Audi A6 Avant 40 TDI quattro Business Edition (2020)

autoreview

Audi A6 Avant 40 TDI quattro Business Edition (2020)

Signalement

UitvoeringA6 Avant 40 TDI quattro Business Edition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst11.000 km
Lezerswaardering: 87%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

AUDI A6 40 TDI Quattro

  • 11.000 km

1. Keuze
a. Waarom de Audi A6 Avant
Dit is mijn 4de Audi A6 avant. Hierbij het lijstje van mijn vorige wagens:
• Audi C6 2.0 tdi 140pk pompverstuiver
• Audi C6 facelift 2.0 tdie 136pk common-rail
• Audi C7 facelift 2.0 tdi 150pk
• Mercedes GLC 220d 170pk 4matic
• Audi C8 40 TDI 204 pk quattro
Telkens bijzonder tevreden van de verschillende Audi’s A6 en na een SUV uitspatting, de Mercedes GLC, terug voor Audi A6 gekozen.
b. Waarom geen SUV meer:
• de hogere zit kan mij niet bekoren. In plaats van “in” de auto heb ik steeds het gevoel “op” de auto te zitten.
• het windgeruis is hoger, de balans in de ophanging (zowel dempers als veren) is minder goed, het verbruik is hoger,…
Kortom vanuit mijn perspectief en wensen enkel maar nadelen.
c. Overwogen alternatief: BMW 5 reeks G31: zeer goede wagen (vooral combi automaat – motor), echter enkele persoonlijke ergernissen:
• Het stuurgevoel kan me niet overtuigen op de snelweg. Ik heb steeds het gevoel kleine stuurcorrecties te moeten uitvoeren. Ongetwijfeld niet meer merkbaar eens je het gewend bent maar een nogo voor mij;
• Het (verplichte) digitale dashboard. Persoonlijk maar duidelijk niet mijn smaak. En aangezien je hier constant op zit te kijken, weet ik gewoon dat ik me hieraan ga ergeren na verloop van tijd;
d. Welke uitvoering
• Diesel: bewust gekozen voor een diesel. Eenvoudigweg de juiste keuze gezien mijn rijprofiel, dus geen hybride versie (50 TFSIe) noch de benzine versie (45 TFSI Quattro). Dit ondanks de hogere fiscale lasten in België (Aftrekbaarheid en Voordeel Alle Aard).
• Quattro: bij alle vorige A6’en had ik soms last van wielspin bij het vertrekken. Niet vaak, maar als je het had dan kwam het altijd op het verkeerde moment. Dankzij mijn ervaring met de Mercedes GLC heb ik ontdekt wat de meerwaarde is van vierwielaandrijving: nooit wielspin, veel minder last van spoorvorming en aquaplanning, verhoogde stabiliteit. Het quattro systeem in deze uitvoering is echter niet de Torsen (Torque Sensing) technologie zoals bij de 45 tdi en de 50 tdi. Deze uitvoering heeft de Quattro Ultra technologie. Ik kan alleen maar bevestigen dat het systeem perfect werkt.
• Sport uitvoering: de enige reden waarom ik gekozen heb voor deze uitvoering is het feit dat ik “sportzetels” wil. Die heb ik steeds gehad en zijn een must. De verlengbare zitting, zie foto, maakt de zetel vele malen comfortabeler. Vroeger kon je deze sportzetels nog apart, voor ongeveer 400 euro, aanvinken als optie. Vandaag is deze optie niet meer apart verkrijgbaar en ben je verplicht de sport uitvoering (of S-line) te kiezen.
• Opties:
o Business Pack: metaalkleur, verwarmbare zetels en zetels in alcantara + leder
o Audi sound systeem: een beperkte meerprijs voor een beter geluid;
o 73 liter tank ipv 62 liter: minder tanken, altijd aangenaam;
o X-design hoofdsteunen: de hoofdsteun is dankzij deze optie ook in de diepte verstelbaar wat steeds een goede ondersteuning garandeert.
