Audi A5 Coupé 2.0 TDI Pro Line (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A5 Coupé 2.0 TDI Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 62.000 km |
De eerste indrukken
- 3.000 km
Vrijdag 12 februari was het zover, ik haalde, samen met mijn vrouw, mijn Audi A5 2.0 TDI op bij Audi Centrum Tilburg.
Het werd een leuk feestje, vooral door het doek wat over de auto was gelegd wat we er samen van af trokken.
De bijzondere kleur, saharazilver, bleek echt een topkeus. Wat is de auto prachtig in deze kleur!
De eerste positieve indrukken:
wat is de auto stil, wat stuurt het direct en wat wordt het vermogen prachtig op de weg gebracht. De auto is mede door de kleur een eye catcher.
De eerste "wel wat wennen" indrukken:
de sportstoel is keihard en het is zoeken naar de juiste zit, de stereo is goed, maar niet top (Audi sound system) en het navigatiesysteem is niet altijd even informatief.
Eerst maar eens de 20.000 km halen om tot een goed oordeel te komen.
Meer indrukken na 30.000 km
- 29.600 km
Binnenkort gaat mijn A5 voor haar eerste (!) onderhoudsbeurt naar de dealer. Naast de beurt mogen ze dan even kijken naar de stationair loop bij koude start (de motor loopt dan onregelmatig) en het feit dat ik het navigatiesysteem al een keer of drie heb moeten resetten...
De auto rijdt prima, hij is erg stil en super rustig en de krachtige twee liter diesel biedt alle mogelijkheden om zowel rustig als stevig te rijden.
Op dit moment is het gemiddelde verbruik 5,7 liter per 100km, een goede 1 op 17,5 dus. Het is zuinig rijden dus met deze auto, voorzien van een start/stop systeem.
Op de vakantie in Frankrijk bleek de rijmachine echt tot zijn recht te komen. Bochtige weggetjes in de bergen, dat was smullen.
Prima sturen en accellereren bergopwaarts. Ook op de Franse tolwegen was het heerlijk door de rust bij 140km per uur constant op de cruise control.
Inmiddels ben ik - eindelijk - gewend aan de harde sportstoelen, het heeft lang geduurd voordat ik mijn juiste zit kon vinden.
De Audi stereo voldoet goed, maar ik denk dat als ik de auto opnieuw zou bestellen ik niet voor de sportstoelen zou gaan en voor dat geld lekker de B&O installatie zou nemen.
Het blijft leuk dat de auto zo gewaardeerd wordt. Regelmatig spreken mensen mij aan, dat komt ook wel door de aparte kleur (saharazilver) denk ik. De auto heeft bij verschillende weertypes een andere kleur. Erg mooi vind ik zelf, maar ik heb ook al een vriend horen vragen: "had je geen gewone kleur kunnen nemen?". Ach ja, conservatieve jongen, hij rijdt in een antracietkleurige BMW5...
Het is goed toeven in de auto, de klimaatcontrole is prima en met name de rust en geweldige wegligging maken het rijden elke keer tot een waar feestje. Het heerlijke stuur is daar zo'n prachtig detail bij.
Ik ben verder heel tevreden over de verlichting. De led verlichting valt echt goed op, je ziet mensen echt actief en alert reageren als ik aan kom rijden. De waanzinnige neus met de led verlichting is een eye catcher eerste klas!
De auto is met het Pro Line Business pakket goed compleet. Ik mis wel de inklapfunctie van de buitenspiegels, zou gewoon handig zijn, vooral bij het inparkeren in parkeergarages waar je door de betonnen palen dan net even te weinig ruimte hebt. Uit de auto stappen om de spiegel in te klappen vind ik dan wel wat knullig.
Andere mindere zaken:
- de deuren van de Coupe hebben veel ruimte nodig bij in en uitstappen, soms wel lastig als het krap parkeren is
- het klepje van het vakje voor je zonnebril valt bij openen voor je binnenspiegel, een onhandig detail
- het navigatiesysteem biedt weinig ondersteuning voor alternatieve routes bij files
- koop een 8Gb kaartje om je navigatie op te zetten, kan je ook gewoon een CD draaien als je nav. systeem aan staat
Conclusie tot zover:
