Audi e-tron 55 quattro (2019) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | e-tron 55 quattro |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 3.800 km |
E-tron, Wel of Geen ‘voorsprong door techniek'
- 3.800 km
Wellicht een kritische noot na een aantal over het algemeen positieve verschenen reviews over de E-tron. Deze reviews maakten maakte o.a. deel uit van mijn keuze tot aanschaf van de E-tron over te gaan. Vandaar dat ik het belangrijk vindt om ook mijn ervaringen te delen.
23 Oktober werd mijn E-tron 55 afgeleverd hetgeen het begin zou moeten zijn van opnieuw veel rijplezier, net zoals ik dat met de voorgaande Audi A6 2.8 FSI Quattro gedurende 8 jaar heb mogen beleven en 220.000 km heb afgelegd. Deze A6 uit 2012 was voorzien van de bekende hulpsystemen uit die periode en werkte voor de stand van de techniek uit die tijd erg goed en naar tevredenheid. Ik heb een behoorlijk aantal nieuwe auto’s mogen rijden, 8 jaar in dezelfde auto (deze A6) was een uitzondering, ik had dit niet volgehouden als ik niet meer dan 100% tevreden geweest zou zijn. Deze A6 is met stip de beste auto die ik ooit heb mogen rijden. Ik was zo tevreden dat ik Audi het huismerk heb gemaakt voor onze leaseauto binnen het bedrijf.
Het aankoopproces
Ik heb bewust gekozen om niet een van de eerste E-tron rijders te zijn, de kans is groot dat op basis van feedback en ervaringen uit het veld door Audi nog het e.e.a. getuned zal worden. Rond September dit jaar toch eens bij de Audi langs gegaan e.e.a. door de introductie van de E-tron 50. De dealer gaf aan dat deze versie niet op klant specifieke wens nog in 2019 geleverd kon worden. Daarbij heeft de E-tron 50 voor mij een te beperkte actieradius. Thuisgekomen heb ik de configuratie samengesteld en ben niet zuinig geweest met de opties. Een paar dagen later terug naar de Audi en de deal rondgemaakt zonder enige proefrit, ik vertrouwde op de ervaring die ik had met Audi A6 en de A5 van mijn partner. (dit vertrouwen op, had ik anders moeten doen, mijn advies: plan een proefrit voor meerdere dagen waarbij je alle opties tot in den treuren kan uitproberen, dit in alle rust). Ik heb 2 weken na de aankoop nog wel een proefrit gemaakt, dit meer om mijn partner en zoon gerust te stellen dat het een goede aankoop zou zijn. Achteraf blijkt dat het slechts rijden in de auto niet afdoende is geweest, ik had meer tijd moeten nemen om met alle systemen ervaring op te doen.
De configuratie:
· E-tron Advanced exterieur 55 Quattro , Manhattan grijs, 21” velgen f49
· Pro line pakket
· Valcona leder, verwarmde sportstoelen
· Glasoptiek
· B&O Premium
· DAB
· Assistentiepakket tour, inclusief driver assistance, verkeersbordherkenning en predictive functies
· Panorama glas dak
· Top view camera
· 2e laadpunt
· Interieur voorverwarming
· Aanvullende luxe toevoegingen
· Glascoating
Ik heb bewust niet gekozen voor de virtual mirrors, deze zitten op een zeer onhandige plaats, zeker wanneer je met je linker elleboog op de rand van het portier leunt terwijl je het stuur vasthoudt. Het zicht is dan weg. Tevens mis je diepte in het zicht.
Wat zijn de positieve kanten?
Punten die ik ook heb mogen ervaren met de A6 en waar veel positieve feedback over is zijn:
· Design
· Bouwkwaliteit
· Afwerkingsniveau
· Interieur
· Een dealernetwerk
· Kwaliteit
Wat zijn mijn ervaringen zover?
De aflevering.
