Audi e-tron 50 quattro Launch Edition Plus (2019) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | e-tron 50 quattro Launch Edition Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 115.000 km |
100% elektrische Audi
- 19.543 km
Met het wisselen van baan eerst in een Passat 1,6tdi gereden. Heerlijke auto; moest terugdenken aan mijn Skoda Fabia Greenline maar dan in een kruising met de Passat v5 4Motion die ik daarvoor had. Ruim rationeel qua kosten en eigenlijk heel goed. Kwam echter uit een a3etron met echt alle opties dus was een verwend kind. De ruimte was lekker in de Passat; en hoe zakelijk die ook is van binnen eigenlijk ook we heel goed. Toen ik mocht kiezen was het de keuzestress; Passat maar andere motor (150pk benzine?), A4 avant (duur), toch een 3 touring (ook duur maar oh zo mooi!), een Volvo s60T5 (super mooi maar mag niet ivm uitstoot) of doe we iets elektrisch?
Een Model3? Qua bijtelling en performance de logische keuze. Goede auto, veel range, met trekhaak, leuk en goed qua rijdersauto. Eigenlijk niets negatiefs behalve z’n uiterlijk, de kofferbak en de afwerking van binnen (ok; nu ben je echt een zuurpruim als je hierover begint...) Een Ipace als alternatief? Dat laden is daarmee wel een dingetje (traaaaag) Heb een hockeyteamgenoot (ok kom maar op met je vooroordelen!!!) die hem heeft en super tevreden is! Nee; toen hoorde ik van de etron 50. Er waren er nog een paar op kenteken mogelijk eind 2019! Wow wat een gave bak is dit zeg... Zo veel als mogelijk me ingelezen en dit wordt hem!
De keuze; 50 intro plus. Geen extra opties aan toe kunnen voegen. Wat mis ik? Dodehoek herkenning (serieus dat zit er niet op?) achteruitrijcamera en Keyless entry. De rest zit er allemaal op. (Leer pano dak wat open kan, cc/lane dept/etcetcetc) Levering eerste week januari maar kenteken dec 2019! Scheelt behoorlijk zullen we maar zeggen!
Meteen in feb op skivakantie gegaan +/-1150km. Heen in 2 keer; terug in een rit. Heen was een drama; ben op de navigatie gaan rijden; niet doen!!! Terug zelf de route uitgestippeld van Ionity naar Ionity in 13uur naar huis waarbij we 2 keer een uur pauze (pizzeria en lunch) hadden. Super fijne reisauto! Ook lekker kunnen trappen tot Max snelheid want dan is de accu goed warm. Ideale cruise snelheid is ongeveer 160.
Verder best wat km’s gemaakt tot de lockdown.
Gebruik/range in de winter tussen 240-260. Ga je trappen op de autobahn dan meer 210-230. Sneeuw/wind/temperatuur rechter voet zijn de grootste boosdoeners mbt range. Zomer: heb de 320 in beeld gehad (foto van 310 gemaakt) Had dat eigenlijk niet verwacht. Door het snelle laden (laadt tot 90% op meer dan 100kw indien beschikbaar)nooit een probleem ervaren.
Laadstress: Nu Shell ook langs de weg (en naast de al groeiende Ionity infrastructuur) snelladers aan het plaatsen is denk ik dat de laadstress verleden tijd is. Eigenlijk gebruik ik snelladers zelden en is 250km zat.
Binnenkort bandenwissel en vervanging van de niet kapotte achterlicht unit. Vooralsnog zijn de early adapter problemen aan mij voorbij gegaan.
Is alles hosanna? Nee; die app was echt ruk en een dodehoek sensor zou standaard moeten zijn! Inmiddels is de app iets stabieler en FOD (add-ons kopen) doet het ook. Voor de rest; wow wat heb ik een mazzel met deze auto zeg! Bij mijn vorige a3etron riep ik al dat ik nooit meer een luxere auto zou hebben...
En weer 6 maanden vlogen voorbij!
- 22.406 km
Weer een paar maanden voorbij...
