Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro Pro Line S (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A5 Sportback 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line S |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 9.926 km |
KM-stand laatst | 116.445 km |
1e verslag
- 14.670 km
11-05-12. Km stand bij aanschaf : 9926 km. Huidige km stand : 14670 km
Op 11/5 de auto opgehaald bij de garage en de vorige ingeleverd. Keurige en snelle afhandeling van de aankoop. Deze keer geen hele nieuwe, maar een demo van net 3 maanden "oud" met nog geen 10 duizend km op de klok en goed ingereden. Had namelijk geen zin om geconfronteerd te worden met een lange levertijd en een eventuele tussentijdse 2% btw verhoging. Deze auto voldeed volledig aan de wensen, was direct leverbaar en een behoorlijke korting t.o.v. de nieuwwaarde. Deze auto staat duidelijk op een hoger uitrustingsniveau, dan onze vorige A5 SB met alleen een Pro-line uitrusting en 180 pk en handgeschakeld. Met donkerblauw metallic, Pro-line S interieur/exterieur en mooie velgen, een hele chique auto. De auto is ondertussen ook behandeld met Flon4000 Nano Gold, wat de lak 5 jaar lang moet beschermen en voor die periode moet doen laten glanzen. 't Ziet er fantastisch uit en is de auto uit ervaring met Flon4000 PTFE, gemakkelijk schoon te houden.
De auto is behoorlijk voorzien van de nodige extra's, die je zelf misschien niet allemaal zelf gekozen zou hebben, maar achteraf gezien, wel de investering waard zijn en het rijgemak beduidend hebben verhoogd. Zie de toegevoegde lijst met extra's. De auto rijdt perfect en is het aanwezige Quattro© systeem en de S-tronic DSG versnellingsbak een genot om aanwezig te hebben. Miste beiden onderdelen nl. in de voorgaande uitvoering. Heb namelijk eerdere ervaring met deze set-up, vandaar de wissel.
De sportstoelen in deze uitvoering met leder en alcantara , in combinatie met de lendensteun, zitten echt perfect en geven veel steun. De zwart stoffen hemelbekleding, samen met donkere kleuren voor stoelen en dashboard, maken het interieur wel donker, maar dat went snel. Het geheel komt ook rustgevend over en geeft met name overdag, minder reflectie op de meters en het MMI scherm.
Hold assist is wel handig om je voet niet meer op de rem te hoeven houden als je stil staat, maar daarmee schakel je wel het start/stop systeem uit.
Grootlicht assistent is een overbodige luxe.
Het B&O sound systeem is werkelijk de investering waard. Het geeft je echt het gevoel, in een concertzaal te zitten. Door de stoffen hemelbekleding krijg je een goede akoestiek. Spreek nu uit ervaring, dat B&O sound systeem echt veel beter is dan het standaard Audi sound systeem.
Kan iedereen ook het drive select systeem aanbevelen. Met de ruime keuze van selecteren, kun je zelf het stuurgevoel, versnellingsbak en gasrespons naar eigen smaak aanpassen. Wij hebben vaak de individuele stand aan staan, waarin het stuurgevoel ingesteld is op comfort en versnelling/gas respons op dynamiek staan. Voor ons een prima combinatie. De individuele stand is alleen beschikbaar als MMI-Plus aan boord is. Uiteraard kun je ook voor de vaste instellingen "auto/efficiency/comfort/dynamiek" kiezen. Er valt tijdens het rijden zonder beperkingen, gewoon te wisselen tussen de drive select standen.
