Audi e-tron 55 quattro S edition (2021)
autoreview

Signalement
Uitvoering | e-tron 55 quattro S edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 23.000 km |
KM-stand laatst | 63.000 km |
Voorsprong door techniek??
- 23.000 km
De titel klinkt misschien wat negatief maar zo is het niet bedoeld. Tesla heeft de automarkt redelijk op zijn kop gezet en de Duitse merken hebben liggen slapen. Volgens mij heeft de auto-industrie gedacht dat het niet zo’n vaart zou lopen met de elektrische auto’s en toen ze wakker werden was de slogan van Audi ineens niet meer van toepassing. Maar goed, aan de andere kant kan Tesla ook nog een hoop leren. Volgens mij is een tesla een goed stuk technologie in een matig auto jasje en een Audi een matige stuk technologie in een goed auto jasje. Als auto liefhebber heb ik een voorkeur voor de laatste variant dus heb ik uiteindelijk voor een Audi e troon gekocht. Belangrijkste punten waren voor mij de mogelijkheid om een flinke aanhanger te kunnen trekken, een actieradius van ongeveer 350 km en snel laden boven de 100 kWh. Op het moment van aanschaf bleven er 3 auto’s over (Mercedes, tesla en Audi) en de Audi is het geworden.
De Audi bevalt, op problemen in het begin en wat kleinigheden na, erg goed. Het is een snelle, comfortabele en mooie auto. Ik rij voor mijn werk vaak met een trailer met boten en dit gaat echt prima. De auto verbruikt dan natuurlijk wel een stuk meer maar de auto is echt beren sterk. Standaard heeft de auto lucht vering en dat is comfortabel en met een zware aanhanger ook erg fijn. De auto regelt het niveau weer bij. Heel fijn.
Minder fijn zijn de veiligheidssystemen. Ik vind deze echt gevaarlijk. Het is net of je op een hobbelpaard zit. Een ruk aan het stuur of een plotselinge remactie is de auto niet vreemd. Er rijden wel eens andere mensen in de auto en ik zeg het er tegenwoordig maar bij. Je kan het uitschakelen maar bij iedere start staat het weer aan. Echt super irritant. Ook het multimedia systeem doet vaak vreemd. Iedere keer dat je start gaat het systeem op Apple car play en stopt je radio. Geen idee waarom maar het betekend wel dat je bij iedere start weer iets moet doen op het scherm en dat leidt je toch af van het verkeer. Ook blijft het scherm 1 op de 10 keer helemaal zwart. Dan kan je niks met het systeem. Opnieuw starten kan dan helpen.
Problemen heb ik aan het begin gehad maar naderhand niet meer. Het probleem was wel dusdanig erg dat ik getwijfeld heb om de auto weer weg te doen. Na nog geen 1000 km was er een storing waardoor de auto in een nood loop ging. Ik had de auto pas een week en dan is dat niet erg fijn. Vervolgens heeft de auto 4 weken bij de dealer gestaan en was de informatievoorziening was niet echt goed te noemen. Uiteindelijk kreeg ik de auto weer afgeleverd met de melding dat de rem unit kapot was. Was nogal een raar verhaal en eigenlijk wilde ik mij geld wel terug maar uiteindelijk ben ik toch maar weer gaan rijden. Per ongeluk kreeg ik de factuur van de reparatie toegestuurd met later ook een aanmaning voor ruim 9000 euro. Bleek toch veel meer aan de hand en daarna heeft het wel even geduurd voordat ik de auto weer vertrouwde. Er was nogal wat elektronica vervangen en dat maakt me wat onzeker over de toekomst. Want wat als de auto uit de garantie is en je krijgt een factuur van 9000 euro. Moet er niet aan denken.