Dit is voor ons het bekende proces, rode doek over de auto die je er van af mag trekken en voilà, daar staat je nieuwe aanwinst. Nog steeds razend enthousiast want daar staat je nieuwe bolide met nieuwste technieken van vandaag en morgen. Na een korte uitleg door de verkoper van een aantal functies rijden we voorzichtig en glimmend naar kantoor. Wat ik vrijwel snel miste is het kruipen van de auto zoals je dat gewend bent van een automaat, zeker als je deze functie gewend bent bij het parkeren, het voelt heel vreemd om net voor een obstakel gas te geven i.p.v. de auto te laten kruipen terwijl je je voet lichtjes op je rem houdt (ik heb me laten vertellen dat Tesla deze functie softwarematig heeft toegevoegd op verzoek van haar klanten). Na wat meer gewend te zijn aan de E-tron en je dan wat zekerder gaat rijden blijkt dat de E-tron in vergelijk met een sedan wat hoekig de bocht omgaat, dit went snel, je gaat vanzelf anders rijden. Gevaarlijk is het dat je nog geen idee hebt hoe snel je een bepaalde snelheden bereikt. Het heeft een aantal dagen gekost om in control te raken, ook dat went, zeker als er een bekeuring op de mat valt, ook al was deze maar € 36,00. Je rijdt net iets sneller met een stille elektrische auto. Stil is relatief, het geluid dat je hoort i.p.v. de motor lijkt nu op het geluid uit een metro, voor mij niet echt hinderlijk.
Dan komt het moment dat enkele zaken gaan opvallen, waarom ben ik steeds mijn favorieten (vaste huisadres en zakelijke adres en de laatste ritten) in de navigatie kwijt, waarom komen de waarschuwingen in het scherm dat ik mijn handen aan het stuur moet houden dit terwijl ik het stuur vast hebt, waarom stopt mijn radio of media spontaan, waarom moet ik tot wel 3-maal de deurgrendel naar mij toetrekken om de deur te openen, waarom krijg ik de laadstekker niet uit de auto, waarom gaat het laadklepje niet open, waarom krijg ik een andere locatie dan het ingegeven huisadres, waarom mindert de auto zeer snel snelheid als ik op de snelweg rijd, van 130 km naar 80 km zonder enige reden, waarom versnelt de auto in de stad van 70 naar 100 km terwijl de maximale snelheid 70 km/uur bedraagt, waarom heb ik geen satelliet navigatie, waarom ben ik niet online en krijg ik TMC informatie in plaats van realtime verkeersinformatie, waarom heb ik geen up to date info op mijn app, waarom krijg ik allerlei meldingen die ik voorheen niet had met mijn vertrouwde A6 die was uitgerust met de destijds beschikbare hulpsystemen, hulpsystemen in de E-tron die me het leven nu onplezierig maken. Eerste reactie is dat ik wel iets verkeerd zal doen. Enthousiast ga ik aan de gang met het doornemen van de instellingen en het instructieboekje. Kom al gauw tot de ontdekking dat het een oerwoud is aan instellingen waarbij je verdeeld over menu’s je weg moet vinden. Ik heb zelf een
technische achtergrond het zou dus een eitje moeten zijn. Niets is minder waar, bovengenoemde problemen bleven zich voordoen. Toch maar de dealer bellen voor een afspraak. Enkele dagen later de E-tron afgeleverd bij de dealer en mijn ervaringen gedeeld. Kon de volgende dag de E-tron weer ophalen en kreeg goed en minder goed nieuws. Problemen met de favorieten komt omdat ik geen profiel heb aangemaakt. Aan een profiel worden een groot aantal instellingen gekoppeld, de service afdeling heeft een profiel E-tron aangemaakt en daarmee zijn een aantal zaken opgelost. Ok, dat klinkt goed, dan zouden een aantal waarom’s opgelost zijn. Het minder goede nieuws is dat de lane assist problemen niet konden worden vastgesteld en de predictive functies (driver assist), het spontaan afremmen en snelheid verhogen, werken niet helemaal goed maar ook dat is opgelost, er zijn wat instellingen aangepast.
Het resultaat
Niet geheel tevreden verliet ik de dealer. Moest helaas vaststellen dat geen van de waarom’s waren opgelost. Het toepassen van een profiel had geen enkel resultaat. De driver assist functies gaven geen problemen meer, dat kwam omdat deze door de dealer waren uitgezet.
Na wat minder plezierige telefoontjes blijkt dat men nog niet zoveel ervaring met de nieuwe techniek heeft, niet alle medewerkers krijgen een training bij Audi, en ja we ervaren toch wel meer problemen met de E-tron en de A4 met deze nieuwe systemen, meldt de service afdeling.
