Audi A6 Allroad quattro 3.0 TDI Pro Line (2011)

autoreview

Audi A6 Allroad quattro 3.0 TDI Pro Line (2011)

Signalement

UitvoeringA6 Allroad quattro 3.0 TDI Pro Line
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst43.000 km
Lezerswaardering: 41%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

A6 allroad

  • 11.000 km

Na een A6 avant 2.0 tdi te hebben gehad is dit mijn 2de Audi A6.

En hoewel de vorige A6 mij prima is bevallen is deze A6 toch wel even iets anders.
Deze auto is van bouwjaar 2012 in tegenstelling wat boven de review staat maar dat komt omdat deze auto zonder kenteken ruim een jaar bij de dealer als voorraad auto heeft gestaan en ik dit type niet met bouwjaar 2012 kon invoeren.
En hoewel ik helemaal niet van plan was om mijn vorige A6 in te ruilen werd mij een dermate verleidelijk voorstel gedaan dat ik hem toch heb aangeschaft en daar heb ik tot op heden geen seconde spijt van.

Het gaat dus om een A6 allroad 3.0 tdi quattro met onder andere de volgende specificaties;
-luchtvering
-6 traps tiptronic automaat
-xenon
-MMI high harddisk navigatie
-bluetooth met voicecontrol
-lederen bekleding
-stoelverwarming
-18 inch lichtmetaal
Een heerlijke 6 cilinder dieselmotor met 240 pk en 500 nm koppel en verder alles wat je mag verwachten van een auto in deze prijsklasse.

Zoals al eerder gezegd beviel de 2 liter mij prima maar het vermogen in combinatie met de vierwielaandrijving en de luchtvering maakt deze auto zoveel beter dat je het gevoel hebt in een klasse hoger te rijden.
Bij de 2 liter merkte je bijvoorbeeld bij vlot wegrijden dat de voorwielen de ESP vaak nodig had om het vermogen op de weg kwijt te kunnen.
Ook in snelle bochten merkte bij de 2 liter dat je met een zware grote auto op pad was en hij redelijk snel de buitenkant van de bocht op zocht als het iets te snel ging.
Dan is de 3 liter met quattro wel iets anders.
De tractie is fantastisch!
Je hoeft het gaspedaal amper aan te raken en merkt vaak dat je bij het wegrijden bij het stoplicht het kruispunt al over bent terwijl het andere verkeer nog niet eens van zijn plek is.
De duw die je bij alle snelheden in je rug krijgt is verslavend.
In snelle bochten is de koersvastheid zo hoog dat je het gevoel hebt dat de limiet van de auto verder weg is dan dat mijn hart groot is en ik ben geen watje!
De luchtvering kun je instellen van sportief tot comfortabel zodat je de auto naar behoefte kunt veranderen van een comfortabele snelweg cruiser naar een hitsige GTI.
Je denkt dan dat je op pad bent met een sportieve hatchback i.p.v. een stationcar van bijna 1900 kilo.
En hoewel het verbruik wel hoger ligt dan bij de 2 liter valt het verbruik mij met rond de 1 op 12 erg mee.
Bij de 2 liter lag dat bij mij rond de 1 op 15.
Waar ik wel aan moest wennen is de tiptonic automaat.
De 2 liter was voorzien van een multitronic die ik als zeer comfortabel heb ervaren.
En hoewel de tiptronic schokvrij van verzet veranderd moest ik wel wennen aan het feit dat deze bak wel schakelt.
Maar goed een multitronic kan het koppel van de 3 liter niet aan en de betrouwbaarheid van de tiptronic schijnt ook beter te zijn.
Deze auto blijf ik waarschijnlijk nog erg lang rijden omdat het nieuwe model A6 mij niet kan bekoren.
Want hoewel ik het nieuwe model wel een mooie auto vind begint Audi naar mijn mening het idee van 'familiegezicht' wel wat te ver door te voeren.
Ik ben een echte autofreak maar ik moet tegenwoordig ook wel 3 keer kijken om te zien met welk type Audi ik het van doen heb en dat vind ik jammer want ik ben een echte Audi fan.
Bovendien blijf ik de lijnen van het oude type mooier en tijdlozer vinden maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Tot nu toe heb ik 2 problemen met de auto gehad.
Het eerste was te wijten aan het ruig inbouwen van de lederen bekleding bij PON.
Daarbij had de leerinbouwer de sierpanelen op de portieren er met zoveel geweld af getrokken dat de bevestiging op de achterzijde van de sierpanelen bij alle vier de portieren waren afgebroken.
En i.p.v. nieuwe panelen erop te zetten heeft hij ze er maar op gedrukt waarschijnlijk in de hoop dat ze bleven zitten maar helaas....
Verder heb ik een storing met de luchtvering gehad waardoor de vering in noodloop ging en in een vaste stand bleef staan.
Dit is opgelost door de regelunit te vervangen i.v.m.een productiefout.
En hoewel dit off topic is wil ik toch graag zeggen dat ik echt een fantastische Audi dealer heb die ten eerste alles oplost wat je ook mag verwachten maar meer doet.
Ze zijn vriendelijk,klantgericht en net zo autogek als ik en zetten echt alles in het werk om het je zo goed mogelijk naar de zin te maken.
Echt een welgemeend compliment Tjeerdsma Winschoten!

Ik zal proberen deze review regelmatig te updaten met mijn verdere ervaringen.


update

  • 43.000 km

Inmiddels zijn we ruim 30d km verder en vond ik het tijd voor een kleine update.
De auto is eigenlijk probleemloos en tovert iedere dag dat je er in rijdt een glimlach op je gezicht.
Het comfort en het gemak waarmee de allroad presteert is gewoon geweldig!
Problemen zijn er niet echt geweest op wat kraakjes in het interieur na.
Dit zal wel typisch voor dit model zijn want hetzelfde had ik met de vorige A6 ook en zijn door de dealer opgelost.
Het verbruik ligt tussen de 1 op 11 en 1 op 14 en wordt sterk beïnvloed door het gewicht van je rechtervoet.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.