Conclusie tot nu toe. Erg fijne auto die ook nog eens een goede trekauto is voor aanhanger of caravan maar er zijn nog wel wat verbeter punten. Ik zou zeggen, haal de veiligheidssystemen er af en kijk dat multimedia systeem nog goed na. Hopelijk dat de auto alleen een slechte start heeft gehad en verder geen problemen meer heeft. Ik heb wel besloten de auto weg te doen als de garantie af is gelopen.
Ga de auto steeds meer waarderen
- 42.500 km
Inmiddels heb ik de auto alweer ruim 2 jaar en in die tijd ruim 42000 km afgelegd. In die tijd ben ik de auto steeds meer gaan waarderen. Alles wat hij moet doen doet hij goed en zeer comfortabel. Op een lekke band na geen problemen gehad. Met 30000 km een onderhoudsbeurt laten uitvoeren en de kosten hiervan waren in de aanschafprijs inbegrepen dus gevoelsmatig dus lekker goedkoop. Maar goed, uiteindelijk wel betaald bij de aanschaf dus neem ik mezelf een beetje in de maling.
Wat valt in positieve zin op.
- De auto is heerlijk stil.
- Altijd voldoende kracht om even in te halen of snel in te voegen.
- Heerlijke auto om een aanhanger te trekken.
- De lucht vering.
- Ruime auto voor inzittenden en bagage.
Wat valt in negatieve zin op.
- Hij is toch wel erg zwaar.
- Die veiligheidssystemen.
- Scherm blijft soms op zwart staan.
- Pre sense. Ook zijn veiligheids gedrocht. Soms gaat hij midden op een weg vol in de remmen.
Verbruik.
Het is natuurlijk een zwaar bakbeest en dat merk je in het gebruik. Na 42000 km kom ik op 24,5 kWh per 100 km. Dit verschilt tussen 19 kWh bij 20 graden en binnenwegen tot 30 kWh in de winter op de snelweg met 120 km/h.
Met een aanhanger loopt het verbruik natuurlijk sterk op en kom ik vaak op 35 kWh per 100 km.
Grote reparatie
- 60.000 km
Een paar maanden geleden kreeg ik tijdens het invoegen op de snelweg tijdens een vakantie in Duitsland een foutmelding in combinatie met vermogensuitval. Na de auto op de vluchtstrook te hebben gezet en de auto opnieuw opgestart te hebben kon ik weer verder. Melding was weg en de auto reed weer normaal. Het zat me niet lekker dus ben ik toch even langs de dealer gereden. Daar hebben ze de auto uitgelezen en kwamen tot de conclusie dat de achterste motor vervangen moest worden. Gelukkig kon dit onder garantie. Uiteindelijk hebben ze de motorwissel gelijk met een onderhoudsbeurt uitgevoerd. Echter bleek ook de versnellingsbak/overbrenging, aandrijfassen en vermogens elektronica vervangen te moeten worden. Na ruim een week kon ik de auto weer ophalen. Alles is netjes door de garage uitgevoerd en de service was top (pon garage Amersfoort).
Ik begreep dat het een reparatie was van 5 cijfers dus ik ben blij dat ik het niet hoef te betalen. Ik maak me wel wat zorgen over de toekomst.
Verder is het een zeer fijne auto die heerlijk rijd en gebruiksvriendelijk is.
Auto verkocht
- 63.000 km
De laatste grote reparatie zat me niet lekker. Auto is 3,5 jaar oud en heeft al 2 hele grote reparaties gehad. Audi zit een beetje in de ontkenning en geeft wel coulance maar geeft niet echt toe dat de e-tron eigenlijk een soort prototype is. Het feit dat de auto uit de garantie is en ook de voor motor een keer aan de beurt komt om vervangen te worden heeft me doen besluiten de auto weg te doen. Is wel een dingetje voor mensen die dergelijke auto’s tweede hands kopen van hun zuurverdiende spaargeld. Grote kans dat er een motor. Vervangen moet worden en dan ben je financieel echt aan de beurt. Voor mij is het hoofdstuk Audi afgesloten en zal geen VAG product meer kopen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.