Audi e-tron 50 quattro Launch Edition Plus (2019)

autoreview

Audi e-tron 50 quattro Launch Edition Plus (2019)

Signalement

Uitvoeringe-tron 50 quattro Launch Edition Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst35.000 km
Lezerswaardering: 71%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kennismaking en eerste weken

  • 1.500 km

Een EV na jaren dieseltjes te hebben gereden. De eerste keuze was de XC-40 maar helaas is die voorlopig niet leverbaar. En blijkt dat in de calculator van de leasemij de E-Tron 50 ook te doen is. Maar wel een lagere range. Die range maakte me onzeker maar heb toch de keus gemaakt voor deze auto in Launch Edition Plus uitvoering en kleur Galaxis Blauw. Meer keuze is er niet, want daarom is het een launch edition.

Interieur: De auto ziet er van binnen fantastisch uit. Mooie materialen, prima bedieningsgemak. De Launch Edition Plus heeft standaard Twin leder op de stoelen en de standaard stoelen. Minpuntje is hier dat ik de zittingen net wat te kort vind. Ik ben zelf niet overdreven lang (1m83) maar die zittinglengte had van mij wat langer gemogen. Verder is de stoel prima, met geheugen functie. Ik had bij de dealer gevraagd of het mogelijk is om achteraf andere stoelen erin te laten zetten maar dit blijkt niet mogelijk te zijn, en als het kan wordt het erg duur. Zou dan beter naar een ergonomisch specialist kunnen gaan die er andere stoelen in kan zetten. Ook duur.

De kofferbak is prima toegankelijk, echter wel een wat hoge tildrempel en de laadvloer ligt wat dieper achter die drempel. Dus wel opletten want je beschadigt je bumper als je niet hoog genoeg tilt.
De achterbank neergeklapt levert een grotere ruimte van 600 liter op die prima is. Ik heb er al een keer een grote kast en lange planken van 2 meter in vervoert zonder problemen. Dus praktisch is hij zeker wel.

Minpuntje is weer dat de rugleuning neergeklapt niet helemaal vlak is.
En dan weer een plusje: de leuning klap in twee delen 1:3 neer maar je kunt ook de middelste zitplaats alleen neerklappen voor lange items zoals bijvoorbeeld ski's of planken.
Onder de kofferbakvloer is nog een grote ruimte met bak waar makkelijk het bagagenet etc. past, en waar ik meestal ook de meest gebruikte laadkabel achterlaat. Die bak is handig voor natte spullen zoals laarzen etc.

De auto heeft natuurlijk ook een 'Frunk' van 60 liter voorin. Deze is wat onhandig te benaderen dus daar liggen alleen de laadkabels in die ik normaal gesproken nooit nodig heb.
De ambiance verlichting is niet de heel erg uitgebreid instelbare, maar gewoon wit. Ziet er mooi uit in het donker en geeft een prettige sfeer.

Exterieur: Ik vind het model erg mooi. De auto is van buiten groot, maar voelt als je erin zit niet zo groot aan. De vijfspaaks 20 inch wielen zien er sportief uit en groter hoeft van mij ook niet. Scheelt weer wat actieradius.

Rijden: Hij is erg stil, en rijdt uitstekend. Natuurlijk is het een zware auto en dat voel je wel als je wat vlotter de bocht doorgaat maar hij is prima handelbaar. Niet dat ik het heel belangrijk vind maar de 0-100 in 7 seconden gaat geruisloos snel... en die kracht is ook erg fijn om veilig in te kunnen halen.

Assistentiesystemen: Het Tour pakket werkt uitstekend. Ik heb wel het verkeersborden herkennings systeem uitgezet omdat dit in NL gewoon niet praktisch is vanwege de brei aan verkeersborden in ons land. Een normaal mens snapt het al vaak niet. Met dat systeem uit en de rest aan heb je een fijne mix die met de adaptive cruise control prima anticipeert op de weg en de rest van het verkeer.

Laden: Ik heb een keer met de fast charger (150KW) geladen waamee de E-Tron 50 tot 120 KW kan laden. Supersnel is hij weer op 80% (in net 20 minuten vanaf 10%). Bij normale chargers laadt hij prima op en met de mobiele app is hij goed op afstand te bedienen. Die app heeft soms wel wat verbindingsproblemen maar dat kan altijd weer door VAG worden verbeterd.

Problemen: Tot nu toe niets wat niet snel kon worden opgelost. Meer onwetendheid van mijn kant (boekje niet lezen) dan problemen van de fabrikant. De actieradius valt me mee. Nu in de winter kom ik toch met gebruik van de efficiency rijstand tot 250 kilometer. Dat is beter dan ik had gehoopt. En dat zal als het buiten wat aangenamer wordt alleen maar beter worden.

