Audi e-tron 55 quattro (2019) #5

autoreview

Audi e-tron 55 quattro (2019)

Signalement

Uitvoeringe-tron 55 quattro
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf7.000 km
KM-stand laatst200.030 km
Lezerswaardering: 72%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 4 maanden E-tron 55

  • 16.000 km

In september is het tijd voor het vervangen van mijn Volvo V90 en er is een zwarte E-tron 55 Pro-line S van december 2019 beschikbaar voor overname; mooi moment om met 4% (over de eerste 45K) bijtelling over te stappen naar een elektrische auto. De vorige eigenaar heeft in 8 maanden slechts 7.000 KM met de auto gereden en de E-tron is dus z.g.a.n.

De eerste kennismaking; wat een koppel en wat een heerlijke comfortabele stoelen. Mijn E-ton is voorzien van de S-line elektrisch verstelbare sportstoelen met geheugen en deze zitten echt heerlijk. De geïntegreerde verstelbare beensteun zorgt ervoor dat ik met mijn 1m96 en mijn vrouw met haar 1m74 allebei een comfortabele zitpositie kunnen instellen en opslaan in ons eigen profiel. De achterbank zit heerlijk en bied veel hoofd/been ruimte voor onze tieners. De kofferbak is heerlijk ruim en de kofferklep gaat hoog genoeg open ook voor mijzelf zodat je niet je hoofd stoot (een van mijn V90 ergernissen).

Rijden met de E-tron vraagt wat gewenning, de auto remt harder af bij het los laten van het rempedaal door het regenereren van de energie door de elektromotor en door het hogere gewicht (2.500KG) is het wel zo comfortabel om wat eerder af te remmen voor kruispunten/rotondes. De auto ligt zeer stabiel op de weg en je kunt indrukwekkend hard de bocht om. Het belangrijkste pluspunt; een heerlijke comfortabele reisauto die je uitgerust op plaats van bestemming brengt.

De E-tron is voorzien van twee grote touch screens voor de bediening van de navigatie, entertainment en alles wat de moderne mens nodig heeft. De functies zijn overzichtelijk weergegeven en in de eerste paar weken wordt je iedere keer weer verrast door een nieuwe feature. Daarnaast zijn de functies uit te breiden met de Audi Function on Demand (FoD) met o.a. matrix LED koplampen, parkeer assistent en digitale radio ontvangst tegen een extra abonnement per maand/jaar. Briljante manier voor het verkopen van extra software diensten op een auto, maar niet echt aan mij besteed.

Elektrisch rijden brengt ook een nieuwe gewenning met zich mee, de actieradius. Volgens de WLTP-testnorm moet mijn Audi 417 kilometer halen op een volle accu, de praktijk is wat weerbarstiger en gemiddeld haal ik 270 KM op een volle accu (240 in de winter en 300 in de zomer). Groot voordeel is dat de E-tron 55 bij een 150 kW snellader binnen 30 minuten weer voor 80% geladen en deze snelladers zijn in NL, B, D en Scandinavië ruim voldoende aanwezig. Nadeel van de snelladers; deze zijn nu nog erg duur! Van € 0.35 per kWh bij Shell, 0,59 kWh bij Fastned tot 0.79 per kWh bij een Ionity snellader en dat laaste is bijna 4 keer zo duur als thuis laden….

Wat valt tegen; op een auto van 93K had ik verwacht dat adaptieve cruise control en blind spot assist (veiligheid?) standaard zijn en de connectivity via de APP is minder goed dan je verwacht van een gerenommeerde Duitse fabrikant. Het komt regelmatig voor dat de APP geen verbinding kan maken met de auto, waardoor je geen inzicht hebt in het laadproces of waardoor het voorverwarmen niet lukt (luxe probleem). Door het hogere verbruik en de noodzaak om onderweg bij snelladers te laden maakt dat de variabele elektra kosten per KM nauwelijks lager zijn dan de benzine kosten per KM van mijn vorige V90 T5 en dat is voor mij wel een eyeopener.

