Audi A6 Avant 2.0 TFSI Advance (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A6 Avant 2.0 TFSI Advance |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 25.150 km |
KM-stand laatst | 106.000 km |
Weer naar Audi
- 33.000 km
Ik schrijf deze review na ca. 8000 km in de A6. In juli overgestapt van de Superb Combi omdat ik op zoek was naar een automaat.
De Superb is overigens prima bevallen, maar door het grote aanbod van heel jonge A6 Avants met multitronic tegen scherpe prijzen toch weer gevallen voor Audi. Wat wil je als je er al 10 hebt gereden, waaronder 3 keer een A6 avant.
De A6 is in Advance uitvoering, hetgeen al redelijk compleet is, met Xenon en Led verlichting; interieur zwart leer met witte stiksels en stoelverwarming achteraf alsmede 18 inch LM. De kleur is Aventurin blauw, hetgeen ik erg fraai vind en ik krijg daar veel positieve reacties op.
Alhoewel ik geen vergelijkingstest ga maken met de Superb vallen toch wel een paar dingen op;
De motor (2.0TFSI) vind ik wat rumoeriger, dan de 1.8 TSI; met name als deze koud is bromt en trilt de motor wat, dit is overigens geheel weg bij een warme motor en boven de 2000 tpm. Het stuurgedrag en wegligging vind ik ondanks het ontbreken van een sportonderstel prettiger; bij de Superb merkte je toch dat deze minder stijf is door de verlengde koets. De 18 inch velgen maken het geheel wat minder week; een sportonderstel zoals bij de S line is mij te straf. Het verbruik ligt ongeveer op 1:11 en dat vind ik niet echt zuinig. Interieur en afwerking zijn top; De MMI vind ik nog steeds een van de beste en ook de audio en telefooninstallatie zijn prima. Wel wennen dat de stoelen niet elektrisch verstelbaar zijn en de spiegels niet elektrisch inklapbaar.
Al met al een fijne reiswagen die eenmaal op snelheid heerlijk rustig rijdt.
Binnenkort de winterbanden eronder (met 17 inch LM).
Wel jammer dat een paar weken geleden een paar bobines vervangen moesten worden; een zwak punt van deze motor volgens de deskundigen.
weer 30.000 km verder
- 65.000 km
Inmiddels staat de teller op ruim 65.000 km en is er groot onderhoud gepleegd aan de auto. Alhoewel niets bijzonders zijn de kosten van zo'n 60.000 km beurt wel pittig; zo'n 800 euro.
Er vallen twee zaken op: het olieverbruik stijgt lichtjes maar valt nog ruim binnen de tolerantie volgens de dealer (1 liter op zo'n 5.000 km) en voor mijn gevoel is de auto rumoerig, al eerder heb ik dit opgemerkt bij een koude motor. Ik heb ook een A4 cabrio met dezelfde motor en multitronic en gevoelsmatig is die stiller. voor de rest een probleemloze en heerlijke reisauto waarin ook op lange afstanden het goed toeven is.
Het is de bedoeling om hier zeker nog een jaartje in te rijden.
Kleine update
- 70.000 km
De oorzaak van het toenemende rumoer is ontdekt; het lag dus niet aan de motor of aandrijving, maar de voorbanden waren enigzins onregelmatig afgesleten en dat gaf trillingen die leken van de motor af te komen. Met de montage van nieuwe Vredestein winterbanden is dit geheel weg en de nog goede zomerbanden worden getrimd waardoor dit hopelijk ook is verdwenen.
adieu Audi
- 106.000 km
Inmiddels na bijna 106.000 km op de teller afscheid genomen van de A6. Op wat kleinigheden na; een defecte parkeersensor achter en een klepje wat los is geschoten in de achterklep probleemloze kilometers. Het olieverbruik is gestabiliseerd en het bandengeluid bleef binnen de perken na het trimmen van de banden.
Zoals veel ondernemers ben ik gezwicht voor de vele financiele voordelen van het PHEV rijden en overgetapt op een Outlander. Deze is inmiddels afgeleverd en ik ga daar binnenkort een review aan wijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.