Mijn zoektocht zover
Ik ben leergierig en altijd op zoek naar oplossingen en verbeteringen. Ben daarom dagelijks bezig met het proberen om vast te stellen waarom iets niet of anders functioneert. Hierbij de punten waar ik al meer over kan delen:
1. Dealer kon niet vaststellen dat de lane assist niet juist functioneert.
De E-tron (en wellicht andere modellen van Audi met dezelfde techniek) lijken 2 verschillende lane assists te kennen. De eerste variant is gelijk aan de techniek zoals die bij de A6 van 2012 al werd toegepast. Als deze geactiveerd is dan houdt deze de E-tron binnen de lijnen gelijk zoals de oude techniek. Je kunt zelfs je handen van het sturen halen en de E-tron volgt de rijstrook zij het beperkt tot ongeveer een tiental seconden en dan verschijnt er een waarschuwing dat je de handen weer aan het stuur moet houden. Hier is niet mis mee, het aantal onterechte waarschuwingen is verwaarloosbaar. Ten opzichte van de A6 presteert de E-tron wat minder, wellicht omdat de camera anders gepositioneerd is.
Hoe zet je deze functie aan? Indrukken van de lane assist knop op de linker hendel aan het stuur, er verschijnen 2 gestippelde lijntjes en de functie is actief. (Voorwaarde is dat je de lane assist optie hebt gekocht).
De tweede variant ‘lane assist’, eigenlijke naam ‘rijstrookgeleiding’, is een functie van ‘driver assist’ welke onderdeel uitmaakt van het ‘tour pakket’. Mijn ervaring is dat deze tweede variant pas actief wordt wanneer je de functie rijstrookgeleiding aan hebt staan (bij de instellingen) en ook de cruise control aan hebt geactiveerd. In dat geval regelt de E-tron zelf de snelheid tot de ingestelde waarde en is de rijstrookgeleiding actief. Het jammere is dat op dat moment de E-tron overschakelt van een ‘assist’ systeem naar een ‘plaag’ systeem. In plaats van de berijder te assisteren verschijnt er steeds een melding dat de handen aan het stuur gehouden moeten worden, dit ondanks dat er een of twee handen aan het stuur worden gehouden. Dit is zeer irritant want je moet telkens het stuur 1-2 cm draaien om deze melding te annuleren. Doe je dit niet dan wordt de gele melding rood, negeer je dit ook dan verschijnt
de melding dat een SOS wordt uitgestuurd en zal de E-tron de auto tot stilstand brengen. Het lijkt erop de verschillende R&D afdelingen van Audi die deze functies ontwikkelingen elkaar niet informeren hoe je kunt vaststellen of de handen aan het stuur worden gehouden.
Ik hoef niet uit te leggen dat ik bij de instellingen deze rijstrookgeleiding nu heb uitgezet. Dit is jammer aangezien deze functie de E-tron soepeler laat besturen. Zonder deze functie lijkt het alsof de E-tron wat zoekend weggedrag vertoont hetgeen je niet verwacht bij een auto van dit budget.
De reden dat de service afdeling de problemen rondom de meldingen handen aan het stuur niet heeft kunnen vaststellen komt omdat zij onbekend waren met de functie rijstrookgeleiding en dat daar de cruise control voor actief moest zijn. Met deze opgedane kennis opnieuw een bezoek gebracht bij de dealer, testrit in deze E-tron en een testrit in de demonstratie E-tron gedaan. Bij beide testritten werd het probleem binnen enkele seconden op de snelweg vastgesteld.
Feedback enkele dagen later van de dealer en uit naam van Audi komt er op neer dat je ermee zal moeten leren leven, dit is de stand van de techniek. (waar is deze voorsprong door techniek).
Mijn advies: vergeet deze driver assist functies, vergeet wellicht het hele pakket tour en selecteer de vertrouwde functies. Kan wel eens € 2000,00 en ergernis schelen.
2. Het stoppen van de radio/media net nadat je bent ingestapt.
Dit heeft ook even wat tijd gevraagd en bij toeval ben ik er achter gekomen toen ik de Wi-Fi van mijn telefoon uit had staan (vliegtuigmodus). De MMI ondersteunt o.a. Carplay van Apple. Wanneer je deze functie aanzet dan zal zodra de verbinding tussen MMI en iPhone de geselecteerde radio of media stoppen. Dit lijkt me niet gewenst aangezien je de radio of media hebt geselecteerd en niet de Carplay. Je verwacht als gebruiker dat alle functies bij het ‘starten’ van de E-tron weer beschikbaar komen zoals deze waren ingesteld op moment van het afsluiten van de E-tron. Als je dus afsluit met een actieve Carplay dan verwacht je (nadat de verbinding met in dit geval de iPhone) dat de Carplay actief wordt en niet de radio of media of visa versa.