30,000 KM

  • 30.420 km

Het is tijd voor de eerste servicebeurt bij 30.000 KM en deze beurt maakt het echte verschil duidelijk tussen een E-tron en zijn benzine/diesel varianten. Het standaard onderhoud tot 180.000 KM is inclusief en je betaalt alleen voor de slijtage delen. Resultaat, de eerste beurt kost 148 Euro (nieuw actief anti-pollen interieurfilter en twee ruiterwisbladen laten vervangen op eigen verzoek). De remblokken/schijven slijten nauwelijks doordat de meeste remvertraging via regeneratie op de elektromotor gaat en olie verversen behoort tot het verleden. De banden hebben rondom nog 5mm naar 20K zomer kilometers, niet slecht voor een auto met dit koppel en vermogen.

Het nieuwe antipollen filter is een uitkomst voor mij als hooikoorts patiënt.

Rijden met de e-tron is genieten (zie eerdere review) en met de zomerse temperaturen is de range ook ruimschoots genoeg voor een retourtje Oost- Nederland naar Amsterdam/Den haag/Rotterdam. Voor de vakantie ga ik gebruik maken van de lease omwisselregeling, m.n. mijn gezin ziet teveel uitdaging in het 5 keer snelladen richting bestemming Franse kust. De eerdere trip naar het buitenland met een defect snellaadstation e.d. 2 uur vertraging heeft niet bijgedragen aan het gezinsvertrouwen in de internationale snellaad infrastructuur.

De hardheid van de briljant zwart metallic lak valt wel tegen, 1 keer per maand wasstraat met zachte borstels zorgt voor behoorlijke was krassen. Opvallend t.o.v. mijn vorige auto’s die bij dezelfde wasstraat hier geen last van hadden na 3 jaar gebruik. De (dure) oplossing; een poetsbeurt en thermische coating.

Tot nu toe de E-tron vooral privé gebruikt en na de zomervakantie kan de E-tron zich gaan bewijzen als zakenauto. Tot slot van deze review nog een app update; in de laatste 3 maanden werkt de app na een update zonder storingen en dat vergroot het rijplezier.

Toch op vakantie met de E-tron

  • 39.000 km

Toch op vakantie met de E-tron; de poule auto bleek in totaal + 600 Euro te gaan kosten...(250 Euro poule kosten berijder en 450 Euro aan bijtelling). Wat een heerlijke vakantieauto is de E-tron met vrouw en twee bijna volwassen tieners! Alle bagage past er makkelijk in en iedereen heeft een comfortabele zitplaats. 12 uur sturen op een dag; je komt uitgerust aan op je bestemming.
Voor de liefhebbers hier wat meer details:
De heenweg naar Royan Vaux -Sur-Mer (1.079 KM) 11 uur en 49 min rijden, 1,5 uur laden bij Ionity Froyennes, Total Paris, Ionity Tours en Portiers. Bij Parijs 45 minuten staan wachten op een vrije snel lader en nog eens een kwartier staan rebooten door een storing. Voor de rest Ionity; altijd 150 kWh tussen 20 en 80% SOC ed met 20 minuten weer onderweg:) Prima range van 250 - 300 KM over de hele rit met cruise op 130/140 km/u en 80% lading.
De terugweg; gekozen voor Ionity only op ABRP om de files bij de laadstations rondom Parijs te vermijden (bij de Total naar Parijs stonden 6 EV’s in de wachtrij) 2 keer 5 minuten moeten wachten met laden bij Chartres Bois Paris en Froyennes (2 laadpalen zonder power) en de 70km kortere toeristische RN10 gevolgd van Fontaine Colette tot aan Chartres Bois Paris (foto). Totale laadtijd; 1 uur en 44 minuten.
Ik was erg sceptisch maar ben overtuigd; wat een heerlijke vakantie auto en met een paar extra Ionity stations in Frankrijk ga je net zo snel naar je bestemming als met een Q7 op brandstof?

