Audi e-Tron (2020)
autoreview
Signalement
Bouwjaar | 2020 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 129.950 km |
wintersport met de Etron
- 36.793 km
Ik heb de Etron 55 SB S line inmiddels bijna anderhalf jaar en eind februari / begin maart 2022 zijn we er mee op wintersport geweest.
De bestemming was Les Carroz d'Arâches nabij Flaine in het skidomein Le Grand Massif.
De Etron wordt op deze site / forum vaak afgeschilderd als een plompe obese energie vretende SUV die niet vooruit te branden is en rijdt als een slagschip.
Wij kennen hem als een fijn rijdende SUV die opvalt door zijn stille werking en het fijne "Zen" gevoel dat je ondervindt tijdens het rijden. De koffer is echt groot (onder de bodem past al een tas van 45L) en dat maakt hem ideaal om met het gezin op reis te gaan... Maar voor het verbruik moet je inderdaad opletten en dus had ik de rit voorbereid.
De afstand tot Les Carroz is 940 km.
Bijna alle tankstations langsheen de Franse snelwegen hebben snelladers, maar ook dat is een rekbaar begrip van 50 tot 300kW.
Ik heb een Ionity abonnement en wou bij voorkeur daar laden.
Ik had op voorhand gebruikt gemaakt van ABRP om de route te bepalen, maar vreemd genoeg zaten enkele Ionity laadstations nog niet in de dB van ABRP maar wel in de Audi App. Ik heb mijn route dan met de Audi smartphone app gepland en naar de Etron doorgestuurd.
Vanwege de dakkoffer (skikoffer Thule Motion XT Large), het eerder koude weer, de koude batterij bij de start, de volle belading en de felle wind was het verbruik initieel maar moeilijk onder 34kWh te krijgen.
De dakkoffer op zich lijkt me toch verantwoordelijk voor een meerverbruik van 5 kWh.
Pas na het verlagen van de snelheid van 130 naar 100 à 110 km/u daalde het verbruik richting 29 à 30kWh. Bandenspanning was rondom 3,0 bar.
Aan geen enkel laadstation dat ik had voorzien hebben we moeten wachten en dat ondanks de voorjaarsvakantie in België, Frankrijk en ik denk ook een deel van Nederland.
De Etron laadt vrij snel. Je kan dit zien op de website van Fastnet waar de laadcurve van de Etron 55 staat. Vanaf ongeveer 20 tot 80% laadt hij aan 150 kW en dat schiet dus goed op.
Op de heenrit heb ik 5 laadstops gedaan. Eentje te veel want ik kwam aan in Les Carroz met 82% batterijcapaciteit omdat ik net voor de klim (Bonneville) de batterij bijna vol geladen had. Ik had geen idee van het verlies aan capaciteit door een week stil te staan in de koude en wou geen risico nemen.
Op de terugweg hebben we 4 laadstops gedaan en kwam ik met 8% SOC thuis.
Mijn laadstops waren op de heenrit:
- Barale IONITY HP; geladen: 47kWh - 25 min € 6,7158
- Champfleury (E. Leclerc) IONITY HPC; geladen: 58kWh - 31 min € 8,0073
- Perrogney-les-Fontaines IONITY HPC A31; Geladen: 67,477 kWh - 31 min; € 8,0073
- Macon, Ionity HPC Autoroute du Soleil |71260| La Salle; geladen: 66,3kWh - 35 min, € 9,0405
- Bonneville Autoroute IONITY A40 HPC; geladen: 57kWh - 30 min €7,7490
In Frankrijk laad je bij Ionity (met abo.) duidelijk aan een tarief per tijdsinterval, wat verklaart waarom de 58kWh van Champfleury even 'duur' waren als de 66,3 kWh bij Perrogney-les-Fontaines.
