Audi A6 Avant 3.0 TDI 245pk quattro Pro Line + (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A6 Avant 3.0 TDI 245pk quattro Pro Line + |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 21.000 km |
KM-stand laatst | 123.000 km |
eerste paar duizend zitten erop
- 23.000 km
Begin augustus mijn audi a6 daytona grijs 3.0 tdi 180 kw gekregen. Hiervoor een audi a4 avant 3.0 tdi 180 kw quattro gehad (B8)(gechipted ). Daarvoor een audi a3 sportback 1.9 tdi gechipted.
Hier de belangrijkste specificaties:
- A6 Avant 3.0TDI 180 kwquattro pro line plus S-tronic
- Daytonagrijs
- s-line exterieur
- Panorama sunroof,
- Xenon plus (dus adaptive licht enzovoorts)
- Comfortstoelen stoelen met alcantara/leer
- Stoelverwarming voor
- Drive-select (luchtvering)
- MMI Navigatie met touchpad
- Bose sound systeem
- 3spaaks multifunctional Sportstuurwiel
- Inklapbare buitenspiegels met geheugen
- Parkeerhulp+ met achteruit en vooruit rijkamera
- Parkeerhulp
- Pre sense plus
- stoelventilatie
- head-up display
- snelheidswaarschuwing
- adaptive cruise control
- grootlichtassistent
- ambienteverlichting
- elektrische achterklep met comfortsleutel
- servotronic deursluiting
- trekhaak automatisch
- audi music interface
- audi lane assist
- opbergpakketten
- audi hold assist
- standkachel
- 20" velgen V design
Motor/kleur.
Ik heb bewust voor de 180kw/250pk gekozen omdat ik de 200 pk versie te licht vind , zeker voor zo’n grote auto. (ik weet wel zeker dat deze lekker rustig zal rijden omdat het wel een 6 cilinder is) Als je eenmaal een 6 cilinder gewend bent dan wil je zeker geen 2.0 tdi in deze auto. Maar dat is ieder voor zich. De biturbo vond ik iets te duur en het verbruik ligt ook veel hoger. Had dan liever wat meer opties op de auto.
De eerste indruk, het is een zeer mooie harmonisch vormgegeven auto zowel exterieur als interieur met perfekte afwerking. In vergelijking met mijn vorige audi a4 avant is de motor stiller en schakelt deze toch weer soepeler. Daar waar de a4 het soms niet wist bij een rotonde of stoplichtsituaties (ook voor het chippen) rijdt de audi a6 soepeler en is er geen moment van hapering.
Over de kleur hoef ik weinig te zeggen, heb veel bekijks met een daytonagrijze audi. Ik heb altijd zwarte auto’s gereden omdat ik dat mooi vond en heb het ook bijna weer om laten zetten naar zwart. Maar heb echt geen spijt wat is dit een mooie kleur en wat komen de lijnen van de audi a6 er mooi uit.
Sunroof
Een auto van deze prijsklasse heeft gewoon een panoramadak nodig. Ik heb een panoramadak alijd op mijn should have lijst staan en werd altijd geschrapt. Dit keer niet zodat de auto niet zo donker is. Het enige nadeel van de sunroof vind ik dat je twee knoppen hebt. Eentje voor het dak zelf en eentje voor de lichtinval. Daarnaast gaat deze voor het lichtinval niet automatisch dicht als je de auto uitzet. Ik zou dit wel handig vinden zodat de auto minder warm wordt. Maar blijkbaar heeft de concurrentie dit ook nog niet. Voor de rest is het gewoon erg lekker. De volgende keer zeer zeker weer een sunroof. Auto oogt groter en ziet er ook gewoon mooier uit.
Xenon plus.
Dit behoeft hopelijk geen uitleg. Ook hier vind ik dat een auto van deze prijsklasse dit minimaal moet hebben. Moet wel zeggen dat ik op 1 of andere manier de verlichting beter vind dan in de audi a4. De bundel is beter afgesteld en ook breder en helder. Wellicht de leeftijd van de xenon lampen maar ook de nieuwe “snufjes”die er inzitten qua automatische afstelling van de bundel.
