AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Audi A4 Avant 35 TFSI Business (2019)

autoreview

Audi A4 Avant 35 TFSI Business (2019)
Audi A4 Avant 35 TFSI Business (2019)
Audi A4 Avant 35 TFSI Business (2019)
Audi A4 Avant 35 TFSI Business (2019)
Audi A4 Avant 35 TFSI Business (2019)
Audi A4 Avant 35 TFSI Business (2019)
Audi A4 Avant 35 TFSI Business (2019)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 35 TFSI Business
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst16.600 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi A4 Avant Launch Edition

  • 8.000 km

De Audi A4 Avant (uitvoering 2020) koop je als je een schitterend afgewerkte auto wilt, met veel comfort en ook in de basis meer dan voldoende vermogen om heel vlot mee te bewegen in het verkeer. Je koopt 'm zeker niet voor zijn online connectiviteit en de wens om op afstand - via een app - zaken te regelen op je auto. Want dat laatste draait uit op een teleurstelling.

Dat is de samenvatting van mijn eerste drie maanden en 8.000 km met de Audi A4 Avant. Mijn allereerste Audi na jaren Volvo en BMW te hebben gereden. 

Mijn review gaat over de Audi A4 Avant Launch Edition TSFI 35, S-tronic automaat. Met als extra's meer veiligheid door actieve pre-sense, airbags achter en dimmende buitenspiegels. Aangevuld met privacy- en akoestisch glas in de ramen van de bestuurder en bijrijder. 

De review heeft niet als bedoeling om te overtuigen; maar vooral om je inzicht te geven in wat voor een soort auto de Audi A4 Avant 2020 is. 

Exterieur

Noem het een facelift, een volledig nieuw uiterlijk of dat deze Audi eindelijk ook de looks heeft gekregen van de rest van de familie. Het lijnen spel is bijzonder en pas na weken zag ik pas goed dat de motorkap eigenlijk voor een stukje 'uitsteekt' wat de auto een 'stoere' look geeft. En zeker zijn de dynamische knipperlichten leuk - hoewel het meer een genot is voor je mede weggebruikers dan voor jezelf. Want van binnen merk je er niets van. Als je de auto op automatische verlichting zet, gaat rondom de auto - als het donker genoeg is - het licht aan. En ook in het interieur licht dan overal subtiele (led) verlichting op. 

De markante koplampen, achterlichten en lampjes in de deurhendels lichten op. Doe je de deur open dan wordt de grond ook verlicht. Erg prettig en praktisch. Ook prettig is de dynamiek in de verlichting van de koplampen. Vloeiend en bijna onmerkbaar wordt de verlichting aangepast aan de condities waarin je rijdt. Zo wordt bijvoorbeeld de uitvoegstrook "bijgelicht" als je uitvoegt. Het knipperlicht aan de voorkant valt heel erg op. 

Mijn uitvoering heeft getinte ramen achter, waarmee onze kleinste reiziger meer privacy geniet. De uitlaat is een echte dubbele uitlaat geworden, zelfs bij de eenvoudigste versie. 

Interieur

Het interieur kan ik weinig op aanmerken. Alles is tot in de puntjes verzorgd. Het straalt degelijkheid en eenheid uit. De draaiknop voor de MMI is inderdaad weg, het is een feit. Bij de BMW had ik een draaiknop, dus ik weet wat het is. Eerlijk gezegd vind ik de bediening via het scherm (het is gewoon een tablet) veel logischer. Het opbergvakje dat nu op de plek van de draaiknop zit is waardeloos; niets past er in. Behalve een zak drop dan...

Alles is bijna op elke manier te bedienen, via het stuur, het scherm of een rechtstreeks knopje op het dashboard.

Mijn grootste 'vriend' in de auto is het kleine volume knopje aan de zijde van de bijrijder op het middenconsole. Daar kan ik alles mee regelen wat nodig is, volume, stilte of een andere zender / nummer.  De op vele manieren verstelbare sportstoelen dragen heel erg bij aan het comfort. Hoewel in het in mijn ogen wel bizar is dat bij een auto van 48k niet standaard elektrisch verstelbare stoelen hebt.  

De climatecontrol werkt prima en onze kleine medereiziger is blij dat hij zelf zijn eigen temperatuur kan instellen. Ik ben er op mijn beurt weer blij mee dat ik dit vanaf mijn positie kan 'overrulen'. 

Mooi is het digitale dashboard. Dat kun je (beperkt) zelf configureren. Zelf zet ik de klokken altijd op 'klein' en de Google maps satelliet navigatiekaart in het midden. Via het stuur kun je eenvoudig wisselen tussen de inhoud van het dashboard.

Waar het een beetje aan ontbreekt is opbergruimte. Het grote vak bij de bijrijder is niet zo groot omdat er een grote kast in hangt. Geen idee wat dit is; maar het kost verdomd veel ruimte. Ook ontbreekt het nog aan een of twee extra USB aansluitingen. Want de eerste (USB-C !) ben je al kwijt aan de Apple Carplay aansluiting.

