Audi A6 Avant 2.7 TDI Pro Line (2005)

autoreview

Audi A6 Avant
Audi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 - interieurAudi A6 - interieur

Signalement

UitvoeringA6 Avant 2.7 TDI Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf143.000 km
KM-stand laatst327.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

nokkenasspanner

  • 143.000 km

Ik heb de auto aangschaft bij een merkdealer nl. Autoland van Brug te Heerenveen. 1e indruk was goed we kregen alle medewerking en durfden de auto zonder garantie aan te schaffen omdat het een dealeronderhouden auto is met onderhoudsboekjes. De verkoper heeft voor de proefrit de auto voorgereden zodat we hem niet zelf hebben gestart. Toen we de auto de eerste keer thuis starten zat er een rare rammel in achteraf blijkt dat de hydraulische nokkenas kettingspanner niet goed werkt. Schijnt vaker voor te komen??? Als dit gerepareerd moet worden kost dit ca. 1200-1800euro. Ik vind dit niet normaal voor een auto uit deze prijsklasse. Ik kan dus concluderen dat Autoland van den Brug mij willens en weten verneukt heeft. Ze geven mij dus niet gelijk ik heb de auto zonder garantie gekocht en dus is het mijn probleem. Ook al hebben zij de zaken verdoezeld en mij dus misleid. Dus deze auto heeft z'n eerste smet al op zijn blazoen voor het overige komt alles we degelijk over geen rammels etc. Het is een fijne motor de 2.7 TDI en kan onze caravan een Knaus sudwind 500KU 2007 met gemak trekken, m.a.w. je hoeft niet veel te schakelen.

Extra onderhoud

  • 150.000 km

Vandaag de auto naar de garage gehad omdat we problemen hadden met de parkeersensoren en nog wat andere dingen. Hierbij heeft de garage ontdekt dat er drie gloeispiralen aan de linkerkant van het motorblok kapot waren. Dus alle zes gloeispiralen laten vervangen. Tevens led verlichting van de passagiersdeur vervangen, zijknipperlicht rechtsvoor. (was lek zat vocht in)
Verder glas van de buitenspiegel laten vervangen omdat de verwarming kapot was origineel audi 180 euro imitatie 40 euro dus maar voor de imitatie gekozen. Aan de achterzijde was één van de parkeersensoren defect en is dus vervangen. Het geluid van de kettingspanner is nog niet erger geworden dus voor deze reparatie gaan we eerst maar even sparen.

nokkenasspanner 2

  • 152.000 km

Het rammelen van de ketting wordt niet erger en ook niet beter zelfs niet na een vakantierit van 500km heen en terug.
We hebben nl. voor de zomervakantie het motorblok gereinigd met een motorflush van forté. De garage had gehoopt dat het gerammel hierdoor beter zou worden maar helaas dit is niet gelukt.
De garage geeft ook als advies om eerst door te rijden omdat het gerammel nog niet heel erg is, na het starten rammelt de ketting 1 sec.

Tijdens de vakantie rit nog even geprobeerd wat de topsnelheid was in Duitsland ik kwam niet verder dan 220km/h op de teller dus dat viel wel een beetje tegen.

Onderhoud

  • 163.974 km

Tot nu geen noemenswaardige problemen, nokkenasspanner blijft heel kort rammellen en kan nog steeds geen kwaad. In de 20000km die de auto heeft gereden na de laatste beurt heb ik nog geen olie bijgevuld, dat hoor je ook wel eens anders.

Afgelopen maand kreeg ik steeds eem melding dat er een dagrijlamp kapot was, dus beide lampen laten vervangen met als resultaat wel verlichting voor maar ook twee meldingen dat ze stuk zijn terwijl ze branden!
Verder is het een fijne auto en een prima caravantrekker, maar soms twijfel ik wel of ik wel weer een audi wil rijden.

