Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 78.000 km |
KM-stand laatst | 145.938 km |
Lekker breed karakter
- 81.256 km
Na 5 jaar met veel plezier in een Focus gereden te hebben, werd het tijd voor wat anders. We hebben de auto ruim anderhalve maand in bezit.
"Waarom een A4 na een Focus?" De A4 stuurt niet zo uitnodigend/uitdagend als de Focus, en dat is voor mij misschien wel beter. De Focus daagt je uit om elke bocht lekker vlot te nemen. Daardoor ga je harder de bocht in, en weer uit. Maar het harder gaan, houdt niet op wanneer je op een recht stuk weg rijdt. Je blijft harder gaan. Doordat deze Focus ook geen cruise control heeft, kun je ook niet dat knopje indrukken en weer ontspannen verder rijden. De A4 daarentegen kan wel vlot een bocht door, maar daagt niet daartoe uit. Daarnaast helpt de aanwezigheid van een cruise control mij om de rit ontspannen voort te zetten. Soms heb ik zin om gewoon even lekker vlot door te rijden. Bij de Focus werd dat vaak ook opgewekt. Bij de A4 doe ik dat wanneer ik daar zin in heb. De 6-cylinder en de automaat helpen ook bij een ontspannen rijstijl. Ik heb ook een proefrit gemaakt in een 2.0TFSI met (dezelfde) automaat en werd door de motor ook uitgedaagd om harder te rijden. De 6-cylinder diesel is de rust zelve. Heel kalm wanneer je dat wilt, maar beroer het gaspedaal en er klinkt een lekkere brul vanuit het vooronder. Let er wel op dat je dit gaspedaal pas beroert wanneer je naast een eventuele voorligger rijdt, want het gaat veel harder dan je denkt. 120 km/h in de A4 ervaart als 80 km/h in de Focus. De A4 heeft (vergeleken met de Focus) een veel breder karakter: het comfort is vele malen hoger, maar het geweld en de snelheid is ook vele malen hoger, maar dan alleen op de momenten wanneer je het echt zelf wilt.
"Wat verbruikt ie nou?". Voor de aanschaf van deze auto hebben we vooraf berekeningen gemaakt van de maandelijkse kosten van verschillende merken en modellen auto's. We hadden bedacht dat de auto gemiddeld 1:12 zou lopen. Na een aantal tankbeurten zijn we er wel achter dat dat redelijk goed berekend was. Maar goed, dat weet je, met de aanschaf van een 3 liter diesel. Het rijplezier wat je er voor terugkrijgt (bijvoorbeeld de enorme trekkracht vanaf 1400 toeren p/m) vind ik belangrijker. Met het grootste gemak en kracht in overvloed zoef je over de weg. Rotondes kun je in de 3e versnelling met stationair toerental nemen. Heerlijk soepel. Zoiets mag van mij wat kosten, dus dat wat hogere verbruik (vergeleken met een Mondeo of Mazda 6) vind ik niet zo spannend.
"Zijn er negatieve dingen ontdekt?". Er is niet veel bijzonders te melden, behalve dat de afdekhoes (afdekking van de bagageruimte) irritant kan kraken. Bij het kleinste drempeltje of soepele rotonde hoor je dat ding kraken. Na wat rondjes rijden in het dorp hebben we eerst maar eens de afdekhoes ontvet. Er zat nogal wat cockpit spray op dat deel wat steeds tegen de lederen bekleding zat. Na ontvetten was het stuk stiller. Tot je weer bochten vlot gaat nemen. Dan blijkt dat aan 1 kant de afdekhoes tegen een zijpaneel schuurt. Daar hebben we een viltje tussen geplakt en het is vervolgens helemaal stil. Maar dat was het nog niet met de afdekhoes. Wanneer je over een slechte weg reed, wilde de hoes nog wel eens losschieten en met een harde klap opgerold worden. De oplossing is een reparatiesetje van €9,- wat de ruimte voor de "stok" in de zijpanelen wat kleiner maakt. Daardoor beweegt deze minder onder het rijden. Een effectieve oplossing voor weinig geld.