Om deze ergernis te voorkomen heb ik Carplay maar uitgeschakeld.
3. Verdwijnen van de favorieten en wijzigen van de laatste ritten in de navigatie
Hier ben ik nog niet helemaal uit. Het komt vaak voor als ik van huis vertrek dat de favorieten leeg zijn en zodra ik halverwege ben of 40 minuten later op kantoor ben dat de favorieten weer beschikbaar zijn. Mogelijk worden deze (privé) gegevens opgeslagen in de Cloud en functioneert deze Cloud nog niet optimaal. (ter info dit gedrag lijkt onafhankelijk te zijn het wel of niet online zijn, ik heb dit nog niet kunnen vaststellen). Ik ben erg benieuwd of andere E-tron of Audi rijders met deze nieuwe systemen dit ook ervaren.
Van tijd tot tijd voer ik de favorieten maar opnieuw in met de hoop dat er ergens iets opgelost is (wellicht in de Cloud) of dat ik een patroon vaststel.
Op een gegeven moment leek het probleem opgelost te zijn, en dat vond ik vreemd. Zou er een over the air update geweest zijn. Ik dacht laat ik de Carplay weer eens aanzetten wellicht is het bovenstaande probleem ook opgelost. Wat blijkt ineens duikt het favorieten probleem
weer op. Wellicht is er een relatie tussen het gebruik van carplay en het spontaan vergeten en het terugkomen van favorieten. Let wel dit gebeurt allemaal met hetzelfde profiel. Ik selecteer geen andere gebruikersprofielen.
De laatste ervaring die ik had dat spontaan mijn layout van het dashboard was veranderd. Ik heb standaard het E-tron dashboard geselecteerd, en alsof iemand mijn sleutel had gepakt en de instellingen in de E-tron had gewijzigd, stonden ’s avonds ineens de standaard ronde tellers in het display. Raar . . . . . OF heeft Audi op afstand iets gewijzigd?
4. Het verwijderen van de laadstekker
Ik ervaar wisselend gedrag hier. Procedure lijkt mij hier, ontgrendelen van de auto met de afstandsbediening, knopje links boven het laadklepje indrukken vervolgens de laadstekker verwijderen. Helaas moet ik soms dit proces enkele malen herhalen om de stekker te kunnen verwijderen. De service afdeling van de dealer adviseert de klanten, ontgrendelen me de afstandsbediening, portierdeur openen, knopje bij het laadklepje indrukken en dan de stekker verwijderen. (stel het regent enorm dan kun je gelijk je E-tron uitsoppen).
Nieuwe ervaring is dat ik het knopje van het laadklepje moest bedienen voordat het klepje open ging. (Auto was ontgrendeld)
5. Predictive functies vertragen /versnellen o.b.v. locatie, navigatie en Cloud
Deze functie is verre van ‘state of the art’. Koploper hierin zal Tesla zijn. Mijn verwachting is dat Audi hier een behoorlijk inhaalslag te maken heeft. Als de E-tron op eigen houtje kans ziet om midden in de stad de E-tron 100 km /uur te laten rijden dan is er iets mis. Stel je eens voor dat je in een woonwijk 30km/uur rijdt en de E-tron versnelt ineens naar 100 km/uur. Even niet aan denken.
Deze predictive functie staat bij mij uit.
Overige items Voor de overige items ben ik nog druk op zoek of ik patronen kan ontdekken waarom dit gedrag optreedt. Ik heb sterk het vermoeden dat accurate kennis bij de dealer(s) nog ontbreekt. Het zou wellicht een idee zijn indien Audi in sneltrein vaart de kennis op peil brengt en in plaats van Audi rijders het Audi gevoel te ontnemen beter naar haar klanten te luisteren en daar mee actie te ondernemen. Als ik voor me zelf spreek dan willen we Audi graag helpen om deze voorsprong te nemen en te behouden. Wat niet helpt is om formele standpunten in te nemen en daarmee klanten weg te jagen.
Meer info Zodra ik meer info beschikbaar heb dan zal ik deze review updaten.