Update over de problemen: vooral de app connectiviteit heeft Audi echt niet in de vingers. Maar dat is gelukkig wel iets wat ze kunnen oplossen zonder dat de auto terug moet. De app is eigenlijk ook best nog wel beperkt in de mogelijkheden: je kunt de standkachel aanzetten, direct of met een timer, en je kunt de laadplanning regelen. De app geeft wel goed aan of er nog een raam deur of dak open staat, of de auto is afgesloten en de verlichting uit is. Ik had eens per ongeluk te lang op de sleutel gedrukt waardoor alle ramen een stukje open zijn gaan staan. Dat werd door de app netjes gesignaleerd.

Wat betreft de standkachel is dat een erg fijne functie, vooral als het gevroren heeft. Maar helaas gaat alleen de kachel aan en ik zou het fijner hebben gevonden als ook de spiegelverwarming en stoelverwarming aan zouden gaan (meerprijs...).
Wat betreft de laadplanning: dat werkt voor geen meter. Of ik doe iets fout maar in dat geval is het te ingewikkeld om in te stellen. Je dient eerst een laadlocatie in te stellen (dit zijn de plaatsen waar je regelmatig laadt) en dan vervolgens een timer aan te maken. Maar als je dan je auto aan de lader hebt gekoppeld en je zet de timer op 17 uur vertrek dan zou hij dus precies rond 17 uur moeten zijn opgeladen. Dit om te lang op 100% lading te voorkomen (want dat zou slecht zijn voor de levensduur van de accu). Tot nu toe was de auto altijd direct opgeladen. Het enige wat me is opgevallen is dat hij in twee of drie etappes laadt (dus met een soort passieve tussenstop).
Een ander probleem was onlangs het spontaan aanspringen van de 'privesfeer'. Dat klinkt erg spannend maar houdt in dat de auto de verbinding met het internet verbreekt en dus de app geen verbinding kan maken. Wat weer onhandig is als je de laadtimer op afstand wil instellen. Dit probleem had waarschijnlijk iets met het datacenter van Audi te maken. Het is een aantal keren achter elkaar voor gekomen maar de laatste weken niet meer.

5000 Km, verder

  • 6.000 km

Inmiddels wat meer ervaring met de auto opgedaan en een rijtraining gehad die gratis werd aangeboden door Audi. Hier heb ik onder andere ook geleerd hoe het probleem op te lossen waarbij de stoelstand en de stand van de spiegels niet worden onthouden door de auto. Dit blijkt te liggen aan de koppeling van deze instellingen aan het gebruikersprofiel en is opgelost met een workaround.

Voor een aantal zaken zoals bijvoorbeeld de integratie met app zijn wat updates van de app (en bij Audi) geweest waardoor er de laatste weken geen grote problemen zijn geweest met de connectiviteit.

Ook lijken Functions on Demand (FoD) waarbij je extra features kunt bijkomen dichterbij te komen wat betreft de lancering via myAudi. Er zijn al meer gegevens te zien over de uitrusting en ook zie ik inmiddels wat wijzigingen in het portaal dus ik verwacht vrij snel te beschikken over deze opties en zal er dan ook over gaan schrijven.
Ik heb helaas nog geen hele lange afstand gereden, de langste afstand was ongeveer 230 kilometer die op 1 acculading prima was te doen.

Als de range onder de 10 kilometer komt gaat de auto in een zuinige modus rijden: airco wordt uitgeschakeld en flink het gas intrappen gaat niets spectaculairs meer opleveren. Je kunt de auto prima doorrijden tot net boven 0.
Tot zover totaal geen spijt gehad van de lease van deze auto. De auto rijdt nog steeds helemaal geweldig.

Range Update

  • 9.000 km

Door COVID-19 heb ik de laatste tijd weinig gereden maar toch een korte update m.b.t. de range: Nu de temperaturen wat hoger liggen is dat een enorme meevaller in de range die je met de auto kunt halen. In december was de exacte WLTP nog niet bekend maar wordt nu verkondigd door Audi op 330 km. Ik kan meedelen dat dit inderdaad zelfs haalbaar is.
Ik heb deze week 320 gehaald op een langere rit waarbij grotendeels op de snelweg is gereden met een snelheid van rond de 100 km (85 gemiddeld). Airco op ECO stand, wat prima is als de auto voor vertrek is 'voorgekoeld'. En deels dak open (en airco dan uit). Een enorme meevaller vind ik dat omdat je vaak hoort dat de WLTP niet haalbaar zou zijn.
Voor de rest geen problemen, auto rijdt nog steeds geweldig en geen moment spijt gehad over de keuze. Ik wacht nog steeds met spanning op het moment dat Audi Functions On Demand gaat vrijgeven zodat je zelf nog wat zaken online bij kunt kopen zoals Matrix Led verlichting.

FoD!!

  • 20.000 km

En sinds deze week dan eindelijk Functions on Demand beschikbaar. Officieel nog niet echt in Nederland maar hier is de truuk van Ome Luuk: Open de myAudi app, meld je af, zet de taal naar Duits en meld je weer aan en voila: je kunt zomaar FoD kopen. De proefabonnementen zijn 1 euro per maand dus alle FoD maar aangevinkt:
- Lichtpakket (dynamische knipperlichten, automatische cornerverlichting, extra dagrijverlichting voor en de ledbalk achter die in animatie aangaat, etc.)
- Matrix licht (met de grootlichtassistent erbij domweg geweldig)
- DAB+ (had er gratis in moeten zitten maar ja... autos van vorig jaar hadden het nog niet)
- Parkeerassistent + : parkeert de best wel grote auto in het vak.

Ik ben vooral zeer te spreken over de Matrix verlichting. In het donker geweldig hoe deze groot licht aanpast maar ook tijdens het rijden tegenliggers ontziet door op tijd de verlichting daar als het ware weg te halen. Daarnaast ziet natuurlijk de extra Led verlichting (de drie streepjes onder) er wel mooier uit. De prijzen zijn uiteindelijk wel ongeveer conform de optielijst dus als je ze permanent aan wil hebben betaal je dezelfde prijs als op de optielijst voor deze features. Kortere termijnen (6 maanden, 1 jaar en drie jaar) zijn naar rato.
De parkeerassistent doet het prima maar net niet strak genoeg naar mijn mening in het vak. Maar wel fijn hoe het draaiwerk aan het stuur uit handen wordt genomen, vooral bij krappe vakken een fijne feature maar ik denk niet dat ik hem ga aanschaffen.
DAB+: je hoort wel dat het geluid beter is dan FM, maar de laatste tijd gebruik ik de radio niet zo vaak meer dus denk niet dat die behouden blijft.

Tot nu is de auto prima bevallen. Wel een storing gehad in het alarmsysteem wat ineens spontaan afging, natuurlijk midden in de nacht. De auto teruggebracht naar de dealer die de interieursensor op 50% heeft gezet (was 100%) en dat heeft het probleem verholpen.
Ik hoop dat Audi nog meer features gaat toevoegen (Virtual Cockpit +) aan FoD. Zou nog wel een mooie aanvulling zijn.

Er schijnt ook een update te zijn geweest voor stoplichten: de auto 'weet' wanneer een stoplicht weer op groen spring en gaat rijden maar dit werkt niet in NL. Als we weer zonder beperkingen naar Duitsland mogen zal ik dit eens testen. Daar werkt het nl. wel.

De eerste beurt

  • 30.000 km

De auto is net voor de eerste beurt bij de dealer geweest. Meteen zijn een aantal zaken aangepast die als terugroepactie stonden genoteerd:
- De ledbalk achter is volledig vervangen. Deze toonde soms keuren en was een bekend euvel bij Audi.
- De laadpoort is vervangen. Er was bekend dat hier condens kon optreden en dat was ook het geval bij de mijne. Dus een nieuwe laadpoort.
- De rubbers van het panoramadak zijn volledig vernieuwd. Ook hier had ik eerder condens aangetroffen maar niet zo erg als sommige anderen hadden gerapporteerd op de Facebook E-Tron groep.
Tot nu toe ben ik nog steeds zeer happy met de auto. Hij rijdt heerlijk, en nu de temperaturen weer omhoog gaan komt de range ook weer dichtbij de 300.
Een extra groot genot was het rijden in de sneeuw in februari. De auto is een genot om te rijden door de dikke sneeuw! Het Quattro systeem doet het echt geweldig, zelfs met zomerbanden. Er lagen bij ons flinke sneeuwheuvels in de straat (en ijs later) maar daar door en overheen rijden was geen enkel probleem. En leuk!

Banden ellende

  • 35.000 km

Wat bij de E-Tron wel een ding is: de banden zijn door het gewicht van de auto erg gevoelig voor lekkage. Ik heb in de dik anderhalf jaar dat ik de auto heb maar liefst drie lekke banden gehad die ook echt moesten worden vervangen. Kan domme pech zijn maar steeds was het een spijker oid wat een gat in de band veroorzaakt.
Omdat de auto zo zwaar is kun je zelf weinig anders doen dan proberen het te repareren met de meegeleverde compressor maar dat is maar een keer gelukt. De andere twee keren moest de auto worden afgesleept om een nieuwe band te krijgen bij de dealer. En dat kost erg veel tijd voor je dan weer kunt rijden. Is een nadeel en ik denk voor iedere zware BEV.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.