het is een heerlijke en mooie auto en hij rijdt echt geweldig, maar er zijn wel details waar je over kunt vallen. En hoe luidt het gezegde ook alweer? The devil is in the details...
Weer 10.000 km ervaring erbij
- 39.600 km
Als rijdersauto wint de A5 elke dag weer punten. Wat gaat deze auto als de brandweer, wat ligt hij formidabel op de weg, wat stuurt hij superstrak en wat is hij veilig, ook nu de winter is toegeslagen. Met de winterbanden eronder moet je wel alert blijven, want dat deze auto zo super stuurt en remt met de winterbanden eronder doet je wel eens vergeten dat niet iedereen zo gezegend is. Deze week was ik de auto "even kwijt" toen ik op de A10 van baan wisselde. Het ESP greep in en het was weer snel allemaal onder controle, maar ik realiseerde me maar weer eens temeer wat een superauto het is.
Als kritische consument heb ik het wel eens moeilijk met deze auto want er zijn voortdurend van die kleine ergernisjes. Eigenlijk mierenneukerij, maar toch:
- waarom was de auto niet op tijd klaar bij de dealer na de servicebeurt?
- waarom flikkert het navigatiescherm af en toe?
- waarom lukt het niet om mijn navigatie DVD naar het 8Gb SD kaartje te kopieren?
- waarom valt af en toe de iPod spontaan uit?
- waarom doet de Bluetooth verbinding af en toe zo raar?
- waarom gaat de deur af en toe zo moeizaam open en dicht nu het vriest?
Tsja, niet zeuren, ik weet het, maar voor dat geld, moet het niet gewoon allemaal top in orde zijn? Binnenkort maar weer eens langs de dealer...
Na de tweede onderhoudsbeurt
- 62.000 km
Na 60.000 km kom je dan pas weer bij de dealer, voor je tweede onderhoudsbeurt. Er waren geen echte bijzonderheden voor de beurt. Alleen het navigatiesysteem kreeg ik maar niet op een SD kaart gekopieerd dus ik had de dealer gevraagd dit voor me te doen. Ik werd netjes gebeld dat het hen ook niet lukte en kreeg het advies om een 16Gb kaart te plaatsen, dan zou het vast wel lukken. Tsja, een beetje raar want in de handlediing staat toch echt dat je een 8Gb kaart dient te plaatsen. Ach, ik leer er wel mee leven. De auto werd keurig netjes afgeleverd door dealer Martin Schilder in Alkmaar, schoon van binnen en buiten dus er kan weer 30.000 km verder gestuurd worden. Binnenkort over de Duitse autobahn naar Zwitserland en van daaruit naar Zuid Frankrijk. Een heerlijk vooruitzicht weer.
De A5 rijdt nog steeds heerlijk, het lijkt wel of het allemaal steeds wat beter gaat werken. De wegligging, de manier waarop de wagen op het stuur reageert, de loop van de motor, het reageren op het gaspedaal, allemaal steeds soepeler en beter. Het zal wel aan mij liggen, ik heb waarschijnlijk heel erg aan de auto moeten wennen in het begin.
De waardering voor hoe de auto rijdt groeit alleen maar meer en meer. Wel blijf ik me verwonderen over de prijs kwaliteit verhouding. Zo'n klein blundertje met zo'n SD kaart zit me dan weer meer dan gemiddeld dwars. Het overheersende idee blijft dan toch "dit soort zaken moet toch gewoon 100% in orde zijn als je een auto uit deze klasse koopt?".
Tot slot is er toch ook de waardering voor de "looks" van de auto. Elke keer als ik er naar toe loop zie ik toch de prachtige lijnen en het mooie design van de coupe. Wat dat betreft is het toch echt een beauty. En misschien moet je van zo'n beauty dan uiteindelijk de kleine schoonheidsfoutjes maar accepteren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A5
Had je deze auto's al gezien?

Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI 2X S-LINE LEDER NAVI ELEK PAKKET GARANTIE NAP APK
- 2009
- 126.757 km

Audi A5 Coupé BWJ 2010 1.8 161 PK TFSI S-edition AUTOMAAT / TREKHAAK / NAVI / CLIMA / CRUISE / HALF LEDER / BLUETOOTH / LMV / PDC
- 2010
- 229.430 km

Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI quattro Pro Line / 333 PK / B&O / Audi Exclusive / Navi / Elek. stoelen
- 2011
- 142.600 km