Jammer
Ik vind het spijtig deze review deze inhoud te hebben moeten geven, ik had liever razend enthousiast geweest, dat zou hebben betekend dat ik heel erg veel plezier zou beleven aan deze mooie E-tron, want dat is waar het is een hele mooie auto. Het tegenovergestelde is echter waar. Na bijna 2 maanden en 3800 km verder heb ik de motivatie nog niet gehad om E-tron door de wasstraat halen en beperkt het gebruik tot woon-werk verkeer zich tot 50 km, per dag dus 100 km. Het bereik valt mij ontzettend tegen, haal niet meer dan 280 km op een 80% lading (het geadviseerde laadvolume). Bij 100% laden komt de teller bij vertrek rond de
318 km maar zakt heel snel ook bij zeer rustig rijden. Heb me inmiddels aangewend om met cruise control aan, op de rechterbaan de vrachtwagens met 80 km /uur te volgen. Voor andere ritten dan woon-werk (langere afstanden) ruil ik de E-tron met de A5 van mijn partner. Ik heb dan in ieder geval geen last van ‘range anxiety’ en is de tank binnen 5 minuten weer gevuld, in plaats van 5 minuten per kilowatt (levert 4 km bereik) laden langs de snelweg als gevolg van het gebrek aan snelladers geschikt voor Audi (50 kilowatt is in vele gevallen het maximum).
Updates
Een andere teleurstelling is dat ik niet lang genoeg gewacht heb met de aanschaf van deze E-tron. Nog minder dan anderhalve maand na aflevering komt Audi met een aantal belangrijke updates. (dit tegelijkertijd met de iPace). Worden deze belangrijke updates bij de iPace (en trouwens ook bij Tesla) middels software gerealiseerd, ben je bij de E-tron de pineut, er zijn aanpassingen nodig aan het koelsysteem van de batterijen en aan de remmen om het bereik te vergroten. Deze update komt alleen bij nieuw te leveren E-trons, jammer voor de early adopters, die zien de waarde van hun investering direct zakken als gevolg van verouderde techniek. Vreemd, dit terwijl Audi meer dan een jaar langer de tijd heeft genomen om de E-tron te introduceren en bij hun marketing campagne er een speerpunt van maakte een zeer hoge regeneratie te bieden, misschien wel de beste. Heeft Audi voorsprong door techniek? Audi ik ben er van overtuigd dat jullie beter kunnen.
Conclusie zover
Audi is een kwalitatief hoogstaande autofabrikant en daar zullen ze zeker een voorsprong op bepaalde technieken hebben. Voor wat betreft de digitale wereld valt er nog veel te verbeteren en kunnen de budgetten van de mooie marketing video’s beter worden besteed om de achterstand van deze nieuwe wereld in te halen. Daar doen de nieuwe collega’s het beter. Sta je op het punt een keuze voor een nieuw bolide, heb je geen last van ‘range anxiety’ en heb je geen behoefte aan assistent systemen of heb je er geen probleem mee daarmee te moeten leven dan is de E-tron best een mooie keuze maar of het de beste keuze is? Er komen in 2020 vrij veel aanbieders met zoals het ernaar uitziet een betere actieradius en veel standaard functionaliteit. We moeten nog wel gaan ondervinden of zij assistent- of ook zoals Audi plaagsystemen zullen gaan leveren.
Ik ben erg benieuwd naar de feedback van de lezers, mogelijk hebben we te maken met een uitzonderlijke situatie of wellicht een maandagmorgen E-tron, of hebben de lezers al meer ervaring opgedaan hoe de genoemde waarom’s te tackelen.
Zou ik de E-tron of variant of opvolger opnieuw aanschaffen? Nee, niet zolang ik het gevoel heb dat Audi achterblijft in techniek en in niet in control is
Blijf ik Audi rijden? Als er niets verandert niet
Adviseer ik Audi vanaf heden? Helaas niet, wellicht de oudere modellen.
Blijven we Audi als huismerk binnen ons bedrijf voeren? De kans is groot dat onze keuze wijzigt voor nieuw in te zetten leasewagens.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi E-tron 55 quattro Business edition Plus 95 kWh Panodak/Luchtvering
- 2020
- 109.467 km

Audi e-Tron 55 408pk Quattro Advanced edition Plus 95 kWh · Camera · Luchtvering · Elek. Voorstoelen · Elek. Achterklep · Apple/Android Car Play · 20'' Inch ·
- 2022
- 37.377 km

Audi e-Tron 50 quattro Launch edition plus 71 kWh/PANO-DAK/APP-CONNECT/NL-AUTO NAP!!
- 2019
- 159.798 km