Audi e-tron 50 quattro Launch Edition Plus (2019) #5

autoreview

Audi E-tron
Audi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tron

Signalement

Uitvoeringe-tron 50 quattro Launch Edition Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf9.000 km
KM-stand laatst10.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

AUDI E-TRON 50 QUATTRO LAUNCH EDITION PLUS

  • 10.000 km

Na 11 maanden in een Tesla Model 3 LR AWD te hebben gereden, moest er (helaas) alweer een vervanging komen vanwege gezinsuitbreiding. Drie kinderstoelen achter in de Model 3 leek toch echt onmogelijk.

Het elektrisch rijden heeft mij echter enorm enthousiast gemaakt, en terug naar een diesel/benzine voelde als een stap terug in de tijd. Uiteindelijk kreeg ik de kans om de Model 3 in te ruilen voor een 2019 Audi e-tron, met slechts 9000km op de teller.

Inmiddels een kleine maand in de weer met de Audi, dus nog beperkte ervaring maar voldoende om de eerste indrukken en uiteraard vergelijkingen met de Model 3 te maken.

Allereerst, ik kende de horror verhalen t.a.v. de Model 3 afwerking en hoewel ik zeer kritisch ben, zat mijn Model 3 prima in elkaar. Bij het ophalen in de haven zat een portier behoorlijk scheef (zou niet mogen) maar dit hebben ze ter plekke opgelost. Na wat kleine dingetjes die na 1x service beurt (aan huis) opgelost zijn, eigenlijk de rest van de periode 0 issues gehad met de Model 3.

Oke, dan stap je in de Audi, en dan is het afwerkingsniveau toch echt een ander kaliber. Het materiaalgebruik is simpelweg een paar niveaus hoger. Maar ook qua rijeigenschappen is het een andere ervaring. Waar de Model 3 toch behoorlijk last had van windgeluid, is de Audi bizar stil. Waar de Model 3 meer uitnodigt tot sportief rijden (die acceleratie blijft bizar) en wat meer stuiters, nodigt de e-tron meer uit tot cruisen en zoeft over de weg.

Qua uiterlijk vond ik de Model 3 apart maar mooi, echter zie je hem inmiddels erg veel. De e-tron vind ik een prachtige auto en hij trekt enorm veel bekijks. Wat dat betreft is de Audi echt een vooruitgang.

Echter, ik mis de Model 3 op bepaalde vlakken toch echt wel. De actieradius is simpelweg vele malen hoger dan van de e-tron. Waar ik met de Tesla (in de zomer) tot 400km kon rijden (snelweg 100km/u) lijkt de Audi niet verder dan 275km te komen als ik de ervaringen lees. De praktijk zal moeten uitwijzen wat voor mij echt haalbaar is. Positief aan de e-tron wel is dat de getoonde kilometers veel meer de werkelijkheid lijken weer te geven. Bij de Model 3 ging er standaard 25% in rook op gedurende het rijden, de e-tron kilometers lopen redelijk gelijk met de daadwerkelijk gereden kilometers.

Tot slot, de bediening van de Model 3 is echt veel intuïtiever dan de e-tron. Bij de laatste zit alles verstopt in (soms onlogische) menu's en ook de persoonlijke voorkeuren worden minder strak bewaard dan bij de Model 3. Ook de rijhulpsystemen van de Audi zijn simpelweg minder geavanceerd en dan bij de Model 3. Tel daarbij op dat de Model 3 elke keer weer een beetje beter werd met software updates, voor Audi moet ik hiervoor toch echt (binnenkort al) weer naar de garage, voor minimale aanpassingen.

Conclusie voor nu: de Audi geeft zeker een gevoel van trots vanwege de uitstraling en kwaliteit, een auto waarvan ik vroeger hoopte zoets te kunnen rijden als ik groot was. De actieradius en software (inclusief stabiliteit) zullen zich nog moeten bewijzen. Gelet ik het elektrisch rijden inmiddels als normaal beschouw heb ik goede hoop dat ik hier prima mijn weg in vind. Zodra ik nieuwe inzichten heb, zal ik ze hier delen!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi e-Tron

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens