Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI quattro Pro Line (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A5 Cabriolet 3.0 TFSI quattro Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 29.465 km |
KM-stand laatst | 81.000 km |
De eerste indrukken
- 30.374 km
Na ruim 11 jaar trouwe dienst heb ik mijn A4 cabrio ingeruild voor deze A5.
Aangezien ik weer een 6 cilinder benzine wilde is het een 3.0TFSI quattro s-tronic geworden. Een stap duurder/luxer dus, maar dan kan niet anders omdat de 2.4 niet meer wordt geleverd. Wel in een vergelijkbare kleur, want dat vind ik gewoon de mooiste kleur.
De auto is uitgevoerd met mooi leer, fijne sportstoelen, de meest uitgebreide navigatie en MMI+ (met connect), akoestische kap en wat meer snufjes die het leven moeten veraangenamen zoals drive select, een mooie B&O geluidsinstallatie (12 speakers en subwoofer) en 3-zone automatische airco. Ben vast nog wel wat vergeten.
Het was een Werkswagen van Audi van ruim een jaar oud, geïmporteerd door PON en via een dealer geleverd. Voordeel van deze constructie is niet alleen de forse korting ten opzichte van de nieuwprijs, maar ook de nog resterende bijna 4 jaar fabrieksgarantie. Hoewel er wat kleine beschadigingen in het interieur zijn is de auto eigenlijk als nieuw.
Na 5 minuten testrijden was ik eigenlijk al verkocht en na 900 km. rijden ben ik meer dan tevreden. Opvallend hoe je de 1.925 kg (leeggewicht) eenvoudig de bocht omgooit. Door de quattro-aandrijving, de zijdezachte 3.0 272 pk. en de vlot schakelende s-tronic rijdt het heerlijk Maar er zijn ook wat kanttekeningen (zie onder).
Mijn eerste indrukken:
+ rijgedrag (mede door de afstelmogelijkheden van de drive select) en ondanks 19"-velgen niet te hard geveerd
+ opschakelen van de automaat bij normaal accelereren
+ stilte in het interieur
+ stoelen
+ geluidsinstallatie (B&O, dus optie)
+ navi reageert zeer snel (bij afwijken van de route), wel niet zo'n mooie stem
+ geen last van zoninval op het navischerm
+ goede telefoonkoppeling
+ zeer veel mogelijkheden tot eigen instellingen via de MMI+
+ snel openen/sluiten kap (ook rijdend tot 50 kmu)
+ mooi interieur
- toch wel erg duur
- automaat houdt een beetje in bij stevig accelereren tijdens het rijden
- windscherm komt niet erg degelijk over, beweegt ook tijdens het rijden
- is mij nog niet gelukt flitskasten in de navi te zetten
- heb toch wel meer vertrouwen in een TomTom voor de kwaliteit van de routes en filemeldingen
- lastig werkend alarmsysteem (tegenwoordig moet er een los alarmzendertje worden toegepast voor klasse 3)
- geen elektrische stoelverstelling (alleen voor de lendesteun)
- diverse hardplastic elementen in het interieur (de alulook elementen zijn daarnaast ook gewoon plastic)
- minder aflegvakjes dan bij de A4 cabrio
Wordt vervolgd!
(betrouwbaarheid en gebruikskosten zijn nog niet bekend, maar ik moet toch wat invullen om de review te kunnen plaatsen)
Na ruim 2.500 km.
- 32.190 km
Tijdens een rit naar Berlijn heb ik de auto eens bij hogere snelheden kunnen ervaren.
En dat valt zeker niet tegen. Stabiel weggedrag en rust in de auto zelfs tegen 200 kmu. Mede doordat het toerental laag blijft (nog geen 2500 toeren bij 150 kmu.) heb je niet echt de indruk dat je snelheden van 150-200 rijdt. De motor hoor je dan ook nauwelijks.
Ik heb nu voldoende gereden om de stoelen te kunnen beoordelen. Eerst had ik wat moeite om een goede zitpositie in te stellen. Nu ben ik zeer tevreden over de stoelen. Ondanks problemen met mijn rug stap ik na een rit van bijna 700 km. fit uit. De stoel ondersteunt goed, zonder te hard te zijn. De nekverwarming bevalt trouwens ook goed. Wel jammer dat in een auto van deze prijsklasse de stoelverstelling niet elektrisch is (alleen de instelling van de lendesteun).
De eerste 10.000 km.
- 39.000 km
Nu ik (bijna) 10.000 km. met de cabrio heb gereden is het tijd voor een update.
Ben nog steeds bijzonder tevreden. De auto rijdt heerlijk. In de bebouwde kom, in de bergen (wintersport) en op hoge snelheden op de Duitse Autobahn. Elk moment genieten van de quattro en de sterke motor. Wel valt het verbruik tegen: 1l.:8,7km. op basis van een eigen nauwkeurige meting. En dan moet je nog veel snelwegritten doen (1:11 bij snelheden tot 120), want anders haal je gemiddeld 1:8 niet eens.