Als je bij het laden alles correct uitvoert, verloopt dit vlot. Heb je echter op de laadpaal aangegeven dat je bv. de smartphone app van ionity gebruikt, maar je zwaait dan toch met je laadpas voor de scanner .. Dan loopt het fout. Dan is er geen connectie mogelijk tussen auto en laadpaal, ook niet na minuten wachten. Ofwel gaat het bijna onmiddellijk goed of het gaat niet.
Perfect uitvoeren wat gevraagd wordt, anders is het echt het beste om procedure te stoppen, terug uit te pluggen, de laadklep sluiten, terug openen, aansluiten en de correcte betalingsmethode selecteren.
De Audi navigatie in de auto doet voor mij niet onder voor ABRP. Ook de premium versie niet. De Audi navigatie kan ook tijdens het rijden vertellen hoeveel laadpalen er vrij zijn op het laadpunt dat je geselecteerd hebt (bij stilstand kan je dit van het scherm lezen, tijdens het rijden kan je dit laten voorlezen).
Wat ABRP wel kan is laadstations selecteren per aanbieder. Maar gezien ik alle tussenstops had ingevoerd, was dit geen probleem. Het navigatie systeem stelt trouwens telkens voor om tot een bepaald % te laden, zodat je tot het volgende laadstation kan, zonder dat je daarbij een te beperkte batterijreserve hebt.
Mijn totale reistijd over 940 km was 11u56 min
Mijn gemiddeld verbruik was 30,7 kWh / 100km
(op de terugrit was dit 28,1 kWh)
De kostprijs voor het snelladen bij Ionity was voor de heenrit 47,42 euro. (nog geen afrekening van de terugrit)
(ter vergelijking : met mijn vrouw haar BMW X3 zou dit aan 7,4 liter diesel per 100km en aan 2 euro per liter ongeveer 140 euro geweest zijn)
Besluit:
Is wintersport met een energie vretende BEV - SUV mogelijk? Antwoord is volmondig "ja".
Rij je er extra lang over vanwege de laadstops?
Antwoord is (voor ons) een beetje "ja" .. met de diesel zouden we toch wel 30 min eerder aangekomen zijn. We stoppen normaal alle 300km, maar nu was dat dus iets vaker. Maar 30 min op een rit van 940 km ..
Is Ionity vreselijk duur?
Wel ik heb het abonnement van 17,65 euro per maand en hiermee viel de kost voor deze vakantie dus goed mee en was enkele rit ongeveer 90 euro goedkoper in vergelijking met een medium size diesel SUV.
Heen / terug dus 180 euro goedkoper.
Speciale voorzorgen moeten nemen:
Ja: op voorhand de laadstations bekeken (en enkele alternatieven), voldoende bandenspanning en de snelheid reduceren want zeker met de dakkoffer is 130 met de Etron niet goed voor het verbruik.
Ik hoop dat mensen die dit lezen hierdoor inzien dat reizen in Frankrijk ook nu al mogelijk is met een BEV en gebruik makend van snelladers. Hopelijk wordt zo voor anderen de drempel verlaagd.
Jaartje verder
- 66.578 km
Vorige maand een onderhoud gehad aan de Audi (60.000km)
Wat kost dat nu?
Toch wel verbaast dat het 580€ was. oa. koelvloeistof van de batterij, ..
Na de initiële problemen met de assistentie systemen in 2020 (opgelost van software update) heb ik aan de Audi tot nu geen enkel probleem meer gehad.
Inmiddels 66578km en we komen net weer terug uit skivakantie.
Gelukkig elke dag van 8u45 tot 17u geskied, al waren er ook bij ons enkele mooie pistes gesloten door sneeuwgebrek / smelten.
Met de Audi Etron 55- met 4 personen, bagage en dakkoffer- 878,4km over 11u15 waarvan effectief rijden: 8u57. Dus 2u20 verpozen terwijl we aan het laden waren.
Die dakkoffer dat heeft echt wel groot effect op het verbruik / de autonomie. Ik hield daarom de snelheid rond 110km/u.
