Audi A5 Cabriolet 3.0 TDI 245pk quattro Pro Line (2013)

autoreview

Audi A5 Cabriolet 3.0 TDI 245pk quattro Pro Line (2013)

Signalement

UitvoeringA5 Cabriolet 3.0 TDI 245pk quattro Pro Line
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst50.000 km
Lezerswaardering: 13%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 10.000 km zitten erop

  • 22.000 km

Na de A4 cabrio wist ik zeker dat er weer een nieuwe moest komen. Omdat ik in het voorjaar geen tijd had en 7 weken op vakantie ging, kon ik pas in juli weer op auto jacht.

Als je op zoek bent naar een cabriolet op diesel met 6 cilinder en zo'n 250 pk is de zoektocht snel klaar: BMW 430d cabrio (afgevallen wegens stalen dak, dus weinig kofferruimte voor de vakanties/roadtrips... jammer) Mercedes 350cdi cabrio (heb ik serieus overwogen, maar model vind ik hmmm en de stoelen vind ik niet lekker zitten) en dan blijft over de A5 cabrio. Dat moest m dan maar worden.

Het was alsnog even zoeken omdat ik perse geen zwart wilde (ik heb al een zwarte BMW X3) en diverse opties voor mij een must waren. Uiteindelijk een prima exemplaar gevonden: bouwjaar 2013, iets meer dan 10.000 km gelopen, lavagrau met lichte bekleding en bijna alle opties die ik wilde.
Wat zit erop (niet limitatief, maar de zaken die voor mij belangrijk zijn):
navi, sportdifferentieel, s-line, drive select met instelbaar onderstel, leer, B&O, 19", achteruitrijcamera, music interface, trekhaak, nekverwarming etc.
Wat mis ik nog:
stoelventilatie, schakelpaddels,

Ik ben er erg tevreden mee. Hij rijdt net weer een tandje strakker dan de A4, de motor is sterker en stiller en de versnellingsbak is (mede dankzij drive-select) goed. Wat ik perse erop wilde hebben is het sportdifferentieel. Dit maakt dat de auto echt lekkerder, noem het sportiever rijdt dan de a4. Je hebt gewoon minder overstuur (wat mij betreft een groot nadeel van Audi tov BMW) en hij wil echt strak de bocht door. Echt super.

Inmiddels al de nodige lange weekeindjes gemaakt en veel bergachtige omgevingen verkend (Zwarte woud, Ardennen, Eifel, Bourgogne) en het is echt een genot. Een optie die ook echt wat toevoegt is de nekverwarming. Klinkt decadent, maar je kunt echt vaker en langer open rijden. En daar koop je zo'n ding tenslotte voor.

In 3 maanden heb ik inmiddels alweer 12000 km gereden en het is nu echt over met open rijden. De komende maanden zal ik 'm wat minder gebruiken, de BMW leent zich beter voor de weersomstandigheden in de winter, maar ik verheug me echt op de lente. In de A4 reed in ongeveer 30% van alle kilometers open, ik hoop dat dat in de A5 minimaal geëvenaard gaat worden.

Zelf ben ik met name benieuwd naar hoe de auto zich gaat houden zodra hij intensief gebruikt wordt en de kilometerstand gaat stijgen.

Meer foto's volgen, ik hou jullie op de hoogte

Alweer een jaartje voorbij

  • 50.000 km

Inmiddels een jaar en ruim 30.000 kilometer verder. De A5 heeft zich goed gehouden. Naast het gebruikelijke zomerse woon-werk verkeer hebben we de auto ook stevig gebruikt voor vakantie-ritjes. Voor dergelijk gebruik is het een heerlijke auto. Snel, comfortabel en een lust voor het oog. Meer dan in de A4 destijds krijg ik nog vaak complimentjes voor de looks.

Tijdens de leukere bergritten, waar we er veel van hebben gemaakt (eifel, zwarte woud, alpen, dolomieten, Abruzzen) word je echter keer op keer met de neus op het feit gedrukt dat het echt geen sportieve auto is. Hij is zwaar en dat laat zich voelen! De motor trekt als een lier, dus bergop is echt een lust en andere auto's kunnen 'm maar slecht bijbenen. Bergaf is een ander verhaal: het gewicht laat zich gelden en de remmen worden heel snel warm. De slijtage is me meegevallen, want ik heb pas bij ongeveer 50.000km de remblokken moeten vervangen.
Ook het verbruik is zoals het bij al mijn auto's in de afgelopen 10 jaar was: ongeveer 1:12. Tot zover dus de vooruitgang, want mijn Audi A4 2.5tdi uit 2002 gebruikte dat ook al (al had deze wel 100 pk minder).

Na een jaar en ruim 30.000km vallen er uiteraard een paar zaken op, zowel positief als negatief. Een kleine bloemlezing:
Positief:
- de motor: behoeft geen verdere toelichting
- de versnellingsbak: zowel bij rustig rijden als bij sportief rijden (in de S-stand) schakelt deze soepel en snel.
- Kopfraumheizung: maakt het cabrio-seizoen nog net wat langer
- praktisch: het is gewoon een heel goed doordachte auto, met veel ruimte, comfort en een tikkeltje sportief
- Sportdifferentieel: je merkt het echt! zeker bij een auto met dit gewicht en vermogen een superoptie. Wauw, wat een verschil.
- cabriokap: nog weer degelijker, stiller en comfortabeler. Het opvouw mechanisme zorgt er ook voor dat de kap minder snel vouwen krijgt. goed denkwerk, Audi!

Negatief:
- het windscherm! Kwalitatief veel minder dan in de A4 cabrio, minder degelijk en het werkt ook minder goed
- Drive-select: ik ben blij dat ik het heb, maar het stelt niet echt veel voor. In de sportstand wordt de vering gewoon te hard op korte richels en blijft de versnellingsbak te lang hangen. Qua versnellingsbak ben je dus voortdurend aan het switchen tussen S en D (wat op zich wel heel makkelijk gaat middels een rukje aan de pook). Wat dat betreft vind ik het systeem van BMW veelzijdiger.
- Weggedrag: ik vind 'm nog steeds erg zwaar op de neus (een oud Audi-kwaaltje waarvan ik dacht dat dit verder verbeterd zou zijn dan daadwerkelijk het geval is) en hij weet het gewicht slecht te verbergen (ja ik weet het: 6cilinder diesel, quattro.. maar toch...)
- B&O: valt me eerlijk gezegd wat tegen en dat komt met name doordat de binnenbekleding van de portieren bij bastonen gaat meevibreren. Zou ik eigenlijk moeten laten volschuimer o.i.d. (suggesties welkom)
- Automatische cruise-control: op zich een nuttige optie, maar in het nederlandse verkeerd grotendeels onbruikbaar omdat de afstand die aangehouden wordt dermate groot is, dat je op de rechterbaan al afremt voordat je dichtbij je voorganger bent en op de linkerbaan dat er voortdurend mensen tussen piepen.

Al met al erg tevreden, het is gewoon een heerlijke bak. Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat zullen we maar zeggen. Al met al een auto waar ik nog heel wat jaartjes plezier van hoop te hebben. De A4 cabrio heb ik bij 260.000 km verkocht, dus we kunnen nog even vooruit.

Laten we hopen op een mooie nazomer, want deze auto is echt gemaakt om open te rijden. Sportief dan wel relaxed, het maakt niet uit.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.