Het is echter geen goedkope auto om in te rijden, de wegenbelasting, verzekering en het verbruik is allemaal fors hoger dan bij een Focus (een Mondeo of Mazda 6 is ietwat goedkoper dan deze A4, maar niet bijzonder veel). Als je het onderhoud daarnaast ook nog eens bij een dealer laat uitvoeren, dan tikt dat ook lekker aan. Gelukkig werkt een familielid als monteur bij een dealer, dat maakt dat de extra kosten (onderhoud, onderdelen) wat milder zijn. Je rijdt wel in een andere klasse, en dat merk je echt. Het interieur ziet er nog als nieuw uit. Nergens slijtage en aan al die kleine details merk je dat er wat langer/beter nagedacht is over het ontwerp (afdekhoes uitgezonderd). Denk aan sleutelherkenning i.c.m. voorkeuren voor audio en climate control, intuitieve bediening van de radio, navigatie en car-kit, of het zachtjes "droogremmen" van de remschijven bij nat wegdek zodat je bij een eventuele noodstop geen last hebt van een waterfilm op je remschijven.
Afsluitend: ik stap elke dag met veel plezier in de auto om te rijden. Als ik 's morgens de voordeur opendoe staat daar die zwarte schone (zelfs als ie niet gewassen is, blijft zwart de mooiste kleur) te wachten om uitgelaten te worden. Ik voel me de koning te rijk wanneer ik in die auto rij, ongeacht de bestemming, de reden of het tijdstip. De hogere kosten (t.o.v. een Mazda 6 of Mondeo) neem ik voor lief. Ik heb gereden in een Mazda 6, Mondeo en nieuwe Focus (dat was de shortlist). Stuk voor stuk mooie, fijne auto's, maar in de A4 voel ik me het meeste thuis. De A4 vind ik van die shortlist veruit de mooiste en de fijnste.
Pluspunten:
+ comfortabel, zonder week te zijn
+ combinatie motor met automaat (heerlijk soepel)
+ verwarmde stoelen
+ regen-/lichtsensor
+ Navigatie Plus, i.c.m. bluetooth carkit en Bose Sound System
+ fenomale wegligging (door quattro: grip, grip, grip)
+ vanalles gaat automatisch: regensensor, lichtsensor, schakelen, volume, klimaat
+ design uiterlijk + innerlijk
Minpunten:
- verbruik
- vaste lasten aan de hoge kant
- ruimte achterin, vergeleken met een Mondeo of Mazda 6
Maakt het leven in de auto makkelijker
- 91.542 km
Update:
Onlangs zijn we naar Italie geweest met deze auto. We hebben hem nu ruim een half jaar in ons bezit en zijn nog steeds laaiend enthousiast. Het enorme gemak waarmee je met deze auto even naar Italie rijdt, is subliem. Je stapt in, rijdt een paar uurtjes en voor je het weet ben je op de plek van je bestemming.
De auto voelt op elke snelheid zeer stabiel, is zeer makkelijk in de omgang en wanneer je het nodig hebt, kan hij je zonder moeite, licht werk uit handen nemen. Het zijn maar kleine dingen, maar als je nog niet eerder hebt mogen genieten van die luxe, waardeer je dat bijzonder.
Wie herkent niet de vele tunnels, bochtige wegen, soms de harde regenval aan de andere kant van de tunnel, de stijgende en dalende ritten in het zuiden van Europa niet? Stel je dan voor dat je niet meer hoeft te doen dan de cruise control te activeren, en de rest doet de auto vanzelf. Rij je een tunnel in? Dan gaan de lichten vanzelf aan en weer uit wanneer je de tunnel verlaat. Regent het aan de andere kant van de tunnel? Dan veegt de auto vanzelf de ruiten schoon. Heb je meer bandenlawaai, of windgeruis of het gekletter van regen? Dan past de radio zich vanzelf aan, zodat je nog steeds op een aangenaam volume van je muziek kunt genieten. Rij je in een sterk, stijgend en dalend berggebied? De cruise control zorgt er samen met de automaat voor, dat je nooit gas bij hoeft te geven, en amper hoeft af te remmen. De prettige afstemming van het onderstel: redelijk comfortabel, maar niet te week, zorgt ervoor dat je op de Autobahn, Autostrada of een vaag binnenweggetje in Italie niet snel verveeld in de auto zit. Ik denk dat ik nu begrijp wat men in de autobladen bedoelt met een "Gran Turismo". De A4 wordt dan wel niet als zodanig bestempeld, maar in onze uitvoering, begrijp ik wat men daarmee bedoeld.
Daarnaast vind ik het uiterlijk en innerlijk nog steeds zeer geslaagd om te zien. Wat ik tijdens de vakantierit ook enorm heb geprezen, is de "Info" knop op het navigatiesysteem. Daarop krijg je de TMC meldingen te zien, van het land waar je op dat moment in rijdt of dicht in de buurt bent. Maar dan wel in je eigen taal. De duitse en oostenrijkse verkeersmeldingen kunnen we nog redelijk verstaan, maar de italiaanse meldingen niet. Geen probleem, druk even op het "Info" knopje en je kunt in je moerstaal lezen waar er problemen op de weg zijn, hoeveel km het betreft en je kunt het op de kaart zelfs zien.
Het verbruik is me tijdens de vakantie enorm meegevallen. Tijdens woon-/werkverkeer rijd ik gemiddeld 1:11 tot 1:12. Daar zitten stads-, snelweg- en fileritten bij. Tijdens de vakantierit, door Duitsland, heeft de auto tussen de 1:14 en 1:15 gereden. Daarbij moet ik zeggen dat we gemiddeld 130 km/h gereden hebben, we hebben niet, hoe verleidelijk het ook is met deze auto, continu links gereden met minimaal 180 km/h op de teller.
Sinds we de auto in ons bezit hebben, is onder garantie het regelapparaat voor de Xenonverlichting vervangen. Na een tijdje merkten we af en toe dat de verlichting even wegviel en meteen weer terugwas. Het leek wel op lichtflitsen, of de auto vanzelf aan het seinen was. We zijn met de melding naar de lokale dealer gegaan, daar bleek het een bekende klacht te zijn. Geen probleem, er is een nieuw regelapparaat geplaatst en sindsdien werkt de verlichting weer feilloos. Dat was het enige.
Een zeer fijne auto, waar we tot nog toe alleen maar plezier van hebben, elke dag weer. Ook tijdens de heftige regenbuien van de afgelopen dagen: je weet dat je in een auto met vierwielaandrijving, ESP en een hoop gewicht rijdt. Dat besef alleen geeft je een veilig gevoel.
Wat ons betreft, een echte aanrader.
Still going strong, maar wel blij met A-selectie g
- 100.648 km
Inmiddels is de auto meer dan een jaar in bezit en zijn we nog steeds heel tevreden. Aan het einde van 2010 heb ik me bij de dealer gemeld met wat klachten over het schakelgedrag van de automaat: het inleggen van de 3e versnelling was duidelijker voelbaar dan de andere versnellingen. Ook was er in de 3e versnelling rond de 35 tot 37 km/h een lichte schok/twijfeling van de automaat voelbaar. Het was net alsof de automaat wilde opschakelen, maar het toch niet deed. Dit gedrag was nog niet zo vervelend als het andere gedrag: het schommelen in toerental, als je bijvoorbeeld op de snelweg aan komt rijden bij de staart van een file en dan alvast het gas loslaat. Dan zag je het toerental steeds met 200 tpm heen en weer schommelen, dat resulteerde in een hinderlijk vooruit schietende en afremmende auto. Dit was echt vervelend en beide klachten deden zich alleen voor bij koude temperaturen van de automaat.
