Audi e-tron 55 quattro (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | e-tron 55 quattro |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 300 km |
Electric has (finally) gone Audi ;-)
- 300 km
*Wat doe ik hier?*
Met veel plezier lees ik de Autoweek nieuwsberichten en reviews met de bijbehorende commentaren. Daarbij moet ik eerlijk toegeven dat ik me nogal eens erger aan de stevige reacties van menigeen op de goedbedoelde berichten van mede-autoliefhebbers die een keus maken voor een bepaald merk of voertuigtype. Mijn keuze voor de Audi E-tron zal gebaseerd op de reacties op dit platform wellicht niet zo populair zijn, want de uitspraken ‘VAG / Pon /Audi / EV’ moeten het hier dikwijls flink ontgelden ?
Tussen al het Model3 ‘geweld’ op dit forum, is er blijkbaar nog niemand die ervaringen over de Audi E-Tron heeft geplaatst. Het doel van deze review is, dat we met elkaar inzicht hebben of de auto en betrokken bedrijven voldoen aan de gestelde verwachtingen en maatstaven. Dat helpt iedereen die graag op basis van een eerlijk verhaal besluit om eens bij een dealer binnen te stappen voor een proefrit.
*Preview*
Het is uiteraard nog veel te vroeg om een goede beoordeling te geven over de prestaties van de Audi. Wel wil ik jullie meenemen in het aankoopproces. Bij mijn werkgever is de keuze nogal simpel: Bij mijn functie hoort een A4 Avant, A6 Avant of Q5. Met bijtelling wordt geen rekening gehouden, aangezien dit in het buitenland gevestigde bedrijf zijn regels niet heeft gebaseerd op de (dubieuze) Nederlandse wetgeving. EV’s staan niet op de lijst, omdat dit in andere EU landen voorlopig nog niet aantrekkelijk genoeg is i.v.m prijsverschil en laadinfrastructuur. Als ik uit een wat ruimer aanbod had mogen kiezen, waren de 5 serie touring, X3, V60, V90 en Model S zeker belangrijke kandidaten geweest. BMW en Volvo liggen mij wat nader aan het hart en Tesla stijgt mijns inziens dankzij de perfecte laadinfrastructuur en de hoge laadsnelheid, als EV merk hoog boven alle EV concurrentie uit.
Het moest dus een nieuwe A6 45TFSI worden, aangezien de A4 met geen mogelijkheid 3 kinderzitjes slikt en ik de Q5 wat gedateerd, en veel te duur vind. De A6 Avant vind ik een erg mooie verschijning. Meer heeft een mens wat mij betreft niet nodig. Aangezien ik de afgelopen 3,5 jaar dankzij politiek Den Haag genoten heb van 7% bijtelling op een Passat GTE (€290 bruto per maand) viel de €1400 bruto per maand voor een A6 wel heel erg tegen. Ik was me er natuurlijk van bewust dat ik meer zou moeten gaan betalen, omdat de tarieven immers aangepast zijn t.o.v. 2015. Een vergelijkbare Passat kost met de huidige bijtelling zo’n €900 bruto per maand.
Inmiddels was mijn oog op de E-tron gevallen. Wat mij betreft een erg mooi design, met (volgens de onafhankelijke autopers) goed presterende techniek. Hiervan bleek de bruto bijtelling per maand voor mijn configuratie op ruim €1000 uit te komen. Aangezien er een aanhanger van 1800KG achter kan worden gehangen, 3-fase laadmogelijkheid voor thuis en een laadsnelheid van maximaal 150KW onderweg mogelijk is, ben ik niet bang dat deze EV mijn ‘gemak’ in de weg gaat staan. De uitzondering hierop betreft het maken van lange (vakantie)ritten. Gelukkig wordt er ook in het buitenland (letterlijk!) hard aan de weg getimmerd om een goede laadinfrastructuur op te bouwen.
Verrassend genoeg bleek de E-tron in de lease voor de werkgever goedkoper dan de A6, ondanks de €20K meerprijs en extra kosten voor de installatie van een laadpaal thuis. De lagere onderhoudskosten (Audi E-care), MIA subside, het ontbreken van wegenbelasting, goedkopere brandstof en goede restwaarde verwachting brachten de prijs omlaag. Mijn werkgever had daarom geen reden om de E-tron niet toe te voegen aan de keuze, aangezien merk, prijs en uitstraling binnen het beleid vallen.