Kettingspanner vervangen

  • 178.000 km

De kettingspanner liet zich steeds vaker horen. Vreemde geluiden bij lage toerentallen. Omdat de auto een beurt moest hebben konden ze hier meteen even naar kijken: conclusie na overleg met een audi dealer komt vaker voor en je moet de kettingspanner rechtsboven vervangen! Verder zijn de schijven en blokken aan de voorzijde bijna op en moeten voor de zomervakantie vervangen worden. Bij deze beurt zijn de volgende werkzaamheen verricht:
Alle filters vervangen, kettingspanner vervangen, olie vervangen, versnellingsbak olie vervangen, ruitenwissers, kras uit de lak gepolijst, riem + spanners brandstofpomp vervangen, spiegelglas rechts ivm kappotte verwarming.

Klein onderhoud

  • 196.604 km

In zomervakantie van 2011 in duitsland één achterband stuk gereden op een schroef, ter plaatse besloten dat er maar twee nieuwe achterbanden op moesten. In oktober eert de winterbanden gemonteerd de twee nieuwe banden hadden nogal last van trillingen. Op 26 maart 2012 zijn ook de voorbanden vervangen de auto staat nu rondom op continental 225 50 17 98V.

Deze banden bevallen prima alleen de twee banden die in duitsland gemonteerd zijn blijven trillen de eerste keer omdat er een plaklood af is gevlogen. de tweede keer balanceren heeft het wel beter gemaakt maar deauto blijft trillen. Verder is nu de remolie vervangen de pieper van de parkeersensoren vervangen. Als aandachtspunt is aangegeven dat binnenkort de remschijven achter vervangen moeten worden. Hiervoor staat nu een afspraak gepland waarbij meteen de wielen nog een keer gebalanceerd kunnen worden.

Verder is af en toe te horen dat e nog een ketting rammelt, er is nu één spanner +ketting vervangen maar de 2.7 TDI heeft er vier dus we blijven het in de gaten houden maar een fijn gevoel is het niet. Zeker niet met de ketting en spanner verhalen van de TSI motoren.

APK en onderhoud

  • 200.187 km

De auto moest weer voor de APK, dus omdat hij toch naar de garage moest meteen de opemrking van de vorige keer aangenomen en opdracht gegeven om de remschijven achter te gaan vervangen, airco controle en de achterbanden moesten gebalanceerd worden i.v.m. trillingen.

Totaalbedrag € 580 euro.en weer een goedgekeurde auto.

Waterlekkage

  • 200.287 km

De auto maandag opgehaald na de APK gaat woensdagmorgen in één keer het motorcontrole lampje branden, dus maar weer naar de garage. Computer uitgelezen en 1e conclusie lijkt op kapotte bedrading van de turbosensor of de turbosensor is kapot. Meteen maar een afspraak gemaakt voor reparatie.

Omdat de reparatie pas een week later gedaan kan worden dacht ik laten we de auto even netjes schoonmaken, toen ik de matten eruit wilde halen waren deze zeiknat van het water. Dus maar even verder zoeken na wat plastic onder de motorkap weggehaald te hebben blijkt dat de hele bak onder de voorruit helemaal vol staat met water en geen afvoergaatjes te ontdekken zijn. Omdat de auto toch naar de garage moet met een schrovendraaier ene stopje doorgeprikt waardoor het waterpeil al iets zakte.

Na een aantal regenbuien hoorde ik het water klotsen in de auto als je door een bocht ging, meteen maar even gemeld omdat de auto toch naar de garage moest. Toen de monteurs aan het sleutelen gingen bleek er niets met de turbosensor of bekabeling aan de hand te zijn maar bleek het de gasklep te zijn deze heeft kunststof tandwielen die over elkaar heendraaien omdat de tandjes eraf gesleten zijn. Een nieuw kost ca. 480 euro du maar weer laten vervangen. Toen ik de auto weer op kwam halen bleek er in één keer een storing in de handrem te zitten waardoor deze niet meer werkte. Omdat de auto bij een universele garage in onderhoud is was na één dag zoeken de conclusie dat waarschijnlijk de handremcomputer kapot is en dat deze door de dealer vervangen moet worden omdat alleen de dealer de computer kan inleren. Dus de auto maar naar de dealer gebracht. Deze heeft de auto ook nog onderzocht om zeker te weten dat de computer stuk was en heeft daarna de computer besteld.