Inmiddels zijn de klachten zo goed als verholpen door de dealer. De eerste aanbeveling was het vervangen van de olie van de automaat. In principe is het een onderhoudsvrije automaat (bj 2006), maar het komt wel eens voor dat een oliewissel helpt. Volgens voorschrift van de importeur: eerst 9 liter olie om te spoelen, daarna opnieuw 9 liter olie er in. In totaal is er 18 liter olie (a €50,- per liter) gebruikt. Daarna is er een nieuwe aanpassingsrit uitgevoerd. De oliewissel heeft wel invloed gehad op het algehele schakelgedrag (over het algemeen soepeler, stiller geworden), maar de klachten waren na een proefperiode van ongeveer 1500 km nog duidelijk aanwezig. Daarop is op advies van de importeur, de automaat voorzien van nieuwe software. En dat maakt wel wat uit. De automaat is zich op een aantal punten bij koude temperaturen anders gaan gedragen, het nettoresultaat is dat de klachten nagenoeg verdwenen zijn. Een fijne bijkomstigheid is dat de automaat nog soepeler lijkt te schakelen, vlotter oppakt bij wegrijden vanuit stilstand en dat de auto harder lijkt te trekken, bij elk toerental. Ik rij bijna nooit in de S-stand. Dat heb ik ook niet veel gedaan voor de oliewissel en softwareupdate, maar ik zou zweren dat de auto er vlotter door is geworden. Het is net alsof er minder slip optreedt in de lage versnellingen.
Naast de klachten die ik had met de automaat, is de lichtschakelaar ook nog onder garantie vervangen. De indicatie voor de lichtsensor was stuk (oranje tekst 'AUTO'). Hiervoor is een nieuwe lichtschakelaar geplaatst.
Bij de uitvoering van de garantiewerkzaamheden heeft de dealer een storingsmelding gevonden van een gloeibougie. Daar bleek een bekend probleem mee te zijn: tijdens een productieperiode zijn er gloeibougies van mindere kwaliteit gemonteerd. Alle zes gloeibougies zijn daarop ook onder A-selectie garantie vervangen.
Bij de wissel van winterset naar zomerset heb ik besloten om van de standaard maat (17" velgen) een stap naar een maatje groter te nemen. Hierdoor helt de auto wat minder in bochten, reageert ie wat vlotter op verandering van richting en heeft ie niet veel van z'n comfort verloren (de auto is niet voorzien van een sportonderstel).
Verder is er niets bijzonders te melden, behalve dat ik erg blij ben geweest met de A-selectie garantie, die heeft ons best kosten bespaard. Daarop hebben we besloten om de garantie met een jaar te verlengen (Carlife Plus). Dat kost ook wel wat, maar daarvoor kunnen we nog zeker een jaar met een gerust hart bij de dealer binnen komen lopen.
Samengevat: wat probleempjes die netjes verholpen zijn door de dealer en per saldo rijdt de auto er nog lekkerder door ook! Oh ja: met de nieuwe wielen is ie nog mooier geworden!
Onthaasten kan ook met een dikke diesel
- 111.653 km
Inmiddels hebben we de auto twee jaar in ons bezit. Het is nog steeds een heerlijk rijdende auto. Ik ben een stukje rustiger gaan rijden door deze auto. En dat bevalt me best goed, af en toe wil ik nog wel eens flink gas geven, maar alleen op lange, rechte stukken. Want na twee jaar ben ik er wel uit dat ie behoorlijk zwaar is. Dat merk je met name als je remt na wat meer gas te hebben gegeven en bij het ronden van een rotonde. Al moet ik wel zeggen dat als je "gewoon gooit en smijt" dat ie toch nog best goed de rotonde over wil, maar je voelt wel degelijk het gewicht in de neus. Een voordeel van het gewicht is dat je het gaspedaal al vroeg los kunt laten waardoor de auto lang kan uitzeilen. Voor het verbruik maakt dit echter niet heel veel uit hoor, verwacht daar niet teveel van.
Wat dat verbruik betreft: het is vrij constant. Het woon-/werk-verkeer zorgt voor een gemiddelde van 1:11,5. Als ik flink ga doorrijden (en dan ook echt flink) dan stijgt het verbruik naar 1:10,5. Als ik alleen maar 80km wegen ga rijden met de cruise control, dan daalt het verbruik naar 1:14. Maar dan rij ik echt heel, heel rustig, voor m'n gevoel te geforceerd. Die 80km wegen rij ik bijna nooit, dus het verbruik is lekker constant.