*Aankoop / Lease*
Ik ben bijzonder goed geholpen door de mensen van Pon dealer in Amersfoort. Audi verkoper Maarten heeft na een goed gesprek, op zijn initiatief samen met zijn collega Gerrit van Pon financial services een zeer goed aanbod uitgewerkt. Zo goed zelfs, dat we voor de NL tak van ons bedrijf overgestapt zijn van een grote maatschappij naar Pon financial services. Er werd zeer snel en correct gereageerd op mijn vragen en tot in de details meegedacht over de samenstelling de auto. De verkoper en sales manager hebben hun uiterste best gedaan om de deal te sluiten, wat ik zeer waardeer. Voor de mensen die het beeld hebben dat Audi medewerkers arrogant zijn? Ik heb er bij geen enkele medewerker van Pon dealer Amersfoort ook maar iets van gemerkt en raad daarom deze dealer en leasemaatschappij zeker aan!
*Samenstelling*
Ik heb gekozen voor het Advanced exterieur met metallic vollak (Typhoon grey), aangevuld met een Pro-line S pakket. De voor mij noodzakelijke zaken als goed instelbare sportstoelen met verwarming, prettige bekleding en mooie interieurmaterialen waren daarmee vrijwel allemaal aanwezig. Het geheel is afgemaakt met het assistentiepakket tour, waarmee de onontbeerlijke ACC en andere fijne rijhulpen werden toegevoegd, een trekhaak, dakrails, donker getinte ramen, uitgebreide app t.b.v. interieurverwarming en een lichtpakket.
*Newmotion*
De dag voor de aflevering van de Audi heeft Newmotion een laadpaal ‘neergekwakt’. Veel meer kan ik er niet van maken. Voor het flinke bedrag wat er neergeteld moet worden voor dit systeem ben ik tot op heden zeer teleurgesteld over de kwaliteit en service van dit bedrijf. Om een installatie-afspraak geregeld te krijgen, ben ik van het spreekwoordelijke kastje naar de muur gestuurd. Pas na ingrijpen van de leasemaatschappij werd er vlot gereageerd. De monteur mocht wellicht een goede electricien zijn, hij was een waardeloze stratenmaker. Onze oprit die drie jaar geleden prachtig is aangelegd vertoont een groot litteken. Bij het loshalen van de stenen zijn er stukken afgebroken, en bij het terugleggen is er geen hoogte aangehouden. Ik mag extra blij zijn met de luchtvering van de Audi, want ik heb nu m’n eigen drempel... De hoeveelheid zand en puin die overgebleven is na de aanleg baart me zorgen. Niet alleen lagen er flinke hopen die ik zelf moest afvoeren, er zit blijkbaar behoorlijk minder (aangetrild) zand en puin onder de oprit dan eerst, wat mijn drempel waarschijnlijk binnenkort in een goot gaat veranderen. Dit moet dus z.s.m. opgelost worden. De leasemaatschappij heeft dit direct opgenomen met Newmotion. Wordt dus vervolgd!
*Aflevering*
De auto stond netjes gepoetst te wachten in de afleverruimte van Pon dealer in Amersfoort. Na de ‘officiële’ onthulling heeft verkoper Maarten ons voorzien van goede uitleg over de auto. Ondanks dat dit bijna een uur in beslag heeft genomen, zijn er nog veel zaken te ontdekken. Audi zal me nog voorzien van een driver training, waar ik erg naar uitkijk. Ik ontdek graag meer over de regeneratie van energie en ontvang graag extra uitleg over de hulpsystemen. Zodra ik de training heb gevolgd zal ik een update schrijven in deze review. Ik ben erg blij met de gekozen configuratie, alhoewel op deze regenachtige dag mijn auto, de lucht en het Audi pand dezelfde kleur aan leken te nemen (zie foto). Graag had ik gekozen voor een wat sprankelender kleur, de keuze is echter niet groot. Dat is jammer, aangezien ik erg gecharmeerd ben van het Navarra blue op de A4/A6/Q5.
*Rijden en eerste indruk*
Ondanks dat ik met de Passat GTE al gewend was om stukken volledig elektrisch te rijden, tilt Audi de complete beleving naar een ander niveau. Het is even wennen om ‘hoog’ te zitten. Vooralsnog staan stoel en luchtvering in de laagste stand ?. T.o.v. de ervaring die ik heb met de Jaguar I-Pace van een familielid, voelt de E-Tron flink zwaarder, maar ook comfortabeler aan. Hij nodigt niet uit tot hard rijden. Dat is iets wat ik persoonlijk wel prettig vind, al was het maar om de batterij-inhoud te sparen... Maar als je de rechtervoet naar beneden duwt, zie je op de snelheidsmeter al gauw waarden staan die Dhr. Koos Spee vol afschuw zou veroordelen. Dat doen we dus maar niet te vaak, zeker omdat de auto daarna aangeeft dat dit onbesuisde gedrag je op een veel kortere actieradius komt te staan.
Ik ben heel erg blij met de hulpsystemen. Als het navigatiesysteem staat ingesteld, houdt de auto zelf rekening met de te nemen afslagen en rotondes. Dit levert de beste terugwinning van energie op, een reden om altijd met je navigatiesysteem aan te rijden. En het werkt! Ik heb al diverse klaverbladen en rotondes genomen zonder het rempedaal te beroeren. Dat is nogal wennen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik de auto nog niet geheel vertrouw en de rechtervoet angstvallig dicht bij het rempedaal hou voor het geval dat...
Het stroomverbruik valt zowel mee- als tegen. Zoals aangegeven door de autopers, lust deze Audi nogal een ‘slokje’. De combinatie zware SUV en EV zijn wellicht geen verstandige combinatie, maar wel een prettige! Wat meevalt is de actieradius. Tot nu toe maakt de auto waar wat hij beloofd. Als je 60 km rijdt, verlies je rond de 60 km actieradius. Dat stelt gerust. Nu moeten de koude winters en warme zomers nog komen, dus wellicht moet ik mijn mening later bijstellen.
*Plussen en minnen*
+ Design en uitstraling: Dat is uiteraard persoonlijk, maar ik vind ‘m erg mooi. En velen met mij is mijn ervaring tot nu toe. Mensen die een Q7 of Q5 wat te ‘patserig’ vinden kunnen met deze auto wel uit de voeten;
+ Afwerking en stoelen: Ik wordt erg gelukkig van de goed zittende sportstoelen, die perfect verwarmbaar en verstelbaar zijn. Het alcantara voelt prettig aan. De afwerking is uitmuntend;
+ Ruimte: Fijne kofferbak en veel beenruimte.
+ ACC en lane assist: Perfect naar wens in te stellen. Veel beter dan ik gewend was in de Passat;
+ Laadsnelheid: Dit neemt veel stress weg. En het ziet ernaar uit dat het in de toekomst alleen nog maar veel beter wordt!
+ Spiegels: Tijdens de proefrit kon ik de camera ‘spiegels’ absoluut niet waarderen. Ik vond het lastig om de diepte in te schatten, met als gevolg minder vlot invoegen en langer ‘rechts blijven hangen’ dan nodig. De spiegels daarentegen zijn juist heerlijk groot en bieden perfect overzicht. Mijn advies aan toekomstige E-tron kopers moge duidelijk zijn;
+ Wegligging: Wat kan hij hard door de bocht!
+ Stilte aan boord.
- De ‘frunk’: Wat klein vergeleken bij Tesla en wat onhandig te bereiken. De ‘motorkap’ moet met een ouderwetse handle worden ontgrendeld, waarna je op de tast op zoek moet naar een tweede ontgrendeling. Daarna kom je bij een ‘tupperware’ box die je ook nog apart moet ontgrendelen. Kortom, de frunk zal voor mij alleen zaken herbergen die ik sporadisch nodig denk te hebben.
- Opbergbakjes: Waar laat ik mijn zonnebril! Dat mag toch niet vergeten worden Audi... Elke VW heeft hier een aparte ruimte voor. Er zijn op zich best veel vakken, maar die zijn groot waardoor alles wat los door elkaar rammelt. Ik had dat graag anders gezien.
- Vlekkenstress: De touchscreens zijn nogal gevoelig voor vette vingers. Dat past niet helemaal bij mij, met als resultaat dat ik na elke rit de schermen zit te poetsen. Dat wordt nog wat als het zomer wordt en de zon veel schijnt. Dan heb ik de hulpsystemen heel hard nodig om m’n handen vrij te hebben zodat ik schermen kan poetsen...
-De middenconsole: Een groot voordeel is de vlakke vloer zonder tunnel omdat er immers geen aandrijfas van voor naar achter gaat. Audi plaatst er echter een te forse console in, waardoor de middelste passagier absoluut geen volwaardige zitplaats heeft. Ik vind dat een gemiste kans;
-Hoge tildrempel. Om achterin de kofferruimte te komen, levert dat bij regen een natte broek op. Iets wat misschien een ongemakkelijke situatie kan opleveren ?.
*Voorlopige conclusie*
Het woord ‘review’ dekt de lading momenteel nog niet. Het is vooral ontdekken en leren. Daar hoop ik de lezers verder in mee te nemen. Zo ben ik erg benieuwd wat er gebeurt met de actieradius als het winter wordt, of als ik er een aanhanger achter hang. Daarnaast moet ik nog gaan ondervinden of de snelladers in binnen- en buitenland gaan doen wat er beloofd wordt. Nog genoeg te ontdekken dus! Ik ben hier weer zodra er nieuws te melden is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.