Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro 150pk (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 Avant 2.5 TDI quattro 150pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 118.000 km |
KM-stand laatst | 220.000 km |
Aanschaf van een youngtimer
- 118.000 km
Ik ben in juli 2016 een eigen onderneming gestart als freelance IT-er. In de afgelopen jaren heb ik vrijwel alleen maar geleased en ben gewend geraakt aan krachtige dieselbommetjes (Citroen DS3) en met name de ietwat kleinere auto's.
Met een nieuw gestarte onderneming heb ik de kosten-baten in kaart gebracht, en daaruit kwam al gauw de vergelijking tussen een nieuwe plastieken koets (VW up etc) of een youngtimer met iets meer ervaring. Zoals velen met mij weten betekent een youngtimer (dus 2001 en jonger op het moment van aanschaf) dat je max 35% van de aanschaf hoeft bij te tellen.
De grote zoektocht heeft eigenlijk maar 2 maanden geduurd - ik was op zoek naar een audi (omdat lievelingsmerk) en naar een speciale auto, liefst met weinig kilometers. Verder speelt comfort (vanwege > 60.000km per jaar) en veiligheid een rol bij het uitzoeken van deze auto. Ook een automaat stond op het verlanglijstje vanwege filerijden om de spierpijn van m'n linkerkuit ietwat te verzachten.
Bij Van Dijk & Geval in harderwijk vond ik deze beauty, met 118k kilometer op de klok, van de eerste eigenaar uit Duitsland.
Deze Audi A6 Quattro 2.5L V6 AUT dieselwagen trok gelijk mijn aandacht, en na een kleine week twijfelen heb ik de knoop doorgehakt en deze auto aangeschaft. De auto stond binnen 2 weken op kenteken. Het gaat hier om de tiptronic automaat ( en dus niet de geplaagde multitronic).
Na een eerste 3000 kilometer gereden te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat dit precies is wat ik zocht. Rustige kilometers, verbruik in de koude winter was ongeveer 1:10 - 1:12 (zoals verwacht) en onafhankelijk van de temperatuur - starten-lopen.
Na de eerste 3000 kilometer blij met deze aanschaf!
Eerste grote beurt
- 135.000 km
Na de initiele blijheid moet ik concluderen dat deze blijheid tot dusver gewoon gegrond was. De auto rijdt al een aantal maanden als een zonnetje, en ik heb van de week de eerste "Oel"-melding gehad; oftewel: de auto vindt dat hij aan verversing toe is. Dit is vooral 's ochtends in de kou goed te horen (hij klinkt wat rauw totdat de olie op temperatuur is).
Ik heb een afspraak gemaakt bij Hartog Tuning in Alkmaar om een kleine beurt uit te voeren, oliewisseltje en een algemene inspectie te doen. Verder heb ik 1 schade laten oplossen: de koplampunit voor had kortsluiting, waardoor de lamp het soms wel, soms niet deed.
Hartog gaf aan dat de auto verder in goede staat is, en dat enkel de distributieriem (qua leeftijd) op de nominatie staat voor vervanging.
Al met al prima opgelost, en nog steeds erg blij met m'n karretje. Ik merk dat met de nieuwe olie de auto een beetje soepeler rijdt en minder schreeuwt bij het starten.
Ervaring met de ietwat hogere temperaturen in ons kikkerlandje zijn goed: bij 15-20 graden buiten temperatuur zakt het verbruik van 1:10 - 1:12 naar ongeveer 1:13 - 1:14 bij 120km/h op de snelweg.
Ietwat meer onderhoud
- 162.000 km
Een aantal weken geleden heb ik mijn remschijven en blokken achter laten vervangen - ze waren echt afgelopen maar dat is gewoon slijtage natuurlijk.
Bij de bandenwissel van winter naar zomer in maart gaf de lokale autoboer al aan dat de aandrijfas-hoes lek was (hebben ze tijdelijk gekit). Na deze bandenwissel hoorde ik wat gepruttel (prrrrrrrr) bij rechtsaf-sturen en gas geven. Dit bleek na een korte inspectie de homokineet te zijn. Gek genoeg niet de homokineet aan de zijde waar de aandrijfas-hoes stuk was, maar aan de rechter kant.
Ik heb hiervoor een afspraak ingepland met Coen Donkers (Veghel) bij Audi Parts. 2 dagen voordat ik naar Veghel zou, liet de auto me 's ochtends staan. De voltmeter gaf "7V" aan op het dashboard. Na bezoek van onze grote gele ANWB-vrienden bleek inderdaad de accu overleden (10% charge). Ze hebben me doorgestuurd naar de accuspecialist in de buurt, en die konden me al vrij snel weer op weg helpen.
In Veghel hebben ze een nieuwe homokineet gemonteerd en de auto rijdt weer perfect.
Na zo'n 44 duizend kilometer ben ik nog steeds super tevreden over de auto. Hij doet nog steeds wat hij moet doen, schakelt zacht als boter (automaat), en ik ben nog steeds erg blij met de betrouwbaarheid.
Binnenkort (ik verwacht rond de 180.000) laat ik de distributieriem vervangen zodat ik weer een flink aantal kilometers vooruit kan.
Valt tot nu toe niks tegen!
Distributiewissel
- 171.000 km
Zoals in het vorige verslag gemeld stond de distributiewissel gepland, deze was op leeftijd. Omdat mijn partner van plan was om een roadtrip te maken door het oostblok met wat vrienden heb ik ervoor gekozen om de distributie liever eerder dan later te laten doen.
De auto rijdt overigens nog steeds heerlijk op een klein puntje na (zie verder).
In Veghel hebben ze de wissel voor me verzorgd in een dag, zonder verdere problemen.
De laatste tijd merkte ik dat de auto vreemd reageerde bij flink gasgeven, het was net of was de rek er wat uit qua vermogen in de hogere toerenregionen (3500+). Dit aangekaart bij de mensen van Audiparts, en ze gaven aan dat dit (gelukkig) niet de turbo zelf was, maar een vacuumblokje (exacte naam weet ik niet meer).
Wat ik wel weet is dan mijn auto nog nooit zoveel vermogen heeft teruggeven bij vol-gas op 's heeren wegen. En dat voor vijf tientjes.
De volgende update zal de APK zijn die ergens eind september op de nominatie staat. Let's hope it doesn't hurt too much.
APK, Grote beurt, en choken
- 179.000 km
Ik kreeg een mooie brief van de RDW op de mat; het was weer tijd voor de jaarlijkse pijnbank voor mijn blauwe rakker. Toevallig gaf de auto ook net deze week "remblokjes op" en "oel" aan, dus een uitstekend moment om groot onderhoud te combineren met een APK.
Afspraak gemaakt in Veghel bij Donkers Autoparts, en ze zijn daar gelijk vlot beziggegaan. Na de nodige versnaperingen werd ik even opgehaald om kennis te maken met de onderkant van mijn auto. Voor de APK bleken 3 fuseekogels versleten / op te zijn, en tevens waren de ruitenwisserrubbers zo goed als total loss. Weinig bijzonders voor een auto van deze leeftijd met het aantal kilometers dat er mee gereden wordt (60k sinds vorig jaar).
Verder gaven ze aan dat de draagarmen nu toch echt op de nominatie voor vervanging en ze hebben de draagarm rechtsboven (achterste) vervangen evenals de draagarm links en rechts onder (voorste). Aangezien ik deze auto in ieder geval over de 300.000 plan te rijden als alles een beetje meezit, heb ik deze gewoon lekker laten vervangen. Als laatste heeft de monteur de koppelstangetjes van de stabilisatorstang voor heeft vervangen - hij gaf aan dat deze ook zo goed als af waren en hij raadde aan dit nu te vervangen ipv te wachten op de volgende beurt. Prima toch!
Verder liep de auto de afgelopen 2 maanden niet heel lekker bij starten. Het was net of zat ik weer in mijn audi 80 met handmatige choke - bij starten ging de toerenteller van 800-1200 toeren (lekker als je de rem in hebt en de auto begint door de toeren toch door de rem heen te drukken), en de auto was begrensd op 60 km/h (3000 RPM). Na 2-3 minuten was dit over, maar doch zeer irritant.
Edwin van Audiparts wist 3 mogelijke oorzaken te noemen: Timeing op de brandstofpomp, Kapotte brandstofpomp of een kapotte (dubbele) temperatuur sensor. Hij heeft de temperatuursensor voor 30 tientjes vervangen door een gebruikt model wat hij nog had liggen en dit heeft mijn probleem opgelost.
Dit is precies waarom ik naar een specialist ga i.p.v. een universele garage. Idem dito vorige keer met het " vacuumblokje" van een paar tientjes. Super blij dat alles weer goed is, en met een jaar geen post van de RDW ben ik ook weer gelukkig.
Boem is ho
- 200.000 km
Ondertussen ben ik op de 2 ton aanbeland met de boxbeugel A6, en hij rijdt nog steeds probleemloos, zelf met koude start met een temperatuur rondom de -10 graden celsius. De auto wou weer graag doorgesmeerd worden door iemand van Audiparts Veghel, dus ik heb hem op z'n wenken bediend. Beetje jammer is wel dat ik onderweg naar Veghel een glijder heb gemaakt op de snelweg (Arnhem ri Nijmegen, grijsoord in de lange bocht). Aan het einde van de bocht bleef de kont maar naar rechts hangen met 80 op de cruisecontrol (geen sneeuw of regen of verkeer). Ik ben er 'genadig' mee afgekomen door met de kont tegen de vangrail te blaffen. Ik laat het repareren, ben gek op deze machine. Tevens goed voor het relativeringsvermogen - blijkbaar maakt het met troep op de weg geen reet uit of je 4 nieuwe premium wintersloffen hebt of niet.
Bij Auditparts Veghel hebben ze terplekke een tweedehands achterlicht-unit gemonteerd zodat ik in ieder geval weer veilig op weg kon. Verder heeft de monteur m'n onderstel gechecked op schade, en hij gaf aan dat er niks aan de hand is, anders dan blik en bumperschade. Dus op zich blij (ik had ook niks).
Klokje rond
- 220.000 km
Ondertussen het spreekwoordelijke klokje rond, de eerste 100.000km zitten er op in precies anderhalf jaar. Met 220,000 km op de teller zijn er (los van een beurtje, en een andere antenne) geen bijzonderheden. Het blok houdt zich goed in de warmte van de afgelopen 2 weken (30+ graden geen probleem!) en de airco werkt ook gewoon goed. Ietwat een saaie update, maar in dit geval is dat echt prima ;-).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?

Audi A6 Avant 3.0 quattro S-line SCHUIFKANTELDAK NAVI CLIMA MEMORY SEATS LEER BOSE CRUISE MF STUUR STOELVERWARMING HISTORIE
- 2001
- 153.707 km

Audi A6 Avant 4.2 V8 QUATTRO LEDER/ECC-AIRCO/CRUISE.C/BOSE
- 2000
- 258.873 km

Audi A6 Limousine 2.4 5V Advance Automaat Clima Trekhaak NL Auto NAP
- 1998
- 310.667 km