Qua KM’s valt het allemaal erg mee of tegen. Met al dat thuiswerken staat de auto inmiddels meer stil voor de deur dan dat ie gebruikt wordt. Wel inmiddels kennisgemaakt met de early adaptors issues; lekkende dak was het meest irritant. Is keurig door de dealer opgelost en kreeg een mooie A6 Avant als vervangende auto. Leek we alsof ik terug was in de jaren ‘20 qua beleving. Bizar hoe snel elektrisch rijden went (rust, weggedrag, etc.)
Tijdens de Nederlandse wintersport vakantie (je weet wel dat lange weekend sneeuw en schaatsplezier) was erg leuk; luchtvering op all-road en 4wd aan en gaan! Blijft lachen dit maar er zitten grenzen aan het gewicht op de sneeuw/ijs. Kortom wel gelachen maar niet over de top... (zag ergens een e-tron in de berm liggen op een foto)
FOD werkt ook goed al is het natuurlijk wel een dingetje als je alles extra moet kopen. Mooie wel is dat het een keuze is hierdoor die je zelf kan/mag maken.
Hier dus nog steeds een zeer positieve bereider!
Met de klapkar naar Zuid-FrankrijkZ
- 31.200 km
Zo; een korte update. We zijn vd zomer (vorige week terug?) ruim 1100km afgezakt. Deze keer met een vouwwagen (Holtkamper) erachter. Geen idee wat dit met het verbruik zou doen. Ook de horrorverhalen van laden in Frankrijk; beter gezegd het gebrek aan capaciteit om te laden maakte de reis extra spannend! Ja ik had uitgebreid gepland met ABRP en ja ook de Chargemap app heb ik. Enige echte uitdagingen zijn het niet weten van werkelijk verbruik (dus lastig routes te plannen) en laden boven Parijs omdat daar maar een paar snellaadstations zijn.
Nu de praktijk: NL en België geen probleem met snelladen! Vlak voor de grens met noord-Frankrijk met Ionity kunnen laden. Maar dan in de buurt van Parijs. Gezellig met 6 man bij 1 50kw lader nummertjes trekken om te laden. Man wat een armoede was dat zeg… Gelukkig dit ingecalculeerd en onder Parijs een overnachting vooraf geregeld; doel was 16uur aankomen (10uur vertrekken) helaas 2,5uur vertraging door deze lader.. Dag erna een serieus goede reis gehad. Maximaal kunnen profiteren van de etron zijn sterkste punt; snelladen met Max capaciteit tot 80% en daarna tot 90% nog met 100kw doorladen. Bij 95% vol zakte de capaciteit naar 45kw en bij 99% naar 37kw. Bij aankomst ook meteen aansluiten, laden en 20min later weg.
Op de camping aangekomen via de granny charger geladen en daardoor 2,5 week niet hoeven ‘tanken/laden’. Dat is incl. 150km verderop gaan staan, diverse uitstapjes, etc.
(heerlijke vakantie gehad overigens!)
De terugweg; net als heen tot Parijs overal aansluiten en top! Boven Parijs bij dezelfde Total (andere kant vd weg) weer een mooie wachtrij. Deze keer kon ik echter lomp op de stoep staan en laden want 6 laders met 4 parkeerplekken laat 2 laders onbenut. Laden ging overigens extreem traag (Max 40kw op 175kw lader). Tja; Total en snelladen is geen succes. Verdere reis ook top verlopen (Ionity only)
Dan het verbruik van de Holtkamper erachter; dat viel dus (ondanks de hoogteverschillen en tegenwind) enorm mee. Ik reed tussen 100-130km pu en gemiddeld verbruik was 26kw. Dat is 4kw meer dan in NL zonder kar erachter. Gemiddeld haal je dan tussen de 220-240km per laadbeurt. Hetzelfde als je in de winter met wintersport haalt als je via Duitsland (hogere snelheid) haalt. Dit was een enorme positieve meevaller. Komt waarschijnlijk omdat de etron uit zichzelf al een lomp en inefficiënt geheel is ??
Kortom; ook als vakantie auto met een Holtkamper erachter is het een heerlijke reisauto!