o Dubbel glas: dit is dus geen akoestisch glas maar werkelijk dubbele beglazing in zowel de voorste als de achterste zijruiten. Je ziet ook dat er werkelijk 2 ruiten op mekaar zijn gelijmd. Altijd doen: wat een rust en stilte!
o Dakhemel in zwarte stof: persoonlijk maar geeft een totaal andere interieursfeer.
o Achteruitrijcamera
o Bewust niet genomen opties: de digitale tellers (zie foto). We hebben deze optie op onze A3. Leuk, geweldig,… de eerste weken om daarna… steeds in dezelfde view te blijven staan. Dus geen echte meerwaarde voor ons en persoonlijk vind ik de klassieke analoge tellers bij de A6 gewoon mooi en rustgevend om naar te kijken.
2. Comfort
a. Geluid en trillingen: de wagen is super stil, de demping van rolgeluid, windgeluid en motorgeluid is bijzonder. Het dubbel glas alsook de “standaard” bandenmaat van 225/55/18 draagt hier zeker aan bij.
b. Veercomfort en demping: ook hier niets dan lof. Zelfs op de typische betonwegen met dwarsnaden in België voldoet deze perfect. De wagen heeft het standaard onderstel, dus niet de verlaagde S-line, niet de adaptieve dempers en ook niet de luchtvering maar gewoon de standaard ophanging met de standaard 18 inch wielen. Ondanks de comfortabele afstelling, voelt de wagen meer dan voldoende strak en zijn snelle lastwissels geen enkel probleem.
c. Zitcomfort: dankzij de sportstoelen perfect: de stoel op de laagste stand, de beenverlengers volledig uit, het stuur maximaal naar je toe getrokken, de rugleuning recht, de lendesteun goed ingesteld en je zit perfect. Daarnaast voelt het alcantara vele malen aangenamer aan dan het leder uit mijn vorige wagens. Echt een aanrader.
3. Motor
a. Vermogen en koppel: de motor is de 40 TDI versie. De 4 cilinder diesel van 204pk, 400Nm koppel en met mild hybrid ondersteuning. Meer dan krachtig genoeg en dankzij de vierwielaandrijving nooit verlies van tractie.
b. Verbruik: het verbruik over de gereden 11000 km bedraagt momenteel 5,2 liter / 100km of 1 liter op 19,2 km.
c. Mild Hybrid: mijn conclusie = ongetwijfeld goed voor de officiële CO2 uitstoot maar in de praktijk vervelend. Het meest vervelende is het feit dat je bij het loslaten van het gas bij bijvoorbeeld 70km/h niet kan voorspellen wat er gebeurt. De auto kan namelijk op 4 manier reageren:
• Ofwel schakelt hij terug naar een lagere versnelling om intens op de motor af te remmen;
• Ofwel remt hij af op de motor in zijn de versnelling waarin hij stond;
• Ofwel ontkoppelt hij de versnellingsbak en “zeilt” hij verder in vrijloop;
• Ofwel slaat de motor af (alhoewel ik dit niet met zekerheid weet, echter de toerenteller gaat naar de “ready” stand) en zeilt hij verder op de 48 volt mild Hybrid batterij.
• Elk van deze reacties heeft een andere vertraging tot gevolg. Gaande van een typische motorrem tot zijn snelheid zo lang mogelijk aanhouden. Dit onvoorspelbare karakter heeft tot gevolg dat ik ofwel te vroeg van het gas ga ofwel veel te laat van het gas ga.
4. Automaat
Mijn grootste angst gezien de typische “anfahrschwäge” en het nogal bruusk aangrijpen van de koppeling maar helemaal geen klagen over de S-Tronic 7 traps. Ik kan vergelijken met de ZF 8 traps (BMW Z4 E89) en de Mercedes 9 traps van eigen makelij (Mercedes GLC). Voor mij zijn er 3 dingen belangrijk bij automaten:
a. Zacht aangrijpen bij het wegrijden: hier doet de S-Tronic het boven alle verwachtingen bijzonder goed. Wegrijden verloopt zeer geleidelijk en zacht. Misschien helpt de mild-hybrid ondersteuning hier ook maar dat kan ik niet echt simuleren of aanvoelen. Wel is de software zodanig afgesteld dat als je vanuit stilstand gas geeft het volgende zich voordoet:
• Stap 1: de motor verhoogt het toerental zonder dat de koppeling aangrijpt;
• Stap 2: de koppeling grijpt aan;
• Stap 3: de auto komt in beweging;
b. Bovenstaande stappen volgen mekaar zeer snel op maar het is voldoende waarneembaar om wat “artificieel” aan te voelen.
c. Na een rem manoeuvre onmiddellijk terug reageren als ik gas geeft: tevens geen klagen. De Mercedes automaat deed het hier vele malen slechter.
d. De versnelling kiezen zoals ik die ook intuïtief zou kiezen: op vlakke wegen perfect. In de heuvels / bergen wat minder. Meer concreet houdt hij bergop te lang een hoge versnelling vast waardoor je met de flippers manueel best terug schakelt. Bergaf schakelt hij wel degelijk naar een lagere versnelling om de motorrem optimaler te gebruiken.
Ik rijd bovendien altijd in de Comfort stand met de automaat in D. De andere standen probeer je de eerste week even uit om daarna nooit meer te gebruiken.
5. Kwaliteit & Betrouwbaarheid
a. Materiaalkeuze: prachtig. Dit is nog steeds een belangrijke reden waarom ik voor een Audi kies. De schakelaars, de draaiknoppen, de bekleding,… het voelt en oogt allemaal bijzonder goed. Alhoewel,… als je dichter kijkt en voelt was de kwaliteit van de vorige versie C7 gewoon beter. Van ver is het nu allemaal “moderner” maar de kwaliteit van de kunststoffen en de details is gewoon minder.
b. Bouwkwaliteit: Zeer goed, maar zoals bij de materiaalkeuze net wat minder dan bij de C7. De vele kunststoffen lijken me tevens wat gevoeliger voor temperatuursveranderingen. Hierdoor wringen de nauwe naden soms wat meer en hoor je bij temperatuursveranderingen wat kraakjes. Een fenomeen dat ik nooit heb gemerkt in de C6 en de C7.
c. Betrouwbaarheid: nog geen problemen gehad.
6. Digitale Technologie: op zich meer dan OK gezien de technologie die een hedendaagse wagen bezit. Echter een paar kleine ergernissen hebben zich al voorgedaan en soms denk ik dan met heimwee aan de op dit vlak perfecte C7. Wat stoort me zoal:
a. De LTE verbinding met ingebouwde SIM heeft een week correct gewerkt en is ondertussen volledig weggevallen. Gevolg hiervan:
• Geen online verkeersinfo
• Geen myaudi connectie mogelijk (het minste van mijn zorgen)
• Waze op mijn smartphone ipv de audi navigatie als oplossing
b. Lane assist & start stop: 2 hulpsystemen die je niet definitief kan uitschakelen en bij elke start dus opnieuw moet doen. De lane assist via een knopje op de richtingaanwijzer, de start-stop via een aanraakknop op het digitale scherm.
c. De haptische feedback van de schermen: door sommigen bejubeld, ik heb het uitgezet.
d. De deurhendels voor het ontgrendelen van de deuren zijn volgens mij niet meer mechanisch verbonden met het slot. Zowel langs de binnenzijde als langs de buitenzijde. Het gevolg is dat er een “vertraging” zit op het trekken aan de hendel en het loslaten van het slot. Als je dit te snel doet en de software is juist een milliseconde aan de late kant, trek je aan een hendel en blijft de deur dicht.
Conclusie: prachtige wagen met nog wat verbeterpunten wat betreft de diverse digitale technologieën.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens