Audi A5/S5

Met S5 naar het front

Audi S5
Audi S5Audi S5Audi S5Audi S5Audi S5Audi S5Audi S5Audi S5Audi S5
AutoWeek 18
AutoWeek 18

Je leest het in AutoWeek 18

Audi wil op alle fronten meedoen in het topsegment, en het troeft zelfs de concurrentie af met een bolide als de R8, maar een chique coupé ontbrak nog. Met de A5 opent het merk nog serieuzer de aanval op de Duitse concurrentie. Want na de eerste rij-impressie weten we het zeker; de auto kan de vergelijking aan met auto's als de 3-serie Coupé en de Mercedes-Benz CLK. En dan is hij er ook nog als brute S5.

Aan de niche-opvullerij waarmee Mercedes-Benz en BMW zich de laatste jaren bezighouden, doet Audi nog niet mee. Met name het merk met de ster bedenkt het ene na het andere concept, en komt dan weer met een coupé-afgeleide (CLS) of kruist een stationwagon met een SUV (R-klasse). Met als gevolg een modelgamma dat uit zijn voegen barst. Ondertussen zitten ze in Ingolstadt ook niet stil. Audi volgt vooral de trends, en dat hoeft niet in je nadeel te werken. Vorig jaar kwam de Q7, weliswaar een late SUV van Audi, maar wel een uiterst succesvolle. De A3, de A4 en de A6 doen 't al jaren goed in de zakelijke klasse en als kroon op het jarenlange toewerken naar de top, levert het merk nu zelfs een sportwagen, de R8. Ook al is het nog zo logisch dat je als 'premiummerk' een luxecoupé aanbiedt, opmerkelijk is het natuurlijk wel dat Audi het segment van de luxecoupés jarenlang heeft laten liggen. Te meer daar Audi vroeger al een dergelijk model voerde. De laatste coupé, op basis van de 80/90 dateert van elf jaar terug. En dat terwijl BMW en Mercedes al die tijd goed boerden, en nog steeds, met de 3-serie Coupé en de CLK. Maar de A5 moet daar verandering in brengen. Om direct een statement te maken, presenteert Audi de coupé, die, zoals de type-aanduiding aangeeft, tussen de A4 en de A6 valt, direct als vette S5, met een 354 pk sterke V8.

Nieuw platform

Nee, de A5 is geen A4 coupé. Onderhuids gaat techniek schuil die ook in toekomstige Audi's zullen worden toegepast. Componenten van de bodemgroep zullen we eind dit jaar terugzien op de geheel nieuwe A4, maar ook bij andere grotere Audi's. Walter de'Silva, die na Alfa Romeo bij Seat aan de slag ging, zwaait nu de designscepter bij de Audi Brand Group en de A5 kwam dan ook onder zijn supervisie tot stand. Als je weet dat hij de man is achter de Alfa 156 en 147, en dat ook het huidige Seat-gamma zijn gezicht dankt aan de Italiaan, kun je niet anders zeggen dat hij een topontwerper is. Althans, als we de Toledo buiten beschouwing laten. De Audi A5 moeten we volgens hemzelf zien als z'n meesterstuk. Dat willen we niet onmiddellijk beamen, maar er staat een voorname bolide op ons te wachten nabij het Italiaanse Verona. Ook al is-ie knalrood, voorzien van vier uitlaten en enorme 19-inchwielen, schreeuwerig komt de S5 die we uitkiezen voor onze eerste rij-impressie niet over. De lijnen in de zijkant, de diepte tussen de achterlichten, hoe langer je naar het model gaat kijken, des te mooier hij wordt. In de vorm van de achterste zijruitjes zit volgens De'Silva gelijkenis met de C-stijl van de Audi oer-Quattro. Met de op de S5 standaard aanwezige led-dagverlichting trekt de coupé nog meer de aandacht. Italianen, bijna altijd autofreak, vallen bijna van hun scooter of zitten omgekeerd achter het stuur van hun auto.