De realiteit
Jaar en 2 vakanties verder
- 59.000 km
Inmiddels meer dan een jaar verder. Diverse trips naar Berlijn, gaan skiën en een zomer in Tsjechië met de klapkar.
Reizen (laden) kan zonder planning in Duitsland! Af en toe file maar niet bij de laadstations. De clichés kloppen vooralsnog niet. Enige ding blijft de range bij een 50. In de zomer regelmatig rond de 300km (330 Max!) maar in de winter 230/240. Voor in NL geen probleem; even naar Berlijn rijden is daarin tegen wel mooi 2 uur langer dan ‘vroeger’.
Binnenkort de winterbanden eronder! Het is echt een heerlijke auto. Mag er nog 2 jaar van genieten! (Eigenlijk niet veel zinnigs in deze extra review behalve dat ik na bijna 3 jaar nog super tevreden ben; bij mijn vorige BMW en Audi A3etron was ik nu wel al uitgekeken?)
Vervangen of overnemen?
- 108.000 km
Tja; we zijn weer een periode verder. 2 zomervakanties (Tsjechië en Italië) en uiteraard ook een wintersportvakantie. Het snelladen is inmiddels echt geen issue. Je kan zonder planning naar Italië, Oostenrijk, etc. Daarnaast is het snelladen nog steeds beter dan de gemiddelde concurrent want laadcurve vasthouden is nog steeds het sterke punt van de etron.
Met de vouwwagen (Holtkamper) merkte ik dat de auto iets minder ver per lading kwam; ongeveer 180-210km per keer. Kan ook zijn dat we nog meer meenemen en dus een stuk meer gewicht meenemen (ik; dat klopt wel) Toch is er iets aan degradatie; ik denk ongeveer 5%. Dat is zeer netjes na bijna 5 jaar en altijd 100% laden.
Nu komt de kernvraag: overkopen of nieuwe auto? Ik twijfel nog want het is echt een heerlijke reisauto. Reed laatst in een Q6 Etron en die is echt een stuk minder qua luxe en comfort. En als ik eerlijk ben geniet ik daar wel van. Blijft hetzelfde ‘probleem’ als toen we hem bestelde 5 jaar geleden: de range… in de zomer nu tussen 250-290 (toch ook 300 gezien) en in de winter 220-240. Maar wat een auto…
Laat weten wat jij denkt! Ik heb i.i.g. nog niet gekozen! (wat een luxe probleem is dit zeg; waar hebben we het over denk ik af en toe!)
P.s. de achterste motor is inmiddels al vervangen en het panaramodak lekt ook niet meer…
En nu…
- 115.000 km
We zijn er uit; wilde eerst de Q6 bestellen (paste net in het budget) en ging toen rekenen. Lang verhaal kort; de Etron gaat terug naar de maatschappij en ik heb privé een Ford Explorer gekocht.
Totaal andere auto maar veel ook hetzelfde of zelfs luxer (blind spot zit er op) maar veel ook soberder (bekleding, geen open dak, elektrische stoelen, etc.) Ik begon mijn review met de opmerking dat ik een bofkont ben omdat ik de Etron mocht rijden. Dat is 5 jaar lang een feestje geweest want het is echt een heerlijke auto!
Voor eind 2024 post ik een nieuwe revieuw voor nu nog een weekje genieten van de luxe van de Audi!💪
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi e-Tron 50 quattro Launch edition Vorsprung 71 kWh / Trekhaak / Panoramadak / Camera / Head-up / B&O / 20'' / Luchtvering / Keyless / Dodehoek / Leder&Alcantara / Navigatie / Stoelverwarming / Cruise Control
- 2020
- 115.479 km

Audi E-tron S Quattro 95KWH 503PK
- 2020
- 78.733 km

Audi E-tron 55 quattro S edition 95 kWh | Panoramadak | LED matrix verlichting | Achteruitrijcamera | Stoelverwarming | Adaptieve cruise control | Navigatie Plus | Elektrisch verstelbare voorstoelen |
- 2020
- 34.689 km