De auto heeft alleen het Quattro onderstel met zelfsperrend midden differentieel wat een perfecte wegligging en weggedrag geeft. Het is niet nog een keer uitgerust met het Audi sport onderstel, wat in deze Quattro uitvoering een gratis optie is. Met het sport onderstel zit het verschil namelijk in de mate van nog meer verlaging en grotere stugheid van het onderstel/vering t.o.v. het Quattro onderstel. Heb ervaring met beide en raad ik alleen het Quattro onderstel aan. Het Audi sport onderstel is in onze beleving te stug, wat op hoge snelheid en minder goed wegdek, niet prettig overkomt. Overigens, smaken verschillen. Wat we nu hebben in combinatie met 19" LM velgen, geeft dit de auto onder alle omstandigheden, een perfecte wegligging. Het valt me overigens reuze mee, dat de Pirelli P Zero zomerbanden in de maat 255/35, de auto niet veel harder hebben gemaakt t.o.v. de Continental SportContact2 245/40 18" van de vorige auto. Ondanks dat de Pirelli's goed voldoen, gaat mijn voorkeur toch uit naar de Continental SportContact 3 of 5. Met name op nat, voldoen de Conti banden beter.
Het verschil tussen MMI en MMI-plus heeft uiteraard z'n prijs. Heb nu goede ervaring met beide MMI navigatie systemen en de bediening er mee, maar kan adviseren dat de Plus uitvoering echt uitgebreider is in route bewerking. Mooier van beeld met 3D presentatie van de wegen en bepaalde oude gebouwen, veel meer projecties van p.o.i. en instellingen van de auto. Of het de meerprijs waard is moet ieder voor zichzelf uitmaken. Je komt met beiden feilloos van A naar Z.
De snelheidsmeter is zeer nauwkeurig en geeft bij lage snelheden maar 1 km en ook bij hogere snelheden tot 160 km/ u ongeveer maar 2 km/u verschil af. Geijkt met gps. Harder is nog niet gereden. Zaak om regelmatig de File-Flits app te raadplegen.
Extra's toegevoegd op
Pro-line (WFP) Pro-line S (YEB)
Quattro © sport onderstel
Diefstal beveiligde wielbouten
MF sportstuur + paddels
Audi Drive select
Verwarmbare voorstoelen
Automatisch dimmende binnenspiegel
Inleg roestvrijstaal met pianolak (optie S-line)
Elekt. inklapbare buitenspiegels
Bandenspanningscontrole systeem 8N7 Grootlichtassistent
Bang & Olufsen Sound systeem
Bekleding leder/alcantara (optie S-line)
MMI navigatie plus
Lichtmetalen velgen PRK (19")
Opbergpakket
Audi Music interface
Audi hold assist
Flon4000 NANO Gold behandeling met 5 jaar glans garantie.
up-date 2
- 26.250 km
Auto bevalt uitstekend en is het een genot om er vele kilometers mee te rijden.
De auto heeft de laatste up-date gekregen voor het MMI-plus i.v.m. een bug in het systeem waardoor het 3D niet goed functioneerde. Keurig gratis uitgevoerd door de dealer. Werkt weer geheel naar behoren.
Geen verdere storingen of i.d. te melden.
Om iets meer onderscheid te maken is de gril voorzien van chrome strepen. Staat chique bij de donkere kleur van de auto. Uiteraard is dit persoonlijk.
3e verslag
- 39.345 km
De auto bevalt nog steeds uitstekend en geeft geen aanleiding om tussentijds de dealer met een bezoek te vereren. Bij de laatste 30k beurt is de olieverversingsinterval gewijzigd van 15k naar 30k. Was door onbekende oorzaak op 15k gekomen, terwijl er zoals voorgeschreven toch LongLife olie in zit. De Bridgestone winterbanden hebben de auto iets windgevoeliger gemaakt, dan de Pirelli zomerbanden. Niet iets om ongerust over te worden, want was hetzelfde bij de vorige A5 SB.
Even een correctie op het 1e verslag. De stop/start functie werk ook als de hold assist geactiveerd is en je de rem stevig indrukt. Zodra je de rem los laat, gaat de motor weer draaien, maar blijf je door de geactiveerde hold assist wel stil staan. Groot licht assistent is een handige optie, maar helaas moet die iedere keer weer opnieuw geactiveerd worden. We zijn tijdens de winter periode welke nog niet helemaal achter ons ligt, helemaal fan geworden van de optionele stoel verwarming. Leer/alcantara stoelen zitten voortreffelijk, maar is toch ook koud. De stoelverwarming werkt heel snel en effectief. Dit is voor ons de 1e keer dat we een leren/alcantara in de auto hebben. Echt perfect.