Bose surround.
Ook dit stond altijd op mijn should have lijstje en dit kwam er nooit van. Dit keer wel. Had altijd zoiets van zal wel meevallen dat verschil. Wat maakt het nou uit als je 120 km per uur rijd enzovoorts. Maar het verschil merk je wel degelijk. Ook hiervoor geld dat dit er bij een volgende auto zeer zeker op zit.
Interieur (stoelen enzovoorts)
Het interieur met zwart alcantara/leer is mooi en door het panorama dak is het niet te donker.
ik heb door de vele kilometers die ik rijd voor de comfortstoelen gekozen.
Het stoelgeheugen (ook bij andere stoelen) vind ik ideaal. Zeker omdat mijn vrouw veel kleiner is. Zij pakt de ene sleutel en ik de andere en alles zoals de drive select,radio,navigatie enzovoorts wordt overgenomen. Ik begrijp dan eigenlijk niet waarom de knoppen nog op de deur zitten. Enige wat ik hiervan gebruik is dat hij de stoel niet moet onthouden als iemand anders in de auto rijd. Want alles wat je veranderd onthoud hij zodra je uitstapt.
De stoelventilatie lijkt overdreven maar ik zit veel met een blouse of pak in de auto en zweet nogal snel, de stoelventilatie voorkomt dit. Tot nu toe vind ik het ideaal.
Achterklep/comfortsleutel
Ik was op de audi a4 avant al de comfortsleutel gewent (niet de achterklep) en vond dit echt ideaal. Sleutels in je broekzak en gewoon de deur vastpakken en openen, met druk op portier de auto op slot doen echt ideaal. Nu zit de achterklep er ook bij. De achterklep en comfortsleutel stond echt op mijn must have lijst. Hier loop je namelijk elke keer tegen aan en als je dit eenmal gewend bent wil je niet meer anders.
De achterklep is met de sleutel te openen en dicht te maken. (knop even inhouden). De klep is met een voetbeweging te openen. Dit vergt wel enige oefening je moet een bepaalde afstand afstaan, auto mag niet op contact staan en de beweging moet vloeiend zijn en je sleutels moet je in de broekzak hebben. Als je het eenmaal doorhebt werkt het wel goed. Maar ik gebruik meestel de knop op de afstandbediening. De klep is ook aan bestuurderszijde te openen en dicht te maken. Ook erg handig. Ik moet zeggen dat de kofferbak mij tegenvalt zeker door de automatische afdekhoes. Je kunt door de schuine afloop en de afdekhoes niet echt in de hoogte stapelen. Op skivakantie en dergelijk gaat deze er dus wel uit. Een bugaboo past er dus niet zomaar in. Wel naast elkaar overigens maar dan zit je auto dus ook al vol.
Drive select
Zelf dacht ik leuk zo’n optie maar je stelt het 1 keer in en dat was het. Dat zal ook denk ik wel vaak zo zijn. Hij staat bij mij nu op comfort en de auto is dan ook erg comfortabel bij accelereren en toch reaggeert hij niet sloom. De demping is ideaal bij drempels heerlijk. De auto is rustig. Dit is echt een optie die ik op de would have lijst had maar de volgende keer komt deze er wel weer op. De auto voelt gewoon minder stug en rijd gewoon weer een groot stuk relaxter als de audi a4 avant.
Van de 20 inch banden merk je niks. Hier was ik wel bang voor. Ik denk dat drive select hier een groot aandeel in heeft. Bij de audi a4 avant had ik 18 inch velgen liggen en ik vond dat gewoon niet fijn rijden. Veel te stuk en te hobbelig. Bij deze audi a6 heb je ook geen last van stuurtrilling of in het begin last van een beetje hobbelen omdat de auto even stil heeft gestaan en de banden een beetje vierkant zijn.
audi music interface.
ik had gehoopt dat ik ook makkelijk van en naar de ipod kon kopieren, maar dit kan alleen van usb of sd naar de jukebox. het is wel mogelijk om vanaf je iphone via bleutooth te streamen naar je mmi plus. werkt goed en onthoudt ook waar je bent gebleven. kunt dus ook gebruik maken van spotify en dit streamen.