Heb voor het eerst een half litertje olie bijgevuld, want de digitale oliemeting was twee blokjes gezakt. Nu staat het weer op het maximum, dus het olieverbruik is (hooguit) 1 liter op 20.000 km. Heel netjes dus.
Hoewel het met de auto zelf niets heeft te maken toch nog een negatieve ervaring. Na de wissel naar winterwielen bleken de met de auto geleverde velgen replica/namaakvelgen te zijn. En de verkopende dealer in Harderwijk heeft dat bij de verkoop niet gemeld, ondanks dat hij wist dat ik alleen origineel Audi wilde. Heb hem daar uiteraard op aangesproken maar kreeg slechts goedkope verkooppraatjes te horen. Aangezien het (volgens die dealer) een via Pon geïmporteerde auto betreft, heb ik een klacht bij Pon ingediend. Die wist alleen maar te vertellen dat de dealer ook niet heeft gezegd 'dat het originele Audivelgen zijn'. Alsof ik bij de aankoop van een 1 jaar oude Audi van bijna € 60.000, geïmporteerd via Pon, had moeten vragen of alles wel origineel Audi is! Maar goed, over het serviceniveau van Pon en sommige Audidealers wordt al (terecht) genoeg geklaagd op het Autoweek- en (!) Audiforum.
Wel een goede ervaring met mijn dealer in Haarlem waar de auto in onderhoud gaat. Die heeft enkele afleveringsfoutjes (ontbrekende afdekdopjes in het interieur en gebroken handgreep in de achterbak) gratis vervangen.
Denk dat na een jaar rijden de volgende update komt. Tot dan!
Nog meer tevreden
- 44.835 km
Inmiddels heb ik de auto een jaar in bezit en heb er ruim 15.000 km mee gereden. Ik heb 3/4 liter olie bijgevuld, dus een olieverbruik van 1 liter op 20.000 km. Prima dus.
Het benzineverbruik van circa 1:8,5 km. valt een beetje tegen (wel veel korte ritten, anders wordt het gemiddeld 1:9,5), maar verder ben ik bijzonder tevreden over de auto. De MMI is een keertje vastgelopen (even op nieuw opstarten) en bij het openen/sluiten van het dak heb ik 2x wat moeten rommelen (opnieuw openen of sluiten voor het weer liep). Dus qua betrouwbaarheid kan ik nu wel de hoogste score geven.
Mijn oorspronkelijke bedenking betreffende de DSG (stevig terugschakelen) is ook niet meer aan de orde. Als je gewend bent aan de werking van de DSG (en de DSG aan jou) doet de automaat precies wat je wilt. Deze staat dan ook altijd in de D-stand. Alleen tijdens mijn road trip door Engeland de afgelopen week heb ik de automaat regelmatig in de S-stand gezet om niet te veel te hoeven remmen bij stevige afdalingen.
Opvallend is de rust in de auto. Zelfs met open dak. Gisteren ben ik vanuit Bristol teruggereden naar huis. Toch dik 700 km., deels over smalle weggetjes in ZW-Engeland en deels met snelheden van 130-150 kmu door België, Frankrijk en Nederland. Daarna stap je gewoon fris uit. Trouwens alles met open dak.
'Vervelend' is wel dat je bij stationair de motor nauwelijks hoort lopen. Dus vaak de auto willen uitzetten terwijl die al uit bleek te zijn waardoor je opnieuw start. Eigenlijk dus een compliment voor de stille werking van de motor. Merkte trouwens ook dat als de auto schuin staat (omhoog/omlaag) er een soort rem op gaat. Dus wat meer gas geven dan normaal om weg te rijden. Volgens mij heb ik geen optie 'hill assist', maar dit lijkt er wel op. De B&O installatie is ook top. Ik heb een slecht gehoor waardoor ik de hoge tonen altijd op de max. moest zetten. Bij deze auto hoeft dat niet; al iets boven de middenstand klinkt het perfect.
Wat valt er dan nog wel te klagen, afgezien van het hoge benzineverbruik:
Heb wat kraakjes achterin bij de afdekkingen van het (gesloten) dak.
De hard disc van de MMI zet de nummers wat moeilijk weg. Als een nummer niet op de naam van de artiest staat wordt dat los opgeslagen en dus niet in de betreffende album.
De afwerkstrips in het interieur tonen wat goedkoop. Moet daar nog eens mooie houten of andere strips voor kopen.
De kaart van de navi laat nogal wat steken vallen. In Engeland is er al 25 jaar niets aan het wegennet gedaan en toch worden sommige rotondes niet herkend. Zal volgend jaar een update kopen en hoop dat er dan ook wegwijzingen van enkele jaren terug zijn verwerkt.
Kortom, ik stap elke dag met veel plezier in de auto. De aanschafprijs is wel fors, maar wellicht zal een 4-cilinder uitvoering ook voldoen. Ik zou wel een quattro nemen; deze auto stuurt toch wel veel beter dan mijn vorige A4 cabrio zonder quattro.
Net de 55.000 km. gepasseerd.