4e en 5e verslag
- 92.920 km
Verslag bij 62000km
Nog steeds uitermate tevreden over de auto en hebben we weer vele km met plezier afgelegd. De afgelopen 30 duizend km geen problemen gehad en heb in deze periode 3 liter olie bijgevuld. Voor een TFSI motor geen slechte score. Hopelijk blijft dit zo, want dan klaag ik hier niet over, want heb op de Audi forum site andere geluiden over olieverbruik gehoord en zelf negatieve ervaring gehad met voorgaande Audi's.
Heb gelukkig ook geen problemen met het sturen en is via de drive select keuze knop altijd wel de juiste instelling te krijgen. De auto stuurt strak en is van zwabberen absoluut geen sprake.
Het Quattro systeem is grandioos en geeft de auto onder alle soorten weersomstandigen een zeer veilig en stabiel gevoel. Door slippende wielen bij de acceleratie komt niet voor.
Het brandstofverbruik blijft op een gemiddeld verbruik van 1:11,5, wat niet slecht is voor een vierwiel aangedreven auto met 211pk.
Rijervaring bij kilometerstand 92997 km
Het is misschien wat saai, maar de auto bevalt nog steeds uitstekend en is het nog steeds genieten van iedere kilometer. Tussen de vorige en huidige up-date stand is er bijna niets gewijzigd.
Het olieverbruik is zelfs gezakt naar 1,45 liter op 31647 km. Een keurige score, want heb dit anders meegemaakt bij 2.0 TFSI motoren.
Het benzine verbruik is nagenoeg hetzelfde gebleven en zit nog steeds op ongeveer 1:11,4 l/km. Absoluut niet slecht voor een 2.0 TFSI quattro met 211 pk en een redelijk sportieve rijstijl. Dat dit niet in de buurt zit van fabriek verbruiksgegevens, mag als bekend verondersteld worden.
Bij de laatste 90K beurt is op aanraden van Audi, uiteraard onder garantie, de massa kabel in de stuurkolom vervangen. Bij bepaalde chassis nummers moest dit worden gedaan, waaronder de mijne, omdat er haarscheuren in de ommanteling van de kabel waren geconstateerd, zodat er vocht overslag zou kunnen plaatsvinden. Dat zou gevolgen kunnen hebben voor de elektronische aflezing van bepaald onderdelen. Heb daar zelf overigens niets van gemerkt en heeft de auto het perfect gedaan. Volgens de garage zag de kabel er nog goed uit, maar is uit voorzorg de kabel vervangen. Het nadeel is dat de auto langer een onderhoudsbeurt krijgt, omdat de computer van de auto opnieuw ingelezen moet worden, wat nogal wat tijd kost. Voordeel is dat de computer ook alle nieuwe up-dates geïnstalleerd krijgt.
Bij kilometer stand 92920 zijn er 4 nieuwe Continental Sport Contact 5P geplaatst. De vorige Pirelli Zero banden waren niet slecht, maar minder koersvast.
Verkocht
- 116.445 km
Hebben deze auto verkocht.
Auto verkeerd in uitstekende staat en verbruikt nauwelijks olie. Heeft alleen de dealer gezien voor normale service beurten. Tussentijds via een aanbieding een navigatie up-date laten uitvoeren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A5
Had je deze auto's al gezien?

Audi A5 Sportback 1.8 TFSI 170pk Automaat | S-line | Sportstoelen | Sportstuur | Navigatie | Sportonderstel | Stoelverwarming | Cruise control | PDC | DAB | Bang&Olufsen | Bi-Xenon | LED-dagrij | Onderhoud aanwezig!
- 2013
- 255.153 km

Audi A5 1.8 TFSI ADRENALIN, Navi, Airco, AUTOMAAT
- 2016
- 113.232 km

Audi A5 Cabriolet 1.8 TFSI Sport Edition S-Line | NL-Auto | Leder | B&O | Stoelverwarming | Nav | Full LED
- 2015
- 144.330 km