Overigens leest mijn Audi alleen maar USB sticks die 2Gb groot zijn. Beetje ouderwets. 

Klein punt is nog dat niet alles wat je doet of indrukt op het scherm wordt weergegeven. Zet je de achterruiterwisser aan, mooi een melding op het scherm. Zet je de recirculatie of mistlampen aan, niets op het scherm.

De achterbak is groot genoeg en voorzien van allerlei haakjes, banden en netten om er voor te zorgen dat losse spullen niet door de achterbak rollen. Super praktisch. Onder de laadvloer zit een loze ruimte met daarin een groot accu pack. Je kunt er eventueel wat spullen neerleggen die je zelden nodig hebt. 

Bottom line; het interieur 'omarmt' je. Alles binnen handbereik, mooi afgewerkt en ergonomisch.

Connectivity 

Het MMI systemen. Het meest eigenzinnige, eigenwijze en heel soms onbruikbare onderdeel van de auto. Dit systeem vormt de kern voor alle entertainment en connectiviteit. 

Op basis van een gebruikersprofiel kun je instellingen persoonlijk maken en laden. In theorie zou je dan met meerdere gebruikers (bijvoorbeeld eentje voor jezelf en je partner) de auto kunnen gebruiken. Dat werkt allemaal niet zo heel erg goed. Maar je ontkomt niet aan de 'hoofdgebruiker', anders kun je geen on line diensten gebruiken. En dan mis je met name de on line verkeersinformatie en de Google maps satelliet weergave bij je navigatie. Nog los van de nieuwsberichten en het weer, dat je werkelijk nooit nodig hebt.

De hoofdgebruiker is essentieel. En na weken aanmodderen (instellingen die spontaan verdwenen; een app die geen verbinding met de auto kreeg; een haperende online verkeers informatie) heb ik besloten om de auto terug te zetten naar de fabrieksinstellingen en een nieuw Audi account aan te maken. Die avond had ik minder dan ik ooit had gehad; maar de dag erna begon de auto tijdens het rijden allerlei "aangeschafte pakketten" te installeren - terwijl ik nooit iets heb gekocht. Beetje bij beetje kwamen de online diensten terug en sindsdien werkt de online zoals deze moet werken óf geeft de MMI tenminste een melding als er geen dataverbinding is. 

Na een paar dagen besloot Audi eenzijdig mijn hoofdgebruiker te verwijderen; niemand kon me uitleggen waarom. En de instructies om deze weer te activeren; werkte niet. Uiteindelijk heb ik dit zelf opgelost. De Audi App werkt nu best goed; deze kan de status van de auto laten zien; ont- en vergrendelen. Verder laadt de configuratie niet en de belofte om routes naar de auto te kunnen sturen; werkt niet. Gelukkig heb ik geen standkachel of iets dergelijks; want je kunt niet vertrouwen op de App. Check de één ster reviews in de Apple store; die zeggen genoeg.

Verder werkt het grotere MMI scherm perfect; reageert snel op aanrakingen. De tegels zijn mooi gemaakt en passen bij het interieur. Een gemis is dat er geen overzichtsscherm is gemaakt waarop alle actieve functies staan; zoals BMW dit heeft. 

Ook heeft de MMI wel eens een ochtendhumeur; dan duurt het 1 a 2 straten voordat de radio begint te spelen. Op andere dagen springt deze meteen aan bij de start. De spraakherkenning van de MMI is redelijk; maar na een commando (om een straat op te zoeken) gaat de MMI zijn eigen weg en heb je geen - spraak - interventie om te vertellen dat je echt niet naar de aangegeven locatie wilt.

Gelukkig is de integratie met Apple Carplay perfect en neemt SIRI alles voor zijn rekening. Ook het bellen gaat prima en de kwaliteit van de carkit is gewoon heel goed. Navigeren kan dus ook eenvoudig met een app zoals Waze. Waar ik grote fan van ben. 

Waarom heb ik dan zo'n punt gemaakt van de Audi navigatie? Omdat deze op het hoofdscherm - dus bij de 'klokken' - de kaart en route informatie mag tonen; en dat werkt gewoon perfect. En de route informatie van de Audi is even actueel als Waze. Vertragingen worden even snel ingekleurd als bij Waze. 

Leuke dingen aan de MMI zijn de slimmigheidjes; de tank is bijna leeg en hij komt vanzelf met een lijst van tankstations in de buurt. Ben je bijna op je bestemming?
Dan vraagt de MMI of je de parkeersituatie in de buurt wilt zien. Met kleuren tekent hij in waar het druk of juist minder druk is. Van grote parkeergarages weet de MMI de tarieven maar ook de actuele bezettingsgraad. Ik heb dit in Aken getest en er zat maar een paar - vrij - plekken verschil tussen wat ik actueel in de garage zag en op het scherm van de Audi. Dit is echt handig als je - zoals wij - veel met de auto op uitstapjes en vakantie gaat.