Gelukkig hebben we de A-selectie garantie met nog 1 jaar verlengd met de Carlife Plus garantie. In de laatste weken voor het aflopen ging het motorstoringslampje branden en was ie wat minder vlot... Het bleek iets van een klepje te zijn dat in/op het inlaatspruitstuk zit heb ik me laten vertellen. Zoiets zou rond de €1400,- kosten, maar gelukkig hadden we nog garantie. N.a.v. dit probleempje heb ik even geïnformeerd naar de kosten van nog eenmaal de garantie te verlengen: €1555,-. Nou, dat gaat me te ver... Heel leuk, maar wat ik op het Audiforum gelezen heb, zijn alle bekende klachten er inmiddels wel uitgehaald (die laatste bleek ook vaker voor te komen).
Ik vind het nog steeds een heerlijke, relaxte dikke diesel met een fijne automaat en heel veel luxe. Of ik nog een keer zo'n zware auto zou kopen betwijfel ik. In de stad (of dorpscentrum) ben je met een lichtere auto gewoon wat vlotter, bochtige wegen rij je ook wat soepeler, zeker in het buitenland (wat ik graag in Italië doe). Die reis naar Italie is echter wel ontzettend fijn met deze auto. Op de snelweg en 80km wegen is ie in z'n element. Heerlijk. Ik denk dat ik de volgende keer een vier-cilinder benzine auto zou kopen, met turbo en uiteraard met een automaat (geen multitronic in elk geval). Maar wees gerust, het is echt, echt geen straf om in deze auto te rijden hoor, integendeel.
Afscheid met gemengde gevoelens
- 145.938 km
Helaas, de auto is niet meer in mijn bezit. Aan de andere kant, gelukkig de auto is niet meer in mijn bezit.
Inderdaad, ik heb gemende gevoelens bij het afscheid van deze auto. Ondanks dat hij geweldig rijdt, is het een dure jongen waar je maandelijks aan herinnert wordt. Maar dat is nog te overzien, daar hou je rekening mee bij de aanschaf. Waar je ook rekening mee kunt houden is het onderhoud, danwel dingetjes die stuk kunnen gaan. Nu was dit een facelift model in z'n tweede modeljaar. Dan zullen de meeste kinderziektes er wel uit zijn denk je dan. Voor een deel klopt dat. Maar het jaar garantie dat we er bij aankoop bij hadden, hebben we dubbel en dwars gebruikt. Ook het tweede jaar garantie dat we bij hebben gekocht, na de ervaringen van het eerste jaar hebben we dubbel en dwars gebruikt. Het derde jaar dat we de auto in bezit hadden was er niets aan de hand, hij liep als een zonnetje. Halverwege het vierde jaar bekroop me al wel eens de gedachte aan wat anders. Gewoon, na een tijdje went het en dan vraag je je af wat er nog meer op de markt te vinden is. Verschillende opvolgers heb ik bekeken, bereden, maar toch. Die motor. Die aandrijflijn is wel erg goed. Misschien kan ik er nog wat leuks mee doen. Zoals chiptuning en een subtiele verlaging. De kosten daarvan zijn redelijk te overzien en vrijwel alle voorgangers met vergelijkbare auto's zijn enthousiast over hun kleine aanpassingen. Tijdens de zomervakantie heb ik weer genoten van de aandrijflijn en het gemak waarmee je met die auto lange afstanden rijd. Vers terug van vakantie hebben we daarop besloten om nog een aantal jaren met de A4 door te rijden en binnenshuis het nodige te vernieuwen. En toen begon ie weer mankementen te vertonen.
Diverse merkspecialisten, een dealer en zelfs de importeur hebben meegedacht maar kregen het niet helder. Op dat moment koos ik er voor om afstand te doen van de auto, zeker wanneer ik nog geen jaar geleden al eerder met die gedachte speelde. Dan steek het het geld liever in een andere auto in plaats van een dure reparatie (want dat zou het zeker worden) en dan blijft de vraag: wat gaat er volgend jaar stuk?
