Audi A6 Avant 2.0 TDI (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 Avant 2.0 TDI |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Heb sinds een week een Audi A6 Avant 2.0 TDI; voorzien van Proline Business pakket, Xenon verlichting en nog wat kleine gadgets zoals een verlichtingspakket, sierlijsten, comfort clima etc. Ten opzichte van mijn vorige auto (VW Passat Variant TDI) een flinke stap vooruit; met name op het gebied van stuurgedrag, geluid(-s isolatie), look en feel en uiteraard het prachtige uiterlijk.
Persoonlijk mis ik in deze auto een 6-cylinder motor en een leren intereur, beide horen eigenlijk bij een auto van deze klasse, echter gingen boven mijn budget. Ten aanzien van de motorisering is mijn voorlopige vaststelling dat deze voldoet qua prestaties; het maakt er geen sportwagen van (met name acceleratie) maar is ruim voldoende om constant hoge snelheden aan te houden; alleen is deze bij koude start toch nog teveel 4-cyl. TDI. Een zes-cylinder past met name qua loopcultuur beter.
Audio installatie (10 speakers) is helemaal top. Subliem geluid; ik zou niet weten waarom iemand voor de Bose optie zou moeten kiezen. Ook de telefoonintegratie is helemaal prima; geluidskwaliteit is goed en de integratie in MMI is aangenaam. Ook de MMI plus met monochroom scherm is me tot nu toe meegevallen, werkt praktisch en adequaat; evenals de (basis) navigatie welke onderdeel is van het proline business pakket. Je mist soms het kleurenscherm met kaart; maar het geheel met bolletje/pijltje aanduiding is toch functioneel. De standaard benelux cd dekt eveneens de hoofdwegen van Europa, de straat van ons kantoor in duitsland staat er gewoon op. De dynamische routebepaling die rekening houdt met de verkeerssituatie (TMC) envenals de mogelijkheid om de verkeersinfo eenvoudig te bekijken is een pluspunt.
De A6 heeft daarnaast uiteraard een geweldig ruimteaanbod; zelfs met de voorstoelen in de achterste stand (= bestuurder >2m) kan er een volwassene achter zitten, de kofferbak is eveneens groot; ten opzichte van de Passat (vorig type) iets ruimer, ten opzichte van een V70 veel ruimer, met name achterin). Stoelen zijn goed, ik zou persoonlijk echter de volgende keer voor de sportstoelen kiezen. De stoelen in mijn V70 zitten beter.
Update na bijna 1 jr en 35.000 km
Inmiddels een jaar verder. De initiele bevindingen zoals bovenstaand blijven overeind. Grootste minpunt van de auto blijft de knorrige 2.0 diesel. De loopcultuur van deze motor is gewoon niet geweldig. Met name in de stad veel geluid. Op de snelweg en bij hoge snelheid verdwijnt dit echter door de goede isolatie wel naar de achtergrond. Eveneens een nadeel vind ik het gebrek aan kracht onder de 1500~1700 toeren. Echt een gat, naar mijn idee meer dan mijn vorige 130pk passat.
Wat wel heel goed bevalt en niet hierboven gemeld is het weggedrag, de auto stuurt, zelfs met mijn standaard 205/60 16’, erg goed en ligt prima op de weg. Ook de remmen vind ik erg goed. De eerste 8 maanden veel in DLD gereden en op hoge snelheid (gemiddelde top op teller ligt tegen 220 km/h, ca. 207 km/h op GPS). Hierbij is de auto echt op zijn gemak en schudt makkelijk zijn snelheid af indien nodig.
Al met al echter toch spijt niet voor een 2.7 TDI te zijn gegaan (alhoewel ik ook wat negatieve ervaringen met deze configuratie heb gelezen op dit forum).
PROBLEMEN
De afgelopen maanden twee maal een probleem gehad met de EGR klep. Deze regelt de recirculatie van de uitlaatgassen. Gevolg was dat de auto tijdens het rijden in een zgn. noodloop schakelt en vrijwel geen kracht heeft (invoegen op de snelweg met 70 km/h en een top van ca. 120 km/h). Onderweg auto bij een dealer achtergelaten omdat deze niet ter plekke gerepareerd kon worden. Werd direct geholpen (auto diagnose en vervangende auto mee). Goede service van Dago in Duiven. Dag later kon ik de auto weer halen na vervanging van genoemde klep. Na 5.000 km treedt zelfde euvel echter weer op, ditmaal 350 km van huis. Niet prettig en dus langzaam naar huis gereden. Wederom is klep vervangen en electronica geupdated. Auto presteert nu weer beter maar loopt nu niet echt lekker, houdt in in eerste versnelling en lijkt niet zo kwiek als eerder op het gas te reageren.
Bovenstaand probleem met noodloop/inhoudende motor heb ik overigens van diverse mensen met een A6 2.0 TDI vernomen en schijnt een vaker voorkomende kwaal te zijn. Zie eventuele ervaringen/reacties hierover graag tegemoet.
Afgezien van bovenstaande geen andere problemen ervaren.
update 54000km
het probleem met de inhoudende motor en niet lekkere loop is reeds geruime tijd geleden opgelost door een software update. Tegelijk met de reparatie destijds was ook een update geladen, maar deze had kennelijk niet zo’n prettige motorloop tot gevolg. Na de nieuwe update geen verdere problemen meer gehad en de auto voldoet weer uitstekend. Derhalve de betrouwbaarheid aangepast naar 4 sterren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.