Audi e-tron 50 quattro Launch Edition Plus (2019) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | e-tron 50 quattro Launch Edition Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 11.000 km |
Eerste kilometers onderweg
- 1.800 km
Na een klein jaar in een Mitsubishi Outlander PHEV nu overgestapt op een volledig elektrische etron. Afgelopen jaar dus al kunnen oefenen met laden waar het kan (ik probeerde daadwerkelijk zo veel mogelijk elektrisch te rijden met de Outlander) en een kleine(re) range: net als bij de Audi was die van de Outlander beperkt te noemen, met 1:8 a 1:10 op de snelweg stond ik op vakantie ook gewoon iedere 250 km aan de pomp. Daar wordt bij de etron nogal een punt van gemaakt, maar daar kom ik straks nog wel op.
De gekozen uitvoering is de Launch Edition Plus. Een fraaie uitvoering met oa een panoramadak, mooie lichtmetalen velgen en accenten, lederen bekleding, navigatie, etc. Eigenlijk gewoon wat je mag verwachten van een auto van deze prijsklasse. De auto maakt vervolgens een heel “rijke” indruk: het klopt van binnen en van buiten. Het rijden sluit hierbij aan, met een accent op comfort boven prestaties. Ik heb ook in Tesla’s gereden, maar dat zijn voor mij bijna onrustige auto’s zo snel als ze gaan. De etron laat zich heel relaxed rijden. Hij is verder groot en een beetje onoverzichtelijk (schuin naar achter is een soort black hole, meer op de tast). Voor passagiers voorin en achterin niks te klagen qua ruimte en comfort; gewoon dik voor elkaar.
Eerste kilometers maakte ik in zowel langere (100 km+) als kortere ritjes (woon-werk is ca 22 km). Wat opvalt is dat verbruik snel achteruit gaat als je kortere ritten maakt en veel optrekt, terwijl het snel beter wordt als je veel op kruissnelheid (80, 100 is het best) rijdt, zeker op cruise control. Geluidsniveau is en blijft bizar laag: echt fluisterstil. Muziek is prima te streamen via Apple Carplay of de radio (DAB+ niet standaard, minpuntje maar niet onoverkomelijk natuurlijk).
Ik laad waar ik stop (op werk, thuis, locatie) en kom hiermee tot dusver overal. Ja, ik zie de range nu rond de 250km staan ‘s ochtends voor vertrek, en nee, dat is niet zo heel veel, maar geen probleem voor normaal gebruik. Ik vind het wel spannend om te kijken hoe het op een vakantie rit zou gaan, want dat is de enige keer die ik me kan voorstellen dat onderweg bijladen moet. Komt vast een keer komende tijd.
Wat valt verder op?
- Ik vind de “frunk” een onzinnig ding: veel te klein om echt van toegevoegde waarde te zijn. Een onlogische plek voor de meest gebruikte kabels want je moet je motorkap openen en de frunk zelf. Omslachtig.
+ de “virtuele cockpit” werkt gewoon heel goed. Is nieuw voor me, maar ik vind het heel fijn om de navigatie aanwijzingen in beeld te hebben waar ik het het makkelijkst zie. De andere functies zijn logisch en werken goed.
- Het is heel fijn dat de kofferbak via de sleutel te openen is. (De frunk niet overigens) Het sluiten moet dan weer via een knopje op de klep zelf. Sluiten via de sleutel was handiger geweest. Jammer dat dit niet kan.
- Rijhulp mogelijkheden ben ik niet van overtuigd. Vooral de automatische verkeersbord herkenning die ingrijpt op de cruise control, die werkt gewoon niet goed. Leidde - voor ik hem uitzette - tot abrupt remmen van 50 naar 30 (terwijl dit niet hoefde), remmen op de snelweg etc. Dus uitgeschakeld. En daarmee zonde van de optie.
+ Voorverwarm optie werkt heel goed. Auto is echt behaaglijk en je hoeft vervolgens alleen de ventilatie op de laagste stand te houden, wat het comfort weer ten goede komt.
+- En dan toch nog even over de range, omdat ik heb gezien dat hier ook in reacties veel aandacht aan wordt besteed: in de dagelijkse praktijk van de eerste 1800 km heb ik nul komma nul last van de range of het gevoel dat de range een probleem is. Toen ik eens niet kon laden tussentijds bij een rit van meer dan 100 km heb ik op de terugreis een korte koffie pauze ingelast voor ik weer thuis kwam. Ik ervaar dat niet als een probleem. Feitelijk was bij de snellader in een tiental minuten er al voldoende range bij om weer te vertrekken en had ik mijn koffie toen nog niet eens op. Ik tankte altijd als het rode lampje aan ging, en met de kleine tank van de Outlander was dit dus ook altijd sneller dan bij mijn vorige (diesel) auto’s met een benzinetank van 65l of meer. En als je, zoals ik, doorgaans ontspannen achter het stuur zit, dan geniet je van het comfort en de rust in de auto, in plaats van te jakkeren op de linker baan en ieder stoplichtsprintje. En dan heb je verrassend veel range (over) en een stuk minder probleem. We zullen zien hoe ik hier over 10k km over denk. Tot dan!
Geweldige auto, maar,,.
- 11.000 km
Dik 11.000 km nu onderweg. De auto is geweldig, in dagelijks gebruik echt een cadeautje om mee te mogen rijden. Hij is super comfortabel, je zit wat hoger en hebt dus overzicht en een “machtig” gevoel op de weg, en hij is ruim voor 5 passagiers en hun bagage.
Na 11000km wel paar dingen die minder zijn. Zo moest de auto een dagje terug voor een update van het MMI systeem. Ook gaf het achterlicht en de kentekenverlichting storing. “Een bekend probleem”, aldus de dealer. Dat is niet best, en al helemaal niet voor een auto die zo duur is. Het MMI systeem is ook niet altijd even top. Het ziet er fantastisch uit, met google maps beelden, maar het is soms gewoon traag, de Apple play werkt niet altijd. Verbruik en laden gaan goed. Met het warmere weer telkens rond 300km bereik, en dat rijd ik zelden/nooit op 1 dag. Als ik dat wel eens doe, is het even kijken waar je een goede stop kunt maken bij een supersnellader. De ionity laders zijn zo snel dat je nauwelijks je koffie op hebt voor je weer weg kan. En eerlijk gezegd, toen ik nog hybride of diesel reed hiervoor, vond ik het bakkie koffie bij het tanken een luxe, dus waarom zou ik het langer wachten met een bakkie koffie nu een probleem vinden? Wat je ervoor terug krijgt is een ongeëvenaard stille, verhoudingsgewijs snelle, ruime en mooie auto. Ik zeg, goede deal.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi e-Tron 50 quattro S edition 71 kWh SOH 94% / 2x S Line / Dealeronderhouden / Afn. Trekhaak / Hulppakket Tour / Matrix Led /
- 2021
- 94.574 km

Audi e-Tron 50 quattro 2x S-Line Black Edition 71 kWh | Pano | Afn. trekhaak | Carplay | Adaptive cruise | Stoelverwarming
- 2019
- 138.862 km

Audi e-Tron S 503pk quattro 95 kWh | Head-up | Luchtvering | Matrix LED | Memory
- 2021
- 27.662 km