Terugkijkend op de vier jaar dat ik de auto in bezit heb gehad zijn de fijne dingen:
- de aandrijflijn: heerlijk kalm en soepel, maar ook beestachtig snel wanneer je daar om vraagt. Het verbruik schommelde tussen de 1:10 bij hard doorrijden en 1:14 bij lange afstanden rustig cruisen.
- de kleine dingetjes: een automaat die weet wat ie doet. Een lichtsensor die op de juiste momenten z'n werk doet. Een regensensor die precies weet wat ik wil. Een bose soundsysteem dat het volume compenseert op basis van omgevingsgeluiden (behalve als je aan het praten bent in de auto).
- het bedieningsgemak: alles werkt zoals je dat verwacht, je hoeft niet na te denken bij het bedienen van alles wat er op en aan zit. Het werkt en het werkt logisch.
- last but not least; Quattro: een zeer, zeer goede rechtuitstabiliteit, zeker vergeleken met de opvolger van de A4. Altijd grip. Om te weten wat ik bedoel, moet je dit ervaren hebben. Niet op basis van theorie, maar echt ervaren. Ik heb menig auto gereden die met 145pk en 210Nm en A-merk banden bij vochtig weer al z'n grip verliest, terwijl deze auto met A-merk banden bij kletsnat weer en 233pk en 450Nm amper een reactie van het ESP los weet te maken.
De minpuntjes, na vier jaar:
- de maandelijkse kosten: het is een ontzettend dure auto om te rijden, dankzij z'n gewicht en brandstofklasse kost ie je alleen al een hoop geld als ie stil staat. Zelfs al heb je een kilometervreter nodig, dan zijn er goedkopere alternatieven die niet veel onderdoen voor deze aandrijflijn.
- op het laatst vertrouwde ik er niet meer op: hij heeft ons bijna een paar keer laten staan. Het is niet fijn wanneer je aan het rijden bent, de watertemperatuur niet oploopt, tot die paar keer dat dat onverwachts te veel oploopt en dan grijpt de beveiliging in: motor reageert niet meer...
- de reparatiegevoeligheid: onlosmakelijk hiermee verbonden dus ook de reparatiekosten. Die zijn namelijk ook hoog. Uiteraard hoort dit bij "premium" rijden, maar als ik bij de dealer een monteur met VW-logo op de overall eerst met een Lupo/Polo naar binnen zie gaan voor een onderhoudsbeurt, en daarna met een A4/A6 ook voor een onderhoudsbeurt, dan krijg je het mij moeilijk uitgelegd waarom diezelfde monteur, in dezelfde overall, met hetzelfde gereedschap en dezelfde brug minstens twee keer zo duur is in uurloon bij een Audi, dan bij een Volkswagen. Let op: ik heb het niet over de onderdelen. Puur het uurloon.
Zou ik weer een Audi kopen in de toekomst? Nee, dat denk ik niet. Ik heb getwijfeld, maar nee. Ik ben het vertrouwen in de producten en organisatie kwijtgeraakt. Het huidige aanbod aan A4 (B8) en A5 modellen heeft naar mijn idee te veel voorkomende gevallen van overmatig olieverbruik, trillingen in het stuur, danwel vage reacties in het stuur of matig betrouwbare automaten.
Tot slot: ik vind het een mooi merk met een mooie geschiedenis en een diverse klantenkring. Ik zou het jammer vinden dat de Nederlandse importeur en haar dealers daar niet altijd naar handelen. Menig keer is bij een bezoek aan een dealer me een onbehaaglijk gevoel bekropen. Totdat ze zien waarmee je komt voorrijden, dan wordt hun houding positiever. En bij de importeur heb ik ook geen warm gevoel gekregen. Het niet nakomen van afspraken heeft daar zeker aan bijgedragen. Ik heb me wel eens afgevraagd wie nu de rol van de koning had, de klant of...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.