Qua kosten: 2.767 KM met een verbruik van 699 kWh a 272 Euro (snelladers). Nog altijd de helft goedkoper dan met een Q7 op benzine.

2021 - 37.822KM

  • 54.130 km

In 2021 37.822 KM gereden met 2 bezoeken aan de garage voor regulier onderhoud, bandenwissel en een software update.

Wat is dit een heerlijke auto om lange afstanden mee te rijden en ondanks dat ik veel lees over softwareproblemen met de E-tron heb ik hier op een kleine communicatie storing met de app geen last van gehad.

De software update voor het verhogen van de range heeft mijns inziens weinig gebracht en de range blijft schommelen tussen de 250KM in de winter en 350KM in de zomer. Dit is voor 90% van onze ritten meer dan voldoende en het grootste pluspunt van de E-tron is zijn snel laadcapaciteit; in 20 minuten laad je bij van 10% tot 80% en vaak zijn wij dan toch toe aan een pauze?.


Dit jaar heb ik het verbruik per type band bijgehouden:
Zomer: 27,84 kWh/100km 26.944 km en 7.500 kWh
Winter: 34,03 kWh/100km 10.878 km en 3.702 kWh

Best een groot verschil per bandentype wat grotendeels lijkt te worden veroorzaakt door de lagere winter temperatuur. In de laatste week van december lag mijn verbruik met winterbanden op het zomer gemiddelde door de hoge temperaturen.

Bandenwissel

  • 62.134 km

Terug naar de zomerbanden; met 43.000 KM hebben de achterbanden nog 2.8 mm profiel en de voorbanden nog 4.1mm profiel. Opmerkelijk lage bandenslijtage als je dit vergelijkt met mijn vorige auto en rekening houdend met het hoge gewicht en vermogen van de E-tron.

De 60K beurt is de grootste meevaller; 36,62 Euro voor 2 sleutelbatterijen en 2 ruiterwisserbladen en de beurt zelf inclusief interieurfilter valt onder het standaard onderhoud dat is inbegrepen bij de aankoop van de E-tron.
De Audi app is voorzien van een update, maar helaas blijven de communicatieproblemen met de auto bestaan. Regelmatig kan de voorverwarming niet worden opgestart en wordt de aanpassing van het laadpercentage niet verwerkt (normaal laad ik tot 90%, voor lange ritten 100%).

De MMI-navigatie blijft ook voor verbetering vatbaar. De keuze van snelladers is niet altijd logisch (50KW lader voorstellen, terwijl er binnen de range ook een 150 KW-lader beschikbaar is) en je kunt geen voorkeur voor een provider instellen. Wat wel heel handig is nu er steeds meer EV’s op de NL-wegen komen is dat je via de MMI kunt zien of er nog een lader vrij is bij het volgende tankstation.

De E-tron als zakenauto; sinds 1 maand rij ik weer regelmatig naar klanten en kantoor. Groot voordeel van een EV is dat je bij de meeste klanten kunt laden en dat deze laadpaal bijna altijd dicht bij de hoofdingang staat. Wat een heerlijke comfortabele zakenreisauto is de E-tron en de carkit is werkelijk subliem. Nu de files toenemen is er 1 optie die ik echt mis; de adaptieve cruise control.

Vakantie en eerste set banden vervangen

  • 82.263 km

Vliegen of rijden naar Zwitserland voor een zakelijke meeting? Door alle ellende op luchthavens gekozen om te rijden en dat is goed bevallen. Via de ABRP app een route geselecteerd met alleen Ioinity en Fastned snelladers en in 8 uur inclusief 3 laadstops naar Schindellegi gereden (740KM). Wat een laadbeest is de E-tron, van 10% naar 80% in minder dan 20 minuten, wat precies genoeg is voor een koffie en plaspauze. Idem ervaring met de terugreis; gemiddeld 110 km/u en ook na 8 uur stap je fris uit de heerlijke stoelen.

