaan.

Als je een garage binnen stapt en zegt dat je alle onderdelen verkrijgbaar voor de RS4 B5 van powerflex wilt, dan kijkt men wel een beetje scheef op de neus. Dat is dan ook gelukt en koste een aardige duit. Powerflex is een serie van stevigere, sterkere rubbers dat vooral in de racerij gebruikt wordt. Het maakt de auto met o.a bochtwerk gewoon een stuk stugger en vooral steviger in bochten en dat merk je op de tracks. Alles onder de auto werd aangepakt, voor, achter, stangen, het was een verbetering van hier tot tokio eerlijk gezegd.

Dan de koppeling en aandrijflijn. Zoals ik al schreef is de koppeling van een standaard RS4 B5 prima, alleen ga er niet mee lopen knallen en bonken. Daar zijn ze niet voor gemaakt. De RS4 is eerder een snelweg cruiser dan een werkelijke racer. Een normale station met een ziekelijk vermogen onder de kap. Daarom is er een sachs set (vliegwiel en koppeling) onder geplaatst dat goed is tot ongeveer 650nm. Ook met oog op de verdere toekomst is dat geen verkeerde keuze.

De remmerij van de RS4 is ook aangepakt. Met name stalen remleidingen om de respons te verbeteren en een nieuwe set zuigers plus schijven en blokken. Ook aan de prijzige kant. Wanneer je informeert voor de originele, Quattro GMBH remmen schrik dan niet van een prijs van ongeveer 4000 euro. Maar hee dat is Audi Premium. Het is in dat geval beter om voor een aftermarket kit te gaan, dat een goede respons behoudt in zowel koud als warm weer.

Motorisch was deze al gechipped door Sportec. Sportec is een zweeds bedrijf dat eigen uitvoeringen van o.a de RS4 B5 uitgebracht had. Die wisten me over de loop van de jaren enorm veel te vertellen en ook de problemen die deze auto´s hebben. De originele cilinderkoppen hebben de kwaal haarscheurtjes te gaan vertonen daar waar de kleppen zitten. Dat verklaarde ook dat de laatste 2 jaren aan APK moeizamer ging in o.a gastest. We konden het niet plaatsen totdat ik getipt werd. En met een uiteindelijke Km-stand van 383.000 (meer dan 120.000 gereden in 3 jaar) was dat ook niet vreemd.

De auto had standaard een 2.5 inch downpipe en toebehoren richting de kont. Daar was een 3.5 inch downpipe voor in de plaats gekomen, en een flinke 3 inch HMS uitlaat onder gehangen. Dit bracht het vermogen tesamen met een flinker luchtfilter naar ongeveer 460pk. De spoolup van de turbo´s werd hier ook mee verkort, er is minder tegendruk en de turbo´s raken zo sneller op toeren. Het geluid alleen al was een enorme verademing.

40PK voor puur een downpipe en een uitlaat? Yes. Je moet je realiseren dat de auto´s relatief aan de krappe kant stonden afgesteld om binnen de marges van o.a uitstoot te blijven. 500PK eruit halen was niet zo lastig met deze voertuigen. Het wordt pas een uitdaging wanneer je dat voorbij wilt gaan of een project zoals 1000pk in gedachten hebt.

Ook komt dat leuke vermogen ook met de nodige verkeersboete´s en zelfs 1x een inbeslagname van het rijbewijs. Ondanks dat m´n eerste overtreding was geweest, weerhield me dat niet om gewoon te genieten van de auto waar die voor bedoeld was. Om en nabij de 3 jaar heb ik ruim 30k aan schelpen in gecombineerd onderhoud en upgrades erin geschoten. Eerlijk gezegd maakt mij de mening van een ander helemaal niets uit. Ik heb plezier van de auto gehad en dat is het allerbelangrijkste.

Velgen, audio upgrades, optische aanpassingen, banden vooral (die slijten nogal snel ja), remmerij en dergelijk, er zijn van die reparaties die er echt op in kunnen hakken qua budget. Maar gezien ik een enorm goede garage achter me staan had vielen de kosten uiteindelijk mee dankzij slim inkopen via verschillende wegen.

Natuurlijk bleef alles op de tuning gerij na, audi origineel. Uiteindelijk stond ik in 2017 voor het dilemma. De motor begon langzaam te stinken (kleppakkingen), de APK gastest werd moeilijker ieder jaar, mensen die achter me reden klaagde over de enorm stank met volgas, de lak die zijn beste tijd had gehad (auto uit 2001) moest ik kiezen voor revisie of voor volledig wegdoen.