- 55.000 km
Een paar weken geleden heb ik een road trip van ruim 4.000 km. naar Slovenië en Kroatië gemaakt. Zoals mocht worden verwacht, geheel probleemloos. Ook heerlijk genoten van de quattro-aandrijving en 272 pk op de bergweggetjes. Het blijft een genot om in deze auto te rijden. Olieverbruik blijft ook minimaal (na 6.000 km. kwart liter bijgevuld).
Tot heden geen mankementen. Bij de servicebeurt voor de vakantie heb ik nog wel wat kraakgeluiden bij de kunststof afdekpanelen voor de kap achterin laten verhelpen. Was geen garantie omdat het afstellen/bijstellen betrof (!?!).
Heb de dealer ook nog gevraagd of zij wat aanpassingen konden doen: Ook achterlichten overdag aan en spraakbediening vrijschakelen. Helaas kon men dat niet of ik moest eerst een fors bedrag voor alleen al het uitzoeken betalen (blijkbaar hebben ze daar niet zo veel verstand van Audi's), dus heb ik het maar voor een paar tientjes via een liefhebber op het Audiforum laten doen.
Mijn tevredenheid over deze dealer (was zeer hoog) heeft nu dus een deuk opgelopen.
De 60.000 km. gepasseerd
- 60.425 km
Nog steeds een heerlijke probleemloze auto. Bij de servicebeurt afgelopen maand waren er geen bijzonderheden, alleen de klep van het dashboardkastje gaat moeizaam omlaag. Daarvoor is een nieuwe demper besteld waarvoor ik nu, ruim een maand later, nog niets heb vernomen.
De communicatie met de dealer (Haarlem) gaat toch al moeizaam. Op de werkorder stonden zaken die ik helemaal niet had gevraagd (apk-keuring) terwijl ik de beurt schriftelijk had aangemeld. Ook was de service-indicatie van de MMI niet gereset. Beetje slordig daar (stond wel aangevinkt op de werkbon), maar het zijn wel zeer vriendelijke mensen.
70000 km gepasseerd en nog steeds probleemloos
- 71.000 km
Sinds het vorige bericht is er geen enkel probleem geweest. Heb ook geen druppel olie hoeven bijvullen, de indicatie staat nog op maximaal.
Opvallend is dat het benzineverbruik sterk is verbeterd. Waar eerst bij ritten in de bebouwde kom het verbruik circa 1 liter op 7 km. was, is dat nu 1:9 en soms beter. Bij gemengde ritten is dat nu ook (ruim) beter dan 1:10. Aan de instelling heb ik overigens niets veranderd.
Heb wel een tijdje problemen gehad met het inloggen via de nieuwe Audi app, maar dat is verholpen na een melding bij de dealer. Daar heb ik meer Audirijders over horen klagen, dus blijkbaar werkt de app of de registratie bij Audi niet altijd zoals het moet.
Al met al ben ik nog zeer tevreden. Ik laat meer van mij horen na de komende roadtrip naar Noorwegen en Zweden.
Ruim een jaar verder
- 81.000 km
Heb het afgelopen jaar wat minder kilometers gemaakt, mede door Corona (geen road trips).
Afgezien van een nieuwe accu zijn er geen bijzondere problemen. Zo'n accu is wel een dure grap bij de dealer, mogelijk vanwege de start/stop functie (?). Ik weet ook niet of je het nog door een dorpsgarage kunt laten doen vanwege de software van de auto. Daarnaast is de gasdrukveer van het dasboardkastje wederom stuk. Dat laat ik maar zo. Een zwak punt dus evenals de armsteun linksvoor waarin scheurtjes zijn ontstaan in het (nep)leer.
Geen olieverbruik, de digitale indicatie staat nog op het maximum, en de auto rijdt als een zonnetje. Heb in december wel nog moeten kennismaken met de Audi assistance doordat ik op de snelweg een band kapot heb gereden over een stuk ijzer (kan de auto dus niets aan doen). Was helemaal top, gratis leenauto en gratis transport van de auto vanuit Bergen naar de dealer in Haarlem.
Daarnaast eerder dit jaar 2x bij mij thuis op de oprit Audi moeten laten komen door een lege accu. Deze bleek na de tweede keer echt stuk. Ook die bezoeken gratis. Je bent dus voordeliger uit door de assistance dan wanneer je een Europadekking voor de wegenwacht moet betalen (zo'n € 200 per jaar). Dan dus maar liever de beurten bij de dealer en daar wat meer voor betalen dan bij een dorpsgarage.
Voorlopig gaat de cabrio zeker nog niet weg, geniet er elke dag van!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A5
Had je deze auto's al gezien?

Audi A5 Cabriolet 1.8 TFSI S-LINE NEKVERWARMING+B&O+KEYLESS
- 2014
- 95.322 km

Audi A5 Sportback 2.0 TFSI Launch Edition S-Line 190pk S-Tronic
- 2017
- 138.651 km

Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Adrenalin Sport S-Line | Trekhaak | Navigatie | Climate Control | Cruise Control | Sport Stoelen | Privacy Glas | Parkeersensoren | LED | Bluetooth | Lichtmetalen Velgen | Half Leder |
- 2016
- 181.326 km