auto hold assist
als je de auto hold assist aanzet dan werkt dit erg goed zeker in de file. enige nadeel vind ik is dat de start/stop functie niet meer werkt zodra je de rem loslaat blijft de auto uiteraard netjes staan maar de motor gaat weer aan omdat de remdruk er moet blijven. de auto hold assist lijkt mij zeker een gewenste optie en kost ook bijna niks als optie
adaptive cruise control
ik had gehoopt dat de adaptive cruise control mijn afstand die ik instel ook onthoudt maar dit is gekoppeld aan de audi drive select lijkt het wel.
kleine update op verslag
- 25.000 km
wij zijn alweer een paar duizend kilometertjes verder en even een kleine update over de opties.
diegene die zit te twijfelen tussen opties.
de adaptive cruise control is een must have. in de file kun je de cruise aanzetten en de auto doet al het kruip werk en stopt automatisch. enige wat je nog wel moet doen is weer een beetje gas geven als de auto echt stil heeft gestaan. echt super relaxed.
enige nadeel aan de adaptive is, is dat hij afremt in een bocht, dan moet je weer gas bij geven.
spraak sturing.
dit werkt eigenlijk wonrder boven wonder best goed. navigeren naar en bellen met werkt voor mij goed.
snelheidsindicatie via headup oa.
de camera's detecteren automatisch de max snelheid en dit is best handig. vaak weet je neit hoe hard je mag. als hij een bord ziet dan past hij het meteen aan. enige waar het wel eens mis gaat is op wegen die toch stieke 60 zijn ipv 80. maar bij wegwerkzaamheden en dergelijke ziet hij de borden.
line assist.
als dit aanstaat dan voelt het stuur toch wel erg bijzonder aan. als je ook maar in de buurt van de lijn komt stuurt hij bij. ik zet dit alleen aan als ik zit te knikkebollen en ook dan zet ik altijd de auto aan de kant om even 5 minuten een power nap te doen.
Kleine update
- 42.000 km
Allereerst het verbruik (allemaal drive select op dynamic)
Verbruik bij mij zit rond de 7 liter per 100 km
Maar dat zijn ritten van 100 km met veel snelweg
Als je iets netter rijd dan rijd hij 6,8
Vol bepakt richting de sneeuw kun je op 1 tank Oostenrijk halen. Hij rijd dan ongeveer 6,6 liter per 100 km. Ik heb saalbach met gemak op 1 tank gehaald.
Heb zelf het idee dat de auto zuiniger is als je niet op cruise rijd omdat je zelf toch nog slimmer anticipeert op de weg.
Opties die ik weg zou laten
Lane assist , gewoon niet fijn als dit aanstaat.
update over verbruik en onderhoud
- 123.000 km
er staat ondertussen 123.000 km op de teller.
dus in 2 jaar tijd 100.000 erop gereden.
ik ben zeer te spreken over het verbruik,
met de 20 inch zomerbanden haal ik met een enkele rit op veel snelweg een verbruik van 6,6 liter per 100. en dan trap ik hem echt wel een keer in om iemand in te halen.
met de winterbanden van 18 inch rijd ik met gemak 6,2 liter per 100 km.
qua onderhoud heb ik de standaard kleine beurtjes en grote beurten gehad om de 30.000 kilometerj. dit zijn toch de standaard prijzen bij de dealer. 500 voor een kleine beurt en rond de 750 voor de grote beurt. voor de rest nog geen bijzonderheden gehad een deze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?

Audi A6 quattro 3.0 TDI Premium Edition | Panoramadak | Adaptive cruise | 360 camera | Full LED | Trekhaak | Leder/Alcantara | Stoel & achterbankverwarming | BOSE Surround | Navigatie
- 2014
- 337.262 km

Audi A6 quattro 3.0 TDI BiT Premium Edition*Bom vol*
- 2014
- 205.474 km

Audi A6 Avant 2.0 TFSI Pro Line S-Line, TREKHAAK
- 2012
- 198.354 km