Revisie bestond uit o.a de motor compleet uit elkaar trekken, vanaf de grond weer aan opbouwen, honen, bewerken, alles nieuw gewoon, inclusief turbos en toestanden, een grap van ruim 6 tot 10k als je de speling van meer vermogen er ook nog eens bij wilt rekenen. Dan de koets die werk hebben moest (spuiten, glas coating etc), al met al 12 tot 14k bij elkaar.

Ik heb het een poosje aangezien, en uiteindelijk de auto in de verkoop gezet. Het heeft ongeveer 2 maanden geduurd om erachter te komen, dat het uit elkaar trekken (het strippen) van een RS4 B5 uiteindelijk meer opleverde dan de verkoop van het voertuig alleen al. De markt voor RS4 parts in onderdelen is gewoon enorm groot (facebook groepen) en de auto had ik op het moment van aanbieden in amper een hele week zo goed als verkocht.

1 partij namelijk uit zweden, had initieel interesse bij de motor. Die is eruit gelepeld tesamen met delen van het interieur. Alles om de auto heen, is in delen verkocht, en uiteindelijk diezelfde zweedse partij kocht in 1 klap maar de hele koets op. Kwamen die netjes vanuit Zweden in Oldenzaal ophalen, op waarop ze de hele auto hebben gepart. De koets, dus het lege ding zelf, is opnieuw per export naar Oostenrijk gegaan. Dit omdat er genoeg mensen waren die een S4 conversie naar RS4 willen hebben en daadwerkelijk ook op kenteken (de legale manier zeg maar).

Uiteindelijk meer voor gebeurd incl aftrek van kosten garage dan losse verkoop. Je moet het wel aankunnen, een auto dat je 3 jaar in bezit hebt gehad tot op het bot los durven te trekken. Had ik echter geweten dat die markt zo explosief zou stijgen qua prijzen, dan had ik beter 3 rs4s, schade of tweedehands, voor 9k per stuk gemiddeld op kunnen kopen, en voor het 3 voudige aan delen weg weer kunnen doen.

Al met al een zeer leuke 3 jaren gehad met de RS4. De hoogst gehaalde boete was ruim 1507 euro. Het aantal keren dat ik staande gehouden werd is met 2 handen niet te tellen (getinte ruiten, risico gebieden zoals Utrecht, Rotterdam, Amsterdam, Den Haag etc). Ik reed namelijk veel voor werk door heel het land heen. Ruim 40k gemiddeld per jaar dus.

Het aantal pechgevallen is meer dan 6x geweest. Dan is het de brandstofpomp die ermee ophield na tanken. Dan was het de carter achterin die een snerpend geluid begon te maken. Dan brak het Y inlaat stuk af ter hoogte van het blok op waarop ik een boost leak had. Dan gaf een sensor de geest. Of dan was het een wiellager midden in oost-duitsland dat er geen zin meer in had. Of dan springt gewoon je hele aandrijfriem voor o.a dynamo, waterpomp, airco eruit omdat de bevestigingsklem voor de waterpomp op het blok afbrak. Of een fancontroller (aansturingsapparaat) die doorbrand en je koeling niet meer werkt.

Ja, deze auto´s hebben kuren. Vraag iedere RS4 rijder maar. En als je er eentje kopen wilt, kijk dan alsjeblieft naar de onderhoudshistorie, en verdiep je in de common problems die die dingen hebben. Een budget reserveren op jaarbasis van ongeveer 6 tot 10.000 euro is geen misverstand. Turbo´s kunnen eruit klappen (bij mij niet gebeurd), toch handelingen waar als je fatsoenlijk erbij wilt het hele blok voor eruit moet.

Heeft te maken met de zeer geringe ruimte onder de kap, en hoe creatief Audi zo´n heus blok in een compacte motorruimte weg kan stoppen. Echter, als het rijdt, dan heb je er ook serieus veel plezier aan.

Mijn topte uit op 310kmph. Een nul naar honderd in 4 seconden. Een brandstofverbruik van 1 op 11 tot 12 bij rustig rijden. Een gulzige 1 op 2 tot 3 zodra je volgas gaat. Vanaf de 160kmph gaat de motor zijn efficientie voorbij en kan je de brandstofmeter langzaam zien zakken.

Volle tank a 61 liter gaf me ongeveer 400 tot 500km afhankelijk van mijn rijstijl. Het lukte me ook op de ring om in een paar laps de tank van vol (102) volledig leeg te rijden. De ring is met zo´n uitgebouwde auto die ik had absoluut een aanrader. Dat hele slakkenhuis gevoel verdwijnt gewoon met serieuze upgrades.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.