Diepe zit

Zoals het een coupé betaamt, zit je diep in de A5. Zo diep zelfs dat je bij het aansnijden van scherpe haarspeldbochten rond het Garda-meer nauwelijks de neus kunt overzien. Het nadeel van coupés met een laag dak heft Audi ten dele op door enorme buitenspiegels te monteren. Dat zie je niet vaak bij dit soort auto's en bovendien veroorzaken ze wel wat windgeruis, maar veiligheid voor alles. Wanneer je instapt, de stoel lekker diep kan instellen, en het stuur riant in hoogte en in diepte verstelbaar is, dan kan het al bijna niet meer misgaan. Toch merk je al direct dat ook de S5 geen supernerveuze, ultrasportieve coupé is. Daarvoor stuurt hij nog te licht en te afstandelijk. Een BMW 3-serie Coupé reageert bijvoorbeeld veel directer op stuurbewegingen. In bochten doet de A5 het goed, onderstuur is hem vreemd, maar als je de bocht uitaccelereert, voel je dat het een flinke auto is. Met V8 en vierwielaandrijving weegt de S5 1.630 kilo, dus dat is niet zo vreemd. Overigens is de sportiefste S5 knetterhard wanneer hij ook nog eens zoals dit testexemplaar op 19 inch met nog platter rubber staat. Kuilen worden meedogenloos doorgeven. Als we even later met een van iets minder platte banden voorziene 3.0 TDI Quattro op pad gaan, blijkt het onderstel wat comfortabeler. Overigens stuurt de diesel nog wat lichter dan de S5. Over S5 gesproken, in de tijd dat Nederland nog militaire dienstplicht kende, werd deze aanduiding gebruikt voor personen die ongeschikt werden bevonden om ingelijfd te worden in het leger. En S5 kreeg je door compleet gestoord te zijn of je zo voor te doen… Audi schuift echter de S5 naar de frontlinie door hem direct als topversie van de A5 te presenteren.

3.0 TDI indrukwekkend

Audi gebruikt voor de S5 een 4.2 FSI, maar het is niet de tot 't uiterste opgefokte motor van de RS4. Deze levert met 354 pk (RS4: 420 pk) en 440 Nm meer dan voldoende vermogen, maar de auto geeft geen bijzondere snelheidskick. Hij roffelt fraai, en versnelt heel gelijkmatig over een breed toerengebied. En dan stappen we in de A5 met sterkste diesel, de 3.0 TDI met 240 pk en 500 Nm. Wat een machine! Gruwelijk hard sleurt de V6 met commonrail-inspuiting en turbo de A5 de bergen op. Een geweldenaar, hij voelt op de tussensprint zelfs vlotter aan dan de S5, zolang je de naald van de toerenteller maar boven de 1.750 toeren houdt. Daarbij is–ie zo stil dat je nauwelijks doorhebt met een diesel onderweg te zijn. En hij blijft zelfs tot boven de 4.500 toeren doortrekken, wat in de bergen van pas kan komen. Ongelooflijk dat de A5 3.0 TDI Quattro nog meer indruk maakt dan de S5, wat ons betreft zou de 3.0 TDI ook als S5 door het leven mogen gaan. Er is ook nog een 2.7 TDI met 190 pk en 400 Nm, da's eveneens een V6 en volgend jaar zal er ook een viercilinder TDI komen. Waarschijnlijk de 2.0 met 170 pk. Maar of dat al een nieuwe generatie TDI is met commonrail-inspuiting of nog een exemplaar met pompverstuivertechniek wil Audi nog niet kwijt. De zescilinder diesels van de Volkswagen Groep beschikken al jaren over commonrail-inspuiting. Beide auto's die we reden, zijn uitgerust met een handgeschakelde zesbak, waarbij de S5-transmissie met iets meer gevoel schakelde. De 2.7 TDI heeft net als de 265 pk sterke 3.2 FSI een achttraps Multitronic-automaat. Da's een continu variabele transmissie, die in de Tiptronicstand acht voorgeprogrammeerde verzetten kent. Bij de 2.7 TDI behoort Quattro-aandrijving niet tot de mogelijkheden. Wie al dat zes- en achtercilindergeweld sowieso te veel van het goede vindt, moet wachten op de 1.8 T FSI, een viercilinder met turbo en directe inspuiting, en nog altijd goed voor 160 pk. Die komt later dit jaar.

Schakeladvies

Het leven aan boord van de A5 en de S5 is aangenaam zolang je voorin zit. Audi heeft weer prima materiaal uitgezocht om het dashboard te bekleden. Het is zacht aanvoelende kunststof waarmee een instrumentarium wordt afgewerkt dat sterk op dat van de A6 lijkt. Tussen de verschillende delen lopen heel dunne naden, wat het kwaliteitsgevoel versterkt. Achter de versnellingspook zit de grote, ronde bedieningsknop van het MMI-systeem met daarom heen de vier knoppen voor de submenu's. Je regelt er onder meer het audiosysteem en de navigatie mee. En tussen de snelheidsmeter en toerenteller zit een heuse schakelindicator. Ook in dit soort auto's rukt deze goedbedoelde schakeladviseur op! Wanneer we met de S5 80 km/h rijden in vijf, verschijnt naast dat getal een pijltje en een groene 6 ten teken dat we de zesbak in het hoogste verzet kunnen schakelen. Een stukje bemoeienis waarop je als A5 of S5-bestuurder waarschijnlijk niet zit te wachten, want wie geld heeft voor zo'n soort auto is doorgaans een zogeheten 'decisionmaker', om er eens een marketingterm tegen aan te gooien. En die bepaalt zelf wel wat hij doet! Aan de andere kant kun je zo wel altijd zien in welke versnelling de auto staat. En dan is er nog het kastje ter vervanging van de klassieke sleutel, die duw je in een sleuf, nog iets doorduwen resulteert in het starten. Wie dat nog niet hightech genoeg vindt, kan het Advanced Key-pakket bestellen waarbij je het kastje op zak kunt houden en door middel van een startknop de motor tot leven wekt.

Het minst belangrijke aan zo'n coupé is de ruimte op de achterbank. Personen van gemiddelde lengte kunnen er redelijk zitten. Zit je helemaal recht tegen de leuning dan komt je kruin tegen het dak. De beenruimte houdt niet over, maar da's gebruikelijk bij zo'n coupé. En doordat de zijruitjes ook weer niet zo klein zijn, zul je achterin niet gauw claustrofobisch worden. Drie personen op de achterbank laten plaatsnemen, gaat overigens niet lukken.

Vanaf E 53.665

De fraaie led-dagverlichting, waarbij een streep licht onderin de koplampen van verre de aandacht trekt, is alleen standaard op de S5, maar Audi biedt het aan in het Proline-pakket, waarvan zaken als navigatie en parkeersensoren eveneens deel van uit maken. Zoals het motorenaanbod doet vermoeden, is de A5 geen goedkope auto. Audi zet hem hoog in de markt en dat betekent dat de prijzen beginnen bij E 53.665 voor de 2.7 TDI. De S5 kost E 76.000. Hoeveel de 1.8 T FSI gaat kosten, is nog niet bekend, maar die zal wellicht enkele euro's onder de 50-millegrens duiken. Eind juni arriveren de eerste coupés in Nederland, begin juli kunnen de eerste kopers met hun bolide op pad. Dit jaar zullen er nog zo'n 800 volgen, in 2008 moeten er 1.000 A5's, waaronder ook zo'n 40 tot 50 S5's, een Nederlands baasje kunnen vinden. Misschien dat veel Mercedes CLK-rijders de overstap maken, die auto loopt immers al heel wat jaren mee. Of Audi TT-rijders die hun wilde haren kwijt beginnen te raken en die toe zijn aan een wat grotere auto. De A5 en de S5 hebben niet de absolute scherpte van de BMW 3-serie Coupé, da's toch wel dé rijdersauto in dit segment. Wat betreft klasse en verwennerij is Audi's nieuwe coupé beslist gewaagd aan de twee andere Duitsers. Kortom, ook in dit segment moeten BMW en Mercedes absoluut rekening gaan houden met het merk uit Ingolstadt.

PRIVATE LEASE Audi A5

Gerelateerde forumtopics