In de vakantie veel lange ritten gemaakt met de familie naar Zuid Duitsland, Parijs en Zeeland. Lange ritten in de vakantie vragen om een goede planning zodat je niet staat te wachten bij een snellaadstation. Met het premium abonnement van ABRP kun je tijdens het rijden zien hoeveel laders er beschikbaar zijn bij je volgende stop en of deze vrij zijn. Zijn ze allemaal bezet dan kun je een alternatieve stop overwegen.

Het blijft frustrerend dat er een aparte app nodig is om lange afstanden goed te plannen. De Audi navigatie heeft geen mogelijkheden om specifieke snelladers te selecteren, waardoor je vaak te maken hebt met snelladers op verlaten industrieterreinen en/of laders op afgesloten terreinen.

De E-Tron bevalt nog steeds goed; comfortabele reisauto met heerlijke stoelen en een top wegligging. Wat afbreuk doet aan deze goede beleving is de Audi app; de afgelopen maanden weer vaak problemen gehad en hierdoor is het niet altijd mogelijk om de klimaatbeheersing op afstand te bedienen of om het laadproces van de auto te monitoren tijdens het snelladen.

Bij 76.166 KM zijn de zomerbanden vervangen door een verse set van 4 Bridgestone banden.

Bijna 3 jaar E-tron en 100,000 KM

  • 100.031 km

Bijna 3 jaar E-Tron en 100.000 km. Wat een heerlijke auto om mee te rijden! Qua variabele kosten een 10; 150 Euro aan onderhoud, 1 setje zomerbanden a 1.200 Euro en tot nu lage stroom kosten. De batterij is nog zgan, 350km range in de zomer en 250km in de winter. Belangrijkste plus is de snellaad performance; van 20% na 80% binnen 20 minuten. Wel een paar kleine ergernissen zoals een niet altijd even goed werkende app, het missen van adaptieve cruise control, zeer beperkte achteruitrijlamp en geen dode hoek waarschuwing. Overal een een dikke 8+ en ik kijk uit naar de volgende 2 jaar:)

Nog 500 dagen te gaan

  • 135.560 km

Nog 500 dagen tot 5 jaar rijden met de E-tron.

In april de 120K beurt gehad en aangegeven dat de E-tron wat meer mechanische geluiden maakt tijdens het recupereren en achteruitrijden. Volgens de dealer geen reden tot zorg en ook de kosten voor deze beurt waren weer verwaarloosbaar: 6,08 Euro, de auto laten wassen is duurder.

Deze zomer met de E-tron op vakantie geweest naar het Gardameer en Toscane. Ruim 4.000 KM gereden zonder laadstress. Op de terugweg vanuit Toscane in 12 uur 1.338 KM afgelegd met een gemiddelde snelheid van 110 KM/U en tijdens de 7 laadstoppen 2 uur en 20 minuten staan laden. Wat een heerlijk vakantie auto is dit toch, heerlijke stille auto met comfortabele stoelen/achterbank, genoeg bagageruimte voor 4 volwassenen en de laadstoppen zorgen ervoor dat je helemaal uitgerust aankomt op je bestemming.

Geen ongeplande garagebezoeken gehad in de laatste period van 35.000 kilometer en de Audi app is niet meer uitgevallen sinds mijn laatste review bij 100K KM. Er is wel 1 kleine ergernis ontstaan met het MMI navigatie systeem, deze is iedere keer spontaan de weg kwijt en er staat een afspraak met de garage om dit te laten verhelpen. Het verbruik houd ik niet meer bij via de autoweek site, maar deze is stabiel op rond de 25kWh in de zomer en 28 kWh in de winter. Van batterij degradatie merk ik in de praktijk nog niks na 135K KM en ik kijk met vertrouwen uit na de volgende 500 dagen E-Tron.

Nieuwe elektromotoren

  • 154.409 km

Bij 143.279 km gaat de hele kerstboom van gele waarschuwingslampen aan op het dashboard (zie foto); elektrische installatie storing, luchtvering storing, ESG-storing, vierwielaandrijving storing en los wiel voor. Audi-service gebeld en de E-tron in de safe modus geparkeerd bij de dealer waar al snel blijkt dat beide elektromotoren kapot zijn en moeten worden vervangen. Na een week zijn de dealer en de leasemaatschappij het eens over de vervanging van de motoren en na 3 weken is mijn E-tron gemaakt; schade 6.171,11 Euro ex BTW. Tot nu toe was de E-tron een voordelige auto qua onderhoud, maar met deze reparatie is dat in 1 keer tenietgedaan helaas.
Nu weer 10.000 KM gereden met heerlijke stille elektromotoren en nog steeds een fantastisch rijdende E-tron. In het laatste half jaar werkt de app ook zonder storing en met de jaarlijkse bijdrage van 219 Euro kunnen we weer een jaar gebruik maken van Audi Connect (zonder deze bijdrage werkt de MMI niet). Met een gedeukt vertrouwen zijn we begonnen aan leasecontractjaar 5 van 5 en op na de 200.000 KM.

Laatste zomer vakantie met de E-tron

  • 177.253 km

In juni voor de laatste keer met de E-tron op zomervakantie geweest naar Spanje en dat is wederom goed bevallen; de Etron is een heerlijke comfortabele auto om grote afstanden mee af te leggen en met elektrisch rijden pak je automatisch elke 2 uur een pauze.

Op de heen weg overnacht in Macon naar 860 KM en 5 laadstoppen (laatste bij het hotel) en daarna nog 740 KM met 4 laadstoppen richting Saint Feliu. De snel laadinfrastructuur is in de laatste 2 jaar enorm verbeterd in Frankrijk en in Spanje zijn ze met een inhaalrace bezig.

In Spanje meerdere ritten gemaakt naar b.v. Olot en daarna geladen bij de Van der Valk 60 kWh snellader bij het strand van Sant Pol.

Op de terugweg hebben we overnacht in Dijon na 5 laadstoppen (inclusief Ionity lader bij het hotel) en daarna met 4 laadstoppen teruggereden naar Nederland. De kosten van het snelladen blijven hoog; 505 Euro voor +/- 4.000 KM met een gemiddeld verbruik van 26,5 kWh (E-tron MMI).

We blijven ons verbazen over het snelladen van de E-tron in combinatie met de Ionity laadinfrastructuur; van 10-15% in 20 minuten laden tot 80% en en daarmee laten we vaak andere EV’s in verbazing achter bij de laadpaal. Deze vakantie ook weer een Total snellader geprobeerd, maar deze haalt nog steeds maar een maximum van 110 kWh i.p.v. de mogelijke 150 kWh i.c.m. onze E-tron en dan duurt het laden al snel 10-15 minuten langer.

In het dagelijkse verkeer blijft de E-tron een heerlijke auto om mee naar klanten te rijden met voldoende ruimte om deze klanten en/of collega’s mee te nemen. In de laatste 80.000 KM is het overall verbruik gestabiliseerd op 26,0 kWh met een range van +/- 300KM wat ruim voldoende is voor Nederland. De nieuwe elektromotoren lopen als een zonnetje en de enige frustratie blijft de communicatie met de app; de laatste weken is het weer onmogelijk om de voor verwarming/koeling te starten vanuit de app.

De zoektocht naar de vervanger van de E-tron is begonnen en de kanshebbers zijn de nieuwe Q6/A6 Etron of toch een BMW I5/IX3 (nieuwe type)?

Nieuwe Q6

  • 200.030 km

Na 5 jaar e-tron en 200.030 km is het tijd voor een nieuwe Q6. De e-tron was een heerlijke comfortabele zakelijke reisgenoot en heeft op 1 probleem na met de motoren ons nooit laten staan. Vooral in vakanties naar Spanje, Italië, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Zweden heeft de e-tron mijn gezin overtuigd dat elektrisch rijden erg comfortabel is. Ik ben benieuwd hoe we de Q6 gaan ervaren.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.