Toen de computer éénmaal gemonteerd was werkte de handrem nog steeds niet en moest er verder gezocht worden. Nu achteraf blijkt dat het allemaal komt van de waterschade omdat de bodemplaat vol stonde met regenwatrer wat de auto was binnen gespoeld.

Al met al ben ik met het vervangen van de gasklep en de onderzoeken en werkzaamheden bij de dealer weer 2200euro lichter!

In totaal aan onderhoud nu in drie maanden tijd 3600euro uit gegeven.

Het blijft wel een goede auto al twijfel ik wel zeer sterk aan de kwaliteit van de auto.

Tussentijds ook nog overleg gehad met PON over de kettingproblemen die je op internet vind over deze motoren, een zeer vriendelijke dame van de marketing deelde mee dat als de auto bij de dealer werd onderhouden ze nog wel wat had kunnen doen maar nu niet en deze motoren vallen ook niet onde de coulance regelingen. Zeer teleurstellende houding van de PON deze mevrouw vond dat ondanks dat er nieuw spanner gemaakt zijn voor deze motoren de klant best wel voor dit onderhoud op kon draaien. Ben ik het natuurlijk niet mee eens dus maar aangegeven dat mijn volgende auto geen VW of Audi meer zal worden.

Omdat we nu zoveel aan onderhoud hebben uitgegeven zullen we langer moeten doorrijden en zal ik deze revieuw blijven vullen en hopenlijk alleen nog met normaal onderhoud zoals olie verversen banden etc.

Update onderhoudskosten

  • 276.000 km

Ik zag dat ik vanaf 2012 al niets meer heb vermeld, bij deze een update. De auto is nog steeds in ons bezit, wat is er de afgelopen drie jaar vervangen: Bij km stand 208000 heeft de auto een kleine beurt gehad en zijn de schokbrekers achter vervangen meteen een betere wegligging! Bij km stand 213000 is er een parkeersensor achter vervangen. Bij 214000 is de schakelaar van de parkeersensoren vervangen en zijn de afvoeren van het schuifdak weer open gemaakt. Bij 223000 is er weer een parkeersensor achter vervangen, verder is er een wiellager linksvoor vervangen. Bij km stand 230000 zijn de schokbrekers aan de voorzijde vervangen ook dit was meteen te merken in de wegligging. Bij km stand 238000 is de bedrading van de parkeersensoren vervangen wegens meerder draadbreuken waarschijnlijk van een eerdere schade. Bij km stand 265000 is het uitlaat spruitstuk gerepareerd en zijn er pakkingen bij de verstuivers vervangen wegens lekkage. Bij km stand 275000 is de kabelboom van de remklauw achter vervangen wegens meerdere draadbreuken. Al met al is het onderhoud de laatste drie jaar acceptabel geweest.
We zijn nog steeds tevreden met deze auto en zullen proberen om zo lang als het kan door gaan rijden. Al kijken we stiekem wel naar het nieuwe model A6 of een A5 ;-)

Ingeruild

  • 327.000 km

Omdat er weer wat groot onderhoud aan zat te komen hebben we besloten om de auto in te ruilen. Resultaat na 8 jaar alle onderhoud aan de auto 11 cent per km en 10cent aan afschrijving over dezelfde periode al met al hebben we toch een prima auto gereden voor 21 cent per km.
Omdat het rijgedrag van de zescilinder prima beviel zijn we weer voor een Audi A6 3.0 quatro 180kW gegaan met een kmstand van 136000km bouwjaar okt 2011 modeljaar 2013 met een zeventraps s-tronic.
Zodra ik tijd heb zal ik hiervoor een nieuwe review aanmaken.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.