Dit gaf een verbruik van 29,4 kWh/100km, bij een gemiddelde snelheid maar 98 km/h.
Temperatuur was op de terugrit tussen +4 en +11 graden.
Vanuit Les Carroz (nabij Flaine) 4x geladen vertrokken met 52%):
1. Ceignes Haut Bugey (Ionity): laadpalen vrij. Tot 100%.
2. Langres Perrogney (Ionity): 6x 350kW laadpalen in gebruik. 25 minuten gewacht. Tot 100%
3. Champfleury (Ionity): laadpalen vrij (geluncht) Tot 100%
4. Aire de Phalempin (Engie): 5 laadpalen beschikbaar. Tot 50% geladen.
Geen last gehad van laadpaal files.
Totaal verbruik 258kWh of het energetisch equivalent van 26 liter diesel.
Dus dit jaar 1 landsstop minder gedaan en 2x 'schildpadmodus' gehad waarbij de kracht en snelheid van de Audi beperkt is om energie te besparen. Je kan dan max. 90km/u op de teller .. wat reëel rond 87 km/u is ..waardoor vrachtwagens je kunnen voorbij steken wat uiteraard niet leuk is.
Het zou fijn zijn mocht er 50km bijkomende autonomie uit de batterij te persen zijn, maar van die update kan ik alleen maar dromen .. De vernieuwde Etron Q8 biedt dat wel, maar lijkt een tussen oplossing te zijn. Ik denk dat ik beter wacht tot de nieuwe Etron Q6 er is, met zijn 800V systeem, of tot 2025 voor de echt nieuwe Q8 E tron.
Nut van batterij voorverwarmen?
- 71.694 km
Wordt eentonig, maar nog maar eens wintersport.
1050 km enkel, Oostenrijk, Hochsölden.
1050 km in 10u30 (gemiddeld 96 km/u) exclusief 1u20 verpozen / laden (dus rond 11u50 over 1050 km), zijnde gemiddeld alle 275 à 320 km een pauze
Verbruik van de Fat Etron was met 25.1 kWh/100km op de terugrit zeer aanvaardbaar.
Wat toch opvalt is het grote verschil met bv de vakantie in februari. Toen rond 30 kWh/100km. Was wel met dakkoffer en kouder weer.
Verbruik ook steeds minder in terugrit dan op de heenrit wat wel met de hoogte zal te maken hebben. De eerste 70 km daal je vanuit Hochsölden en had ik bijna geen verbruik (heb iets zien staan van 6 kWh ..)
Wil maar zeggen: kleine verschillen hebben meteen een invloed op de autonomie omdat je minder reserve bij je hebt.
Anderzijds 25 of 30 kWh .. dat is 2.5 à 3L diesel op 100km.. Maakt in kostprijs niet veel uit..
Opvallend:
De Audi verwarmt de batterij niet voor, wat bv een Tesla wel doet. We vertrekken dus (niet bij / volgeladen) in Hochsölden op 2000m hoogte en rijden / rollen 70km bergaf naar Nassereith waar een Ionity laadstation is. De Etron stond in Hochsölden buiten geparkeerd bij een temp. die steeds < 0°C was. 's Nachts tot -14°C.
Blijkbaar was de batterij na 1 uur bergaf rijden nog niet op temperatuur want aan de snellader kon initieel maar met 80kW geladen worden, terwijl de Soc rond 65% was, wat in principe een laadsnelheid van 150 kW toelaat.
Het batterij voorverwarmen is in dergelijke omstandigheden dus beslist nuttig en ik begrijp dan ook niet waarom het bij deze Audi niet gebeurt. Zeker als de batterij nog zoveel capaciteit had.
Weerom : kleine verschillen in omstandigheden kunnen een grote invloed hebben.
Nog tevreden?
- 129.950 km
De Etron is nu bijna 5 jaar in ons bezit. Tijd voor een korte update.
Het model is inmiddels van de markt, maar misschien zijn er kandidaat kopers van een 2e hands die hier iets aan kunnen hebben.
Na de initiële problemen met de rij assistentie systemen (adaptieve cruise controle / Lane keeping assistent / file assistent / forward collision assistent) -ze vielen uit na 40 km bij goed weer / weinig verkeer en al na 30 km bij regen / druk verkeer- heb ik eigenlijk (gevaarlijk om te zeggen zoiets) geen problemen meer ondervonden.
Na een software update die veel te lang op zich liet wachten (probleem was initieel niet bekend dus geen gekende remedie) zijn de rij assistentie systemen een perfecte metgezel in deze wagen. Ik gebruik ze althans veel meer dan ik ooit had gedacht. Er zijn wel tal van instelmogelijkheden, maar eens je alles hebt ingesteld zoals je wil, werkt het (bijna) perfect. "Bijna" want uiteraard steeds aandachtig zijn op de weg.
Het onderhoud is alle 30.000km en kost me rond 600 euro. Airco filters vervangen, vloeistof niveau's .. maar de grootste kost lijkt daar te gaan naar het vervangen van liters prijzige Audi koelvloeistof om de batterij en de motoren inclusief rotor en stator te koelen. Nu kan er blijkbaar vloeistof lekken in de motor, die dan opgevangen wordt in een reservoir aan de motor en vanuit dit reservoir zich weer bij de rest van de koelvloeistof moet voegen maar hier loopt het soms fout met motorschade tot gevolg.
Heb ik gelukkig nog niet gehad, maar is wel de reden dat ik steeds stipt het onderhoud laat doen. En dit dus maanden van te voren probeer in te plannen bij de dealer (die een te lange wachttijd heeft voor stipt onderhoud).
De prijs vind ik duur.
Maar het is wel de enige kost tot nu geweest. Mijn vorige ICE een BMW 5GT 535xd had na 4 jaar al 2 herstellingen nodig gehad aan de koeling (1x garantie, 1x terugroepactie), 2x de achterste luchtvering (luchtbalgen lek), 4 sets banden, remblokken V+A vervangen, ..
De Etron niks van dit alles. Luchtvering perfect, geen nieuwe remblokken nodig en ik rij nog steeds met 2 originele zomerbanden vooraan, de achterste zijn nu in maart vervangen. De winterbanden idem: 2 zijn er vervangen. Dus momenteel 4x 600 euro over 5 jaar + de banden en ruitenwissers. Dat valt dan weer wel mee.
Het rijcomfort met de luchtvering en in ons geval dubbele beglazing rondom is uitstekend. Zeer stille auto. De luchtvering staat bijna steeds in 'efficiency' waarbij de auto hoger en lager gaat naargelang de snelheid. Stop je dan stijgt hij om in een gemakkelijke uitstap te voorzien. Ruimte in het interieur is er voldoende en in de koffer kan je onder de vloer al veel kwijt. De frunk is niet al te groot, maar groot genoeg voor kabels en bv. sportschoenen of laarzen die te vuil zijn om in de koffer te gooien.
"The Elephant in the room" bij de "big fat Etron" is het verbruik en de WLTP.
Reken op 25 Kwh/100km gemiddeld met in de zomer soms 19 kWh en de winter 30 kWh (lange rit, met dakkoffer). Korte gehaaste winterritten kunnen het verbruik doen oplopen richting 34 kWh.
Ik ben er waarschijnlijk gewoon aan, maar dit vormt voor mij geen probleem oa. omdat ik een oprit en eigenlijk laadpaal heb. Snelladen gebeurt denk max. 10x per jaar in binnenland en uiteraard op vakantie in buitenland.
Je past de rijstijl aan, wat niet wil zeggen dat ik sloom rij en nu overal te laat aankom. Maar wil je ver rijden? Dan is 110km/u je maximum snelheid.
In de winter moet je er rekening mee houden dat je met 100% batterij geen 300km rijden kan. Laad je tot 80% dan zie je 220km of zo op het display staan. En rij je korte stukken, bv 30 km heen en 30 terug naar/van je werk dagelijks, dan klopt dit ook wel. Maar rij je dan eens 300km dan merk je dat eens batterij en interieur op temperatuur zijn, het verbruik daalt. Dus 300km haal je wel als je echt 300km aan een stuk rijdt, zoals bv op wintersport (en je niet bang bent van "Turtle mode" en 5% SOC). De 2e stint (als je weer tot 100% laadt) haal je dan iets > 300km (275 à 320 km in de winter met dakkoffer, verbruik 28 à 30kWh). Ik kan hier mee leven en inmiddels kennen we de Ionity haltes en toiletten op het traject naar de Oostenrijkse of Franse Alpen uit het hoofd.
De Audi laadt voor auto's van zijn generatie snel. 150kW is niet alleen een piek, het blijft behouden tot rond 80%. Op voorwaarde dat de batterij warm is, want voorverwarmen kent hij niet.
Maar het zou wel comfortabeler zijn mocht hij in de winter gewoon 350 à 400km halen. Dat haal je wel in de zomer (weerom: lange ritten doen het verbruik dalen). Die +50km meer autonomie geven je op vakantieritten meer keuze van waar / wanneer je gaat laden. Op vakantie in de zomer heb ik zelfs eens de WLTP overschreden op een traject bestaande uit deel snelweg (aan 110 km/u) en dan rond Pfalz in Duitsland op een glooiende autoweg gereden met een beperking van 80km per uur: 420 km gereden! En nog een SOC van rond 5%. Heugelijk, maar helaas wel een uitzondering in uitzonderlijke omstandigheden.
Zou ik het opnieuw doen: Een Etron kopen? Ik wou in 2020 al een BEV en veel alternatief was er niet in deze grootte. Mijn 5GT 535xd verbruikte ongeveer 4000 euro per jaar aan diesel en elke week 1 à 2x aan de pomp je tijd verdoen. Daar wou ik van af. En uiteraard was een BEV ook fiscaal gunstiger, maar dat zou een hybride ook geweest zijn.
De Tesla model X was er en verder? De EQC was een stuk kleiner. De iX was er pas vanaf 9/2021, dus een jaar later. De koffer van de iX is ook significant kleiner (mijn 80 jarige vader rijdt sinds een jaar een iX40) en heeft geen frunk. Wel meer plaats op de iX achterbank.
Het is pas nu dat er met de KIA EV9, de Ioniq 9, de EQS SUV, de EX 90 volwaardige alternatieven zijn met meer WLTP.
Dus ik had misschien kunnen wachten, maar anderzijds .. de rust, de stilte aan boord bij elke rit, nu al bijan 5 jaar, is me meer waard dan 50 of 100km meer WLTP die je maar een paar keer per jaar nodig hebt (alweer: eigen laadpaal maakt een verschil). Dus geen spijt van de aankoop en hij blijft nog even onder ons.
(Eerst een BEV voor mevrouw, ter vervanging van haar X3 diesel)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi e-Tron 55 quattro Advanced 300kW/408PK 95 kWh · Navigatie · Luchtvering · Camera+Parkeersensoren · TOPDEAL
- 2021
- 28.976 km

Audi e-Tron 55 408pk Quattro Business Edition Plus 95 kWh | SoH 99% | Panoramadak | Trekhaak | Luchtvering | Tour Pakket
- 2020
- 54.864 km

Audi E-tron 50 Quattro Edition |71 kWh|313PK|LEDER|NAVI|ELEK. KLEP|CLIMATE, CRUISE CONTROL|NL-AUTO|1e EIG.|INCL. BTW|
- 2021
- 74.567 km