Rijden

Mijn benzine uitvoering is met 150pk de laagste uitvoering die je kunt krijgen. Zet je de auto in 'auto drive' modus dan zoekt deze zelf de balans tussen comfort en performance. Hoewel ik zelf niet heb kunnen ervaren dat ik spontaan meer performance kreeg. De comfort stand maakt dat de auto - die al heel stil uit zichzelf is - heel rustig en beheerst rijdt. Vloeiend opschakelen - je merkt er niets van -  en lage toeren. De zevende versnelling wordt dan ook snel bereikt. Als ik in de comfort stand de 'kick down' gebruik door het gas volledig in te trappen, dan voel je de aarzeling in de Audi. Alsof hij twijfelt of dit wel echt de bedoeling is. Aan de ene kant begrijp ik dat - want de comfort stand staat aan, aan de andere kant denk ik: ik trap niet voor niets het gas helemaal in.

Schakel ik naar de sportstand, dan wordt het anders. De auto wordt gretig, schakelt veel later op, laat toeren oplopen tot net bij het rode gebied. Dat is leuk en voelt lekker. En terwijl je dan - in Duitsland - het gas blijft bijgeven zie je op de teller al 190 staan terwijl de auto het gevoel geeft dat er nog zat ruimte is. De loop van de auto blijft rustig en gecontroleerd. In de praktijk gebruik ik de sportstand als ik dagelijks min of meer bergop moet invoegen op de A2. 

Het verbruik - dat nu rond de 1 op 16 zit - wordt laag gehouden doordat de auto een "milde hybride" is, een kleine elektromotortje helpt mee om de auto te laten rijden. Zeker als je constant rijdt, met cruise control op de snelweg, zie je de elektromotor een aanmerkelijk deel van z'n vermogen inzetten. Bij het remmen wordt de vrijgekomen energie teruggeleid naar de accu. "Milde hybride" geeft aan dat er slechts beperkte ondersteuning is, de auto kan niet uitsluitend op de elektromotor rijden. 

Het lichte sturen was - zeker ten opzichte van de Volvo's - zeer wennen, maar is zeer prettig omdat de mate van lichtvoetigheid wordt aangepast aan de situatie waarin je zit. Al met al maakt de comfort stand de Audi tot een hele prettige reisauto, met bijzonder weinig lawaai en een hoge mate van comfort.

Volgende update bij de eerste beurt.

Na Endlich! Grote update MMI

  • 16.600 km

Tussentijdse update. Begin april werkte helemaal niets meer van de online Audi diensten. Geen actuele verkeersinformatie, de app had geen verbinding met de auto en inloggen was ook onmogelijk. Volgens diverse fora had Audi de diensten volledig uitgeschakeld vanwege “problemen”.

In mei was er een software update beschikbaar voor mijn Audi. Na twee uur te hebben gewacht (netjes in een eigen kantoor bij de dealer (Helemaal niks mis mee), kwam de mededeling dat de update geen succes was. De volledig MMI werkte niet meer. In overleg met Audi Duitsland werd besloten om de MMI regeleenheid volledig te vervangen.

Mijn interpretatie is dat de hardware uit 2019 dus niet meer samenwerkte met de nieuwe software. De vervanging duurde uiteindelijk een week. En daarna was het goed, perfect zelfs.

* De MMI is veel sneller en er zijn allerlei subtiele grafische effecten toegevoegd.
* Er zijn on line diensten beschikbaar die ik voorheen niet had. Zoals een buienradar en het verzenden van bestemmingen naar de auto.
* Er is ondersteuning voor grotere usb sticks ( > 2Gb). En de app heeft verbinding.
* Kaart updates worden automatisch gedownload.
* En, dit is misschien wel de beste verbetering, als om welke reden dan ook bij de start de on line navigatie niet verbonden is, dan wordt dit hersteld tijdens de rit.

Na drie weken van feestelijkheid begon het systeem te melden dat de hoofdgebruiker al lang niet meer was ingelogd. Dat heb ik genegeerd (zonder enige consequentie) en die melding is nu ook weg.

Het lijkt er wel op dat het inloggen op de MMI altijd goed verloopt als de telefoon verbonden is via CarPlay. De Audi App opent dan automatisch. Wellicht geeft deze dan onderwater de gegevens door over de gebruiker. Dat kan ik niet verifiëren.

Een grote stap vooruit. Goed om te zien dat Audi door blijft ontwikkelen. Omgekeerd kan ook; het had al op dit niveau moeten zijn. En dat was het niet. Persoonlijk bekijk ik het graag positief.

Inmiddels is ook een brief binnen voor een terugroep actie in verband met de bekabeling van de start motor.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren