Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 30.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een A6 Avant 3.0 TDI tiptronic.
Tot nu toe het voorlaatste model gehad (sinds 2001 2 x een A6 2.5 TDI Avant tiptronic).
Op deze auto was ik een beetje uitgekeken (overigens niets mis mee).
En de nieuwste A6 Avant is natuurlijk nog mooier. Alleen nieuw een beetje duur.
Ik ben gestuit op een “Werksdienstwagen”, en ik kan een ieder zo’n auto aanbevelen. Te vinden op www.audi.de. Ik heb deze auto gekocht vanaf foto’s. Er zit nog fabrieksgarantie op en daarna 2 jaar carlife plus.
Het is een auto met ongelooflijk veel opties:
Parellak
Pro line (in duitse auto’s is dit business en business plus pakket)
S-line exterieurpakket
Exclusive line in zwart-zilver
Lederen dashboard
Elektrische + sportstoelen
Adaptive cruise control
Schuifdak
Interieur voor-verwarming
DVD navigatie
TV
Bose geluid
S-line onderstel
19” wielen
elektrisch instelbaar stuur
elektrisch te bedienen achterklep
Audi parking system advanced
+ enkele wat kleinere zaken
Allereerst iets over de vering. De A6 is te koop in 4 varianten:
Standaard onderstel
Sportonderstel (in NL standaard op de quattro uitvoeringen, 20 mm verlaagd)
S-line onderstel (= 30 mm verlaagd + 17” remmen)
Adaptive air suspension
Alle leverbaar vanaf 16” velgen tot 19”, behalve de S-line, deze vanaf 17”
Eerste indrukken:
De besturing is licht en direct, directer dan bij het vorige model. Door de servotronic is de bekrachtiging bij langzaam rijden zeer sterk en neemt met de snelheid geleidelijk af. Mijn oude A6 heeft ook servotronic, bij deze auto is duidelijk een verschil te merken in bekrachtiging boven en onder 20 km/h.
Stoelen
De stoelen zitten prima en zijn in alle mogelijke standen in te stellen. Dit tesamen met verstelmogelijkheden van het stuur moet een ieder ideale zitpositie kunnen vinden.
Waar ik nu wel moeite mee heb sinds 4 voorgaande modellen is een prettige positie te vinden van mijn voet t.o.v. het gaspedaal. Steun aan de zijkant voor de schoen ontbreekt.
Mijn oude A6 is uitgerust met sportonderstel en 17”. De huidige S-line vering is nog iets steviger. Grote oneffenheden in de weg worden duidelijk doorgegeven.
Uit ervaring weet ik dat het veercomfort nauwelijks te verbeteren is met één maat kleinere velgen.
Af te raden voor comfort freaks, deze moeten kiezen voor normaal (sport)onderstel. Met Adaptive Air Suspension heb ik geen ervaring, maar zal een mix zijn tussen comfortabel bij lagere snelheden en straf bij hogere, wanneer de auto automatisch zakt. Wat ik begrepen heb is de dynamic stand bij AAS te vergelijken met de S-vering.
Voor mensen die houden van hard rijden en gevoel met de weg houden een aanrader. Met hoge snelheid (> 150) hard door een flauwe bocht met een hobbel, geen probleem. De auto blijft aan de weg kleven. Daar waar deze auto (en ook mijn vorige) als een blok ligt in een bepaalde bocht met hobbel, vloog ik er met een BMW 730d zowat uit. En BMW heeft toch ook een aardige reputatie.
Niemand heeft mij kunnen vertellen wat het voordeel is van de 17” reminstallatie t.o.v. de standaard 16”. Ik vermoed het afremmen op zeer hoge snelheid. Wat mij opvalt is dat bij hard remmen er veel pedaalkracht nodig is. Voor de rest goed doseerbaar.
Het nut van een schuifdak in combinatie met airco is me altijd ontgaan. In deze auto zit echter een glazen dak. Van binnen de binnenbekleding wegschuiven en je krijgt een fraai ruimtelijk effect (en extra licht). Als je nog een paar centen over hebt, zeker doen.
De Bose installatie.
Ik denk, weggegooid geld. Bij het standaard DSP sound systeem is de sub-woofer apart inregelbaar, bij de Bose uitvoering niet. Nu te veel gebonk van het laag.
De interieur voorverwarming (maar ook koeling)
Deze is voor te programmeren maar ook aan te zetten met afstandsbediening. Het interieur en de motor worden verwarmd (en in de winter de ramen ontdooid) dan wel het interieur wordt gekoeld. Het werkt bij verwarming op diesel (dan wel benzine). Ik vind het een geweldig systeem. Aanrader maar niet echt goedkoop.
De tiptonic.
In mijn vorige A6 was dit een 5-bak, nu een 6-bak. Deze bak schakelt echt geweldig, vrijwel onmerkbaar en vanaf de 4 zonder slip (lock-up). Dit in tegenstelling tot automaten van bv. BMW, die altijd slippen.
Alleen de kick-down gaat zwaar.
De TV geeft een scherp beeld. Ik weet alleen niet wat ik met een TV in een auto moet.
In een volgende review wil ik aandacht besteden aan de adaptive cruise control en quattro versus voorwielaandrijving. Ik hoop dan ook ervaring te hebben opgedaan met harde zijwind.
Mijn oude voorwielaandrijver is hier ongevoelig voor.
Eerste conclusie (blijft natuurlijk een subjectieve beleving):
De pro-line uitvoering is een must (vanwege de Xenon verlichting en Audi Parking System plus). Eenmaal met xenon gereden (ik sinds 2001) en je wilt nooit meer terug.
Ook de DVD nav is een must (vanwege grotere- en kleurenscherm)
Aan te bevelen: het schuifdak en de voorverwarming.
Ik zal snel een paar goede foto’s posten.
PROBLEMEN
Problemen
Tot nu toe geen.
Gebruikskosten voorlopig met 3* gewaardeerd omdat ik nog onvoldoende ervaring heb opgedaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.