Audi e-Tron (2020)

autoreview

Audi e-Tron (2020)

Signalement

Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst71.694 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

wintersport met de Etron

  • 36.793 km

Ik heb de Etron 55 SB S line inmiddels bijna anderhalf jaar en eind februari / begin maart 2022 zijn we er mee op wintersport geweest.

De bestemming was Les Carroz d'Arâches nabij Flaine in het skidomein Le Grand Massif.

De Etron wordt op deze site / forum vaak afgeschilderd als een plompe obese energie vretende SUV die niet vooruit te branden is en rijdt als een slagschip.
Wij kennen hem als een fijn rijdende SUV die opvalt door zijn stille werking en het fijne "Zen" gevoel dat je ondervindt tijdens het rijden. De koffer is echt groot (onder de bodem past al een tas van 45L) en dat maakt hem ideaal om met het gezin op reis te gaan... Maar voor het verbruik moet je inderdaad opletten en dus had ik de rit voorbereid.

De afstand tot Les Carroz is 940 km.
Bijna alle tankstations langsheen de Franse snelwegen hebben snelladers, maar ook dat is een rekbaar begrip van 50 tot 300kW.
Ik heb een Ionity abonnement en wou bij voorkeur daar laden.
Ik had op voorhand gebruikt gemaakt van ABRP om de route te bepalen, maar vreemd genoeg zaten enkele Ionity laadstations nog niet in de dB van ABRP maar wel in de Audi App. Ik heb mijn route dan met de Audi smartphone app gepland en naar de Etron doorgestuurd.

Vanwege de dakkoffer (skikoffer Thule Motion XT Large), het eerder koude weer, de koude batterij bij de start, de volle belading en de felle wind was het verbruik initieel maar moeilijk onder 34kWh te krijgen.
De dakkoffer op zich lijkt me toch verantwoordelijk voor een meerverbruik van 5 kWh.
Pas na het verlagen van de snelheid van 130 naar 100 à 110 km/u daalde het verbruik richting 29 à 30kWh. Bandenspanning was rondom 3,0 bar.

Aan geen enkel laadstation dat ik had voorzien hebben we moeten wachten en dat ondanks de voorjaarsvakantie in België, Frankrijk en ik denk ook een deel van Nederland.
De Etron laadt vrij snel. Je kan dit zien op de website van Fastnet waar de laadcurve van de Etron 55 staat. Vanaf ongeveer 20 tot 80% laadt hij aan 150 kW en dat schiet dus goed op.
Op de heenrit heb ik 5 laadstops gedaan. Eentje te veel want ik kwam aan in Les Carroz met 82% batterijcapaciteit omdat ik net voor de klim (Bonneville) de batterij bijna vol geladen had. Ik had geen idee van het verlies aan capaciteit door een week stil te staan in de koude en wou geen risico nemen.
Op de terugweg hebben we 4 laadstops gedaan en kwam ik met 8% SOC thuis.

Mijn laadstops waren op de heenrit:
- Barale IONITY HP; geladen: 47kWh - 25 min € 6,7158
- Champfleury (E. Leclerc) IONITY HPC; geladen: 58kWh - 31 min € 8,0073
- Perrogney-les-Fontaines IONITY HPC A31; Geladen: 67,477 kWh - 31 min; € 8,0073
- Macon, Ionity HPC Autoroute du Soleil |71260| La Salle; geladen: 66,3kWh - 35 min, € 9,0405
- Bonneville Autoroute IONITY A40 HPC; geladen: 57kWh - 30 min €7,7490

In Frankrijk laad je bij Ionity (met abo.) duidelijk aan een tarief per tijdsinterval, wat verklaart waarom de 58kWh van Champfleury even 'duur' waren als de 66,3 kWh bij Perrogney-les-Fontaines.

Als je bij het laden alles correct uitvoert, verloopt dit vlot. Heb je echter op de laadpaal aangegeven dat je bv. de smartphone app van ionity gebruikt, maar je zwaait dan toch met je laadpas voor de scanner .. Dan loopt het fout. Dan is er geen connectie mogelijk tussen auto en laadpaal, ook niet na minuten wachten. Ofwel gaat het bijna onmiddellijk goed of het gaat niet.
Perfect uitvoeren wat gevraagd wordt, anders is het echt het beste om procedure te stoppen, terug uit te pluggen, de laadklep sluiten, terug openen, aansluiten en de correcte betalingsmethode selecteren.

De Audi navigatie in de auto doet voor mij niet onder voor ABRP. Ook de premium versie niet. De Audi navigatie kan ook tijdens het rijden vertellen hoeveel laadpalen er vrij zijn op het laadpunt dat je geselecteerd hebt (bij stilstand kan je dit van het scherm lezen, tijdens het rijden kan je dit laten voorlezen).
Wat ABRP wel kan is laadstations selecteren per aanbieder. Maar gezien ik alle tussenstops had ingevoerd, was dit geen probleem. Het navigatie systeem stelt trouwens telkens voor om tot een bepaald % te laden, zodat je tot het volgende laadstation kan, zonder dat je daarbij een te beperkte batterijreserve hebt.

Mijn totale reistijd over 940 km was 11u56 min
Mijn gemiddeld verbruik was 30,7 kWh / 100km
(op de terugrit was dit 28,1 kWh)
De kostprijs voor het snelladen bij Ionity was voor de heenrit 47,42 euro. (nog geen afrekening van de terugrit)

(ter vergelijking : met mijn vrouw haar BMW X3 zou dit aan 7,4 liter diesel per 100km en aan 2 euro per liter ongeveer 140 euro geweest zijn)

Besluit:
Is wintersport met een energie vretende BEV - SUV mogelijk? Antwoord is volmondig "ja".

Rij je er extra lang over vanwege de laadstops?
Antwoord is (voor ons) een beetje "ja" .. met de diesel zouden we toch wel 30 min eerder aangekomen zijn. We stoppen normaal alle 300km, maar nu was dat dus iets vaker. Maar 30 min op een rit van 940 km ..

Is Ionity vreselijk duur?
Wel ik heb het abonnement van 17,65 euro per maand en hiermee viel de kost voor deze vakantie dus goed mee en was enkele rit ongeveer 90 euro goedkoper in vergelijking met een medium size diesel SUV.
Heen / terug dus 180 euro goedkoper.

Speciale voorzorgen moeten nemen:
Ja: op voorhand de laadstations bekeken (en enkele alternatieven), voldoende bandenspanning en de snelheid reduceren want zeker met de dakkoffer is 130 met de Etron niet goed voor het verbruik.

Ik hoop dat mensen die dit lezen hierdoor inzien dat reizen in Frankrijk ook nu al mogelijk is met een BEV en gebruik makend van snelladers. Hopelijk wordt zo voor anderen de drempel verlaagd.

Jaartje verder

  • 66.578 km

Vorige maand een onderhoud gehad aan de Audi (60.000km)
Wat kost dat nu?
Toch wel verbaast dat het 580€ was. oa. koelvloeistof van de batterij, ..

Na de initiële problemen met de assistentie systemen in 2020 (opgelost van software update) heb ik aan de Audi tot nu geen enkel probleem meer gehad.

Inmiddels 66578km en we komen net weer terug uit skivakantie.
Gelukkig elke dag van 8u45 tot 17u geskied, al waren er ook bij ons enkele mooie pistes gesloten door sneeuwgebrek / smelten.

Met de Audi Etron 55- met 4 personen, bagage en dakkoffer- 878,4km over 11u15 waarvan effectief rijden: 8u57. Dus 2u20 verpozen terwijl we aan het laden waren.

Die dakkoffer dat heeft echt wel groot effect op het verbruik / de autonomie. Ik hield daarom de snelheid rond 110km/u.
Dit gaf een verbruik van 29,4 kWh/100km, bij een gemiddelde snelheid maar 98 km/h.
Temperatuur was op de terugrit tussen +4 en +11 graden.

Vanuit Les Carroz (nabij Flaine) 4x geladen vertrokken met 52%):
1. Ceignes Haut Bugey (Ionity): laadpalen vrij. Tot 100%.
2. Langres Perrogney (Ionity): 6x 350kW laadpalen in gebruik. 25 minuten gewacht. Tot 100%
3. Champfleury (Ionity): laadpalen vrij (geluncht) Tot 100%
4. Aire de Phalempin (Engie): 5 laadpalen beschikbaar. Tot 50% geladen.
Geen last gehad van laadpaal files.

Totaal verbruik 258kWh of het energetisch equivalent van 26 liter diesel.

Dus dit jaar 1 landsstop minder gedaan en 2x 'schildpadmodus' gehad waarbij de kracht en snelheid van de Audi beperkt is om energie te besparen. Je kan dan max. 90km/u op de teller .. wat reëel rond 87 km/u is ..waardoor vrachtwagens je kunnen voorbij steken wat uiteraard niet leuk is.
Het zou fijn zijn mocht er 50km bijkomende autonomie uit de batterij te persen zijn, maar van die update kan ik alleen maar dromen .. De vernieuwde Etron Q8 biedt dat wel, maar lijkt een tussen oplossing te zijn. Ik denk dat ik beter wacht tot de nieuwe Etron Q6 er is, met zijn 800V systeem, of tot 2025 voor de echt nieuwe Q8 E tron.

Nut van batterij voorverwarmen?

  • 71.694 km

Wordt eentonig, maar nog maar eens wintersport.
1050 km enkel, Oostenrijk, Hochsölden.

1050 km in 10u30 (gemiddeld 96 km/u) exclusief 1u20 verpozen / laden (dus rond 11u50 over 1050 km), zijnde gemiddeld alle 275 à 320 km een pauze
Verbruik van de Fat Etron was met 25.1 kWh/100km op de terugrit zeer aanvaardbaar.
Wat toch opvalt is het grote verschil met bv de vakantie in februari. Toen rond 30 kWh/100km. Was wel met dakkoffer en kouder weer.
Verbruik ook steeds minder in terugrit dan op de heenrit wat wel met de hoogte zal te maken hebben. De eerste 70 km daal je vanuit Hochsölden en had ik bijna geen verbruik (heb iets zien staan van 6 kWh ..)
Wil maar zeggen: kleine verschillen hebben meteen een invloed op de autonomie omdat je minder reserve bij je hebt.
Anderzijds 25 of 30 kWh .. dat is 2.5 à 3L diesel op 100km.. Maakt in kostprijs niet veel uit..

Opvallend:
De Audi verwarmt de batterij niet voor, wat bv een Tesla wel doet. We vertrekken dus (niet bij / volgeladen) in Hochsölden op 2000m hoogte en rijden / rollen 70km bergaf naar Nassereith waar een Ionity laadstation is. De Etron stond in Hochsölden buiten geparkeerd bij een temp. die steeds < 0°C was. 's Nachts tot -14°C.
Blijkbaar was de batterij na 1 uur bergaf rijden nog niet op temperatuur want aan de snellader kon initieel maar met 80kW geladen worden, terwijl de Soc rond 65% was, wat in principe een laadsnelheid van 150 kW toelaat.

Het batterij voorverwarmen is in dergelijke omstandigheden dus beslist nuttig en ik begrijp dan ook niet waarom het bij deze Audi niet gebeurt. Zeker als de batterij nog zoveel capaciteit had.
Weerom : kleine verschillen in omstandigheden kunnen een grote invloed hebben.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.